adzer skrev:har läst flera recensioner där som påstår att olika versionen ger olika ljud då mjukvaran visst gör mycket av jobbet med att skicka ljudet
joakim99 skrev:Jag har också läst om att den del upplever skillnader mellan olika versioner utav mjukvaran, dels version utav slimserver men även mellan olika firmwares på squeezeboxen.
Det finns en hel del matnyttig info på forumet hos Slimdevices:
http://forums.slimdevices.com/
Jag har kollat lite på forumet men inte riktigt hittat någon tråd som tar upp det där. Posta gärna en direktlänk om du/ni minns var det skrevs.
Jag provade nyss att spela upp en snutt DTS-kodat material hämtat från
Sveriges Radio's sida med multikanalklipp genom min Squeezebox digitalt vidare till surroundreceivern.
Syftet med testet var att ta reda på om ljuddatat påverkats på något vis på väg till receivern, isåfall hörs bara brus när ljudfilen är DTS-kodad.
Hur det gick?
Finfint, det lät surroundigt och bra, ljudet påverkas inte det minsta på sin väg till receivern så varken slimservermjukvaran eller firmware kan påverka ljudkvaliteten.
Det här gäller alltså om man använder den digitala utgången på squeezeboxen och har ställt in så att volymkontrollen inte påverkar den digitala signalen.
Detta
borde gälla även om du använder den analoga utgången eftersom jag inte tror att firmware kontrollerar den delen, men det är möjligt att jag har fel här….
Adzer: nätadaptern som följer med är switchad och lämnar inte lika fin likspänning som en vanlig stabiliserad dito,
den här hos Elfa kan vara ett alternativ om du är sugen att byta.
Radioparadise fungerar klockrent i burken också, extra trevligt är att de nu kan streama i 192 kbp/s

.