Jag har en
lite annorlunda inställning till en god lyssning tror jag - se till att få bukt med ditt rums akustiska egenskaper först, innan du lägger ytterligare pengar på signaturmodellen. Med en examen i ljudproduktion och ett krav att kunna mixa och mastra musik med min "vardagslyssning" var första målet med min första lägenhet efter utbildningen att få kontroll på rummets akustiska egenskaper.
Hemma lyssnar jag på ett par helt vanliga piP i ett 20kvm litet vardagsrum men som Ingvar ritat en "akustikbehandling" åt och jag måste säga att det låter väldigt bra här. Då det är så tyst i rummet (så länge tvärbanan inte glider förbi utanför eller dottern i lägenheten ovan hoppar hopprep

) och efterklangen så kontrollerad så kan jag spela oerhört svagt och fortfarande höra mycket goda detaljer vilket är smutt, speciellt på kvällen/natten.
Jag tror inte att jag hade varit lika nöjd med ett par pi60 här hemma utan det skräddarsydda rummet att spela i (frånsett faktumet att rummet/avståndet är för litet för pi60), som jag är med piP i detta kontrollerade rum.
Jag tror att mycket av det "lugn" i ljudbilden som många av oss eftersträvar består i rummets klang- och samklang med högtalarna. Givet att jag ligger på en helt annan prisnivå än de flesta av folket här på faktiskt och aldrig spelar starkare än 85-90 dBA, men det är ofta det talas om uppgradering av högtalare och i vissa fall elektroniken här, men inte lika ofta om rummets utseende upplever jag, mer än avstånd och kvm.
Så mitt tips skulle vara pi60 med Basstöden samt en konsultation från Ino Akustik med tillhörande byggkostnader för mellanskillnaden.
Känns kanske inte lika kul eller coolt att lägga en näve tusingar på tyger och "inredning" (beror Iofs på vem jag frågar om mina 220*180cm stora absorbenten på sidoväggarna är inredning eller inte

) men resultatet är absolut värt det!
Att vardagsrummet sedan blir jäkligt mycket mer vilsamt och trivsamt att leva i, även när en inte lyssnar på musik eller tittar på film ser jag som ett plus.
/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet