Moderator: Redaktörer
oqvist skrev:Tar vi en 65" tv så behöver du ju inte va direkt kloss mot för att märka skillnad. Jag sitter kloss mot en 2560x1080p på 35" och kan urskilja pixelstruktur utan större problem.
sportbilsentusiasten skrev:oqvist skrev:Tar vi en 65" tv så behöver du ju inte va direkt kloss mot för att märka skillnad. Jag sitter kloss mot en 2560x1080p på 35" och kan urskilja pixelstruktur utan större problem.
Olika personer säger olika saker.
Denna site är den som anger längsta avståndet då 4k börjar göra nytta.
http://www.rtings.com/tv/reviews/by-res ... g-compared
dvs runt 2.5m börjar man kunna se skillnad på en 65".
(andra anser att det krävs betydligt kortare avstånd för att se skillnad)
Denna anger att full fördel av 4k får du först på halva avståndet, ca 1.25m.
http://carltonbale.com/1080p-does-matter/
Kanon när 4k slagit igenom så man kan köpa billiga o bra HD TV's och HD projjar.![]()
Men man är olika, vissa är känsligare för pixlar!
oqvist skrev:sportbilsentusiasten skrev:oqvist skrev:Tar vi en 65" tv så behöver du ju inte va direkt kloss mot för att märka skillnad. Jag sitter kloss mot en 2560x1080p på 35" och kan urskilja pixelstruktur utan större problem.
Kanon när 4k slagit igenom så man kan köpa billiga o bra HD TV's och HD projjar.![]()
Ah den där jämförelsen är ju klassisk. Stämmer ju inte. Ju närmare du sitter desto större utväxling får du av en högre upplösning eller pixeltäthet kanske man skulle säga hellre. Mer mellanrum mellan pixlarna ger ju bra oönskade effekter särskilt om du sitter nära. Du kan ha nytta av 4K på en 5" mobil också.
65" då måste man sitta nära 5 meter ifrån skulle jag estimera
oqvist skrev:65" då måste man sitta nära 5 meter ifrån skulle jag estimera
oqvist skrev:sportbilsentusiasten skrev:oqvist skrev:Tar vi en 65" tv så behöver du ju inte va direkt kloss mot för att märka skillnad. Jag sitter kloss mot en 2560x1080p på 35" och kan urskilja pixelstruktur utan större problem.
Ah den där jämförelsen är ju klassisk. Stämmer ju inte. Ju närmare du sitter desto större utväxling får du av en högre upplösning eller pixeltäthet kanske man skulle säga hellre.
oqvist skrev:Mer mellanrum mellan pixlarna ger ju bra oönskade effekter särskilt om du sitter nära. Du kan ha nytta av 4K på en 5" mobil också.
MagnusÖstberg skrev: Jag tror det är annat än upplösningen som folk gillar med 4K-apparater.
IngOehman skrev:Med dagens displaytekniker är dock själva pixeldensiteten en viktigare faktor än mellanrum mellan pixlarna, även om OLED är nästan lika dåligt som Plasma ur den aspekten.
Dock finns en signifikant skillnad mellan "TV-apparater" och projektorer, nämligen att projektorerna är mycket bättre då deras tre färgpixlar ligger på varandra och inte bredvid som hos TV-apparater, dataskärmar och mobiltelefoner.
Så Egentligen behöver man högre upplösning från icke-projektorerna om de skall matcha.
PerStromgren skrev:Vad har hänt? Förr dög det ju att hålla upp en knyten näve på armlängds avstånd och låta TV-rutan precis täcka näven, då visste man att man satt på rätt avstånd!
PerStromgren skrev:Vad har hänt? Förr dög det ju att hålla upp en knyten näve på armlängds avstånd och låta TV-rutan precis täcka näven, då visste man att man satt på rätt avstånd!
PerStromgren skrev: det krävdes ett visst avstånd för att inte se linjerna...
Nattlorden skrev:oqvist skrev:65" då måste man sitta nära 5 meter ifrån skulle jag estimera
En meter, snarare.
oqvist skrev:Nattlorden skrev:oqvist skrev:65" då måste man sitta nära 5 meter ifrån skulle jag estimera
En meter, snarare.
Nä 5 meter ifrån för att inte se skillnad var de jag skrev från en 65" tv. inlägget som sportbilsentusiasten länkar till hävdar ju att det inte går att se skillnad på 1080p och 4K i upplösning alltså har ingen nytta av 4K. Mina ögon hävdar att detta är falskt.
IngOehman skrev:Det är lagom stort. 132" på 3 meters avstånd motsvarar optimal plats i biografen.
Vh, iö
HenrikTornquist skrev:IngOehman skrev:Det är lagom stort. 132" på 3 meters avstånd motsvarar optimal plats i biografen.
Vh, iö
Vad är det som avgör "lagom stort" och "optimal plats"?
IngOehman skrev:HenrikTornquist skrev:IngOehman skrev:Det är lagom stort. 132" på 3 meters avstånd motsvarar optimal plats i biografen.
Vh, iö
Att bildytan är +/-22,5 grader bred vid 1,85:1 och +/-26,5 grader bred vid 2,35/2,39/2,4:1.
Vh, iö
IngOehman skrev:HenrikTornquist skrev:IngOehman skrev:Det är lagom stort. 132" på 3 meters avstånd motsvarar optimal plats i biografen.
Vh, iö
Att bildytan är +/-22,5 grader bred vid 1,85:1 och +/-26,5 grader bred vid 2,35/2,39/2,4:1.
Vh, iö
IngOehman skrev:Vilka är det som säger +/- 30 grader menar du?
Jag har aldrig stött på den uppgiften.
HenrikTornquist skrev:IngOehman skrev:HenrikTornquist skrev:Vad är det som avgör "lagom stort" och "optimal plats"?
Vh, iö
Varifrån kommer vinklarna då?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster