Highend dac för 99:- ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Highend dac för 99:- ?

Inläggav hifikg » 2020-06-06 01:34

AlbertHall skrev:Till min dac ansluter jag cd, dvd, tv, sacd. Sedan skickar jag det balanserat till försteget och därifrån balanserat till slutsteget.
Det torde vara den adekvata vägen att göra det på.

Fast den här lilla hundrakronorsprylen är en ren hörlursdac som vi som har iPhones kommer i åtnjutande av. Ni andra får aldrig veta hur bra ljud låter. Tough Luck!
Sitter nöjd :)

niclas_f

Inläggav niclas_f » 2020-06-06 05:58

Förutom att den finns med USB-c så att den passar till annat också...
Man kan ju anta att det är samma DAC.

niclas_f

Inläggav niclas_f » 2020-06-06 06:03

AlbertHall skrev:Till min dac ansluter jag cd, dvd, tv, sacd. Sedan skickar jag det balanserat till försteget och därifrån balanserat till slutsteget.

Nu skriver du inte det, men visst ansluter du väl din cd, dvd, tv, SACD balanserat till din DAC?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-06-06 08:07

Haha, TV till DAC?! Har du sett hur mycket plast det är i en TV? Hur är det High End?

Om jag maxar en iPad Pro till en Apple dongle DAC går kalaset på dryga 20 000:-. Då börjar det väl ändå närma sig High End Ljudkvalitet?

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-06-06 08:30

niclas_f skrev:

Nu skriver du inte det, men visst ansluter du väl din cd, dvd, tv, SACD balanserat till din DAC?

Ja min TV har ju såklart balanserade utgångar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-06-06 11:19

niclas_f skrev:Förutom att den finns med USB-c så att den passar till annat också...
Man kan ju anta att det är samma DAC.

Den är alltså ännu bättre än jag trodde, får nog packa upp frugans, hon använder den inte än hon kör med medskickade hörlurar som klarar sig utan adapter o själv kör jag trådlöst.
Synnerligen generöst företag, det där Apple.

Tell

Inläggav Tell » 2020-06-06 15:45

AlbertHall skrev:
niclas_f skrev:

Om du kör nåt så extremt overkill som balanserade utgångar från en TV så förstår jag att du inte vill befatta dig med 99-kronors DACar, oavsett hur bra dom faktiskt är. Meen det gör dig ju ändå inte mindre troll för det..

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-06-06 16:01

Tell skrev:
AlbertHall skrev:
niclas_f skrev:

Om du kör nåt så extremt overkill som balanserade utgångar från en TV så förstår jag att du inte vill befatta dig med 99-kronors DACar, oavsett hur bra dom faktiskt är. Meen det gör dig ju ändå inte mindre troll för det..

Det begriper du väl att min TV inte har ballade ljuduttgångar. Det var ett skämt. Jag kör optiskt från TV in i dac. Sedan ballat mellan dac och försteg.

Tell

Inläggav Tell » 2020-06-06 16:18

AlbertHall skrev:
Tell skrev:
AlbertHall skrev:

Det begriper du väl att min TV inte har ballade ljuduttgångar. Det var ett skämt. Jag kör optiskt från TV in i dac. Sedan ballat mellan dac och försteg.

Ljudvärlden är allt bra skum, så hade inte varit förvånad om det fanns en TV med balanserade utgångar. Men oavsett så är ballat ändå tämligen overkill.
Men visst, var det ett skämt så var väl säkert resten av det du skrev också ett skämt antar jag?

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-06-06 19:13

Det största skämtet torde väl ändå vara att använda en telefon som en komponent i en ljudanläggning. Har väl aldrig hört på maken. Det är ju ni som trollar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-06-06 19:27

AlbertHall skrev:Det största skämtet torde väl ändå vara att använda en telefon som en komponent i en ljudanläggning. Har väl aldrig hört på maken. Det är ju ni som trollar.

Lyssna inte. Då är du fast sen o får äta upp en himla massa av vad du skrivit :)
Vi Applemänniskor är förstås inte långsinta, men de andra kommer att håna dig.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-06-06 19:30

En telefon är en perfekt streamer. Den neurotiskt lagde highendkonsumenten torde uppskatta att den dessutom kan vara galvaniskt skild från både ethernet och elnät. Med t.ex Roon på telefonen finns inga begränsningar i ljudkvalitet, så länge det inte är den analoga disten man är ute efter.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2020-06-06 20:32

Belker skrev:En telefon är en perfekt streamer. Den neurotiskt lagde highendkonsumenten torde uppskatta att den dessutom kan vara galvaniskt skild från både ethernet och elnät. Med t.ex Roon på telefonen finns inga begränsningar i ljudkvalitet, så länge det inte är den analoga disten man är ute efter.

Jag ställer mig tveksam... Om man kör trådlöst hur kan man då säkerställa att kablarna är vända åt rätt håll?
Presentation kommer

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-06-06 20:41

jonaz81a skrev:
Belker skrev:En telefon är en perfekt streamer. Den neurotiskt lagde highendkonsumenten torde uppskatta att den dessutom kan vara galvaniskt skild från både ethernet och elnät. Med t.ex Roon på telefonen finns inga begränsningar i ljudkvalitet, så länge det inte är den analoga disten man är ute efter.

Jag ställer mig tveksam... Om man kör trådlöst hur kan man då säkerställa att kablarna är vända åt rätt håll?

Ha ha, ja det har inte Apple tänkt på. Kanske de kan slå mynt av det så småningom. De får väl jobba på ett patent som vanligt.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-06-06 20:50

Nej, det finns bara avgifter. Vad kostar ett Roonabonnemang?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-06-06 21:26

Tyvärr inte highendmycket. Typ 5000 per livstid. Det finns gratisalternativ för dem som inte fattar att ljudkvalitet korrelerar direkt till pris.

Tell

Inläggav Tell » 2020-06-06 22:30

AlbertHall skrev:Det största skämtet torde väl ändå vara att använda en telefon som en komponent i en ljudanläggning. Har väl aldrig hört på maken. Det är ju ni som trollar.

DACen i fråga finns med USB-C också, så du kan koppla in den i vilken nyare dator som helst o köra vilken programvara som helst, med andra ord så passar alltså in finfint i en ljudanläggning.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-06-06 22:56

Tell skrev:

DACen i fråga finns med USB-C också, så du kan koppla in den i vilken nyare dator som helst o köra vilken programvara som helst, med andra ord så passar alltså in finfint i en ljudanläggning.

Dator?? I en ljudanläggning? Nej tack. Jag fattar att det är sådan 15-åringarna har på stan. Inget nytt alltså.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-06-06 22:59

Belker skrev:Tyvärr inte highendmycket. Typ 5000 per livstid. Det finns gratisalternativ för dem som inte fattar att ljudkvalitet korrelerar direkt till pris.

Javisst korrelerar ljudkvalitén till sitt pris. 99:-

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-06-06 23:14

AlbertHall skrev:
Belker skrev:Tyvärr inte highendmycket. Typ 5000 per livstid. Det finns gratisalternativ för dem som inte fattar att ljudkvalitet korrelerar direkt till pris.

Spännande, hur lät den? 100 ggr sämre än en 9900 kronorsdac? När börjar det låta high end, förresten?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-06-06 23:56

AlbertHall skrev:

Ibland dyker det upp otroliga fynd, men prova inte!!!

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-06-07 00:24

Belker skrev:
AlbertHall skrev:

Spännande, hur lät den? 100 ggr sämre än en 9900 kronorsdac? När börjar det låta high end, förresten?

Vad ska man ha den till? Spela musik i telefon? Eller...? Hur många ingångar har den?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-06-07 00:50

Det är halva priset mot 1 kilo sparris.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-06-07 03:01

petersteindl skrev:Det är halva priset mot 1 kilo sparris.

Fasen vad billig sparris du får tag i

Tell

Inläggav Tell » 2020-06-07 08:45

AlbertHall skrev:
Tell skrev:DACen i fråga finns med USB-C också, så du kan koppla in den i vilken nyare dator som helst o köra vilken programvara som helst, med andra ord så passar alltså in finfint i en ljudanläggning.

Dator?? I en ljudanläggning? Nej tack. Jag fattar att det är sådan 15-åringarna har på stan. Inget nytt alltså.

Du fortsätter med dina meningslösa oneliners som fortfarande inte stämmer. 15-åringar på stan har definitivt ingen dator med sig nej. Du är ett provocerande troll, dags att lämna forumet för du tillför verkligen ingenting.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2020-06-07 13:12

Bild
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2020-06-11 03:39

Jag skaffade denna "highend-DAC" igår och har inte hunnit prova den mer ingående men första intrycket är utmärkt. Lite tröskande i tråden på Audiosciencereview ger vid handen att det finns två modeller och att det är USA-versionen "A2049" som är den som ger höga prestanda medan EU-varianten "A1955" tydligen inte är något att hänga i granen. Man får titta på själva sladden mellan USB-kontakten och hörlurskontakten för att se numret och där skall det stå A2049 (tydligen finns det boxar som säger A2049 men där själva adaptern är en A1955 vilket är lurigt).

Mitt generella intryck med MusicBee som musikspelare är att den (A2049) driver mina Grado SR225i väldigt bra och att den uppenbarligen levererar utmärkt förstärkning till dessa. Mina öron säger att det är den överlägset mest kostnadseffektiva uppgradering man kan skaffa och att pris/prestanda är sensationellt bra (återigen under förutsättning att det är en A2049). Så jag får definitivt tacka deltagarna i denna tråd för tipset.

Min spontana teori är att orsaken till att adaptern är lyckad är att Apple helt enkelt tog ljuddelen från deras tidigare iEnheter (bl.a. iPad 2 som jag minns som väldigt bra mätmässigt och som även hade riktigt bra ljudkvalitet) och använt vilket ligger bakom goda prestanda till fullt rimligt pris.

Jag måste också tillägga att denna adapter nog faktiskt passar bäst som uppgradering av en dator snarare än en smartphone trots att den säljs mer som ett tillbehör till den sistnämnda kategorin. Detta beror dock mycket på att jag inte är så förtjust i smartphones och betraktar dessa som tämligen begränsade leksaker. För musikhantering föredrar jag allra minst en iPad om inte dator finns tillhanda.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-06-11 11:29

Tell skrev:
AlbertHall skrev:
Tell skrev:DACen i fråga finns med USB-C också, så du kan koppla in den i vilken nyare dator som helst o köra vilken programvara som helst, med andra ord så passar alltså in finfint i en ljudanläggning.

Du fortsätter med dina meningslösa oneliners som fortfarande inte stämmer. 15-åringar på stan har definitivt ingen dator med sig nej. Du är ett provocerande troll, dags att lämna forumet för du tillför verkligen ingenting.

Medhåll. Förbannat trist attityd i var eviga tråd. Bara gnäll. Hoppa över att kommentera om du inte är intresserad.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-06-14 02:00

Ja ja, jag fattar. Man ska spela musik från sin telefon.

Tell

Inläggav Tell » 2020-06-14 02:42

Ska ska man väl inte, men man kan göra det på ett bra sätt o man vill :)

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd