Holographic audio Pre25

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-05 20:15

Många trådar om dina basar nu David - har väldigt lite att göra med PRE25 ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-05 22:25

Ja och det beror på att tråden blev OT efter att jag nämnde att jag hade högre gain på Emotiva än på RB1080.
Så det blev snarare snack om slutsteg snarare än basar, men oavsett inte pre25 !

Jag tar gärna denna tråd tillbaka till topic och pratar pre25 :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-05 23:38

AndreasArvidsson skrev:
Evil_Homer skrev:Tänkte hembio och separata kanaler igen... :oops:

Hembio? Detta är ju en tråd om Pre25 8)

Morello skrev:Reglerområdet i CR80 räcker alltså inte till?

Exakt. Bra verkningsgrad i Davids basar uppenbarligen.

Jamen, det är ju bara att fråga Ingvar Öhman vilka motstånd i CR80 som skall justeras!

Alternativt skicka enheten till Ingvar och muta med en hygglig fransos så skall det nog lösa sig.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-06 00:18

Herr Morello får läsa tråden lite noggrannare ;)

MagnusÖstberg skrev:
DVD-ai skrev:Jepp ett Emotiva XPA-5 till basmodulerna och ett Rotel rb1080 till pi60s. :)

men jag har funderingar på att kanske byta ut XPA-5 för den har för hög Gain visade det sig...
olämpligt med ett bassystem med hög känslighet OCH ett steg med ovanligt hög Gain i kombination, jag har basmodulernas nivå i botten i cr80s och jag känner fortfarade att nivån kanske skulle behöva ner en aning. :roll:
Du får snarare vända dig till IÖ för justering av nivåjusteringsmöjligheterna.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-02-06 00:19

+1 . . . typ. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-09 07:08

Nu ligger det en Pre25 och väntar på OK/Q8 :D
Synd att det just idag kan bli lite knivigt att lyckas ta mig förbi där, kanske får ligga till imorgon...
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-02-09 09:03

Spännande! Ska bli intressant att se vad du tycker, hoppas du blir nöjd. :D
Vad hade du för CD spelare?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-09 09:25

Jag har en Marantz UD5007, och andra källan är en Sonos via en Camebridge DACmagic. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-02-09 13:09

DVD-ai skrev:Nu ligger det en Pre25 och väntar på OK/Q8 :D
Synd att det just idag kan bli lite knivigt att lyckas ta mig förbi där, kanske får ligga till imorgon...

Höhö! Skulle du kunna vänta? :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-11 17:29

Jag kan medela att jag igår hämtade ut pre25'an och kollade in den hastigt och kopplade upp samt lyssnade på 3st låtar innan jag var tvungen att fara iväg igen.
När jag kommer hem på fredag efter jobbet så har jag inget planerat och ska köpa en pizza istället för att laga mat och bara lyssna på musik. :)

Men jag kan också säga att dessa 3st låtar gav mig ett intryck, detta återkommer jag dock till efter att ha fått lyssna mer och avgöra om det enbart var en första känsla.
Eller om det verkligen var något som hördes, en rapport om första intrycken kommer alltså i helgen :)
Senast redigerad av DVD-ai 2016-02-11 17:47, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-02-11 17:41

DVD-ai skrev:Nu ligger det en Pre25 och väntar på OK/Q8 :D

Har dom börjat sälja Holographic grunkor? Kul i så fall. Men med låg oljekurs så kanske man måste diversifiera sig lite extra.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-11 18:55

kusling skrev:DACen får signal och ström via i2s från Raspberryn. Det finns ett gäng olika såna typer av DACar, man får söka lite i volumios forum under dac-avdelningen.

Ström via I2S?

kusling

Inläggav kusling » 2016-02-12 13:43

Piotr skrev:
kusling skrev:DACen får signal och ström via i2s från Raspberryn. Det finns ett gäng olika såna typer av DACar, man får söka lite i volumios forum under dac-avdelningen.

Ström via I2S?

Den får ström via pins som sitter brevid i2s pinnarna... :P
Om de ingår eller inte i i2s har jag ingen aning om.

Separat strömmatning hade gjort det bättre då Raspberryn inte är gjord för audiofilgrejjer. Samtidigt är det en så extremt smidig (och billig) lösning att jag inte kunde motstå den, speciellt eftersom jag inte har nån annan DAC att ta till för att få signalen till Pre-25.

DVD-ai skrev:Jag kan medela att jag igår hämtade ut pre25'an och kollade in den hastigt och kopplade upp samt lyssnade på 3st låtar innan jag var tvungen att fara iväg igen.
När jag kommer hem på fredag efter jobbet så har jag inget planerat och ska köpa en pizza istället för att laga mat och bara lyssna på musik. :)

Men jag kan också säga att dessa 3st låtar gav mig ett intryck, detta återkommer jag dock till efter att ha fått lyssna mer och avgöra om det enbart var en första känsla.
Eller om det verkligen var något som hördes, en rapport om första intrycken kommer alltså i helgen :)

Jag är nyfiken på vad du tycker om handhavandet också, samt fjärrkontrollen om du beställde en sån.
:)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-12 15:02

kusling skrev:
Piotr skrev:

Ström via I2S?

Den får ström via pins som sitter brevid i2s pinnarna... :P
Om de ingår eller inte i i2s har jag ingen aning om.

Tack. Jag undrade om jag missat nån ny standard med fantmommating eller dylikt på I2S.. :)

I2S består av:
- Dataström (själva informationen).
- Bitclock (klocksignal med frekvens motsvarande bithastigheten på dataströmmen ex. 1.4112MHz för stereo, 16bit och 44.1kS/s).
- Wordclock (klocksignal med frekvens motsvarande samplingshastighet på dataströmmen ex. 44.1kHz).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-13 10:28

Då har några första intryck satt sig och följande är vad jag har att rapportera än så länge.

Jag hämtade ut pre25'an i tisdags och hade inte mer tid än att jag han få hem den, pilla lite på den och slutligen koppla in den på samma sätt som jag hade gjort med Marantz nr1604, dvs med lågnivå direkt från CD/BD spelare (nyttjar dess inre DAC) samt lågnivå från dacmagic som matas utav Sonos.
pre25 är en liten mysig sak, precis så stor som ett försteg behöver/ bör vara !
Alltså inte större än att den är liten och smidig, ett försteg kan även få vara fullbredd men då ska det vara hälften så tjockt, tycker jag :)
Kvalitetskänslan på chassi och vred är bra, det känns bra att manövrera dom två rattarna :twisted: och anslutningarna är så som dom behöver vara, det vill säga tillräckligt stabila för ändamålet.
Det jag egentligen INTE gillar känslan av är fjärrkontrollen, jag tycker att den är hemsk... det är hela kombinationen av det svulstiga intrycket och den samtidigt litenhet i mängden funktioner och dom två pytte pytte knapparna men med 3st IR ögon.
Om den ändå hade haft 6ggr så feta knappar och dessutom 2st till för ingångsväljare så hade fjärrkontrollen mycket bättre "levt upp till" sin fläskighet, nu blir det bara konstigt, tycker jag :)
Rent funktionsriktigt så har jag ingenting att invända mot att fjärrkontrollen bara styr volymen, det är vad jag behöver kunna styra från soffan och är helt nöjd med det, det jag däremot känner mig en aning tveksam till är om det är jätte roligt med den känslighet som denna fjär har.
Det krävs alltså att jag riktar fjärren helt rakt mot pre25 för att den ska ta upp signalen, så det är en mycket riktad strålning från denna, antagligen för att kunna hantera riktigt långa sträckor ?!
Men det blir nästan till att skjuta pricka när man har <3m mellan pre25 och fjärrkontrollen... :roll:

Aja, då var det yttre avklarat och gnällandet lika så, vi kan nu gå vidare mot ljudet !
Här kan jag medge att jag har varit väldigt skeptisk till hur mycket skillnad det egentligen kan vara på en "helt okey" hembio receiver som Marantz nr1604 och ett dedikerat "jaga marginaler" försteg som pre25.
Men det märkliga är att vid första tonen i första låten som spelades så rynkade jag pannan för jag reagerade omedelbart på att något var annorlunda.
ca 3 sekunder senare så konstaterade jag att detta annorlunda var till det bättre :)

Vad va det då som hände ?
Jo, det fanns helt plötsligt mycket mera av den där "kroppen" som man brukar tala om, "det där" som är svårt att sätta fingret på men som gör att allting bara låter mysigare, bättre, mer detaljerat och samtidigt fylligt, ääähhh, det låter naturligare helt enkelt, så som verkligheten låter.
Verkligheten är inte fyllig eller tunn, det är som den är i från fall till fall och just detta fick jag mer av med pre25, ljuden känns mer trovärdiga och hjärnan säger "ahhaaaa, var det 2st gitarrer där som spelade i olika tonart, och hmmm vilken märklig basgång, den har jag inte reagerat på tidigare".
En sak till som jag reagerade på är att basen upplevs mycket tightare nu, stramare och svävar iväg mindre på något vis som inte kan förstå... ?! :?
Men det är en tydlig skillnad detta med basen, det ska bli mycket intressant att om några dagar koppla in Marantz'en igen och se hur mycket av intrycken som följer med respektive stannar kvar hos pre25 ;)

Slutligen så kan jag tydligen spela hur starkt som helst nu utan att karaktären förändras, tidigare så uppträdda det en hårdhet i ljudet när jag passerade -10 på Marantzen och denna ökade mer ju mer jag höjde.
Nu händer inte detta alls, så om jag inte dämpar signalen alls i pre25 (jag har en pre25 med en svart prick vid volym vredet där motsvarande pass-through = noll förstärkning/dämpning råder) så upplevs ljudet likadant som vid tämligen låg ljudnivå.
Detta är den mest tydliga skillnaden som jag är övertygad om inte är inbillning, om allt annat är inbillning så är detta absolut inte det, för det är verkligen inte en chans ! :lol:

Nu har jag ingenting mer att rapportera såhär långt, jag ser fram mot att spela med denna pre25 i några dagar till för att sedan växla till Marantz nr1604 igen och jämföra.
Jag är inte säker på att allt jag upplevs kommer att kunna tillskrivas en överlägsenhet hos pre25, men i alla fall detta med hur avslappnat ljudet upplevs oavsett ljudnivå är omöjligt inbillning.
Att basen förändrades skull jag vilja påstå är lika säkert, men jag skulle inte ta gift på det då jag vet hur kraftfull placebo är :roll:
Och att kroppen i ljudet blivit bättre tycker jag också är i alla fall en klart tydlig förbättring, men samma sak där, jag väntar och ser vad långvarigt lyssnande avslöjar.

Summa summarum:

Allt som allt så är jag än så länge alltså både nöjd och missnöjd med pre25 Remote, och det jag är missnöjd med är alltså fjärrkontrollen medan själva huvudprodukten än så länge gör mig nöjd.

Om jag fick önska mig något av själva pre25 så hade det varit att man slopat ingång 5 och gjort denna till en pass-through ingång för att förenkla för alla som vill ha ett bra 2kanal försteg men inte välja bort hembio bara för det...
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-02-13 10:35

Med andra ord så fick jag rätt det jag skrev på sidan 2 om hemmabio grunkorna att dom skall man inte använda till 2 kanal .

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-02-13 11:31

Trevlig rapport David. Tack! :)
Ska bli kul att höra dina intryck när du går tillbaka till det vanliga.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-02-13 16:35

Bra sammanfattat DVD-ai!

boom skrev:Med andra ord så fick jag rätt det jag skrev på sidan 2 om hemmabio grunkorna att dom skall man inte använda till 2 kanal .

Nej, därmot vet vi att NR1604 troligtvis inte är lika bra som Pre 25. Den representerar inte varenda hembio-receiver.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-13 17:02

Fostex skrev:Bra sammanfattat DVD-ai!

boom skrev:Med andra ord så fick jag rätt det jag skrev på sidan 2 om hemmabio grunkorna att dom skall man inte använda till 2 kanal .

Nej, därmot vet vi att NR1604 troligtvis inte är lika bra som Pre 25. Den representerar inte varenda hembio-receiver.

Och Pre 25 representerar inte heller alla tvåkanals försteg.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-13 18:08

Nej vist är det skillnad på försteg och försteg, men skillnaden mellan 2st bra försteg borde ju vara mindre än mellan ett bra och ett dåligt :)

Är Marantz'en ett dåligt försteg eller är allting bara placebo ?! 8)
Det återstår att ta reda på och arbete pågår, vi får se hur intrycken håller i sig kommande 3 veckorna :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-13 18:27

Jag har nu lyssnat på musik idag hela dagen och ja jösses vad trevligt det spelar, vilket jävla drag det är !
Det där jag pratade om att det är mera kropp i ljudet, det är något stramhet som finns där nu men som har saknats tidigare och detta gör att transienter sitter så jävla mycket stadigare och naturligare.

Om dessa intryck står sig efter dessa veckor av testande ja då är det inget snack om saken, pre25 får stanna i sådant fall !

Edit: jag tänkte föra mer diskussion i min medlems presentation, uppdateringar om mina upplevelser kommer med löpande att komma i min presentation men när jag har något extra givande och viktigt att berätta så kommer det att komma i denna tråd.
Så spana in min medlemspresentation här nedan :)

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=46012&start=2520
Mvh//David

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-02-13 18:29

Vad är signal/brus för PRE25?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-13 18:35

Det vet jag inte alls... :)

Men det kanske Lars kan svara på om man frågar, hittar ingen info om det.
Jag upplever dock inte att det skulle vara något problem med den saken så det är nog "tillräckligt", för mig i alla fall :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-13 18:51

Alexi skrev:Vad är signal/brus för PRE25?

Den är testad i MoLT nr 2009.
Just brusnivån verkar inte vara angiven i testen, men kanske Morello har några anteckningar kvar från mätningarna som gjordes?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-02-13 19:15

Dina upplevelser är precis som mina! Håller med om allt du skriver, så nån placebo tror jag inte på i detta fallet :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-13 19:34

Hur som helst så är det mycket trevligt det som jag upplever ha hänt med ljudet sedan pre25 kopplades in :)

Allt man lyssnar på låter bättre :mrgreen:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-02-13 22:11

Kul!

Skulle vara intressant om du ville koppla en ingång på PRE25 "analogt" från CD-spelaren och en ingång från pre out på receivern som du matar digitalt från samma spelare. Matcha nivån mellan ingångarna med volymkontrollen på receivern och skifta ingångar på HA-försteget och se om du hör stor skillnad.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-02-14 10:14

Fostex skrev:Bra sammanfattat DVD-ai!

Testd i mot Marantz av7005 som anses vara välljudande och Denon 3806 som också anses vara väljudande och Pre 25 åker åttor runt dom apparaterna.
Jag lånade ut pre till en forum medlem och han har lyssnat på många apparater genom åren och han tyckte att det var ett av dom bästa försteg han hade lyssnat på.

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2016-02-14 19:50

Annars finns onkyo 838 som lts inte lyckades detektera i sin F/E lyssnin(som både som försteg och dac)

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-02-14 22:27

Alltid kul när folk är och blir nöjda med produkterna som inhandlas! :D

Men, att detta försteg trollar fram något som går att jämföra med natt- och dag låter som mer som ett önsketänkande. Ett försteg ska enligt min mening inte göra något åt ljudet alls, eller så lite som möjligt.
Skulle vara kul i ren faktiskt.se-anda att se en före- och efter mätning! :roll:

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd