Scartkabel.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2006-01-26 14:42

www.fyndborsen.se
har några olika alternativ om jag inte har fel

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-01-26 15:09

n3mmr skrev:
Pinnick skrev:hittade lite om rgb och yuv bl.a funktioerna för att beräkna uyv av rgb http://en.wikipedia.org/wiki/YUV
SKulle kunna bygga en rgb->yuv konverter kanske lite snabbt och snärtigt.. om man nu behöver det.

Jamen gör det då!! :-)

n3mmr, det måste ha vatt en scartkabelk med endast komposit-signal. Scart kan ju skicka rgb-video också som blir renare och finare.

mvh
/Pinnick

Närå, jag lovar. SCART-kabeln har ALLA signaler förbundna, men med väldigt olämplig kabel.

(Varför tvivlar du på att jag nån enstaka gång vet lite grann om vad jag pratar om?? Jag obducerade ju eländet: nog måste jag kunna räkna till 21..... :evil: )

Du har fel! (om jag förstått dig koprrekt)

Det finns SCART-kablage som inte är fullkopplade. D.v.s. är ej anslutna fullt ut på alla pinnar. Typexemplet är de kablage som bara är kopplade för kompositvideo och ljud. Brukar vara de billigaste i lådan på Onoff. Fast köper man ännu billigare på Clas Ohlson eller Biltema så är de fullt anslutna på alla pinnarna och inte alls pjåkiga faktiskt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2006-01-26 22:48

Det är intressant att det blir tre sidor av en tråd om kablar, men bara en sida av min tråd om bakkanaler i ett blivande hembiosystem.

Vad pratas det EGENTLIGEN mest om på faktiskt.se? Kablar skulle jag gissa.

:roll:

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-01-26 23:26

äh han har nog rätt om han slitet bort plasten och kollat :roll: Men sådana billiga fullt anslutna scart är ändå i mitt tycke sämre än en stump rg62 som komposit. I alla fall på min tv. Ganska lika kvalitet visst, men scarten gav mer urblekt och ljusare bild. Mer brus kanske?

edit: fast komposit kanske nog är lite grynigare ändå än en scart, men svärtan och vitan ser ändå bättre mörkare resp. ljusare ut än en billig scart. En dyr scart kanske vore helt okej ändå :o

mvh
/Pinnick kanske någon gång

Föregående

Återgå till Köpråd