'Hifi-fynd' du nog bör missa!?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: 'Hifi-fynd' du nog bör missa!?

Inläggav Bill50x » 2024-12-09 12:10

Hjalmar_Branting skrev:Du menar att du kontaktar säljaren för att påtala dennes prissättning?
Vad vill du uppnå med det? Fritt fram att sätta vilket pris man vill för en vara.

Jo, det är fritt fram att sätta vilket pris man vill. Det gör ju företagen och det kan du göra som privatperson. Ibland är ju priset i sig ett argument - "är det dyrt måste det vara bra".

Det kan ju också vara så att man är verkligen fäst vid en pryl och vill ha en kompensation för att skiljas från den.

Så finns det förstås så att man kan ha orealistiska förväntningar på värdet men det får man ju oftast reda på den hårda vägen :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2024-12-09 13:07

distad skrev:Och här kan du om du vill betala mer för grejerna, än vad de kostade nya 8O Ja, det är sant :!: Personligen vill jag hälsa på med ett basebollträ :twisted:
När man kontaktar sådana här personer, så är det tyst eller så blir svaret, går det så går det. 8O Svensken har blivit ett svin. Sådant hände aldrig förr.
https://www.blocket.se/annons/skane/dal ... 1208527521 Dali Zensor 1 + stativ 2990kr
Vi få se vad svaret blir denna gång...

Fast är det jag som missar något? Bara stativen kostar ju 2998:- på Hifiklubben och högtalarna såldes väck för 2396:- paret?

Så illa är det väll inte? :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-09 13:38

Beakungen skrev:
distad skrev:Och här kan du om du vill betala mer för grejerna, än vad de kostade nya 8O Ja, det är sant :!: Personligen vill jag hälsa på med ett basebollträ :twisted:
När man kontaktar sådana här personer, så är det tyst eller så blir svaret, går det så går det. 8O Svensken har blivit ett svin. Sådant hände aldrig förr.
https://www.blocket.se/annons/skane/dal ... 1208527521 Dali Zensor 1 + stativ 2990kr
Vi få se vad svaret blir denna gång...

Fast är det jag som missar något? Bara stativen kostar ju 2998:- på Hifiklubben och högtalarna såldes väck för 2396:- paret?

Så illa är det väll inte? :D

Jag utgick ifrån att ett par "enkla stativ" ifrån Klubbens lågpris märke inte skulle kosta nästan 3 papp... :oops: 8O och högtalarna kostade som mest 2 papp i svart. Vita kostade mer. Så då blir det ju en hel del. Annars brukar dessa burkar kosta mellan 500-1500kr på begagnatmarknaden. Fel av mig denna gång :oops: , men första som jag sett fel. Har sett sådana annonser sista åren där begagnatpriserna ha legat på samma som de kostade nya och några gånger högre, och personligen så tycker "jag" inte att det är okej när man försöker luras. Och visst får man sätta vilka priser man vill, men som alla förstår är detta inga "samlarobjekt" som är ute på Blocket när vi pratar ett par budget stativare ifrån klubben.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-12-09 13:45

Det är fortfarande fritt att sätta valfritt pris, i bästa fall så förblir varan osåld.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-09 13:55

Hjalmar_Branting skrev:Det är fortfarande fritt att sätta valfritt pris, i bästa fall så förblir varan osåld.

Visst är man det, man hamnar ju inte i fängelse. Men detta handlar om "min" syn på etik och moral och stör den andra så får den göra det.
Och hela den här tråden handlar om prissättning, bara att titta på rubriken.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-12-09 15:39

distad skrev:
Hjalmar_Branting skrev:Det är fortfarande fritt att sätta valfritt pris, i bästa fall så förblir varan osåld.

Visst är man det, man hamnar ju inte i fängelse. Men detta handlar om "min" syn på etik och moral och stör den andra så får den göra det.
Och hela den här tråden handlar om prissättning, bara att titta på rubriken.

Trådens syfte är solklart men jag förstod det som att du skulle kontakta säljaren och yttrycka din synpunkt om dennes prissättning.

Jag kan ha missuppfattat...

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-09 16:13

Hen verkar inte få dom sålda.
Så de är väl lite överprissatta. :?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2024-12-09 17:08

LeifB skrev:Hen verkar inte få dom sålda.
Så de är väl lite överprissatta. :?

Annonsen hade legat uppe 28 timmar när du skrev detta. Du tycker inte att det är ett lite tidigt påstående? Det gör jag.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-12-10 01:31

Jag betalade glatt 3,5 ggr mer för mina begagnade OD11 än jag gjorde för mina fabriksnya en gång i tiden... Bra skit.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-10 08:27

Lite tidigt kanske.. Men de är kvar fortfarande... :wink:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-10 13:54

LeifB skrev:Lite tidigt kanske.. Men de är kvar fortfarande... :wink:

Han kommer aldrig få det han begär. Stativen är ju, ja det är en gåta att Klubben får några sålda för 3 papp.... 8O Det finns både mycket snyggare och bättre stativ för den slanten. Och högtalarna brukar gå runt 1-tusen lappen.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2024-12-13 12:17

distad skrev:

Han kommer aldrig få det han begär. Stativen är ju, ja det är en gåta att Klubben får några sålda för 3 papp.... 8O Det finns både mycket snyggare och bättre stativ för den slanten. Och högtalarna brukar gå runt 1-tusen lappen.

"Såld eller borttagen". Vilket vet vi inte. Inte heller vilket pris det blev om de såldes. En affär är alltid en uppgörelse/överenskommelse mellan en säljare och en köpare. Jag hoppas alla inblandade är nöjda.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-13 15:48

STDI skrev:
distad skrev:

"Såld eller borttagen". Vilket vet vi inte. Inte heller vilket pris det blev om de såldes. En affär är alltid en uppgörelse/överenskommelse mellan en säljare och en köpare. Jag hoppas alla inblandade är nöjda.

Du har ju koll på priserna, så tror du denna går för den här summan. 8O https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1208614921 Om, så är köparen berusad när han köper dom enligt min syn på det. Man får ju ett par OA52.3 och de är såååå mycket bättre. Folk har blivit tokiga, som jag ser det.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2024-12-13 16:14

Jag tänker inte köpa dem. Är det någon som absolut vill ha de bästa OA12 som Stiftelsen Stig Carlsson rekommenderat så är det inte alls omöjligt att köpare och säljare kommer överens och att båda är nöjda.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-12-13 16:31

Hade jag behövt ett par "tolvor" hade jag utan tvekan köpt dem. De verkar vara i ytterst bra skick, moddade enligt senaste rönen. Man kan naturligtvis köpa några liknande med renoveringsbehov men det är ett himmelens arbete att få till det. OA52 kan vara bättre, men vill man ha sådana köper man väl inte OA12?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-12-13 18:49

Jag kan förstå den omedelbara reaktionen då jag själv hickade till, men om jag bara går en liten walkabout runt huset så hamnar saker i ett annat perspektiv.

Direkt runt hörnet på väg in i vardagsrummet så står Storebror, de började ju sitt liv som ett par rejält trötta OA50.2 med noppig huvar till det humana priset av 2000kr, basarna gick vidare som reservdelar till god vän för 600kr så sammanlagt var de nu skyldiga mig 1400kr.

Sen flög fan i mig och sågen kom fram, snickerimässigt så var väl materialet överkomligt men då jag lyxade till det med lite färg och teak fanér så kan man väl säga att de nya lådorna kanske kostat 2500 allt som allt.

Men sen kommer ju innehållet:

SB23MFCL45-4 * 2 = 3.538kr
SB15NBAC-4 * 2 = 1.898kr
SB20PFCR-00 * 4 = 1.496KR
SB26ADC C004 * 2 = 1.140kr
Passiva filter * 2 = 3.000kr

Sen köptes ytterligare 1 par OA50 för att få en snygg gallerhuv så där ökade kostnaden lite men det fins ju fortfarande en låda med huv så vi kan strunta i den.

Om jag nu skulle lägga ut en annons för vad jag tycker denna högtalare är värd så skulle nog många undra om man var klok, men om någon som hört den hade nappat på mitt erbjudande om att köpa dem för 10.000kr så var den vanligaste kommentaren, -det är alldeles för billigt det är en på tock för bra högtalare för att säljas för det priset.
Jag vet ärligt talat inte, ljud och mätmässigt så står den sig bra emot andra högtalare för 30.000kr och mer, skulle jag göra en produkt av den så skulle den nog behöva kosta närmare 50.000kr om den skulle säljas i butik, frågan är vad någon skulle säga om jag lade ut den på blocket som en OA50 ombyggd till sin fulla potential 15.000kr.

Men för att fortsätta walkabouten och funderingen, uppställda mot väggen mitt emot står ett par 2212 och ingen skulle blinka en gång om jag sa att de kostade över 20' trots att det inte ens går att spela på just nu, på golvet ett par mumma audio monsen som råkade bli mina för mindre än 600kr, inom 24h hörde säljaren av och ville köpa tillbaks dem med en uppgradering för 8000kr.
I källaren står något som en gång var ett par OD11 av budgetmodell, nu med samma volym och avstämning som ett par OA50 med Satori basar och nya diskanter och filter kommer någon tycka att det är en 10.000kr högtalare, vem vet?
I garaget står ett par missfoster till OA5 som jag en gång betalade 3.500kr för enkomt för att det satt ett gäng fina Obi diskanter under huven, just nu är de testburkar för en ny högtalare som är under utveckligen men det kan oxå bli ett uppgraderingskit till OA5 om det finns någon som kan vara tokig nog att lägga ut 15-20' på att uppgradera farsans gamla blomlådor.

Konsensus är att genom baklänges matematik är det i princip omöjligt att värdera ett unikt objekt då ursprungsägaren kan tycka att det är värt vad som helst att bevara och förbättra sin högtalare medans andrahandsmarknaden inte ens ser det som en högtalare utan bara en samling begagnade komponenter.
Det finns en väsentlig skillnad mellan amatörbyggare och proffs när det kommer till högtalare, amatörer vill ofta åstadkomma något så bra som möjligt med så dyra delar som de har råd med medans proffs försöker bygga någon som duger så billigt som möjligt och det brukar jag bära med mig i huvudet när jag värderar högtalare.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-13 18:58

Alla högtalare är värda det köpare vill betala.
Hemmabygge värderas mindre är man tror.
Om människor vet vilka delar som finns i en högtalare så kan det ge en riktlinje till vad dessa är värda.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-12-13 19:11

LeifB skrev:Alla högtalare är värda det köpare vill betala.
Hemmabygge värderas mindre är man tror.
Om människor vet vilka delar som finns i en högtalare så kan det ge en riktlinje till vad dessa är värda.

Tyvärr var det ungefär exakt vad jag inte menade annars håller jag med om allt.

Väldigt få högtalare är värda just det som folk är beredda att betala, High-end säljer på namnet och innehållet är sällan alls i paritet med priset, butikshögtalare har spenderat pengarna på allt annat än innehållet i regel så de är inte heller så prisvärda och precis som du själv sa så vill ingen betala för hemmabyggen.

Innehållet är en dålig måttstock för allt utom hemmabyggen som tydligen ingen vill betala för ändå.

Om jag tar ett dyrt fint element och stoppar den i en billig butikshögtalare så är det enda som händer att marginalerna försvinner helt, stoppar jag däremot ett mediokert element i en high-end högtalare så låter det så bra att det kan bli värt 10ggr priset.

I slutänden blir det som det mesta inom HiFi, det finns många förståsigpåare och hemkokta vetenskapsmän, men alla tar religiösa beslut.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-13 21:10

Jag tycker det finns väldigt bra butikshögtalare, och jag kommer förr eller senare köpa ett par begagnade då jag inte är någon högtalarbyggare. Sedan är jag nyfiken på att försöka förbättra dem då det verkar vara sparsamt med slantar lagda på filtren i dem. Men, jag skulle också kunna tänka mig att köpa någon form av DIY högtalare om de verkligen låter makalöst bra. Men här pratar vi ju om en högtalare som går att förbättra radikalt och det har det ju gjort halva vägen så att säga då original basen är kvar och då är det ett pris som jag ändå blir 8O av. Hade det även suttit en annan bas i, så hade jag inte blivit 8O då det är ett väldigt fint par.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-12-13 23:45

distad skrev:jag skulle också kunna tänka mig att köpa någon form av DIY högtalare om de verkligen låter makalöst bra

Du menar Carlsson m Purifi :lol: :lol:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-12-13 23:53

Imperial-Blomman skrev:
distad skrev:jag skulle också kunna tänka mig att köpa någon form av DIY högtalare om de verkligen låter makalöst bra

Hahaha, once you go P you won’t go back eller vad de nu säger :wink:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-14 04:15

Imperial-Blomman skrev:

Nu has det roligt här.... Inga Puttifyyy, någonsin, om det blir Carlsson. Det funkar inte i mina öron PUNKT! Finns en uppenbart risk att det aldrig blir Carlsson, då det beror på plats också. I en 1:a ska man få plats med mycket i ett rum. Och eftersom Hemmabio är prio ett för mig, så får man se. Spectrum burkarna är väldigt skrymmande, så de kanske får leta ny ägare också om det vill sig illa. Skulle tro att jag kommer behöva ha frontar på hylla/hängande på väggen och det här med frontar som behöver stå en bra bit ut ifrån väggen är bara att glömma direkt... När jag tänker på hur 1:an var som jag tittade på, så såg det lite trångt ut. :roll:

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-12-14 15:29

2e januari är jag i Stockholm och har troligen med mig Purifierade 50 eller kanske 52 med mig, se till att inte missa sen chansen att lyssna på dem :wink:

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-12-14 17:19

distad skrev:
Imperial-Blomman skrev:

Nu has det roligt här.... Inga Puttifyyy, någonsin, om det blir Carlsson. Det funkar inte i mina öron PUNKT! Finns en uppenbart risk att det aldrig blir Carlsson, då det beror på plats också. I en 1:a ska man få plats med mycket i ett rum. Och eftersom Hemmabio är prio ett för mig, så får man se. Spectrum burkarna är väldigt skrymmande, så de kanske får leta ny ägare också om det vill sig illa. Skulle tro att jag kommer behöva ha frontar på hylla/hängande på väggen och det här med frontar som behöver stå en bra bit ut ifrån väggen är bara att glömma direkt... När jag tänker på hur 1:an var som jag tittade på, så såg det lite trångt ut. :roll:

Låter i mina öron som ett perfekt upplägg för 51or på väggen med basstöd eller 50or med gillastuga för basarna, det har ju i alla tider gått utmärk att använda frontarna i bion till musiklyssning, det gäller bara att att se möjligheterna.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-17 01:35

Hjalmar_Branting skrev:2e januari är jag i Stockholm och har troligen med mig Purifierade 50 eller kanske 52 med mig, se till att inte missa sen chansen att lyssna på dem :wink:

Hmm. Måste kolla i min "fullspäckade kalender"( :lol: ), vad som sker den 2 Januari................... Då är jag på Grönland i vildmarken med min rullator... :mrgreen: :wink: :wink: Jag och isbjörnarna tänkte fira in det nya året.
Och Purifierade 51:or finns väl i den där hålan norr om stan som Grodan bor i, vad heter den nu........... Mörby var det ja. :mrgreen: Och så finns ju Purifierade 52:or söder om stan i en annan håla. Så de sprider sig som en farsot.... 8O (https://www.synonymer.se/sv-syn/farsot)

:mrgreen: :lol: :wink:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-17 02:01

Chris71 skrev:
distad skrev:
Imperial-Blomman skrev:Du menar Carlsson m Purifi :lol: :lol:

Låter i mina öron som ett perfekt upplägg för 51or på väggen med basstöd eller 50or med gillastuga för basarna, det har ju i alla tider gått utmärk att använda frontarna i bion till musiklyssning, det gäller bara att att se möjligheterna.

Allt det där kring 51:or, 52:or och 50 har snurrat runt i mitt huvud några tusen gånger vid det här laget, så jag är mycket medveten om vad som skulle bli bäst i mina öron så att säga. I Have a Dream, som Martin Luther King Jr sa och det slutade vid en dröm och det gör det för mig med. Numera försöker eller rättare sagt ,jag tänka i andra banor och på andra alternativ. Jag får vara "väldigt tacksam" om folk vill skänka lite pengar i min "tiggartråd igen", när jag väl ska flytta ifrån detta helvete, så jag "kan flytta" Det är som sagt väldigt tomt i min plånbok när den 25:e närmar sig varje månad... :oops: Dvs. jag har helt "andra problem" är vad vanligt folk har, och jag skulle hemskt gärna vilja få tillbaka mitt gamla liv..... som jag aldrig kommer få. Folk tänker inte på att deras liv kan förändrar i ett nafs som mitt gjort. En sjukdom, olycka och allt kan förändras totalt.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-12-17 19:00

https://hifitorget.se/visa_annons.php/s ... 212590.htm

15000:- för ett gammalt kassett däck 8O
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2024-12-17 19:37

Imperial-Blomman skrev:https://hifitorget.se/visa_annons.php/sony_tc_d5_pro_ii_212590.htm

15000:- för ett gammalt kassett däck 8O

Ja fast det är ju ett av de bästa kassettdäcken som producerats. Pro-modellen är sällsynt och ligger ute för den prisnivån på Ebay. Först kom Sony TcD5M och sedan Pro-modellen. SKillnaden är mickingångarna som om jag kommer ihåg rätt är 48V matade i Pro men vanliga ingångar annars. Mekaniken och elektroniken är annars lika.
Har själv ett TcD 5M sedan 80-talet och det funkar än efter ett rembyte för något år sedan. I ett A/B-test hade vi svårt att höra skillnad mellan Sonyn och min "nytrimmade" tvåspårs Revox A77, till allas stora förvåning.
Idea what a great ID

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-12-17 22:06

Där ser man :)
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-17 22:44

https://hifitorget.se/visa_annons.php/h ... 212620.htm Infinity Kappa 80 som har designats om. OBS! inte byggts om. 8O 27000kr Någon som tror han får summan han begär ?

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd