Tips runt Ino Audio

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Tips runt Ino Audio

Inläggav PerStromgren » 2016-02-26 12:07

Elfsberg skrev:Jag säger som så: pi60 är ett kap, förbannat bra högtalare för pengarna och en sund investering om man vill ha riktigt bra stereoåtergivning hemma!

pi60s tycker jag allra helst ska matchas med nästan lika fin elektronik.

Det är synd att den inte kan köpas ny utan att behöva åka till Stockholm två gånger vara en gång personligen(*). Det innebär att det bara är ett begränsat antal personer som kan köpa den. Den finns visserligen i en kommersiell version (Guru QM-60) men då till ett avsevärt högre pris.

*) Jo, jag har hört anledningen till detta.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-26 12:40

hifikg skrev:
Elfsberg skrev:Jag säger som så: pi60 är ett kap, förbannat bra högtalare för pengarna och en sund investering om man vill ha riktigt bra stereoåtergivning hemma!

Hör man skillnad på elektronik?

Allt tyder väl på att FE-lyssningarna visar på en hörbar skillnad på nästan all elektronik?
Eller har jag missat något?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-02-26 13:14

philipbtz skrev:boom - ever the enigma

Har du ens bemödat dig att mäta komponenter i mellan ett s filter eller ett vanligt troligen inte.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-26 13:34

paa skrev:
hifikg skrev:

Allt tyder väl på att FE-lyssningarna visar på en hörbar skillnad på nästan all elektronik?

Nej, du har inte missat något, men hifikg:s fråga ska nog tolkas i ett bredare perspektiv, än den den troligen svarade på.

Elektronik kan i nästan samtliga fall upptäckas som färgande i ett välbyggt F/E-experiment med tränade lyssnare och under i övrigt perfekta förhållanden. Där kan man upptäcka att sub-kontra-oktaven är aningen svag, till exempel. Frågan är hur hörbar byten mellan elektronikapparater är i mer vanliga förhållanden hemma hos den normala musiklyssnaren. En väsentlig skillnad, tror jag.

Jag har en tumregel: elektronikapparatskillnader brukar inte märkas. Lägg pengarna på annat. :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-02-26 13:37

boom skrev:

Har du ens bemödat dig att mäta komponenter i mellan ett s filter eller ett vanligt troligen inte.

Bemödat mig? Vem fan skulle köpa två uppsättningar filter bara för att mäta? Tror du filtret gör mer än det bättre elementet i signaturversionerna?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-02-26 13:49

philipbtz skrev:
boom skrev:

Bemödat mig? Vem fan skulle köpa två uppsättningar filter bara för att mäta? Tror du filtret gör mer än det bättre elementet i signaturversionerna?

Och vem fan har sagt att man behöver köpa 2 uppsättningar .
Om du lärde dig lite hur man mäter på komponenter så ser man skillnad.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-02-26 13:53

boom skrev:
philipbtz skrev:
boom skrev:Har du ens bemödat dig att mäta komponenter i mellan ett s filter eller ett vanligt troligen inte.

Och vem fan har sagt att man behöver köpa 2 uppsättningar .
Om du lärde dig lite hur man mäter på komponenter så ser man skillnad.

Kan du inte bara skriva vad det är du vill ha sagt istället?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-02-26 14:15

Jag har monterat ett antal signatur och icke-signatur (pi60/60s, pi25 etc), delningsfilterkomponenterna är likvärdiga. Eventuellt är komponenterna hårdare selekterade för "s" men det är en spekulation.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-26 14:21

Rydberg skrev:Jag har monterat ett antal signatur och icke-signatur (pi60/60s, pi25 etc), delningsfilterkomponenterna är likvärdiga. Eventuellt är komponenterna hårdare selekterade för "s" men det är en spekulation.

Promilleprecision står det om delningsfilterkomponenterna för pi60 signatur i manifestet. Betyder naturligtvis inte att de inte kan vara lika bra i den vanliga, men jag skulle inte tro det.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-02-26 14:25

De SCR-kondensatorer Ingvar använder sig av har inga sådana produktionstoleranser utan han mäter i så fall upp dem i efterhand och matchar. En gång när jag hämtade högtalare mätte han kondensatorerna när jag var där.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-02-26 18:45

hifikg skrev:

Det finns många som gör.
Men det finns ingen anledning att testa det på något sätt.

Det räcker att lyssna på olika stärkare i olika rum vid olika tillfällen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-27 11:24

bakerman22 skrev:Det räcker att lyssna på olika stärkare i olika rum vid olika tillfällen.

F/E-lyssnas dvs.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-02-27 12:29

Nattlorden skrev:
bakerman22 skrev:Det räcker att lyssna på olika stärkare i olika rum vid olika tillfällen.

F/E-lyssnas dvs.

Beror väl vad du är ute efter? Du kan lyssna öppet och gillar du det du hör behåller du prylen, om inte testar du något annat. Alla är ju inte så maniska som många av de person som figurerar på detta forum beträffande "transparens". Själv har jag aldrig gjort en enda f/e-lyssning i mitt system men däremot blinda lyssningar för min egen skull.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-27 12:56

Rydberg skrev:De SCR-kondensatorer Ingvar använder sig av har inga sådana produktionstoleranser utan han mäter i så fall upp dem i efterhand och matchar. En gång när jag hämtade högtalare mätte han kondensatorerna när jag var där.

Ja, jag mäter och matchar, det är riktigt, men det finns andra skillnader också. Exempelvis är spänningståligheten och effekttåligheten inte samma i alla modeller. Det finns sådana skillnader mellan pi60s-filtret som tål betydligt mera, och det för pi60. Dock klarar redan filtret för pi60 över 1000 W peak.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2016-03-11 18:33

Jag har en lite annorlunda inställning till en god lyssning tror jag - se till att få bukt med ditt rums akustiska egenskaper först, innan du lägger ytterligare pengar på signaturmodellen. Med en examen i ljudproduktion och ett krav att kunna mixa och mastra musik med min "vardagslyssning" var första målet med min första lägenhet efter utbildningen att få kontroll på rummets akustiska egenskaper.

Hemma lyssnar jag på ett par helt vanliga piP i ett 20kvm litet vardagsrum men som Ingvar ritat en "akustikbehandling" åt och jag måste säga att det låter väldigt bra här. Då det är så tyst i rummet (så länge tvärbanan inte glider förbi utanför eller dottern i lägenheten ovan hoppar hopprep :) ) och efterklangen så kontrollerad så kan jag spela oerhört svagt och fortfarande höra mycket goda detaljer vilket är smutt, speciellt på kvällen/natten.

Jag tror inte att jag hade varit lika nöjd med ett par pi60 här hemma utan det skräddarsydda rummet att spela i (frånsett faktumet att rummet/avståndet är för litet för pi60), som jag är med piP i detta kontrollerade rum.
Jag tror att mycket av det "lugn" i ljudbilden som många av oss eftersträvar består i rummets klang- och samklang med högtalarna. Givet att jag ligger på en helt annan prisnivå än de flesta av folket här på faktiskt och aldrig spelar starkare än 85-90 dBA, men det är ofta det talas om uppgradering av högtalare och i vissa fall elektroniken här, men inte lika ofta om rummets utseende upplever jag, mer än avstånd och kvm.

Så mitt tips skulle vara pi60 med Basstöden samt en konsultation från Ino Akustik med tillhörande byggkostnader för mellanskillnaden.
Känns kanske inte lika kul eller coolt att lägga en näve tusingar på tyger och "inredning" (beror Iofs på vem jag frågar om mina 220*180cm stora absorbenten på sidoväggarna är inredning eller inte :D) men resultatet är absolut värt det!

Att vardagsrummet sedan blir jäkligt mycket mer vilsamt och trivsamt att leva i, även när en inte lyssnar på musik eller tittar på film ser jag som ett plus.

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-03-11 19:26

Du får hemskt gärna beskriva ditt rum, åtgärder och planlösning!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-11 19:31

Min upplevelse är den att om man vill ha lugn i ljudbilden, då är det pi60/i14 och större som gäller :)
(Detta oavsett akustik fix alltså)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-11 21:10

DVD-ai skrev:Min upplevelse är den att om man vill ha lugn i ljudbilden, då är det pi60/i14 och större som gäller :)

Allt är relativt. piP + akustikfix kan stå sig rätt så långt mot större modeller och ofixat rum

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-03-12 00:28

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Min upplevelse är den att om man vill ha lugn i ljudbilden, då är det pi60/i14 och större som gäller :)

Allt är relativt. piP + akustikfix kan stå sig rätt så långt mot större modeller och ofixat rum

+1
piP och akustikfix kan åka 8or runt större INO eller annan valfri tillverkare som står i ett ofixat rum också. Ingen hifi låter bättre än rummet den står i.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-12 01:19

PerStromgren skrev:
paa skrev:
hifikg skrev:

Nej, du har inte missat något, men hifikg:s fråga ska nog tolkas i ett bredare perspektiv, än den den troligen svarade på.

Elektronik kan i nästan samtliga fall upptäckas som färgande i ett välbyggt F/E-experiment med tränade lyssnare och under i övrigt perfekta förhållanden. Där kan man upptäcka att sub-kontra-oktaven är aningen svag, till exempel. Frågan är hur hörbar byten mellan elektronikapparater är i mer vanliga förhållanden hemma hos den normala musiklyssnaren. En väsentlig skillnad, tror jag.

Jag har en tumregel: elektronikapparatskillnader brukar inte märkas. Lägg pengarna på annat. :D

Det låter som en exceptionellt dum tumregel.

Klart man behöver elektronikapparater! Alla delar i kedjan behövs. Sen hur mycket pengar som är rimligt att lägga på de olika länkarna varierar förstås beroende på hur stora problem länken ger om den inte kostas på tillräckligt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-15 16:09

Nattlorden skrev:

Absolut, men just det där lugnet tycker jag inte infinner sig på ett övertygande vis med dom små rackarna, om man ämnar spela tillräckligt starkt för en fullgod upplevelse :)
OM man inte sitter mycket nära då såklart, på 1.5m så fungerar det ypperligt ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2016-03-17 12:03

Men jag sitter ju 2 meter bort, inte 1,5... jäklar också! :)
Vilka ljudnivåer menar du krävs för en så kallad fullgod upplevelse?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-17 13:11

Tillräckligt för att iP/piP ska låta klart mindre avslappnat än dom större modellerna :)

Detta på lyssningsavstånd ca2,5-3m eller mer, medan på ca 1,5m så har jag upplevt att iP/piP mäktar med att låta tillräckligt avslappnade.
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 13:13

Sitter man på 2m så kanske pi25/i6 vore ett bättre val?

Jag har piPs i närfält. Då har de lagom med kapacitet 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-17 13:25

Det tror jag nog, även på 1,5m så fungerade i6 ypperligt och blev ett litet lufy upp i avslappnad återgivning även på normal volym.
Men störst skillnad blev det naturligtvis ju mer man höjde :)

Mellan 1,5-2,5m så skulle jag absolut sikta på i6/pi25, under 1,5m så är det iP/piP som gäller och över 2,5m så är det i14/pi60.

Tycker jag då ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 13:26

Jag tycker att du tycker mycket bra 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-17 13:35

Rille skrev:
Nattlorden skrev:

+1
piP och akustikfix kan åka 8or runt större INO eller annan valfri tillverkare som står i ett ofixat rum också. Ingen hifi låter bättre än rummet den står i.

Innebär det att piP låter väldigt bra med högatalarväggen flera meter bakom högtalaren? Förutom basnivå pga väggstöd, då.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-17 15:19

PerStromgren skrev:
Rille skrev:
Nattlorden skrev:

+1

Innebär det att piP låter väldigt bra med högatalarväggen flera meter bakom högtalaren? Förutom basnivå pga väggstöd, då.

Naturligtvis kan man ju fundera över hur högt upp stödet skall jobba, annars ja - men självklart med alla de bieffekter som tillkommer från en sådan placering.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-17 15:20

PerStromgren skrev:
Rille skrev:
Nattlorden skrev:

+1

I Rilles inlägg står ju inget om avstånd mellan högtalare och bakomvarande vägg. Vad är det som gör att du frågar det du frågar?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-17 16:41

Johan_Lindroos skrev:I Rilles inlägg står ju inget om avstånd mellan högtalare och bakomvarande vägg. Vad är det som gör att du frågar det du frågar?

Det jag egentligen undrar är om de akustikpaneler som brukar finnas bakom Ino-högtalare kan ersättas av ett rejält avstånd till väggen bakom högtalarna. Jag tänker på det Rille kallar "akustik-fix" som ofta (alltid?) innefattar just dessa paneler.
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd