Hotspur skrev:Det står nu mellan Marten Oscar Duo och Sonus Faber Olympica Nova I..
Hotspur skrev:SF Olympica Nova I går nog bort ändå…
Så med andra ord blir det ett par Marten Oscar Duo för dig?

Moderator: Redaktörer
Hotspur skrev:Det står nu mellan Marten Oscar Duo och Sonus Faber Olympica Nova I..
Hotspur skrev:SF Olympica Nova I går nog bort ändå…
Hotspur skrev:Ja, med största sannolikhet.
FBK skrev:Hotspur skrev:Ja, med största sannolikhet.
+1 för att det blir Svenskt företag och inte Kines.
goat76 skrev:Hotspur skrev:Finns det ingen som modererar längre, tråden har ju spårat ur fullkomligt? Dela gärna tråden så att allt byggsnack hamnar där det passar.
Du som bor i Göteborg, har du besökt Akkelis Audio någon gång? Ifall de har några ATC högtalare för demo tycker jag du borde ta dig en lyssning på dessa. Nu har inte jag lyssnat på SCM19 men jag kan tänka mig att de presterar riktigt bra.
sportbilsentusiasten skrev:Trio kostar inte mycket mer, övervägt dessa?
Hotspur skrev:Marten Oscar Duo: $7495/pair (stands necessary)
The least costly loudspeaker from this Swedish manufacturer, the rear-ported, stand-mounted Oscar Duo combines a 7" ceramic-cone mid/bass driver with a 1" ceramic-dome tweeter. Specified sensitivity is 86dB/2.83V/m, which was confirmed by JA's measurements. MF was impressed by this small-but-heavy speaker's low frequencies: "These speakers went deep," he wrote. "Despite the robust bass produced by this small speaker, decay was fast, clean, and close to overhang-free." He also commented on the Marten's low mid-bass coloration and freedom from boxy resonances. The Oscar Duo's frequency response is optimized on an axis midway between the tweeter and woofer on the sloped-back baffle. MF found that toeing-in the Oscars to the listening position produced the best central-image focus and high-frequency response, with no perceptible beaming. JA was also impressed by the excellent sound quality. Reporting from his test bench, he concluded that the Marten Oscar Duo's excellent measured performance is indicative of some equally impressive engineering. Matching stands cost $995/pair. (Vol.43 Nos.11 & 12 WWW)
sportbilsentusiasten skrev:goat76 skrev:Hotspur skrev:Finns det ingen som modererar längre, tråden har ju spårat ur fullkomligt? Dela gärna tråden så att allt byggsnack hamnar där det passar.
Du som bor i Göteborg, har du besökt Akkelis Audio någon gång? Ifall de har några ATC högtalare för demo tycker jag du borde ta dig en lyssning på dessa. Nu har inte jag lyssnat på SCM19 men jag kan tänka mig att de presterar riktigt bra.
ATC är bra grejer! Och Akkelis är proffsiga
Hotspur skrev:FBK skrev:Hotspur skrev:Ja, med största sannolikhet.
+1 för att det blir Svenskt företag och inte Kines.
Ja det är kul! Jag känner ju dessutom bröderna, ska bli riktigt trevligt att få hem ett par högtalare byggda i Göteborg/Mölndal, bara ett stenkast ifrån Krokslätts fabriker där QLN byggde sina fantastiska Signaturer.
goat76 skrev:sportbilsentusiasten skrev:goat76 skrev:
ATC är bra grejer! Och Akkelis är proffsiga
Jag älskar mina ATC-högtalare och kommer kanske aldrig byta ut dem mot något annat, de har ett musikaliskt driv som lockar till ett aktivt lyssnande på ett sätt som få andra högtalare (jag lyssnat på) mäktar med. Det finns liksom inte mycket mer som kan plockas ut ur musikinspelningar för att det ska finnas någon större anledning till uppgradering, möjligtvis endast ifall jag någongång flyttar och av den anledningen skulle behöva något annat.
Jag har aldrig varit på Akkelis Audio, men att döma av kommunikationen med dem vid beställningen av min ATC centerhögtalare så tycker jag de verkar vara en bra butik.
sportbilsentusiasten skrev:goat76 skrev:sportbilsentusiasten skrev:ATC är bra grejer! Och Akkelis är proffsiga
Jag älskar mina ATC-högtalare och kommer kanske aldrig byta ut dem mot något annat, de har ett musikaliskt driv som lockar till ett aktivt lyssnande på ett sätt som få andra högtalare (jag lyssnat på) mäktar med. Det finns liksom inte mycket mer som kan plockas ut ur musikinspelningar för att det ska finnas någon större anledning till uppgradering, möjligtvis endast ifall jag någongång flyttar och av den anledningen skulle behöva något annat.
Jag har aldrig varit på Akkelis Audio, men att döma av kommunikationen med dem vid beställningen av min ATC centerhögtalare så tycker jag de verkar vara en bra butik.
Kul, vilken modell på ATC?
Har du haft många?
FBK skrev:När det gäller ATC-högtalare, så ska man lyssna på flera modeller då de låter olika. För en massa år sedan så tog jag mig tid på att lyssna på hela sortimentet mer eller mindre på en mässa. Och en del modeller gillade jag, andra inte. Och det skiljer mellan aktiva och passiva också, så det är att lyssna mycket innan köp. Det är inte i mina prisklasser, men det är ett bra märke som inte byter modeller som kalsonger och sådant ser jag som mycket sunt.
FBK skrev:Jag lyssnade på dem i den miljön som de stod i, och skillnaderna "där". Jag är mycket medveten om "miljön" och hur en högtalare klan låta mycket olika i olika miljöer (rum).
FBK skrev::?: .....Vad vill du ha sagtÄr det att mina intryck är noll värda eller..
FBK skrev:När man läser ditt inlägg, så verkar du snöa in på ""högtalarplacering och finjustera denna över en längre tid slår naturligtvis allt"" är det något "unikt" för ATC högtalare eller..![]()
Jag säger att "rummet" akustik påverkar mycket mer än någon "magisk" placering.... av TAKT & TON.
FBK skrev:Nja, du verkar ha snöat in på placering av högtalarna. Och det kan jag direkt säga att placering trollar inte bort problem i rummet. Du kan flytta runt högtalare hur mycket som helst och du kan inte trolla bort problem som rummet har. Det går liksom inte att komma runt, om du då inte har en "trolleri låda" som i billigaste utförande kostar 7 papp. Har du däremot ett bra rum så låter det olika beroende på placering. Men "allt detta" vet ju varenda ljudnörd på forumet.
FBK skrev:En video för goat76Den här är intressant, då det är bättre ljud än det brukar vara på YouTube och det spelas bland annat på ATC SCM100A och även på.Grimm LS1be och Dutch&Dutch 8C
Det diskuteras hur de upplever högtalarna och de beskriver hur det låter i denna studio och det är så jag villa ha det i mitt hem så gott det går.
https://www.youtube.com/watch?v=NELvyX8 ... AlphaAudio
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster