Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hotspur

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav Hotspur » 2023-09-28 09:36

goat76 skrev:
Hotspur skrev:Finns det ingen som modererar längre, tråden har ju spårat ur fullkomligt? Dela gärna tråden så att allt byggsnack hamnar där det passar.

Du som bor i Göteborg, har du besökt Akkelis Audio någon gång? Ifall de har några ATC högtalare för demo tycker jag du borde ta dig en lyssning på dessa. Nu har inte jag lyssnat på SCM19 men jag kan tänka mig att de presterar riktigt bra.

Jo jag har besökt dem några ggr, Stefan B är trevlig. Handla/provlyssnar dock hellre i Stenkullen/på Hembioconsult eller hos Martin, på Hifi Punkten i Skövde. Gillar oxå Stockholmsbutikerna Audio Concept och Reference Audio.

Håller med dig om att ATC är ett intressant alternativ, vad gäller nya stativare.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-09-28 11:39

ATC SCM19 ser något tveksam ut:

atc_scm19_quasi_anechoic_gron_groff.jpg
atc_scm19_quasi_anechoic_gron_groff.jpg (25.11 KiB) Visad 3595 gånger

https://www.avmentor.net/reviews/2016/atc_scm19_2.shtml

Den bredbandiga svackan ca 1-4 kHz kommer att vara hörbar som en viss avsaknad av skärpa och tydlighet i klangen. Med högtalaren lågt placerad, överkant ett par dm under öronhöjd, minskar svackan dock med 1-2 dB. Ljudsceneriet hamnar i det fallet dock väl lågt. Gissningsvis är distorsionen inte påträngande eftersom ATC sedan länge fokuserar på detta område, men känsligheten är mycket låga 83 dB (2,83 V, 1 m).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2023-09-28 12:14

Revival Audios Atlante 3 verkar spännande. Har lyssnat på Atlante 5 hos Ref Audio och det lät RIKTIGT bra!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-09-28 12:20

I-or skrev:ATC SCM19 ser något tveksam ut:

atc_scm19_quasi_anechoic_gron_groff.jpg

https://www.avmentor.net/reviews/2016/atc_scm19_2.shtml

Den bredbandiga svackan ca 1-4 kHz kommer att vara hörbar som en viss avsaknad av skärpa och tydlighet i klangen. Med högtalaren lågt placerad, överkant ett par dm under öronhöjd, minskar svackan dock med 1-2 dB. Ljudsceneriet hamnar i det fallet dock väl lågt. Gissningsvis är distorsionen inte påträngande eftersom ATC sedan länge fokuserar på detta område, men känsligheten är mycket låga 83 dB (2,83 V, 1 m).

Killen som gjort den där mätningen har misslyckats förr. Hans mätning på SCM40 överensstämmer inte särskilt väl med hur mina högtalare mäter, så jag skulle inte dra alltför stora slutsatser av det där. Han har säkerligen mätt dem med mikrofonen i höjd med diskantelementet. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-09-28 12:31

Hotspur skrev:Revival Audios Atlante 3 verkar spännande. Har lyssnat på Atlante 5 hos Ref Audio och det lät RIKTIGT bra!

De va då riktigt snygga. Speciellt femman

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-09-28 12:41

Kraniet skrev:
Hotspur skrev:Revival Audios Atlante 3 verkar spännande. Har lyssnat på Atlante 5 hos Ref Audio och det lät RIKTIGT bra!

Håller med, jag gillar verkligen utseendet på den där typen av högtalare.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2023-09-28 12:43

goat76 skrev:
Kraniet skrev:

Håller med, jag gillar verkligen utseendet på den där typen av högtalare.

Femman är störtcool!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-09-28 12:54

goat76 skrev:
Killen som gjort den där mätningen har misslyckats förr. Hans mätning på SCM40 överensstämmer inte särskilt väl med hur mina högtalare mäter, så jag skulle inte dra alltför stora slutsatser av det där. Han har säkerligen mätt dem med mikrofonen i höjd med diskantelementet. :)

Du får börja att lägga våra meningsutbyten på minnet, vi har haft den här diskussionen tidigare. Mätningarna från AVmentor framstår på alla sätt som trovärdiga och det finns specifikt en kommentar i mätrapporten angående att referensaxeln enligt ATC ligger mitt mellan diskant- och baselementet:

AVmentor skrev:In the vertical plane, things are even more strict: The SCM19 should be placed on a suitable stand, to locate its axis in the height of the listener's ears (ATC indicates that the acoustic axis passes through the midway between the two drivers centers of the two units and the assertion is verified in practice)

I det här fallet blir frekvensgången dessutom jämnare runt 1-4 kHz om man mäter i höjd med diskantelementet. Svackan i den nedre diskanten framgår tydligt även i det "lyssningsfönster" som inkluderar mätningar i vinklar +/- 10 grader horisontellt och vertikalt.

Mätresultaten är alltså konsekventa och att vissa modeller från din favorittillverkare ATC inte presterar särskilt väl är ett faktum som inte låter sig bortförklaras.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-09-28 13:13

I-or skrev:
goat76 skrev:

Du får börja att lägga våra meningsutbyten på minnet, vi har haft den här diskussionen tidigare. Mätningarna från AVmentor framstår på alla sätt som trovärdiga och det finns specifikt en kommentar i mätrapporten angående att referensaxeln enligt ATC ligger mitt mellan diskant- och baselementet:

AVmentor skrev:In the vertical plane, things are even more strict: The SCM19 should be placed on a suitable stand, to locate its axis in the height of the listener's ears (ATC indicates that the acoustic axis passes through the midway between the two drivers centers of the two units and the assertion is verified in practice)

I det här fallet blir frekvensgången dessutom jämnare runt 1-4 kHz om man mäter i höjd med diskantelementet. Svackan i den nedre diskanten framgår tydligt även i det "lyssningsfönster" som inkluderar mätningar i vinklar +/- 10 grader horisontellt och vertikalt.

Mätresultaten är alltså konsekventa och att vissa modeller från din favorittillverkare ATC inte presterar särskilt väl är ett faktum som inte låter sig bortförklaras.

Jag har inte läst hur han har gjort sin mätning, därav skrev jag inte heller att det verkligen var så han gjort. Jag spekulerade bara. Men vad som kvarstår är att hans mätningar på SCM40 avviker mycket från mina egna mätningar av samma högtalare, och jag litar faktiskt mer på de egna mätningarna eftersom de vid det här laget säkerligen är över 50 enskilda mätningar, så jag litar inte ett dugg på AVMENTORs mätningar. Han påstår även att några av hans mätningar är fönstrade, men samtidigt har de alldeles för hög upplösning för att så skulle kunna vara fallet, därav misstänker jag att hans mätningar färgats av rumsbidraget från hans lyssningsrum.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-09-28 13:31

Mätresultaten för den fönstrade delen av mätningarna visas ned till 300 Hz. Antagligen är den undre gränsfrekvensen i mätningarna runt 250-300 Hz och frekvensupplösningen därmed förstås just 250-300 Hz. Detta är helt förenligt med mätningar utförda i ett någorlunda normalt rum på ett avstånd om 2 m (som utnyttjas i AVmentors mätningar).

Det finns absolut ingenting i AVmentors mätningar som framstår som felaktigt. Om du har erhållit kraftigt avvikande resultat för ATC SCM40 så bör du ta dig en allvarlig fundering angående din egen mätkompetens.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2023-09-28 13:34

Lägg ned mätningsbråket, är ni verkligen vuxna!?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-09-28 13:37

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2023-09-28 13:46

Någon som hört Atlante 3, eller läst om den på nätet? Hifi & Musik har publicerat en ”recension” där man beskriver den detaljerat.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-09-28 14:16

I-or skrev:Om du har erhållit kraftigt avvikande resultat för ATC SCM40 så bör du ta dig en allvarlig fundering angående din egen mätkompetens.

Bra att veta, men frågan är varför du sätter så stor tillit till just AVMENTORs mätningar, du tycker alltså inte att upplösningen är misstänkt hög för att vara en påstådd fönstrad mätning från ett vanligt rum?

Om jag hade visat upp en såpass högupplöst mätning med påståendet att det var en fönstrad mätning hade du säkerligen ifrågasatt min mätkompetens. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2023-09-28 14:17

Trådskaparen har ombett en återvändan till trådens ämne, så vidare mätningsdebatter tas lämpligen i ny... eller lämplig gammal mätningstråd. Tack. // Redaktör'N
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-09-28 20:15

Vad tyst det blev.... Har ni inga förslag ?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-09-28 20:46

FBK skrev:Vad tyst det blev.... Har ni inga förslag ?

Jag är ganska nöjd med mina Canton Ergo 620 :| Bortsett från att den onödigt höga distorsionen mellan 2000-4000Hz gör att röster ibland upplevs som lite beslöjade finns det inte mycket att klaga på :D

+ Bra spridning
+ Neutralt ljud
+ Äkta träfaner med bra finish för priset (7000 kr :P )

- Lite hög distorsion 2000-4000 Hz

Men jag antar att detta förslag inte är något som skulle duga åt trådskaparen?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-09-28 20:55

dewpo skrev:

Jag är ganska nöjd med mina Canton Ergo 620 :| Bortsett från att den onödigt höga distorsionen mellan 2000-4000Hz gör att röster ibland upplevs som lite beslöjade finns det inte mycket att klaga på :D

+ Bra spridning
+ Neutralt ljud

Jag tycker Canton:s Ergo serie är bra, och varit det i massor av år. Så det är ett bra val i sin prisklass utan vidare. Men i den prisklassen trådskaparen letar finns det mycket godis som man inte lyssnat på, och då är det svårt med råd.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2023-09-28 21:02

FBK skrev:
dewpo skrev:

+ Bra spridning
+ Neutralt ljud

Jag tycker Canton:s Ergo serie är bra, och varit det i massor av år. Så det är ett bra val i sin prisklass utan vidare. Men i den prisklassen trådskaparen letar finns det mycket godis som man inte lyssnat på, och då är det svårt med råd.

Jag älskade mina Canton Ergo RC-L när det begav sig!

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-09-28 21:03

"Lyx"-högtalare som man bara har hört på mässor eller i butikers lyssningsrum är ju svårt att uttala sig om då lyssningsmiljön oftast är påtagligt dålig :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2023-09-28 21:12

dewpo skrev:"Lyx"-högtalare som man bara har hört på mässor eller i butikers lyssningsrum är ju svårt att uttala sig om då lyssningsmiljön oftast är påtagligt dålig :|

Då har du inte varit hos Hembioconsult i Stenkullen, suveräna lyssningsrum! Det var där jag provlyssnade på Martin Oscar Duo. Har lyssnat på JBL K3, Sonus Faber Olympica Nova I m.fl.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-09-28 21:19

Här är en snubbe som pratar om Marten Parker Duo och lite även om Oscar Duo. Han visar även mätningar på bägge strax före 9 minuter. Det verkar vara mätt med Dirac (jag kan inte påstå att jag vet särskilt mycket om deras mätmetod). Han jämför t.o.m. med ATC SCM50A (aktiva) vilket kan vara kul för dig, Goat76. :wink: I och för sig sade han inte så mycket... I övrigt får man väl ta det han säger med en viss nypa salt som brukligt, men jag tycker att han är klart vettig som helhet. Parker Duo uppvisar här en rakare frekvensgång än Oscar Duo. Notera även att där används ett större 7,5-tumselement som är lite special. Det kan tänkas vara ett Satorichassi med hårdanodiserad aluminiumkon ("keramisk"). Den konen har inte synts till förut. Annars är det 6,5-tums element eller 9-tums (fast de säger att det är 8 tum, kanske konen är mer som hos en åttatummare då det är mycket gummikant och korg på dessa element). SB Acoustics är annars lite materialbögar som byter membranmaterial lite hur som helst och vips har de en väldans massa modeller.

Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-09-28 22:18

"materialbögar" :lol: :mrgreen: Tycker att många märken är materialbögar...och så är det hundra lager lack osv. + att Hifi överlag blivit riktigt dyrt, om man ska köpa nytt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-09-28 22:22

Jodå, jag var på god väg att erbjuda ett flertal intressanta förslag. Då hade jag dock varit tvungen att hänvisa till mätresultat och detta var uppenbarligen inte intressant för trådstartaren, så jag avstår.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-09-28 22:37

I-or skrev:

Jodå, jag var på god väg att erbjuda ett flertal intressanta förslag. Då hade jag dock varit tvungen att hänvisa till mätresultat och detta var uppenbarligen inte intressant för trådstartaren, så jag avstår.

Jag "tror" nog att både trådskaparen och vi andra gärna läser dina förslag, oavsett om det "ingår mätresultat eller inte". Så på med dem. :) Såg att det var mycket olika högtalare i dessa prisklasser så det är ju rena djungeln även här och inte bara i budget segmentet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-09-29 11:12

Här är ju en annan stilig stativare
Som dessutom mäter rätt så bra.
Bild

Väldigt prisvärd dessutom
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2023-09-29 13:15

Najs!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-09-29 15:03

Den kan man läsa om här och även "storebror". viewtopic.php?f=9&t=73243 Men, i den här prisklassen finns som sagt storebror. Dovedale https://www.hembioconsult.se/hogtalare/ ... e-dovedale
Ps. Ser nu att Wharfdale Linton har "gått upp i pris" ifrån 11.490 till 14.490 8O :o 8O :roll: Tur att prisjakt finns, så sådan här "tokiga" prisökningar syns...

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2023-09-29 19:01

Det står nu mellan Marten Oscar Duo och Sonus Faber Olympica Nova I..
Senast redigerad av Hotspur 2023-09-29 20:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2023-09-29 20:46

SF Olympica Nova I går nog bort ändå…

Sonus Faber Olympica Nova I: $7500/pair (stands necessary)
The new Olympica Nova 1 is a two-way standmount with a 5.9" pulp-sandwich-cone midbass driver and a 1.1" silk-dome tweeter. The former is reflex loaded with a vertically aligned slot on the rear of the speaker's non-symmetrical cabinet, the walls of which are formed from eight thin, crossgrain-oriented layers of wood bonded together under high pressure. Sonus Faber's recommended stands—used in our review—are 27" tall and cost an additional $1200/pair. With the Olympica Nova 1s in his system, LG heard clean response down to only 40Hz, yet he also noted the speakers' "rich, warm tone" and "considerable heft" on some recordings. In particular, Larry found that "imaging was the Nova 1's strength." Writing from his test bench, JA found a resonant mode in the cabinetry and some midrange peaks in the reflex port's output, noting that the newest Sonus Faber otherwise "did well on the test bench." (Vol.43 No.3 WWW)

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd