Dark serpentine

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-05 01:26

rhenrics skrev:
ehh... har ngn ifrågasatt kabelns prestanda? EKK är också jävligt kompetent så om ngn skulle börja sälja sådan med påförd strumpa och biltemakontakter för typ 2000 spänn då skulle ni falla in i hallejuasång också antagligen. :lol:

Skall man tyda detta som ett hånskratt ?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-03-05 01:28

Inget går upp mot en kabeltråd om man vill ha många läsare, den saken är i alla fall säker. :)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-03-05 02:01

Ni som har provat! Hur mycket bättre blev det med den här "nya" kabeln?
Är det denna som "gäller" nu? :wink:
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-03-05 03:58

Nu är det KULO som leder. :D
Den som vet mest, tror minst.

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2008-03-05 22:09

Dags för en tidig utvärdering och ett omdöme om Dark Serpentine: Kablarna har nu suttit i 2 dagar så det är kanske lite tidigt att ge ett slutgiltigt omdöme.

1. Jag har nu lärt mig att en kabel ska påverka så lite som möjligt. Gör den det ? Svårt att säga men den lyckas mycket bra med att locka fram ett sound ur källa och förstärkare som är helt i linje med vad jag hade förväntat mig.

3. Jag tillhör den skara som tror att en kabel måste sitta i och spelas under en tid för att den ska adapteras och komma till sin rätt, så det kan ju faktiskt bara bli bättre.

4. Hur är den ergonomiskt, om man nu kan tala om en kabels ergonomi ? Den är lite styv och inte så mjuk som jag är van att en kabel ska vara.

5. Är den prisvärd ? Ja det tycker jag. Det sitter bra kontakter på som kan skruvas åt,kabeln kunde som sagt vara mer böjlig men på min anläggning passar den helt suveränt.

6. Är jag Nöjd ? Ja !! Jag har haft flera olika signalkablar och Dark Serpentine tillhör absolut de kablar som jag tänker behålla.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-07 11:08

ronnyx skrev:Dags för en tidig utvärdering och ett omdöme om Dark Serpentine: Kablarna har nu suttit i 2 dagar så det är kanske lite tidigt att ge ett slutgiltigt omdöme.

1. Jag har nu lärt mig att en kabel ska påverka så lite som möjligt. Gör den det ? Svårt att säga men den lyckas mycket bra med att locka fram ett sound ur källa och förstärkare som är helt i linje med vad jag hade förväntat mig.

3. Jag tillhör den skara som tror att en kabel måste sitta i och spelas under en tid för att den ska adapteras och komma till sin rätt, så det kan ju faktiskt bara bli bättre.

4. Hur är den ergonomiskt, om man nu kan tala om en kabels ergonomi ? Den är lite styv och inte så mjuk som jag är van att en kabel ska vara.

5. Är den prisvärd ? Ja det tycker jag. Det sitter bra kontakter på som kan skruvas åt,kabeln kunde som sagt vara mer böjlig men på min anläggning passar den helt suveränt.

6. Är jag Nöjd ? Ja !! Jag har haft flera olika signalkablar och Dark Serpentine tillhör absolut de kablar som jag tänker behålla.

Har du blindtestat mot vanliga lakritssnören? 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-03-07 11:40

rhenrics skrev:är ni polare med naqref eller?

Jag kan ju säga att det var jag inte i förgår när jag efter flera månader förstod varför jag haft ett litet fladdrigt stereoperspektiv. En av lödningarna i mina Dark Surge hade släppt 8O Nu köpte jag ju kabeln på den gamla goda tiden då den kostade en fjärdedel av vad den gör nu. Jag är ganska säker på att Naqref var full när han gjorde kabeln ty sämre lödningar har jag sällan skådat 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2008-03-07 12:22

Rydberg skrev:
rhenrics skrev:är ni polare med naqref eller?

Jag kan ju säga att det var jag inte i förgår när jag efter flera månader förstod varför jag haft ett litet fladdrigt stereoperspektiv. En av lödningarna i mina Dark Surge hade släppt 8O Nu köpte jag ju kabeln på den gamla goda tiden då den kostade en fjärdedel av vad den gör nu. Jag är ganska säker på att Naqref var full när han gjorde kabeln ty sämre lödningar har jag sällan skådat 8)

Jag kan inte påstå att lödningarna i min Dark Serpentine är de vackraste jag skådat heller.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-07 22:32

Rydberg skrev: Jag är ganska säker på att Naqref var full när han gjorde kabeln ty sämre lödningar har jag sällan skådat 8)

Är du helt säker på att det inte var tvärt om. 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-07 23:12

Laila skrev:
Rydberg skrev: Jag är ganska säker på att Naqref var full när han gjorde kabeln ty sämre lödningar har jag sällan skådat 8)

Är du helt säker på att det inte var tvärt om. 8)

va fan grabbar, det var ju HANDGJORT ju, ni vet mänskliga faktorn, sånt man betalar extra för numera... 8)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-07 23:27

O den fick du vänta flera dar för att
få "trä in" :wink:

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-03-10 21:57

Ett mer prisvärt alternativ?
http://marcuscables.com/audio_analog_bifrost.htm
Kapacitans 62pF/m. Pris: Upp till 1 meter 550:- SEK
Extra påbörjad meter 110:-

Om man behöver ytterliga par finns det ett SACD-kit med tre par:
http://marcuscables.com/audio_sacdkit.htm
Pris: upp till 1 meter 1595:- SEK
Extra påbörjad meter 330:-

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2008-03-11 11:20

rqu skrev:Ett mer prisvärt alternativ?
http://marcuscables.com/audio_analog_bifrost.htm
Kapacitans 62pF/m. Pris: Upp till 1 meter 550:- SEK
Extra påbörjad meter 110:-

Om man behöver ytterliga par finns det ett SACD-kit med tre par:
http://marcuscables.com/audio_sacdkit.htm
Pris: upp till 1 meter 1595:- SEK
Extra påbörjad meter 330:-

Jag skulle rekommendera Blue Jeans Cable alla dagar i veckan. Har själv köpt kablar därifrån.

/TygelBy

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Re: Dark serpentine

Inläggav STDI » 2020-12-01 21:26

OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-01 22:00

Jag har ägt ett sådant par och jag tycker det är fnissig i toppen i brist på bättre ord. Jag tycker att Belden 1694A är en mycket mer balanserat kabel ljudmässigt.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-12-02 11:12

FBK skrev:Jag har ägt ett sådant par och jag tycker det är fnissig i toppen i brist på bättre ord. Jag tycker att Belden 1694A är en mycket mer balanserat kabel ljudmässigt.

Då låter det väl rimligt att du väljer den.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-02 11:25

The Cable: Blue Jeans Cable LC-1 Low Capacitance Audio Cable
The most important attributes of a line-level unbalanced audio cable are (1) shielding, and (2) capacitance. Heavy shielding protects audio signals from interference from outside sources. LC-1 Audio Cable uses a heavy double-braid shield, with one bare copper braid laid directly over another for extreme high coverage and high conductivity to ground; this is the identical shield configuration to Canare LV-77S, which tested best in our review of audio cable hum rejection characteristics (LC-1 hadn't been designed yet so wasn't tested at that time). By shrinking the center conductor to 25 AWG and foaming the polyethylene dielectric, we were able to get capacitance down to an extremely low 12.2 pF/ft, much better than LV-77S at 21 pF/ft. Capacitance can be important, particularly in long cable runs, because it contributes to rolloff of higher frequencies. The softer dielectric material and smaller center conductor, meanwhile, make the cable highly flexible and easy to route. LC-1 is built exclusively for Blue Jeans Cable by Belden, the leader in American communications cable, and is rated CM for in-wall installation in residential and commercial environments. For more information and specs on LC-1, read our "LC-1 Design Notes" article.

The Connectors: Taversoe Crimp RCA Plugs
Taversoe RCA Plug
Connectors are a critical part of any audio cable, because if the cable isn't well-joined to the connectors, or if the connectors don't make firm electrical contact with the jacks, it doesn't much matter how good the cable is. Our LC-1 cables are terminated with the Taversoe RCA plug, a high-quality RCA plug with an all-metal body and shell specifically designed for the perfect dimensions for use with LC-1. Its all-metal body, crimped tightly to the shield braid, completes the shielding assembly from cable end to cable end, to ensure that the cables do not become an entry point for noise. These plugs are gold-plated on all jack-contact surfaces, and employ a set of leaf-spring style grippers on the outer RCA ring which apply just the right amount of force to the jack to grip it firmly without overtightening.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-12-02 12:15

sprudel skrev:The Cable: Blue Jeans Cable LC-1 Low Capacitance Audio Cable
The most important attributes of a line-level unbalanced audio cable are (1) shielding, and (2) capacitance. Heavy shielding protects audio signals from interference from outside sources. LC-1 Audio Cable uses a heavy double-braid shield, with one bare copper braid laid directly over another for extreme high coverage and high conductivity to ground; this is the identical shield configuration to Canare LV-77S, which tested best in our review of audio cable hum rejection characteristics (LC-1 hadn't been designed yet so wasn't tested at that time). By shrinking the center conductor to 25 AWG and foaming the polyethylene dielectric, we were able to get capacitance down to an extremely low 12.2 pF/ft, much better than LV-77S at 21 pF/ft. Capacitance can be important, particularly in long cable runs, because it contributes to rolloff of higher frequencies. The softer dielectric material and smaller center conductor, meanwhile, make the cable highly flexible and easy to route. LC-1 is built exclusively for Blue Jeans Cable by Belden, the leader in American communications cable, and is rated CM for in-wall installation in residential and commercial environments. For more information and specs on LC-1, read our "LC-1 Design Notes" article.

The Connectors: Taversoe Crimp RCA Plugs
Taversoe RCA Plug
Connectors are a critical part of any audio cable, because if the cable isn't well-joined to the connectors, or if the connectors don't make firm electrical contact with the jacks, it doesn't much matter how good the cable is. Our LC-1 cables are terminated with the Taversoe RCA plug, a high-quality RCA plug with an all-metal body and shell specifically designed for the perfect dimensions for use with LC-1. Its all-metal body, crimped tightly to the shield braid, completes the shielding assembly from cable end to cable end, to ensure that the cables do not become an entry point for noise. These plugs are gold-plated on all jack-contact surfaces, and employ a set of leaf-spring style grippers on the outer RCA ring which apply just the right amount of force to the jack to grip it firmly without overtightening.

Vad handlar denna text om?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-12-02 12:31

BlueJeans cable beskriver sin RCA-kabel
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-02 12:53

Och de skriver så här om min kabel som jag beställt:

Belden 1694A is also an excellent choice for analog audio; its foil/braid shield, though slightly less effective at excluding low-frequency EMI than 1505F's double braid shield, provides better RFI rejection, so 1694A may provide better shielding performance if you are beset with RFI issues.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-12-12 09:23

En helt vanlig enkel koaxkabel alltså, varken mer eller mindre. Säkert helt adekvat.
Som nästan alla dessa är 99,99% helt beroende av valmat kontakter och kontaktering,
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-12 11:15

MagnusÖstberg skrev:En helt vanlig enkel koaxkabel alltså, varken mer eller mindre. Säkert helt adekvat.
Som nästan alla dessa är 99,99% helt beroende av valmat kontakter och kontaktering,

Hur mycket kablar har du testat och utvärderat eftersom du verkar ha koll?
Här har du en tråd som gärna tar emot dina intryck av olika kablar. viewtopic.php?f=9&t=71266&start=30

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2020-12-14 18:33

MagnusÖstberg skrev:En helt vanlig enkel koaxkabel alltså, varken mer eller mindre. Säkert helt adekvat.

Några punkter bara:
Belden 1694 har en mer precis specifikation än generiska RG59. Den har förtent kopparfläta (inte bar) och skummat dielektrikum. Det senare ger lägre kapacitans.
Det är sant att kontaktering är viktigt, men gäller samtliga kablar.

För övrigt: En lista med Belden 1855A och 1694A, WF100 och RG62 borde räcka långt för de flesta audiofiler som kör obalanserat. Samtliga är relativt svåra att få tag på i metervara så de borde även räcka för att ge tillräcklig exklusivitet. 1694A finns dessutom i mystiska färger, t.ex. lila. Belden är ett klassiskt märke om inte annat. RG62 skall vara milspecad. Varför vet jag inte, men det är coolare. Som OTK för rör eller NJS för cykeldelar.

Kontakter borde räcka med Neutrik Profi eller Rean 373 (nya varianten om man inte uttryckligen gillar att hyvla honkontakterna). Kanske även RNDs gråa för RG62 om man vill slippa löda skärmen (som förr fanns på Biltema för en spottstyver). Slut på meddelandet.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2020-12-14 21:48

Insåg nu att jag deltagit i grupp-trådnekrofili, c/o STDI. Huga. 8O

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-12-14 22:06

DQ-20 skrev:Insåg nu att jag deltagit i grupp-trådnekrofili, c/o STDI. Huga. 8O

/DQ-20

Nja, lite gammal tråd kanske, men inte död. Alla trådar lever, utom de låsta.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-14 22:22

......is not dead ... it just smells funny

Föregående

Återgå till Köpråd