Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6648
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav goat76 » 2023-09-29 20:54

Hotspur skrev:Det står nu mellan Marten Oscar Duo och Sonus Faber Olympica Nova I..

Hotspur skrev:SF Olympica Nova I går nog bort ändå…


Så med andra ord blir det ett par Marten Oscar Duo för dig? :)

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav Hotspur » 2023-09-29 20:57

Ja, med största sannolikhet.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10341
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav distad » 2023-09-29 21:02

Hotspur skrev:Ja, med största sannolikhet.

+1 för att det blir Svenskt företag och inte Kines.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-End
Mvh lorten

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav Hotspur » 2023-09-29 21:11

FBK skrev:
Hotspur skrev:Ja, med största sannolikhet.

+1 för att det blir Svenskt företag och inte Kines.

Ja det är kul! Jag känner ju dessutom bröderna, ska bli riktigt trevligt att få hem ett par högtalare byggda i Göteborg/Mölndal, bara ett stenkast ifrån Krokslätts fabriker där QLN byggde sina fantastiska Signaturer. :)
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11933
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-09-29 22:35

goat76 skrev:
Hotspur skrev:Finns det ingen som modererar längre, tråden har ju spårat ur fullkomligt? Dela gärna tråden så att allt byggsnack hamnar där det passar.


Du som bor i Göteborg, har du besökt Akkelis Audio någon gång? Ifall de har några ATC högtalare för demo tycker jag du borde ta dig en lyssning på dessa. Nu har inte jag lyssnat på SCM19 men jag kan tänka mig att de presterar riktigt bra.

ATC är bra grejer! Och Akkelis är proffsiga

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav Hotspur » 2023-09-30 05:18

Marten Oscar Duo: $7495/pair (stands necessary)
The least costly loudspeaker from this Swedish manufacturer, the rear-ported, stand-mounted Oscar Duo combines a 7" ceramic-cone mid/bass driver with a 1" ceramic-dome tweeter. Specified sensitivity is 86dB/2.83V/m, which was confirmed by JA's measurements. MF was impressed by this small-but-heavy speaker's low frequencies: "These speakers went deep," he wrote. "Despite the robust bass produced by this small speaker, decay was fast, clean, and close to overhang-free." He also commented on the Marten's low mid-bass coloration and freedom from boxy resonances. The Oscar Duo's frequency response is optimized on an axis midway between the tweeter and woofer on the sloped-back baffle. MF found that toeing-in the Oscars to the listening position produced the best central-image focus and high-frequency response, with no perceptible beaming. JA was also impressed by the excellent sound quality. Reporting from his test bench, he concluded that the Marten Oscar Duo's excellent measured performance is indicative of some equally impressive engineering. Matching stands cost $995/pair. (Vol.43 Nos.11 & 12 WWW)
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav Hotspur » 2023-09-30 05:29

Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11933
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-09-30 07:50

Trio kostar inte mycket mer, övervägt dessa?

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav Hotspur » 2023-09-30 08:38

sportbilsentusiasten skrev:Trio kostar inte mycket mer, övervägt dessa?

Det fanns/finns ett beg. vitt par för 55 kkr i Kungsbacka och visst övervägde jag det ett tag men vill inte ha en vit golvhögtalare, vill nog inte heller låta mitt rum brottas med 27 Hz. Skillnaden i nypris blir 35 kkr, det hade det möjligen varit värt om mitt rum vore tre ggr så stort.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6648
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav goat76 » 2023-09-30 10:56

Hotspur skrev:Marten Oscar Duo: $7495/pair (stands necessary)
The least costly loudspeaker from this Swedish manufacturer, the rear-ported, stand-mounted Oscar Duo combines a 7" ceramic-cone mid/bass driver with a 1" ceramic-dome tweeter. Specified sensitivity is 86dB/2.83V/m, which was confirmed by JA's measurements. MF was impressed by this small-but-heavy speaker's low frequencies: "These speakers went deep," he wrote. "Despite the robust bass produced by this small speaker, decay was fast, clean, and close to overhang-free." He also commented on the Marten's low mid-bass coloration and freedom from boxy resonances. The Oscar Duo's frequency response is optimized on an axis midway between the tweeter and woofer on the sloped-back baffle. MF found that toeing-in the Oscars to the listening position produced the best central-image focus and high-frequency response, with no perceptible beaming. JA was also impressed by the excellent sound quality. Reporting from his test bench, he concluded that the Marten Oscar Duo's excellent measured performance is indicative of some equally impressive engineering. Matching stands cost $995/pair. (Vol.43 Nos.11 & 12 WWW)


Har du koll på hur högt från golvet dina öron normalt befinner sig på bästa lyssningsplatsen?
Den mest optimala lyssningshöjden för dessa högtalare verkar vara på höjden mitt emellan diskanten och mid/bas-elementet, så du kan säkert lista ut på vilken höjd "acoustic-axis" hamnar och om orginalstativen kommer fungera optimalt för din situation.

Kanske kommer ovanstående optimering inte utgöra en enorm skillnad ifall lyssningsavståndet är relativt långt, men om avståndet är relativt kort kan det nog, beroende på högtalarens vertikala spridningskaraktär, kanske ändå göra en märkbar ljudmässig skillnad till det bättre att högtalarna hamnar på optimal höjd. Det kan nog iallafall vara värt att tänka på. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6648
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav goat76 » 2023-09-30 11:13

sportbilsentusiasten skrev:
goat76 skrev:
Hotspur skrev:Finns det ingen som modererar längre, tråden har ju spårat ur fullkomligt? Dela gärna tråden så att allt byggsnack hamnar där det passar.


Du som bor i Göteborg, har du besökt Akkelis Audio någon gång? Ifall de har några ATC högtalare för demo tycker jag du borde ta dig en lyssning på dessa. Nu har inte jag lyssnat på SCM19 men jag kan tänka mig att de presterar riktigt bra.

ATC är bra grejer! Och Akkelis är proffsiga


Jag älskar mina ATC-högtalare och kommer kanske aldrig byta ut dem mot något annat, de har ett musikaliskt driv som lockar till ett aktivt lyssnande på ett sätt som få andra högtalare (jag lyssnat på) mäktar med. Det finns liksom inte mycket mer som kan plockas ut ur musikinspelningar för att det ska finnas någon större anledning till uppgradering, möjligtvis endast ifall jag någongång flyttar och av den anledningen skulle behöva något annat.

Jag har aldrig varit på Akkelis Audio, men att döma av kommunikationen med dem vid beställningen av min ATC centerhögtalare så tycker jag de verkar vara en bra butik. :)

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav Hotspur » 2023-09-30 13:16

Har du koll på hur högt från golvet dina öron normalt befinner sig på bästa lyssningsplatsen?
Den mest optimala lyssningshöjden för dessa högtalare verkar vara på höjden mitt emellan diskanten och mid/bas-elementet, så du kan säkert lista ut på vilken höjd "acoustic-axis" hamnar och om orginalstativen kommer fungera optimalt för din situation.

Kanske kommer ovanstående optimering inte utgöra en enorm skillnad ifall lyssningsavståndet är relativt långt, men om avståndet är relativt kort kan det nog, beroende på högtalarens vertikala spridningskaraktär, kanske ändå göra en märkbar ljudmässig skillnad till det bättre att högtalarna hamnar på optimal höjd. Det kan nog iallafall vara värt att tänka på. :)

Jag har koll… :)
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57349
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav Nattlorden » 2023-09-30 13:58

Hotspur skrev:
FBK skrev:
Hotspur skrev:Ja, med största sannolikhet.

+1 för att det blir Svenskt företag och inte Kines.

Ja det är kul! Jag känner ju dessutom bröderna, ska bli riktigt trevligt att få hem ett par högtalare byggda i Göteborg/Mölndal, bara ett stenkast ifrån Krokslätts fabriker där QLN byggde sina fantastiska Signaturer. :)


Du skall inte jaga upp ett par begagnade Signature Splitfield då? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav Hotspur » 2023-09-30 14:00

Jag har faktiskt ägt ett par Splitfield tidigare, samt flera andra versioner av QLN Signature. Men nej, MOD är nu beställda.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav Hotspur » 2023-10-01 08:40

[url]Vi kanske har åkt runt och provlyssnat i samma affärer? Jag har fokuserat mest på golvhögtalare men även lyssnat på stativare. Själv fick jag plocka upp hakan från golvet för att tycka fast den igen när jag lyssnade på Marten Oscar Duo. Jag är ingen van lyssnare men jag fick intrycket att en tjock slöja försvann när jag lyssnade på dom.[/url]

Missade din kommentar, jo de lät verkligen bra hos gubbarna i Stenkullen oxå... Nu hoppas jag få till det i mitt lilla vardagsrum, när de så småningom har anlänt.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11933
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-10-01 13:07

goat76 skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
goat76 skrev:
Du som bor i Göteborg, har du besökt Akkelis Audio någon gång? Ifall de har några ATC högtalare för demo tycker jag du borde ta dig en lyssning på dessa. Nu har inte jag lyssnat på SCM19 men jag kan tänka mig att de presterar riktigt bra.

ATC är bra grejer! Och Akkelis är proffsiga


Jag älskar mina ATC-högtalare och kommer kanske aldrig byta ut dem mot något annat, de har ett musikaliskt driv som lockar till ett aktivt lyssnande på ett sätt som få andra högtalare (jag lyssnat på) mäktar med. Det finns liksom inte mycket mer som kan plockas ut ur musikinspelningar för att det ska finnas någon större anledning till uppgradering, möjligtvis endast ifall jag någongång flyttar och av den anledningen skulle behöva något annat.

Jag har aldrig varit på Akkelis Audio, men att döma av kommunikationen med dem vid beställningen av min ATC centerhögtalare så tycker jag de verkar vara en bra butik. :)

Kul, vilken modell på ATC?
Har du haft många?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6648
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav goat76 » 2023-10-01 13:53

sportbilsentusiasten skrev:
goat76 skrev:
sportbilsentusiasten skrev:ATC är bra grejer! Och Akkelis är proffsiga


Jag älskar mina ATC-högtalare och kommer kanske aldrig byta ut dem mot något annat, de har ett musikaliskt driv som lockar till ett aktivt lyssnande på ett sätt som få andra högtalare (jag lyssnat på) mäktar med. Det finns liksom inte mycket mer som kan plockas ut ur musikinspelningar för att det ska finnas någon större anledning till uppgradering, möjligtvis endast ifall jag någongång flyttar och av den anledningen skulle behöva något annat.

Jag har aldrig varit på Akkelis Audio, men att döma av kommunikationen med dem vid beställningen av min ATC centerhögtalare så tycker jag de verkar vara en bra butik. :)

Kul, vilken modell på ATC?
Har du haft många?


Högtalarna är "bara" den passiva varianten av SCM40 och är de enda ATC-högtalarna jag haft, de räcker till utmärkt för mitt 22 kvadratmeters vardagsrum och lagom lägenhetsvolym med bibehållen grannsämja. :)

Jag har två REL subwoofers som kompletterar djupbasen, och min enkla men relativt kraftfulla Musical Fidelity M6i (som endast agerar slutsteg) räcker gott till drivningen. Försteget känner du väl till vilket är det inbyggda i Linn Akurate DSM (Katalyst).

Om det mot förmodan någongång skulle bli en uppgradering är det möjligt att det skulle bli den aktiva "classic"-varianten av SCM50, men jag vet inte om de verkligen skulle tillföra något som de nuvarande högtalarna inte redan mäktar med (för de behov jag har).

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav Hotspur » 2023-10-01 14:32

Pearls, as is well known, are hidden in the shells of clams. They are found mainly in the waters of the Indian Ocean. The pearls of acoustics can be found a little closer. It is enough to listen carefully to the sound of the sea waves in the Kattegat, where Marten is based on the outskirts of Gothenburg. It produces luxury speaker sets. However, not everyone knows about these pearls.

Bild
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10341
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav distad » 2023-10-01 21:50

När det gäller ATC-högtalare, så ska man lyssna på flera modeller då de låter olika. För en massa år sedan så tog jag mig tid på att lyssna på hela sortimentet mer eller mindre på en mässa. Och en del modeller gillade jag, andra inte. Och det skiljer mellan aktiva och passiva också, så det är att lyssna mycket innan köp. Det är inte i mina prisklasser, men det är ett bra märke som inte byter modeller som kalsonger och sådant ser jag som mycket sunt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-End
Mvh lorten

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6648
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav goat76 » 2023-10-01 22:06

FBK skrev:När det gäller ATC-högtalare, så ska man lyssna på flera modeller då de låter olika. För en massa år sedan så tog jag mig tid på att lyssna på hela sortimentet mer eller mindre på en mässa. Och en del modeller gillade jag, andra inte. Och det skiljer mellan aktiva och passiva också, så det är att lyssna mycket innan köp. Det är inte i mina prisklasser, men det är ett bra märke som inte byter modeller som kalsonger och sådant ser jag som mycket sunt.


Då var det bara det där suboptimala med att det var på mässa du hörde och jämförde dem.

Som med alla högtalare oavsett fabrikat så tar det ändå ett antal dagar innan man börjar hitta rätt med positioneringen, vilket kan skilja sig rätt mycket mellan olika högtalare, så frågan är om ens någon av högtalarna du lyssnade på verkligen presterade optimalt.

Fast det här vet du ju redan. :)

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10341
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav distad » 2023-10-01 22:46

Jag lyssnade på dem i den miljön som de stod i, och skillnaderna "där". Jag är mycket medveten om "miljön" och hur en högtalare klan låta mycket olika i olika miljöer (rum).
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-End
Mvh lorten

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6648
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav goat76 » 2023-10-01 23:44

FBK skrev:Jag lyssnade på dem i den miljön som de stod i, och skillnaderna "där". Jag är mycket medveten om "miljön" och hur en högtalare klan låta mycket olika i olika miljöer (rum).


Men saken är den, om jag flyttar mina högtalare till en mindre optimal plats i rummet så kommer de inte längre låta lika bra.

Du har säkert vid några tillfällen hört samma modell av högtalare på olika mässor, där du ena gången tyckt att de låtit riktigt bra bara för att vid en annan mässa tyckt att de lät betydligt sämre.
Slutsatsen man då kan dra av det är att högtalaren knappast blivit sämre från ena gången till den andra, utan snarare kan man då konstatera att högtalaren faktiskt kan prestera minst så bra som när den lät bättre, och då är det naturligtvis rummet och placeringen som var mer optimerade. Det är ju inte bara själva kringmiljön som påverkar, utan troligtvis ännu mer hur väl de som sköter presentationen lyckats optimera placeringen för sagda högtalare.

Enligt min erfarenhet kan placerings-optimerade högtalare i bra butiks-demorum ge hyfsat bra svar på hur en högtalare presterar, men det beror ju samtidigt mycket på om butikens personal verkligen brukar ta sig tid att optimera det hela. Min lokala HiFi-butik Takt & Ton är en sån där butik där de verkligen brukar ta sig tid att komma fram till en så bra placering av högtalarna som möjligt, deras demo-rum låter även bra så man kan vara tämligen säker på att det man hör från högtalarna är en bra presentation av hur de kan prestera.
Men att i hemmamiljö hitta en bra högtalarplacering och finjustera denna över en längre tid slår naturligtvis allt. Jag har hunnit med 3 olika golvhögtalare i mitt nuvarande lyssningsrum, men ingen av dem har fått exakt samma placering för att prestera optimalt.

Så bara för att du hörde högtalarna i samma rum under en mässa, så bör du nog inte dra alltför stora växlar av hur du upplevde dem låta vid just det tillfället. Det är nog rätt sällan de hinner få till det där, helst om det även handlar om många olika högtalarmodeller.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10341
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav distad » 2023-10-02 00:47

:?: .....Vad vill du ha sagt :?: Är det att mina intryck är noll värda eller.. :?:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-End
Mvh lorten

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10341
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav distad » 2023-10-02 01:01

När man läser ditt inlägg, så verkar du snöa in på ""högtalarplacering och finjustera denna över en längre tid slår naturligtvis allt"" är det något "unikt" för ATC högtalare eller.. 8O :?:
Jag säger att "rummet" akustik påverkar mycket mer än någon "magisk" placering.... av TAKT & TON.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-End
Mvh lorten

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6648
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav goat76 » 2023-10-02 01:05

FBK skrev::?: .....Vad vill du ha sagt :?: Är det att mina intryck är noll värda eller.. :?:


Det sa jag väl inte, du har inte gjort någon djupare beskrivning hur den demo du var på gick till. Om du anser att den var gjord på ett bra sätt i en välkontrollerad lyssningsmiljö där var och en av högtalarnas placeringar var individuellt noggrant optimerade, så har jag ingen anledning att ifrågasätta det. Tycker du att det var det?

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10341
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav distad » 2023-10-02 01:20

Nja, du verkar ha snöat in på placering av högtalarna. Och det kan jag direkt säga att placering trollar inte bort problem i rummet. Du kan flytta runt högtalare hur mycket som helst och du kan inte trolla bort problem som rummet har. Det går liksom inte att komma runt, om du då inte har en "trolleri låda" som i billigaste utförande kostar 7 papp. Har du däremot ett bra rum så låter det olika beroende på placering. Men "allt detta" vet ju varenda ljudnörd på forumet.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-End
Mvh lorten

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6648
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav goat76 » 2023-10-02 01:40

FBK skrev:När man läser ditt inlägg, så verkar du snöa in på ""högtalarplacering och finjustera denna över en längre tid slår naturligtvis allt"" är det något "unikt" för ATC högtalare eller.. 8O :?:
Jag säger att "rummet" akustik påverkar mycket mer än någon "magisk" placering.... av TAKT & TON.


Det gäller väl alla högtalare oavsett fabrikat och har precis allt att göra med rummets akustik och hur högtalarna påverkar akustiken beroende på var i rummet de placeras. Det är inget magiskt alls som sker, men olika högtalare kommer behöva sin optimala plats för att prestera optimalt.

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10341
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav distad » 2023-10-03 06:09

En video för goat76 :D Den här är intressant, då det är bättre ljud än det brukar vara på YouTube och det spelas bland annat på ATC SCM100A och även på.Grimm LS1be och Dutch&Dutch 8C
Det diskuteras hur de upplever högtalarna och de beskriver hur det låter i denna studio och det är så jag villa ha det i mitt hem så gott det går.
https://www.youtube.com/watch?v=NELvyX8 ... AlphaAudio
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-End
Mvh lorten

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22772
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-03 10:01

FBK skrev:Nja, du verkar ha snöat in på placering av högtalarna. Och det kan jag direkt säga att placering trollar inte bort problem i rummet. Du kan flytta runt högtalare hur mycket som helst och du kan inte trolla bort problem som rummet har. Det går liksom inte att komma runt, om du då inte har en "trolleri låda" som i billigaste utförande kostar 7 papp. Har du däremot ett bra rum så låter det olika beroende på placering. Men "allt detta" vet ju varenda ljudnörd på forumet.


Det är ju inte så att rummets inflytande är lika för alla typer av högtalare. En del fungerar bättre, eller endast med, reglerad akustik, andra kräver annan typ av rum. En del fungerar dåligt i små rum, en del i stora. Finns en nära nog oändlig variation och inte ens vissa dimensioner är en garant för en god återgivning.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6648
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vilka stativ-högtalare ska jag satsa på?

Inläggav goat76 » 2023-10-03 10:17

FBK skrev:En video för goat76 :D Den här är intressant, då det är bättre ljud än det brukar vara på YouTube och det spelas bland annat på ATC SCM100A och även på.Grimm LS1be och Dutch&Dutch 8C
Det diskuteras hur de upplever högtalarna och de beskriver hur det låter i denna studio och det är så jag villa ha det i mitt hem så gott det går.
https://www.youtube.com/watch?v=NELvyX8 ... AlphaAudio


Jag gillar Alpha Audios lyssningstester, de är underhållande och trevliga att se på och jag har sett den videon du länkar till. Det man kan se är att de förberett och noga testat var vardera högtalare bör vara placerad för att prestera som bäst, de har markerat dessa platser med tejp på golvet och de är noga med att lyfta undan de högtalare som för stunden inte testas.

Högtalarna från D&D och ATC står på nästan samma plats medans högtalaren från Grimm placerats bredare och något längre ut från väggen, och det var det jag menade är viktigt för att säkerställa att vardera högtalare ges bästa möjliga förutsättning för att ge en så rättvis jämförelse som möjligt efter de specifika egenskaper de har. Det är bland annat av den anledningen som jag misstänker att en mässa, där de olika modellerna av högtalarna som av antagligen praktiska skäl ställts upp där de rent fysiskt rymms att stå, inte är en särskilt bra miljö att dra några större växlar av, och det var inte alls menat som något personligt mot dig och dina intryck.


Det finns en till video från dem där de testade den aktiva SCM40A mot Grimm LS1a och Dutch & Dutch 8C, och han som driver video-sändningen och Alpha Audio föredrog ATC högtalaren så pass mycket att han faktiskt köpte den för eget bruk.


FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster