Squeezebox + extern DAC? streama musik från datorn.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-07 15:56

Margaux skrev:Fy vad äckligt coolt.

Så har man ännu en sak att sukta och längta efter... :roll: :wink:

Du behöver faktiskt inte sukta, slimserver är gratis och opensource, så det är bara att ladda hem och installera :).

Det finns även ett PocketPC progam som påminner om NetRemote för att styra slimserver/squeezebox.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-07 16:08

UrSv skrev:
adzer skrev:
CJNE skrev:--snip---
så nu kan jag sitta på jobbet att komma åt att lyssna på hela mitt musikarkiv som ligger lagrat i flac :).
--snip---

varför vill man konvertera sin flac filer?

För att när man sitter på jobbet skall det streamas via linan över Internet som är rätt långsamt. Kör man då FLAC direkt lär det inte funka nåt vidare...

ahh du menar så
du fattar jag, tyckte annars det var lite konstigt att försämre kvalitén på musiken precis innan den skulle spelas upp

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-07 16:12

adzer skrev:ahh du menar så
du fattar jag, tyckte annars det var lite konstigt att försämre kvalitén på musiken precis innan den skulle spelas upp

Nej det är ju ingen bra idé :).
Till squeezeboxen skickas det flac (den kan koda av själv i version 3).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-07 16:30

låter ju trevligt
om datorn är kopplad till en trådlös router funkar det då med squeezeboxen? eller måste man ha ett wlan kort i datorn?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-04-07 16:34

adzer skrev:låter ju trevligt
om datorn är kopplad till en trådlös router funkar det då med squeezeboxen? eller måste man ha ett wlan kort i datorn?

Det funkar normalt kalas. Det är bara nättrafik...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-07 17:00

UrSv skrev:
adzer skrev:låter ju trevligt

Det funkar normalt kalas. Det är bara nättrafik...

trevligt

någon som har kolla på vilken version av mjukvaran som har bäst ljud?

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-08 01:02

adzer skrev:någon som har kolla på vilken version av mjukvaran som har bäst ljud?

Njae, alltså mjukvaran används ju inte för att "spela upp" ljudet, den bara vidareförmedlar det till squeezeboxen eller mp3-strömspelaren dör själva uppspelningen sker.
Så den senaste versionen är nog ett bra val.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-08 02:20

CJNE skrev:
adzer skrev:någon som har kolla på vilken version av mjukvaran som har bäst ljud?

Njae, alltså mjukvaran används ju inte för att "spela upp" ljudet, den bara vidareförmedlar det till squeezeboxen eller mp3-strömspelaren dör själva uppspelningen sker.
Så den senaste versionen är nog ett bra val.

har läst flera recensioner där som påstår att olika versionen ger olika ljud då mjukvaran visst gör mycket av jobbet med att skicka ljudet

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-04-08 08:10

CJNE skrev:
Margaux skrev:Fy vad äckligt coolt.

Så har man ännu en sak att sukta och längta efter... :roll: :wink:

Du behöver faktiskt inte sukta, slimserver är gratis och opensource, så det är bara att ladda hem och installera :).

Det finns även ett PocketPC progam som påminner om NetRemote för att styra slimserver/squeezebox.

Vad får det för implikationer för tex min firewall (som ligger i min wlanrouter)? Ställer det krav på mer raffinerade saker än den jag har som helt sonika blockerar allt utifrån.

Måste jag sen också skaffa en fast IP adress?
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-08 09:22

Margaux skrev:Vad får det för implikationer för tex min firewall (som ligger i min wlanrouter)? Ställer det krav på mer raffinerade saker än den jag har som helt sonika blockerar allt utifrån.

Måste jag sen också skaffa en fast IP adress?

Du behöver öppna upp port 9000 i din brandvägg, det är inget annat konstigt som behövs och det borde din brandvägg klara lätt.

En fast IP är trevligt men du kan lika gärna använda en dynamisk-dns tjänst som exempelvis no-ip.com eller liknande (jag använder no-ip.com och har inte haft några problem med dem).

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-04-08 09:25

CJNE skrev:
Du behöver öppna upp port 9000 i din brandvägg, det är inget annat konstigt som behövs och det borde din brandvägg klara lätt

Det låter ju bra. Tack.

Om jag öppnar upp port 9000 (var är egentligen en port?) öppnar jag inte upp för andra att attackera mig då?

/Joachim

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-08 13:07

Margaux skrev:Om jag öppnar upp port 9000 (var är egentligen en port?) öppnar jag inte upp för andra att attackera mig då?

Det du egentligen ska göra är att öppna port 9000 i brandväggen och ha den att skicka vidare trafik mot den porten till din slimserver, så det enda som öppnas upp för andra är just möjligheten att komma åt din slimserver.
I slimserver kan du sedan begränsa vilka IP-adresser som tillåts ansluta.

Riktigt så enkelt är det inte i praktiken, det kan ju finnas en risk för att slimserver är konstruerad på ett sätt som gör det möjligt för illvilliga personer att hacka sig in och därmed eventuellt komma åt den dator som slimserver körs på, men jag tror inte det är något som man behöver oroa sig för, speciellt inte om du begränsar vilka IP-adresser som får ansluta.

Port:
Din IP-adress anger adressen till ditt hus och porten anger vilket rum i huset, om man ska försöka sig på en linelse.
Ett rum motsvarar ett program som körs i din server som lyssnar på sin port. Slimserver är ett sådant program, det lyssnar på port 9000.
Det finns två olika typer av portar, TCP och UDP av vilka TCP är den mest använda och är den variant som även slimserver använder sig av.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-08 13:08

adzer skrev:har läst flera recensioner där som påstår att olika versionen ger olika ljud då mjukvaran visst gör mycket av jobbet med att skicka ljudet

Låter lite märkligt, det kanske rör sig om kvaliteten när det ska streams mp3.….
Har du någon länk?

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2006-04-08 13:34

Jag har också läst om att den del upplever skillnader mellan olika versioner utav mjukvaran, dels version utav slimserver men även mellan olika firmwares på squeezeboxen.

Det finns en hel del matnyttig info på forumet hos Slimdevices: http://forums.slimdevices.com/

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-04-08 18:49

Tack CJNE.

/Joachim

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-09 18:40

har läst på lite olika forum att om man byter ut nätadaptern så kan man få bort endel brus
någon som vet nåt om detta å vet vilka man ska byta till?

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-10 23:09

adzer skrev:har läst flera recensioner där som påstår att olika versionen ger olika ljud då mjukvaran visst gör mycket av jobbet med att skicka ljudet

joakim99 skrev:Jag har också läst om att den del upplever skillnader mellan olika versioner utav mjukvaran, dels version utav slimserver men även mellan olika firmwares på squeezeboxen.
Det finns en hel del matnyttig info på forumet hos Slimdevices: http://forums.slimdevices.com/

Jag har kollat lite på forumet men inte riktigt hittat någon tråd som tar upp det där. Posta gärna en direktlänk om du/ni minns var det skrevs.

Jag provade nyss att spela upp en snutt DTS-kodat material hämtat från Sveriges Radio's sida med multikanalklipp genom min Squeezebox digitalt vidare till surroundreceivern.
Syftet med testet var att ta reda på om ljuddatat påverkats på något vis på väg till receivern, isåfall hörs bara brus när ljudfilen är DTS-kodad.

Hur det gick?
Finfint, det lät surroundigt och bra, ljudet påverkas inte det minsta på sin väg till receivern så varken slimservermjukvaran eller firmware kan påverka ljudkvaliteten.
Det här gäller alltså om man använder den digitala utgången på squeezeboxen och har ställt in så att volymkontrollen inte påverkar den digitala signalen.

Detta borde gälla även om du använder den analoga utgången eftersom jag inte tror att firmware kontrollerar den delen, men det är möjligt att jag har fel här….

Adzer: nätadaptern som följer med är switchad och lämnar inte lika fin likspänning som en vanlig stabiliserad dito, den här hos Elfa kan vara ett alternativ om du är sugen att byta.

Radioparadise fungerar klockrent i burken också, extra trevligt är att de nu kan streama i 192 kbp/s :).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-10 23:25

komme inte ihåg var jag läst det, fanns nåt om det på slimdevices hemsida tror jag
hur ställer man in det med volymkontrollen?

tack ska fundera på en sån adapter

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-10 23:50

adzer skrev:hur ställer man in det med volymkontrollen?

huvudmeny / Spelarinställningar (inställning för squeezebox, inte servern) / Ljudinställningar:
Digital volymkontroll
välj:
Den digitala utnivån är fixerad

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-11 07:22

Tjyvläser och lär mig...faktiskt riktigt trevlig läsning ;-)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-04-11 19:04

Har en fundering... på hur långt avstånd ser man texten på squeezen?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-11 19:06

Strauss skrev:Har en fundering... på hur långt avstånd ser man texten på squeezen?

går att ändra storleken på största så borde man se på hyffsat långt bort

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-11 19:15

Jag har min nya PC i vardagsrummet. Har nyligen kopplat in den via digitalkabel till extern DAC!
Ja vad ska man säga! Jag tycker det låter bättre nu än med riktiga s.k. "Hifi-prylar"! :)

Dessutom styr jag mitt ljudkort med fjärr! (Audigy 2 ZS Platinium)

Funderar starkt på att sälja bort försteg, tuner, cd-spelare samt DVD-spelare! Har ju allt i ett nu! Argumentet att en PC väsnas tycker jag inte spelar roll! Jag hör den ju i alla fall inte när jag lyssnar!
Dessutom har jag ju många möjligheter att EQ:a ljudet med PC:n!
Tycker bara det är positivt hittills!
:D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-04-11 19:23

Antingen har du extt extremt bullrigt vardaagsrum eller så är din PC extremt tyst. Men hur du sliper undan försteg förstår jag inte riktigt. Använder du en digital volymkontroll?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-11 19:39

Använder PC:ns volumkontroll! Kör digital koax från PC till DAC! Har fjärrkontroll till PC:n! Dessutom kan jag köra balanserat mellan DAC och slutsteg eftersom båda är ballade! :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-11 20:02

man kan få minst lika bra ljud och bättre bild via dator än via cd och dvd men kostar oftast mer och är oftast mer omständigt att fixa, men jag tycker det e värt det

antingen kan man köpa en pc å ställa i rummet brevid å dra kablar eller så köper man en mac mini tex och kör ifrån den

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-04-11 20:35

Jo, men ett försteg behövs i vilket fall som helst om det ska bli riktigt bra. En digital volymkontroll är en nödlösning, då den reducerar bitdjupet med en bit för varje 6 dB man sänker. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-11 20:39

finns dac:ar med volym kontroll som man kan ha som försteg

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-11 21:40

Morello skrev:Jo, men ett försteg behövs i vilket fall som helst om det ska bli riktigt bra. En digital volymkontroll är en nödlösning, då den reducerar bitdjupet med en bit för varje 6 dB man sänker. 8)

Glädjedödare! :)

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-04-11 22:55

Nu har jag testat den analoga utgången på min Squeezebox.
För att få någon slags referens jämförde jag med en Marantz DV-9500.
Båda apparaterna var kopplade med skärmade signalkablar.
Maranzten och försteget (Rotel RSP-1066) är jordade, däremot inte Squeezeboxen.

Lyssningsavstånd ca 50 cm.

Båda apparaterna hade ett hörbart brus som började ungefär vid volymnivå 80 av 100.
Marantzen hade en gansk låg nivå på bruset vid maxvolym och det var ganska lågfrekvent.
Squeezebox hade uppskattningsvis knappt dubbelt så hög nivå på bruset och med ett ganska högfrekvent brus adderat till den dova brusmattan.

Inte så förvånande kanske med tanke på den ganske simpla (switchade) nätdelen som följer med, det skulle vara intressant att testa med en nätdel som ger renare likspänning….

Man kan ju undra hur mycket det där bruset påverkkar ljudet vid mer sansade volymnivåer?

Hursomhelst håller jag mig nog till den digitala utgången iallafall, den var (kanske inte så förvånande) knäpptyst vid maxvolym :).

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd