Vilken DAC anses som den BÄSTA, ge mest analogt ljud???

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

matson

Inläggav matson » 2008-07-06 12:32

Richard skrev:
Harryup skrev:Richard,
du glömde inte min fråga väl?
Nämn en F/E-lyssningsgodkänd kedja som går att köpa i butik som du har i huvudet när du rekommenderar den så ofta?

mvh/Harry

Denons dvd 1740- Denon 1508- Pip

Alla dessa pryttlar verkar ha väldigt små tillkortakommanden.
Denon 1740 och denon 1508 har dock inte testats av lts.
Alla dessa pryttlar kan du köpa nu.

Highend-ljud under tiotusen kronor.

Hmm, på frågan om att lista en kedja på f/e-lyssnade apparater(med nollresultat), så väljer du att lista 3 apparater som inte blivit f/e-lyssnade......hur tänkte du?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-06 12:38

Sanny_X skrev:
IngOehman skrev:Ingen DAC ger analogt ljud. Det är högtalare som ger analogt ljud.

Alla DAC:ar ger däremot analoga utspänningar. Mest analog är svårt
att svara på vilken som ger, eftersom alla ger helt analog utsignal.

Vh, iö

Lyngdorf borde ge mest ljud, digitalt in och 2x150W ut. :wink:

Typ: "Mest analogt" = mest, och analogt? ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-06 13:22

Bill50x skrev:Fast det är lite som att frysa mat. Lagar man till mat på ett bra sätt och sedan fryser ner den kvickt och effektivt så kan den fraktas jorden runt utan problem. Var den än tinas upp så kommer den smaka exakt likadant.

Men, den smakar inte som maten gjorde innan den frystes ner. Viss mat klarar bättre av att frysas ner, annan mat blir mycket sämre.

Bäst är maten om den inmundigas "live" dvs vid tillagandet. Näst bäst om den kan lagas till av goda råvaror som fraktats inom det avstånd där kvaliteten bibehållits.

/ B

Håller inte med dig Bill. När mitt billiga ljudkort klarar av att spela in mina vinyler utan uppenbara brister så går det emot vad du säger. Vad jag vet så finns det rätt många blindtester som också bevisar att så är fallet.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-07-06 14:07

matson skrev:
Richard skrev:
Nämn en F/E-lyssningsgodkänd kedja som går att köpa i butik som du har i huvudet när du rekommenderar den så ofta?

mvh/Harry

Hmm, på frågan om att lista en kedja på f/e-lyssnade apparater(med nollresultat), så väljer du att lista 3 apparater som inte blivit f/e-lyssnade......hur tänkte du?

Harryup frågade vilka grejor som gick att köpa nu. Själv har jag denon 1507, snarlik den av lts testade 1907. Den befann sig färga ljudet väldigt litet- bara en svag ljushet kunde med svårighet upptäckas. Övergångsdisten kunde med svårighet höras, men bara om man har högtalare med mer än 100 db känslighet.

Denon 1508 är troligen lika bra som 1507/1907, men helt säker är jag inte.
Denon 1740 är snarlik 1720, men om den låter lika ofärgat är jag förstås inte 100% säker på.

Ledtrådar kan fås på Carlssonplanet.se. Alla rekommenderade apparater där har dock inte F/E testats av LTS.

Helt säker är dock att de uppräknade förstärkarna ovan troligen spelar bättre än majoriteten av de överhypade, svindyra och metafysikkonstruerade "highend" produkter som finns där ute...
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-06 16:13

Ljudkrav skrev:Bill:
Fast det är lite som att frysa mat. Lagar man till mat på ett bra sätt och sedan fryser ner den kvickt och effektivt så kan den fraktas jorden runt utan problem. Var den än tinas upp så kommer den smaka exakt likadant.

Men, den smakar inte som maten gjorde innan den frystes ner. Viss mat klarar bättre av att frysas ner, annan mat blir mycket sämre.

Bäst är maten om den inmundigas "live" dvs vid tillagandet. Näst bäst om den kan lagas till av goda råvaror som fraktats inom det avstånd där kvaliteten bibehållits.

Öh... jaha?
Digitalt är att äta fryst mat och vinyl är att äta färsk mat då?

Om det är så du menar så tycker jag att din liknelse är totalt missvisande. Möjligvis har du rätt på en punkt - glass blir helt rätt digitalt men som en smörja analogt...

Men jag kanske missförstod dig totalt?
Det har hänt förrut.

Mvh Ljudkrav

Yepp, du har missförstått. Min analogi är, precis som de flesta andra analogier, egentligen ganska misslyckad :-)

Jag menade givetvis inte att äta fryst mat, men att laga till mat av tidigare frysta råvaror. En fryst paj smakar förmodligen likadant inom ett tidsspann på flera månader (tinad och tillagad :-)), en ofryst dito är förmodligen oätbar efter någon vecka i kylskåp och något dygn i rumstemperatur. Min poäng är; oavsett om du äter en fryst (tinad och tillagad...) paj dagen efter infrysning eller två månader sedan så kommer den att smaka likadant. Detta förhållande gäller inte den ofrysta som förmodligen smakar markant sämre efter några dagar. Men en ofryst paj som konsumeras omgående är godast och smakar bättre än den som en gång varit fryst.

Analogin med digitalt är då, enligt undertecknad, att den digitala processen försämrar det ursprungliga analoga ljudet något men är i gengäld mycket livskraftigare vid "transport".

Men i dagens läge, när i stort sett all inspelning sker digitalt, är ju denna diskussion knappt ens av akademiskt intresse. För övrigt så har väl såväl a/d- som d/a-omvandling förbättrats under åren så till den grad att det är en massa andra parametrar som är långt viktigare.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2008-07-07 09:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-06 16:17

Bill50x skrev:Analogin med digitalt är då, enligt undertecknad, att den digitala processen försämrar det ursprungliga analoga ljudet något men är i gengäld mycket livskraftigare vid "transport".

Så du menar inte att den analoga kedjan lider av massa problem? 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-06 16:23

Ljudkrav skrev:Tjena Richard.
Jag tror inte att Piotr är ett analogfreak. Tvärtom.
Bill däremot, är det.

Nä, det är jag inte. Men jag lyssnar gärna på analoga källor (läs vinylskivor) eftersom dom ofta är bättre mastrade och helt enkelt låter bättre. Aningens högre brus ibland och något litet knäpp här och där förtar helt enkelt inte det är så mycket mer dynamiskt och levande från vinylen.

Men det finns vinyler som låter skit också, tunnt, skramligt och distat. Allt var inte bättre förr.

Någon som lyssnat på Duffys CD? Hos mig låter det total apa, men jag utgår från en hemtankad mp3... (192k brännt cd från denna, verkar otroligt nivåmaxad, måste dra ner volymen rejält för att vara lika andra cd´s).

Håller förresten på att rippa alla cd´s till flac på hårddisk, om ett par dagar installeras en Squeezebox men redan idag kör jag merparten direkt från dator till "stereon". Analogfreak? Tror inte det... :D

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-06 16:35

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Analogin med digitalt är då, enligt undertecknad, att den digitala processen försämrar det ursprungliga analoga ljudet något men är i gengäld mycket livskraftigare vid "transport".

Så du menar inte att den analoga kedjan lider av massa problem? 8O

När har jag sagt det? Jag skriver ju faktiskt raka motsatsen, om än att du behöver läsa mellan raderna. Vad jag menar är; du får en liten, mycket liten, försämring vid digitalisering. När väl signalen är digitaliserad kan den flyttas, kopieras, behandlas i långt flera led än en analog signal - utan den försämring som det analoga mediat hela tiden råkar ut för vid varje kopiering, eller "transport" i för långa kablar för att ta ett annat exempel.

Jag kan ju spela upp en flac som kommer vi internet från andra sidan jorden och ha exakt samma ljud som ursprunget. Ska jag göra samma sak med en analog signal krävs det väl en serie FM-sändare av högsta kvalitet.

Så visst finns det problem med analog återgivning, jag har å andra sidan aldrig hävdat något annat heller. Men, det betyder inte att digitalt är helt opåverkat heller. Formatomvandlingar, snålkodning osv kan ge avsevärda förändringar.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2008-07-07 09:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-06 16:55

Bill50x skrev:När har jag sagt det? Jag skriver ju faktiskt raka motsatsen, om än att du behöver läsa mellan raderna. Vad jag menar är; du får en liten, mycket liten, försämring vid digitalisering.

Exakt vad bygger du detta påstående på? Hur har du testat det? Hur kan du veta det?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-06 16:55

Bill50x skrev:När har jag sagt det? Jag skriver ju faktiskt raka motsatsen, om än att du behöver läsa mellan raderna. Vad jag menar är; du får en liten, mycket liten, försämring vid digitalisering.

Exakt vad bygger du detta påstående på? Hur har du testat det? Hur kan du veta det?

matson

Inläggav matson » 2008-07-06 17:10

Richard skrev:Harryup frågade vilka grejor som gick att köpa nu. Själv har jag denon 1507, snarlik den av lts testade 1907. Den befann sig färga ljudet väldigt litet- bara en svag ljushet kunde med svårighet upptäckas. Övergångsdisten kunde med svårighet höras, men bara om man har högtalare med mer än 100 db känslighet.

Den är alltså inte transparent.

Eller lika dålig skulle man också kunna säga/skriva.

Denon 1740 är snarlik 1720, men om den låter lika ofärgat är jag förstås inte 100% säker på.

Ändå rekommenderar du den som hörbart ofärgande?

Ledtrådar kan fås på Carlssonplanet.se. Alla rekommenderade apparater där har dock inte F/E testats av LTS.

Det verkar räcka att maila till CarlssonPlanet för att något skall hamna på deras rekommenderatlistor, som vanligt gäller att: Allt som står på Internet är inte sant(tro det eller ej).

Helt säker är dock att de uppräknade förstärkarna ovan troligen spelar bättre än majoriteten av de överhypade, svindyra och metafysikkonstruerade "highend" produkter som finns där ute...

Riktigt bra förstärkare kostar mycket pengar, inbilla dig inget annat. Att skriva att något förmodligen är dåligt enbart utifrån att ha tittat på prislappen verkar en aning....märkligt?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-06 17:33

subjektivisten skrev:

Jag bygger mitt påstående på att förlustfri omvandling mellan olika format är en sällsynthet, vad det än handlar om.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-06 17:39

Richard skrev:Denon 1508 är troligen lika bra som 1507/1907, men helt säker är jag inte.

"Troligen lika bra som..."
"snarlik 1720... är jag förstås inte 100 % säker på"
"Helt säker... spelar bättre.... än svindyra highendprodukter..."

Jahaja, det var inte mycket kvar av resonemanget om rekommenderade produkter.

Nä, Saab 99 är inte f/e-körd men den snarlika Saab 90 är hur kul som helst, jag är dock säker på att den överglänser vilken hypad svindyr BMW som helst.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-06 19:26

Bill50x skrev:Jag bygger mitt påstående på att förlustfri omvandling mellan olika format är en sällsynthet, vad det än handlar om.

/ B

Men frågan, är den hörbar?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-06 20:16

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Jag bygger mitt påstående på att förlustfri omvandling mellan olika format är en sällsynthet, vad det än handlar om.

/ B

Men frågan, är den hörbar?

Bra fråga. Men en annan fråga.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-06 20:25

Nja, det är ju samma fråga.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-07-06 20:42

Bill50x skrev:Nä, Saab 99 är inte f/e-körd men den snarlika Saab 90 är hur kul som helst, jag är dock säker på att den överglänser vilken hypad svindyr BMW som helst.

Kan du vara vänlig och lämna Lille Skutt utanför denna diskussion ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-06 22:43

Richard skrev:
matson skrev:
Richard skrev:

mvh/Harry

Harryup frågade vilka grejor som gick att köpa nu. Själv har jag denon 1507, snarlik den av lts testade 1907. Den befann sig färga ljudet väldigt litet- bara en svag ljushet kunde med svårighet upptäckas. Övergångsdisten kunde med svårighet höras, men bara om man har högtalare med mer än 100 db känslighet.

Jag tar ditt svammelsvar på min fråga som ett tecken på att du blandar ihop vad som är "godkännt" i en F/E-lyssning med vad du tycker borde vara det.
Jag frågade enbart efter den neutrala kedja av F/E-testade apparater som du ett flertal gånger rekommenderat folk att köpa, ditt svar tyder på att du inte kan namnge några apparater alls som är godkända och finns till salu.
Eller vill du göra ett nytt försök?
Nämn enbart dom apparater som ingår i din rekomendation av F/E-lyssningstestade apparater som har befunnits neutrala som går att köpa över disk idag.

mvh/harryup

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2008-07-07 08:22

God morgon.

Ok, Bill - då missförstod jag dig.

:)

Mvh Ljudkrav

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-07 12:38

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:

Jag bygger mitt påstående på att förlustfri omvandling mellan olika format är en sällsynthet, vad det än handlar om.

/ B
Vilka steg ingår i inspelningsförfarandet? :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-07 13:14

Kaffekoppen skrev:

/ B
Vilka steg ingår i inspelningsförfarandet? :)

Ett antal gissar jag. Idag digitaliseras väl ljudet ganska tidigt. Sedan ska det processas hit och dit, ingen vågar väl längre att bara ta instrument som dom är utan det ska fixas och trixas. Röster är det samma sak med. Om inte annat måste man väl fixa till falsksjungandet. Därefter är det väl dags att komprimera skiten så det låter bra i mp3-pinnen och den kommersiella radion också.

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-07 13:42

:lol:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-07-07 20:51

matson skrev:
Richard skrev:Harryup frågade vilka grejor som gick att köpa nu. Själv har jag denon 1507, snarlik den av lts testade 1907. Den befann sig färga ljudet väldigt litet- bara en svag ljushet kunde med svårighet upptäckas. Övergångsdisten kunde med svårighet höras, men bara om man har högtalare med mer än 100 db känslighet.

matson:
Den är alltså inte transparent.

Har jag påstått det ? Ingen apparat är väl helt transparent.

matson:
Eller lika dålig skulle man också kunna säga/skriva.

Är du säker på att denonreceivrarna är speciellt dåliga?

matson:
Ändå rekommenderar du den som hörbart ofärgande?

Jag uppmanar alla att lyssna kritiskt.

matson:
Det verkar räcka att maila till CarlssonPlanet för att något skall hamna på deras rekommenderatlistor, som vanligt gäller att: Allt som står på Internet är inte sant(tro det eller ej).

Sant.

matson:
Riktigt bra förstärkare kostar mycket pengar, inbilla dig inget annat. Att skriva att något förmodligen är dåligt enbart utifrån att ha tittat på prislappen verkar en aning....märkligt?

Det finns mycket bra dyra saker naturligtvis. Bryston t.ex. är inte billiga.
Men- det finns också väldigt dåliga dyra grejor. Ivartfall om man definierar dåligt som färgande och bra som transparent.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-08 00:19

Och?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-08 12:28

Richard skrev:
Ljudkrav skrev:Den här tråden är intressant att läsa.
Men samtidigt är diskussionen lite onödig.

Trådskaparen vill ju inte ha transparent/korrekt ljud - det är bara som han tror.
Han tycker ju att vinyl låter bättre...
Han vill således ha mer färgat ljud.

Mvh Ljudkrav

Håller med här. Förut trodde jag som harryup, Piotr och Bill 50x m.fl., men nu, när jag sett ljuset :wink: inser jag att jag hade fel på samtliga punkter, med avseende på analogteknikens ev. fördelar mot digitaltekniken.
T.om MP 3 låter bättre än de bästa analoga rullbandarna/skivspelarna.

Det krävdes endast litet kontrollerade blindtester för att inse att jag haft fel- något som herrarna ovan inte ställer upp på...

Men vännen min.. vad du säger här ovan är att jag "tror fel" och "har fel på samtliga punkter".. du får gärna förklara det här för mig..dvs. hur du fått det till att det skulle vara på det viset du beskriver.

Vad du säger är i princip att du var ute och cyklade i det blå förut (hjärntvättad av bla. diverse tidskrifter som du själv nämnt tidigare) och att jag står på samma plats som du gjorde tidigare.

En förklaring vore på sin plats! :)

När det gäller blindtest så vill jag att du berättar för mig när jag nekat till att delta i sådana?

Jag tror benhårt på blindtest (men även öppna test i vissa fall) och har deltagit i ett flertal.

Har för övrigt ingen avspelningsutrustning för analoga medier men väl AD/DA omvandlare som jag uppfattat som hörbart transparenta i de blindtest jag utfört på dom. ;)

Ska för sakens skull tilllägga att det jag skrev ovan var en lögn. Jag har inte gjort något blindtest på min AD/DA.. jag körde öppna tester men kunde likförbenat inte höra någon skillnad på Före och Efter..

/Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-08 21:41

Richard:
Du kan vara övertygad om att du fortfarande har fel på ett antal punkter.
Blanda ALDRIG in vad du tror att jag tror, eller vad jag gör om du inte frågar mig om det först. Då slipper du göra ytterligare fel.
Jag har gjort blindtester långt innan du gick över till Linn.

SÅ RICHARD, ändra attityd.

Och svara gärna på min fråga som du tycker du svarat på redan där även matson inte förstår hur du resonerar.

Är det inte enklare att svara att "det går inte att idag köpa en kedja av F/E-lyssningstestade apparater som befunnits vara neutrala i butik, så att mina tidigare råd är tyvärr fel" ?

mvh/Harry

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-08 22:00

Richard måste vara hög på uppenbarelse :)

matson

Inläggav matson » 2008-07-08 23:41

Richard: Det blir så jobbigt att läsa om jag skall citera ditt inlägg och stycka av det, för att sedan kommentera dina kommentarer på mina kommentarer.....äh du fattar. :wink:

Jag provar ett annat "grepp" istället för att slippa älta Denonrecievrarnas eventuella förträfflighet(jo, jag äger en själv och har således lyssnat. 2105 heter min och är kopplad till ett par pi60).

Om du tänker dig att du kopplar ihop cd/dvd och en reciever som bägge har funnits(vid LTS f/e-lyssningar) ha små färgningar(var för sig).

Hur vet du(eller ja, vem som helst som inte själv utför f/e-lyssningar) att dessa två apparater fortfarande har små och kanske inte så allvarliga färgningar(apparaterna betraktade som en enhet nu alltså)? Tänk om dessa felen förstärker varandra och helt plötsligt så uppstår någon muterad ganska ful färgning?

Sen skall det kopplas högtalare till detta.

Du rekommenderade piP, men jag är tveksam till att rekommendera någon högtalare överhuvudtaget om man inte får mer information om exempelvis ljudtrycksbehov och lyssningsavstånd.(Eller så kan man tänka såhär: Om piP verkligen var en transparent "one-size-fits-all"högtalare, varför skulle Ingvar då ha fler modeller på programmet?)

Sen återstår rummet..... :wink:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-09 00:04

Tillåt mig baksätesmoderera lite här nu. ;)

Bild
Jag gillar inte tonen många av er har mot Richard nu.
Diskussionen behandlar, vad jag förstår, inget livsviktigt. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

matson

Inläggav matson » 2008-07-09 00:17

KarlXII skrev:Tillåt mig baksätesmoderera lite här nu. ;)

Bild
Jag gillar inte tonen många av er har mot Richard nu.
Diskussionen behandlar, vad jag förstår, inget livsviktigt. :)

:lol:
Fantastiskt bild!
(han till höger med gul kortärmad skjorta är min favorit, han är på g att ta tag i någon utan att vara särskilt nära "centrum")

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd