Vilken DAC med parallella CS-chip ska jag köpa?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Re: Vilken DAC med parallella CS-chip ska jag köpa?

Inläggav LeifB » 2025-10-24 13:49

dewpo skrev:Här går det sakta framåt :| Har lyckats lista ut (googla fram :oops: ) hur man ändrar från preamp till DAC läge. Vilket man tycker borde vara ett givet kapitel i manualen men som där inte nämns alls.

Har även hittat ännu en bökig bugg? USB ingången håller sig inte aktiv om man försätter enheten i standby läge. Vilket resulterar i att NAA enheten (en RPI4 med DietPi) måste återstartas varje gång man försätter enheten i viloläge.

. Mycket störande..

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-10-24 14:57

Har läst mig till att inte heller DSD512 fungerar riktig som det ska i enheten utan om man vill ha DSD direkt så är det bäst att nöja sig med DSD256. Skillnaden är dock troligen inte hörbar.

Jag känner mig ganska besviken över alla buggar och funktioner som inte riktigt lever upp till förväntningarna. Men när jag tänker efter så är det egentligen navelskådande jag sysslar med. För DSD256 låter riktig bra ur enheten så det finns egentligen inget ljudmässigt att klaga på om man nöjer sig med den inställningen i HQPlayer.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-10-24 15:07

Jag tycker att det låter som att Signalyst utvecklarna kunde ha gjort lite mer praktiska prov. Jag reagerade redan på att växlingen av samplerate inte fungerade snyggt, det är kanske inte möjligt att lösa på alla enheter och testning och utveckling för att komma runt tredepartsprodukters quirks kan vara väldigt kostsam och tidsödande.

Finns det några andra som har en egen NAA implementation med samma protokoll?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-10-24 15:37

Neuhausen skrev:Jag tycker att det låter som att Signalyst utvecklarna kunde ha gjort lite mer praktiska prov. Jag reagerade redan på att växlingen av samplerate inte fungerade snyggt, det är kanske inte möjligt att lösa på alla enheter och testning och utveckling för att komma runt tredepartsprodukters quirks kan vara väldigt kostsam och tidsödande.

Finns det några andra som har en egen NAA implementation med samma protokoll?

Nu är det ju inte Signalyst´s fel att Topping E30 II inte kan byta snyggt mellan PCM705.6kHz och PCM768kHz :| Jag hade samma problem när jag testade med ROON Bridge. Inte heller att omvandlaren inte hanterar DSD som den ska är något som Signalyst är ansvarig för. Utan allt detta är buggar i Topping´s DAC som de borde fixa i firmware.

Nej det är mera så att HQPlayer genom att den låter en använda en analog till digital omvandlares alla stödda format sätter fingrarna på alla de buggar som finns. Jag gissar att väldigt många av alla billiga kinesiska DAC enheter är behäftade med buggar. Som kanske eller kanske inte kommer att fixas. Visst det är fantastiskt att man kan köpa en DAC med den prestandan Topping E30 II har för 1600 kr men det kommer med en baksida och den är buggar,,, som man inte hinner få rätsida på i den väldigt prispressade stressiga produktionsmiljön. Att priset är så lågt som det är gör ju även att köparna är mer benägna att acceptera buggar än de annars hade varit...

Tell

Inläggav Tell » 2025-10-24 20:42

Vad är det för fel på 16bit 44.1kHz?

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-10-24 21:16

dewpo skrev: Nu är det ju inte Signalyst´s fel att Topping E30 II inte kan byta snyggt mellan PCM705.6kHz och PCM768kHz

Du har rätt i att det inte är deras fel, men det blir ett problem för dem när de utnyttjar sällan prövade funktioner i DA omvandlare. Nu kanske de redan har gjort allt vad de kan för att arbeta runt buggar i DA omvandlare och inte kan göra det bättre. Eller så har de inte gjort det och är nöjda med att de DA omvandlare som inte behöver speciallösningar fungerar.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-10-24 23:10

Tell skrev:Vad är det för fel på 16bit 44.1kHz?

Ingen DAC jobbar med den frekvensen intern. Anledningen till att man översamplar i datorn är för att få bättre kontroll över processen och runda eventuellt dåliga rekonstruktionsfilter i omvandlarna!

Här nedan är skillnaden på hu en 44.1kHz fil med vittbrus hanteras med översampling och utan översampling i ROON. Enheten är en Tanchjim Space och mottagaren ett ZOOM U2 ljudkort.
ÖÖ.png
ÖÖ.png (56.33 KiB) Visad 198 gånger

ZOOM.png
ZOOM.png (33.89 KiB) Visad 198 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-10-24 23:22

Bonus.png
Bonus.png (44.08 KiB) Visad 194 gånger

Tell

Inläggav Tell » 2025-10-25 22:07

Okej, så hör du skillnad då?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-10-26 00:15

Tell skrev:Okej, så hör du skillnad då?

Räknar mig själv till skaran tondöva utan taktkänsla :oops: Men någon med unga friska öron borde,,, tycker jag :)

Men nu över till några av Topping´s reklam påståenden...
ANY.png
ANY.png (98.03 KiB) Visad 132 gånger

Topping skriver på sin hemsida att nästan vilken USB port som helst duger för att driva E30 II :| Och visst det fungerar... Men jag tycker att dessa mätningarna av bruset från E30 II när den använder en PC USB port som strömkälla kontra när den får ström från en strömadapter till en Googel Cast Audio tydligt visar att den behöver en störningsfri strömkälla!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-10-26 07:40

Stor skillnad!!!
Från datorn är väl irriterande.. :|

Föregående

Återgå till Köpråd