Knivblads-banankontakt till 4mm² kabel

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB

Re: Knivblads-banankontakt till 4mm² kabel

Inläggav JonasB » 2020-10-30 21:16

Frisk skrev:
JonasB skrev:Då har mina anlänt! Blev dock inga knivar.

Trevligt! Hur fungerar de att löda? Varifrån beställde du?

Det gick superlätt att löda mot bananen men högtalarkabeln var lite för grov för min lödpenna. Eller så beror det på att kabeln har otroligt många trådar, gick liksom inte att löda igenom. Det går både att skruva och klämma kabeln. Röda bananerna saknade dock skruv.
https://lukaseparts.se/product-category ... n/banan4mm

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-30 21:48

Det låter som en kallödning.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2020-10-30 22:15

Johan_Lindroos skrev:Det låter som en kallödning.

Yes, det var omöjligt. Tips på hur man gör för att löda grova fintrådiga kablar? Jag har skruvat och klämt den ena änden.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-30 22:53

Ja om du inte har en lödkolv med mer effekt så är det första tipset i tråden som gäller. :wink:

Men det brukar kunna gå att löda med en för futtig lödkolv också. Tänk då på att använda lödspetsen mot kabeln där den får en stor kontaktyta (prova sidan av lödspetsen t.ex.). Du kan börja med att "förlöda" banankontakten med lite lödtenn och även "förlöda" på kabeln. Sedan riggar du upp det hela på ett sätt som inte stjäl värme; skruva alltså inte fast banan i någon hållare av metall. Till sist måste du värma mer tid än du tror, ändå till du ser att lödtennet börjar flyta ordentligt och sedan värmer du lite till. Sedan tar du bort lödspetsen. EFter det kommer allt att vara varmt och flytande och se då till att du inte rör på arrangemanget medan det får stelna. Det kan hända att kabelisoleringen smälter lite, men det får du ta.

Var har du för lödkolv?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-31 09:21

Förslag på krympade bananer?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2020-10-31 10:55

Johan_Lindroos skrev:Ja om du inte har en lödkolv med mer effekt så är det första tipset i tråden som gäller. :wink:

Men det brukar kunna gå att löda med en för futtig lödkolv också. Tänk då på att använda lödspetsen mot kabeln där den får en stor kontaktyta (prova sidan av lödspetsen t.ex.). Du kan börja med att "förlöda" banankontakten med lite lödtenn och även "förlöda" på kabeln. Sedan riggar du upp det hela på ett sätt som inte stjäl värme; skruva alltså inte fast banan i någon hållare av metall. Till sist måste du värma mer tid än du tror, ändå till du ser att lödtennet börjar flyta ordentligt och sedan värmer du lite till. Sedan tar du bort lödspetsen. EFter det kommer allt att vara varmt och flytande och se då till att du inte rör på arrangemanget medan det får stelna. Det kan hända att kabelisoleringen smälter lite, men det får du ta.

Var har du för lödkolv?

Haha, där fick jag :D
Jag har gjort som du skriver, har lött hundraelvatusen gånger men aldrig en sådan kabel som denna. Lödkolven är något billigt från Biltema, men den börjar bli för taskig.

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2020-11-01 12:00

Nu är ny lödkolv inhandlad och alla bananer sitter som en smäck. Detta blev min favorit, alltså utan skruv.
https://www.dem-uk.com/deltron-componen ... 0-0100.asp

Föregående

Återgå till Köpråd