Integrera en subwoofer med Guru Junior

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

bjornw

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav bjornw » 2021-04-24 11:28

En följdfråga på ämnet: om jag har en subwoofer med inbyggd dsp och rumskorrigering och delar på ca 70 Hz, är det då någon idé att använda rumskorrigeringen för subben när jag inte har någon sådan funktion för frontarna? Eller blir integreringen bara sämre om jag korrigerar <70 Hz men inte över?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-04-24 11:50

bjornw skrev:
Baffel skrev:Känner du för det så skissa upp ditt rum , ta lite foton och lägg ut så kan väl någon kunnig göra en snabb överblick över hur ditt rum, möbler , mattor , hyllor osv i dagsläget lämpar sig för bra ljudåtergivning.

Får du en anledning till att städa vardagsrummet med. :mrgreen:

Problemet är väl att det är ett vardagsrum där jag inte har självbestämmanderätt. Jag har ett dedikerat ljud/bildrum i källaren där jag kan göra vad jag vill, men det kommer aldrig tillåtas basfällor och absorbenter i vardagsrummet, så mycket kan jag säga. Som ni ser på bilderna är högtalarna placerade för högt upp och jag har ingen toe-in pga att lyssningspositon varierar (ofta är det ståendes lyssning som gäller). Rummet är avlångt och soff/tv-delen används sällan för musiklyssning, utan det är den främre halvan som är viktigast.

175520654_1204249616702933_8438377102358323176_n.jpg

175934666_311420490340976_3128540370470053008_n.jpg

Subjektiva tankar från mig, ej menat som kritik:

Att addera en subwoofer till två väldigt sub-optimalt uppställda högtalare som jag kan se på bilden kommer tyvärr aldrig bli bra. Jag antar att de placerats i bokhyllan av enbart estetiska skäl ? Jag skriver inte detta för att vara dum, utan för att de verkligen är felplacerade, bl.a alltför högt placerade.
Ibland är det tyvärr så det är, att man inte kan/får placera grejorna optimalt - satsa därför krutet i källaren istället.

Jag tycker därför du ska njuta av ljudet du redan har utan subwoofer , men bör vara medveten att ett betydligt bättre ljud än det du har just nu lätt kan fixas = Guru på 50-60 cm höga stativ och noggrann uppställning med örats hjälp som tar ett antal timmar, där högtalarna låter allra bäst i rummet.

Ett par betydligt billigare kompetenta högtalare för 3000:- , rätt uppställda, presterar sannolikt betydligt bättre ljud än ett par Guru placerade fel. Detta är bara ett exempel, men gäller alla fina högtalare som är felplacerade. Det är helt enkelt bortkastade pengar.

Jag upphör aldrig att förvånas att noggrannheten av placeringen av högtalarna sällan nämns på detta forum. Det är verkligen elementär grundkurs nr 1 i bra ljud. Är det bara Hcl och Goat76 som har kunskapen ?
Fixa placeringen av topparna rätt först - fundera därefter på ev. subwoofer .

Med det sagt - Guru är snygga, intressanta högtalare som i sig själva går ned djupt och kanske egentligen inte behöver en subwoofer, men bara om placeringen och lyssningsplatsen är rätt.

REL gör förövrigt väldigt fina basmoduler ( egentligen är de bas-stöd som är optimerade till slutna toppar ) för musikåtergivning i normala rum.

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-24 13:02

Tangband skrev:
Subjektiva tankar från mig, ej menat som kritik:

Att addera en subwoofer till två väldigt sub-optimalt uppställda högtalare som jag kan se på bilden kommer tyvärr aldrig bli bra. Jag antar att de placerats i bokhyllan av enbart estetiska skäl ? Jag skriver inte detta för att vara dum, utan för att de verkligen är felplacerade, bl.a alltför högt placerade.
Ibland är det tyvärr så det är, att man inte kan/får placera grejorna optimalt - satsa därför krutet i källaren istället.

Jag tycker därför du ska njuta av ljudet du redan har utan subwoofer , men bör vara medveten att ett betydligt bättre ljud än det du har just nu lätt kan fixas = Guru på 50-60 cm höga stativ och noggrann uppställning med örats hjälp som tar ett antal timmar, där högtalarna låter allra bäst i rummet.

Ett par betydligt billigare kompetenta högtalare för 3000:- , rätt uppställda, presterar sannolikt betydligt bättre ljud än ett par Guru placerade fel. Detta är bara ett exempel, men gäller alla fina högtalare som är felplacerade. Det är helt enkelt bortkastade pengar.

Jag upphör aldrig att förvånas att noggrannheten av placeringen av högtalarna sällan nämns på detta forum. Det är verkligen elementär grundkurs nr 1 i bra ljud. Är det bara Hcl och Goat76 som har kunskapen ?
Fixa placeringen av topparna rätt först - fundera därefter på ev. subwoofer .

Med det sagt - Guru är snygga, intressanta högtalare som i sig själva går ned djupt och kanske egentligen inte behöver en subwoofer, men bara om placeringen och lyssningsplatsen är rätt.

REL gör förövrigt väldigt fina basmoduler ( egentligen är de bas-stöd som är optimerade till slutna toppar ) för musikåtergivning i normala rum.

Högtalarna är placerade som dom är dels av estetiska, men framförallt av praktiska skäl. Hyllan står där den står och är inte optimerad för stereon. För att få ner dem i rätt höjd måste jag på ett eller annat sätt möblera om rummet ganska drastiskt - byta hyllsystem eller flytta högtalare, förstärkare, skivspelare, m.m. till tv-hörnan. Dessutom blir det ganska mycket lyssning på stående och gående fot, så om jag optimerar placeringen för sweetspot är det ju inte säkert att det låter bäst rent genomsnittligt. Detta är ett vardagsrum som är till för hela familjen och vad jag kan/får göra för att optimera ljudet är begränsat. Kanske ska jag bara göra som du säger och njuta av ljudet som det är (vilket faktiskt inte är så himla dåligt) och satsa krut och pengar på källaren istället.

Det är förvisso synd att mina Gurus inte kommer till sin fulla rätt, men å andra sidan betalade jag inte jättemycket mer än de 3000 kronor du nämner. :mrgreen:

Vad innebär förresten "slutna toppar" i sammanhanget?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-04-24 13:53

En enklare omplaceringen kanske funkar om det inte är viktigt att ha högtalarna på barnsäker höjd?
1) Flytta skivspelaren till den "tomma" mittsektionen i hyllan? Hyllan ser ut att kunna sänkas ett snäpp för att kunna lyfta locket till skivspelaren helt.
2) Byts plats på böcker och vänster högtalare.
3) Flytta ned höger högtalare till hurtsen, eventuellt med något inunder för att få samma höjd som vänster högtalare. Alternativt, sänk lådsektionen i hyllan lite, -Lådorna med LP drar du väl ut i vilket fall som helst för att kunna bläddra och se dom innersta skivorna?
Senast redigerad av Adhoc 2021-04-24 14:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-04-24 13:59

Tangband skrev:Jag upphör aldrig att förvånas att noggrannheten av placeringen av högtalarna sällan nämns på detta forum.

Ursäkta, men det där är ju något tramsigt.... hur många andra ställen pratas det T-kvot på? Det är väl mest att det för de flesta är ett färdigavhandlat ämne som det inte är uppe lika ofta längre.

För de som någon gång testat min lilla app för att ställa upp högtalare så finns "Ino-standard" T-kvot som valbar option till och med.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-24 16:47

Nattlorden skrev:
Tangband skrev:Jag upphör aldrig att förvånas att noggrannheten av placeringen av högtalarna sällan nämns på detta forum.

Ursäkta, men det där är ju något tramsigt.... hur många andra ställen pratas det T-kvot på? Det är väl mest att det för de flesta är ett färdigavhandlat ämne som det inte är uppe lika ofta längre.

För de som någon gång testat min lilla app för att ställa upp högtalare så finns "Ino-standard" T-kvot som valbar option till och med.

Skulle någon kunna förklara vad som händer med frekvensåtergivningen när man som jag placerar högtalarna för högt? Behövs närheten ner till golvet främst för basens skull?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-04-24 16:57

bjornw skrev:
Nattlorden skrev:

Skulle någon kunna förklara vad som händer med frekvensåtergivningen när man som jag placerar högtalarna för högt? Behövs närheten ner till golvet främst för basens skull?

Ino piP och därmed också Guru-syskonen är en av de hårdast spec:ade högtalarna på optimal placering... för att kunna kämpa så mycket prestanda ur en så liten högtalare som möjligt.
Det är inte enbart frågan om närheten till golv för basens skull... det är även att få takreflexen rätt i förhållandet. Närhet till vägg har du, men utan dämpmaterial så får ju för mycket av de högre frekvenserna reflekterat.
Och sen verkar det ju som du har stereotriangeln WAY off också...

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-24 17:27

Stereotriangeln WAY way och WAF om jag får be. Många faktorer blir det. :mrgreen:

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-24 18:30

Nattlorden skrev:

Om man istället omformulerar frågan en aning och vänder den lite, varför talas det inte om T-kvot på något annat ställe än här på Faktiskt, varför har folk på just det här forumet infört en "egen" standard som skiljer sig från resten av världen där studiostandarden innebär en liksidig lyssningstriangel?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-04-24 18:35

goat76 skrev:
Nattlorden skrev:

Om man istället omformulerar frågan en aning och vänder den lite, varför talas det inte om T-kvot på något annat ställe än här på Faktiskt, varför har folk på just det här forumet infört en "egen" standard som skiljer sig från resten av världen där studiostandarden innebär en liksidig lyssningstriangel?

NHT:s inbyggda invinkling ligger nära "vår" standard, och vid något tillfälle i forntiden så förklarades det varför av samma grundanledning man valt något olika. Att studiostandarden är fel har varit solklart länge. Bara för att vi är en i värlrden okänd minoritet betyder inte att man skall blint tro på en gammal standard över allt annat. Fast helt enkelt... vi vet bättre... så var glad att du är här och kan ta del av det! :wink:

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-24 19:03

Adhoc skrev:En enklare omplaceringen kanske funkar om det inte är viktigt att ha högtalarna på barnsäker höjd?
1) Flytta skivspelaren till den "tomma" mittsektionen i hyllan? Hyllan ser ut att kunna sänkas ett snäpp för att kunna lyfta locket till skivspelaren helt.
2) Byts plats på böcker och vänster högtalare.
3) Flytta ned höger högtalare till hurtsen, eventuellt med något inunder för att få samma höjd som vänster högtalare. Alternativt, sänk lådsektionen i hyllan lite, -Lådorna med LP drar du väl ut i vilket fall som helst för att kunna bläddra och se dom innersta skivorna?

Hyllplanen är bara 30 cm djupa, skivspelaren behöver minst 50 cm djup. Vad jag däremot skulle kunna göra är att flytta hurtsen till mittendelen av hyllan och byta ut halvgaveln på höger sida mot en som går hela vägen ned till golvet. Då kan jag flytta hyllorna från mittendelen till höger sida och placera en högtalare där. Då skulle jag kunna få ner högtalarna till ca 75 cm höjd (vid fötterna). Rent estetiskt känns det inte så lockande och jag tror frun kommer bli svårövertalad. Men jag ska i alla fall testa att flytta ned högtalarna temporärt för att se vilken skillnad det gör för ljudet.

stereo.png
stereo.png (1.22 MiB) Visad 2447 gånger

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-24 19:19

Nattlorden skrev:Och sen verkar det ju som du har stereotriangeln WAY off också...

Men jag har ju inte riktigt någon sweetspot där jag lyssnar från. Jag kan sitta i soffan, vid bordet, ibland dra fram en fåtölj, ibland står jag och lyssnar och ibland går jag runt. Därav har jag också skippat toe-in. Men kanske hade det varit bättre att välja en högtalare som är mindre känslig för placering.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-24 20:03

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:
Nattlorden skrev:

NHT:s inbyggda invinkling ligger nära "vår" standard, och vid något tillfälle i forntiden så förklarades det varför av samma grundanledning man valt något olika. Att studiostandarden är fel har varit solklart länge. Bara för att vi är en i värlrden okänd minoritet betyder inte att man skall blint tro på en gammal standard över allt annat. Fast helt enkelt... vi vet bättre... så var glad att du är här och kan ta del av det! :wink:

Jag är faktiskt mycket mer intresserad av att ta del av ett korrekt stereoperspektiv från musikinspelningarna vilka i princip alla bygger på studiostandarden, än att tillhöra en liten skara människor som önskar att standarden var någon annan. Det handlar inte om att tro, vi VET hur standarden ser ut och att alla panoreringar som gjorts i inspelningarna har utgått från studiostandarden.

Du får såklart fortsätta hoppas på något annat. :D

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2021-04-24 20:52

Just hittat denna tråd och som av en händelse påminner den lite om hur mitt system kommer se ut;

TV -> Sonos Amp -> Dayton PEQ/DSP -> t.amp slutsteg -> gömda basar i vägg

Parallellt med basarna avser jag ha inwall-högtalare kopplade till Sonos Ampen.

Eventuellt kommer jag även sätta upp ett par surroundhögtalare i form Ikeas symfonisk som Sonos Ampen också klarar skicka signal till, antingen trådlöst eller trådat.

Hoppas kunna få allt på plats i år...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-04-24 21:52

goat76 skrev:Jag är faktiskt mycket mer intresserad av att ta del av ett korrekt stereoperspektiv från musikinspelningarna vilka i princip alla bygger på studiostandarden, än att tillhöra en liten skara människor som önskar att standarden var någon annan. Det handlar inte om att tro, vi VET hur standarden ser ut och att alla panoreringar som gjorts i inspelningarna har utgått från studiostandarden.

Panoreringar har inget med stereosystemavkodande och psykoakustik ( Head (Torso) Releated Transfer Function ) att göra. Finns flera trådar att läsa i ämnet ifall du vill lära dig något mer än blind tro att standarden skulle råka vara rätt, speciellt om den sattes innan man förstod sig på stereosystemet.

Varsågod och njut av ditt hål i mitten, jag lär inte vilja lyssna på din anläggning med en sådan setup.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-04-24 22:07

Grovförklarat.... Ställ en monohögtalare i mitten och försök sen få en monosignal spelad i stereohögtalare att upplevas så likt ljudet från den som möjligt. Då kommer du INTE att hamna på "standarden".

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-24 22:25

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Jag är faktiskt mycket mer intresserad av att ta del av ett korrekt stereoperspektiv från musikinspelningarna vilka i princip alla bygger på studiostandarden, än att tillhöra en liten skara människor som önskar att standarden var någon annan. Det handlar inte om att tro, vi VET hur standarden ser ut och att alla panoreringar som gjorts i inspelningarna har utgått från studiostandarden.

Panoreringar har inget med stereosystemavkodande och psykoakustik ( Head (Torso) Releated Transfer Function ) att göra. Finns flera trådar att läsa i ämnet ifall du vill lära dig något mer än blind tro att standarden skulle råka vara rätt, speciellt om den sattes innan man förstod sig på stereosystemet.

Varsågod och njut av ditt hål i mitten, jag lär inte vilja lyssna på din anläggning med en sådan setup.

Jag har absolut inte något hål i mitten i stereobilden, däremot har jag fullt stereoperspektiv till skillnad från dig. Och ja, det kommer märkbart påverka panoreringarna i stereobilden och ge precis den separation i mixen så som det av skaparen var tänkt.
Du väljer att dölja problemet istället för att ta tag i de verkliga orsakerna, och detta på bekostnad av stereoperspektivet.

Testa att sätta dig längre fram än din nuvarande sittplats så att du hamnar på den punkten där du har en liksidig triangel, om det på den positionen uppstår ett tydligt hål i mitten så har du helt enkelt valt en alldeles för stor lyssningstriangel för vad spridningen av dina högtalare mäktar med. Lösningen är i det fallet inte att flytta bak lyssningsplatsen tills du märkbart reducerat hela omfånget av stereoperspektivet, utan helt enkelt minska hela lyssningstriangeln till den punkt där spridningen av dina två högtalare "överlappar" varandra så att ett hål i mitten inte uppstår.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-04-25 07:10

goat76 skrev:Jag har absolut inte något hål i mitten i stereobilden, däremot har jag fullt stereoperspektiv till skillnad från dig. Och ja, det kommer märkbart påverka panoreringarna i stereobilden och ge precis den separation i mixen så som det av skaparen var tänkt.
Du väljer att dölja problemet istället för att ta tag i de verkliga orsakerna, och detta på bekostnad av stereoperspektivet.

Testa att sätta dig längre fram än din nuvarande sittplats så att du hamnar på den punkten där du har en liksidig triangel, om det på den positionen uppstår ett tydligt hål i mitten så har du helt enkelt valt en alldeles för stor lyssningstriangel för vad spridningen av dina högtalare mäktar med. Lösningen är i det fallet inte att flytta bak lyssningsplatsen tills du märkbart reducerat hela omfånget av stereoperspektivet, utan helt enkelt minska hela lyssningstriangeln till den punkt där spridningen av dina två högtalare "överlappar" varandra så att ett hål i mitten inte uppstår.

Visst, flytta du ihop dem så det blir en monohögtalare så slutar det inträffa. Spridning har inte med saken att göra. Prova samma sak i ett ljuddött rum eller utomhus där du inte har några reflexer att tala om. Det du talar om är att spridningen maskerar problemet eller att du smalnar av situationen så pass att ditt hörande inte är analytiskt nog att förstå problemet.

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-25 09:20

Glebster skrev:Just hittat denna tråd och som av en händelse påminner den lite om hur mitt system kommer se ut;

Eventuellt kommer jag även sätta upp ett par surroundhögtalare i form Ikeas symfonisk som Sonos Ampen också klarar skicka signal till, antingen trådlöst eller trådat.

Ska du använda dsp:n endast till basarna? För den enda utgången på Sonos Amp är ju subutgången. Eller tänkte du high level? Om du kör via subutgången så använder du implicit Sonos inbyggda delningsfilter. Har du lyckats få till en bra integration mellan frontar och subbasar med det? Vad sätter du crossover till?

När det gäller surroundhögtalare till Sonos så antar jag att du är medveten om att man inte kan stänga av dem vid tvåkanalslyssning? Man kan sätta dom i ”stämningsskapande” läge och dra ner volymen, men det går inte att stänga av dem helt, tyvärr.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-04-25 10:45

Nattlorden skrev:

1:1.18 är bara en bra teknisk utgångspunkt . Den säger ju inget alls om placeringen av högtalarna i höjdled eller närheten till bakväggen.

1:1.18 kan låta bra , men det kan diffa på över en meter i praktiken - det beror ju på, och det beror på mycket.
Tex vilken metod som används då man lyssnar och ställer in högtalarna för tydligast ( upplevd ) tonhöjd i hela registret .
Senast redigerad av Tangband 2021-04-25 10:47, redigerad totalt 1 gång.

tomasgbg

Inläggav tomasgbg » 2021-04-25 10:46

Om du söker en liten kompakt bas så tror jag denna från audio pro skulle passa bra.
Den är såpass liten att den lätt skulle komma gömmas nästan var som helst i / under hyllan.

23x23x23cm

https://www.audiopro.com/sv/product/addon-c-sub/#vit

Sen har jag tidigare kört med en ganska simpel bas till mina junior jag hade innan, fungerade klockrent.
Gömde den bakom gardinen men går ju att lägga tex under soffan.

Brukar gå beg. för en 5-900:- nånting.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=240769

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-25 10:50

Tja. Lyssningsrum på 31,5 kvadrat. Hur mycket sub behövs? Duger Audio Pron till? Beror väl i och för sig också på hur mycket bjornw brukar dra på.

Edit, vänta här nu en sub med 6,5 tums element... 8O Vad kan den tillför det rummet och Guru Junior?

Jag har en Yamahasub med 8 tumselement , i sovrummet , när jag kollar film , denna:
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... sw90.shtml

Den duger INTE till i vardags / lyssningsrummet . För mig i alla fall.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2021-04-25 11:25

bjornw skrev:Ska du använda dsp:n endast till basarna? För den enda utgången på Sonos Amp är ju subutgången. Eller tänkte du high level? Om du kör via subutgången så använder du implicit Sonos inbyggda delningsfilter. Har du lyckats få till en bra integration mellan frontar och subbasar med det? Vad sätter du crossover till?

När det gäller surroundhögtalare till Sonos så antar jag att du är medveten om att man inte kan stänga av dem vid tvåkanalslyssning? Man kan sätta dom i ”stämningsskapande” läge och dra ner volymen, men det går inte att stänga av dem helt, tyvärr.

Jepp, endast till basarna. Inte testat lösningen än men min erfarenhet från när jag lekte med minidsp och delat system var att filter och filterbranthet inte var så betydelsefullt jämfört med att kunna notcha bort moder och finlira med basen medels peq samt baslösningen själv såklart. I mitt fall lutar det i nuläget mot 4st tior med br längs framväggen. Som utgångspunkt tänkte jag testa 80Hz. Sen är det jäkligt konstigt att Sonos inte lämnat uppgift om filtrets branthet. :evil:

Nja, om jag fattat det rätt kan man ju också stänga av de helt men det kräver att man går in i inställningarna. I mitt fall kommer aktiv musiklyssning kanske stå för 5% av tiden så för mig är det ett icke-problem.
Senast redigerad av Glebster 2021-04-25 11:27, redigerad totalt 1 gång.

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-25 11:26

Baffel skrev:Tja. Lyssningsrum på 31,5 kvadrat. Hur mycket sub behövs? Duger Audio Pron till? Beror väl i och för sig också på hur mycket bjornw brukar dra på.

Edit, vänta här nu en sub med 6,5 tums element... 8O Vad kan den tillför det rummet och Guru Junior?

Jag har en Yamahasub med 8 tumselement , i sovrummet , när jag kollar film , denna:

Den bas jag från början tänkte på var som sagt en Rel T/5i med 8" element. Men jag har även övervägt en ML Dynamo 800x, även den sluten men med 10" element. Den har även inbyggd DSP och Anthem Room Correction för semiautomatisk kalibrering. Frågan är dock vad som händer när man kalibrerar sub men inte frontar, blir integrationen mellan dessa bättre eller sämre då? :)

https://www.martinlogan.com/en/product/dynamo-800x

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-25 11:34

Glebster skrev:
bjornw skrev:Ska du använda dsp:n endast till basarna? För den enda utgången på Sonos Amp är ju subutgången. Eller tänkte du high level? Om du kör via subutgången så använder du implicit Sonos inbyggda delningsfilter. Har du lyckats få till en bra integration mellan frontar och subbasar med det? Vad sätter du crossover till?

Jepp, endast till basarna. Inte testat lösningen än men min erfarenhet från när jag lekte med minidsp och delat system var att filter och filterbranthet inte var så betydelsefullt jämfört med att kunna notcha bort moder och finlira med basen medels peq samt baslösningen själv såklart. I mitt fall lutar det i nuläget mot 4st tior med br längs framväggen. Som utgångspunkt tänkte jag testa 80Hz. Sen är det jäkligt konstigt att Sonos inte lämnat uppgift om filtrets branthet. :evil:

Nja, om jag fattat det rätt kan man ju också stänga av de helt men det kräver att man går in i inställningarna. I mitt fall kommer aktiv musiklyssning kanske stå för 5% av tiden så för mig är det ett icke-problem.

Låter som en schysst lösning!
Det går inte att stänga av surroundhögtalarna helt, man kan sätta dem på -10 i volym (vad det nu innebär), men det verkar ju inte vara något problem för dig ändå.

Jag funderar själv på en bas med inbyggd DSP/ARC men känner mig lite osäker på hur det integrerar med icke korrigerade frontar. Men låter på dig som att det borde funka...
Senast redigerad av bjornw 2021-04-25 11:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-25 11:39

Glebster skrev:Just hittat denna tråd och som av en händelse påminner den lite om hur mitt system kommer se ut;

Är det denna du kommer att använda?
Dayton Audio DSP-LF, bas-EQ
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... as-eq.html

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2021-04-25 11:47

bjornw skrev:
Glebster skrev:

Låter som en schysst lösning!
Det går inte att stänga av surroundhögtalarna helt, man kan sätta dem på -10 i volym (vad det nu innebär), men det verkar ju inte vara något problem för dig ändå.

Jag funderar själv på en bas med inbyggd DSP/ARC men känner mig lite osäker på hur det integrerar med icke korrigerade frontar. Men låter på fig som att borde funka...

Jag är ganska säker på att de går att stänga av men det kräver att du går in i appen manuellt varje gång och sas inaktiverar dem. Utan denna åtgärd väljer systemet mycket riktigt antingen fullt blås eller reducerat ljudtryck beroende på vad man valt i inställningarna. Inte optimalt men ett icke problem för mig. Och vem vet, jag kanske uppskattar surround vid musik. :oops: :lol:

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2021-04-25 11:49

Baffel skrev:

Är det denna du kommer att använda?
Dayton Audio DSP-LF, bas-EQ
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... as-eq.html

Yep. 60 dollares i staterna.

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-25 11:53

Glebster skrev:Jag är ganska säker på att de går att stänga av men det kräver att du går in i appen manuellt varje gång och sas inaktiverar dem. Utan denna åtgärd väljer systemet mycket riktigt antingen fullt blås eller reducerat ljudtryck beroende på vad man valt i inställningarna. Inte optimalt men ett icke problem för mig. Och vem vet, jag kanske uppskattar surround vid musik. :oops: :lol:

Du har rätt, det går att slå av, jag ber om ursäkt. Tyvärr är det inte separata kontroller per källa (tv, streaming, line-in), så man behöver slå av och på manuellt som du säger. Men i ambient-läge stör det inte nämnvärt vid musiklyssning ändå. Du får nog en fin setup!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-25 12:53

bjornw skrev:
Baffel skrev:Tja. Lyssningsrum på 31,5 kvadrat. Hur mycket sub behövs? Duger Audio Pron till? Beror väl i och för sig också på hur mycket bjornw brukar dra på.

Den bas jag från början tänkte på var som sagt en Rel T/5i med 8" element. Men jag har även övervägt en ML Dynamo 800x, även den sluten men med 10" element. Den har även inbyggd DSP och Anthem Room Correction för semiautomatisk kalibrering. Frågan är dock vad som händer när man kalibrerar sub men inte frontar, blir integrationen mellan dessa bättre eller sämre då? :)

https://www.martinlogan.com/en/product/dynamo-800x

Det är väl en fråga om tycke och smak, hur / vad man lyssnar på för musik , olika lyssningsrum och olika element /wåffrar så bara för att det inte funkade med den subwoffern hos mig så säger det egentligen inget om hur en Rel T/5i med 8" element skulle funka hos dig. :)

Enbart kalibrering av sub lär ju i alla fall vara bättre än ingen kalibrering alls.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd