Ljudkrav skrev:Bill:
Fast det är lite som att frysa mat. Lagar man till mat på ett bra sätt och sedan fryser ner den kvickt och effektivt så kan den fraktas jorden runt utan problem. Var den än tinas upp så kommer den smaka exakt likadant.
Men, den smakar inte som maten gjorde innan den frystes ner. Viss mat klarar bättre av att frysas ner, annan mat blir mycket sämre.
Bäst är maten om den inmundigas "live" dvs vid tillagandet. Näst bäst om den kan lagas till av goda råvaror som fraktats inom det avstånd där kvaliteten bibehållits.
Öh... jaha?
Digitalt är att äta fryst mat och vinyl är att äta färsk mat då?
Om det är så du menar så tycker jag att din liknelse är totalt missvisande. Möjligvis har du rätt på en punkt - glass blir helt rätt digitalt men som en smörja analogt...
Men jag kanske missförstod dig totalt?
Det har hänt förrut.
Mvh Ljudkrav
Yepp, du har missförstått. Min analogi är, precis som de flesta andra analogier, egentligen ganska misslyckad
Jag menade givetvis inte att äta fryst mat, men att laga till mat av tidigare frysta råvaror. En fryst paj smakar förmodligen likadant inom ett tidsspann på flera månader (tinad och tillagad

), en ofryst dito är förmodligen oätbar efter någon vecka i kylskåp och något dygn i rumstemperatur. Min poäng är; oavsett om du äter en fryst (tinad och tillagad...) paj dagen efter infrysning eller två månader sedan så kommer den att smaka likadant. Detta förhållande gäller inte den ofrysta som förmodligen smakar markant sämre efter några dagar. Men en ofryst paj som konsumeras omgående är godast och smakar bättre än den som en gång varit fryst.
Analogin med digitalt är då, enligt undertecknad, att den digitala processen försämrar det ursprungliga analoga ljudet
något men är i gengäld mycket livskraftigare vid "transport".
Men i dagens läge, när i stort sett all inspelning sker digitalt, är ju denna diskussion knappt ens av akademiskt intresse. För övrigt så har väl såväl a/d- som d/a-omvandling förbättrats under åren så till den grad att det är en massa andra parametrar som är långt viktigare.
/ B