bästa streamer upp till 40000

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: bästa streamer upp till 40000

Inläggav sprudel » 2024-08-04 02:45

avr7000 skrev:
sprudel skrev:
avr7000 skrev:
Och Node130 med Fidelity Audio nätdel.....

Det kommer att bli en lång övning. :)

Inte så lång och besvärlig som man skulle kunna tro.

Vi har några låtar/delar av låtar som är "besvärliga" som snabbt tar fram om det är skillnader om man spelar dem starkt.

Låtar med djupinformation i ljudbild, piano och starka kvinnoröster, textur i bas.

Har du lust att dela? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tell

Inläggav Tell » 2024-08-04 09:36

avr7000 skrev:Inte så lång och besvärlig som man skulle kunna tro.

Vi har några låtar/delar av låtar som är "besvärliga" som snabbt tar fram om det är skillnader om man spelar dem starkt.

Låtar med djupinformation i ljudbild, piano och starka kvinnoröster, textur i bas.

Glöm inte att lyssna helt blint bara så du hör dom faktiska skillnaderna utan någon som helst bias inblandad.

Ollo

Inläggav Ollo » 2024-08-05 14:06

Bara så länge det inte är dövt.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2024-08-05 16:12

Ollo skrev:Bara så länge det inte är dövt.

Alternativet till blind lyssning är faktiskt döv dito.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-08-06 01:28

sprudel skrev:
avr7000 skrev:
sprudel skrev:

Det kommer att bli en lång övning. :)

Jag skickar ett PM
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-08-06 21:43

avr7000 skrev:
eljulio skrev:Denna manick (https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... rsteg-dac/) har alltså allt man behöver för ekvalisering och stremaingfunktion i referensklass? Hmmm... man kanske skulle få bort en låda ur systemet. En låda ersätter två så att säga. I amirs test såg jag att balanserat föredrogs, eller läste jag fel? Min minidspFlex är jag väldigt nöjd med, men den skulle ju inte behövas om denna införskaffades.

Beskriv kedjan du har idag...
Streamer, försteg, dsp, slutsteg, högtalare...

Det kommer en billigare manick strax som heter Wiim Ultra som har allt du skulle behöva, DSP med parametrisk eq, delning till sub, streamer, HDMI Arc, t o m Riaa för MM o MC :)
Den kostar bara 4700 kr men vem vet.... den kanske är tillräckligt bra.
Jag kommer att köpa en så fort den finns tillgänglig för att testa den mot Eversolo A6, A8 och "moddad" Bluesound Node130.

Kedjan är:
Ifi audio zen streamer som också kan ansluta hårddisk för musikuppspelning
Minidsp Flex som agerar försteg och DSP för samtliga källor, dvs, CD, vinyl och streaming.
Slutsteg: AUDIOPHONICS LPA-S500NC Power Amplifier Class D Stereo Ncore 2x500W 4 Ohm¨

Äggen och de två subbarna jag har ekvaliseras via Minidsp Flex och gör det bra.

:)

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2024-08-06 22:59

eljulio skrev:
avr7000 skrev:
eljulio skrev:Denna manick (https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... rsteg-dac/) har alltså allt man behöver för ekvalisering och stremaingfunktion i referensklass? Hmmm... man kanske skulle få bort en låda ur systemet. En låda ersätter två så att säga. I amirs test såg jag att balanserat föredrogs, eller läste jag fel? Min minidspFlex är jag väldigt nöjd med, men den skulle ju inte behövas om denna införskaffades.

Beskriv kedjan du har idag...
Streamer, försteg, dsp, slutsteg, högtalare...

Det kommer en billigare manick strax som heter Wiim Ultra som har allt du skulle behöva, DSP med parametrisk eq, delning till sub, streamer, HDMI Arc, t o m Riaa för MM o MC :)
Den kostar bara 4700 kr men vem vet.... den kanske är tillräckligt bra.
Jag kommer att köpa en så fort den finns tillgänglig för att testa den mot Eversolo A6, A8 och "moddad" Bluesound Node130.

Kedjan är:
Ifi audio zen streamer som också kan ansluta hårddisk för musikuppspelning
Minidsp Flex som agerar försteg och DSP för samtliga källor, dvs, CD, vinyl och streaming.
Slutsteg: AUDIOPHONICS LPA-S500NC Power Amplifier Class D Stereo Ncore 2x500W 4 Ohm¨

Äggen och de två subbarna jag har ekvaliseras via Minidsp Flex och gör det bra.

:)

Har du en högkvalitativ volymkontroll?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-08-06 23:17

Minidsp Flex som agerar försteg...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-08-07 00:08

avr7000 skrev:
sprudel skrev:
avr7000 skrev:

Jag skickar ett PM

Ja tack :)
fast vore det inte lika bäst att dela här?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2024-08-07 18:14

Spännande!

Jag köpte också en Wiim Ultra då jag har en Wiim mini sen innan som jag varit supernöjd med.

Kör just nu Ultran istället för mitt kombinerade försteg/dac/delningsfilter jag har.

Tänkte det hade varit roligt och kunna ersätta allt det med Ultran! Dock behöver jag hembiopassthrough vilket såklart gör det svårare. Men får kanske be polaren bygga en sådan lösning till mig separat isf.

Hittills är jag iaf förvånad över hur bra den är! Märker dock skillnad i output mot mitt försteg. Men krävs mer utvärdering innan jag funderar på nästa steg :D

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-08-07 19:20

Beakungen skrev:Spännande!

Jag köpte också en Wiim Ultra då jag har en Wiim mini sen innan som jag varit supernöjd med.

Kör just nu Ultran istället för mitt kombinerade försteg/dac/delningsfilter jag har.

Tänkte det hade varit roligt och kunna ersätta allt det med Ultran! Dock behöver jag hembiopassthrough vilket såklart gör det svårare. Men får kanske be polaren bygga en sådan lösning till mig separat isf.

Hittills är jag iaf förvånad över hur bra den är! Märker dock skillnad i output mot mitt försteg. Men krävs mer utvärdering innan jag funderar på nästa steg :D

Hembio pass through....

Du vill att bioförstegets R&L går till fronthögtalarnas slutsteg vid hembio drift...

Hmmm Om man tog 2 st högkvalitativa 12 V reläer och stoppade i en liten skärmbox och så har man Wiim in H&V, Hembio in H&V, Wiim Sub in, Hembio Sub in och sedan H&V ut och Sub ut (i stereo om nödvändigt) och så drar man dessa reläer med trigger ut på hembioförsteg... - så att den alltså kör hembion ut till slutsteg och sub/subbar när man startar hembioförsteg....
På den lilla skärmboxen skulle man även kunna ha en liten strömbrytare som vid behov bryter bort trigger 12 V...
Behovet skulle bestå i att man vill lyssna på musik och samtidigt utan att ha ljud igång se på OS och höjdhopp...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2024-08-08 07:41

Hej Stefan,

Jag ser denna som en klar kandidat till en anläggning jag spånar på. Har kollat mest på A6 Master.

Tanken är att använda denna till både slutsteg och hörlurs-förstärkare, via analoga utgångar.

Tänkta kedjan är:

1:
CD->A6->RCA till hörlurs-förstärkare

2:
CD-A6->XLR till slutsteg

Vet du om det går att ställa in så alternativ 1 är pass-through och alternativ 2 är med förstegs-funktionen (volymkontroll)?

MAO, går det att ställa in RCA/XLR individuellt för pass-through?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-08-08 10:00

StefanL skrev:Hej Stefan,

Jag ser denna som en klar kandidat till en anläggning jag spånar på. Har kollat mest på A6 Master.

Tanken är att använda denna till både slutsteg och hörlurs-förstärkare, via analoga utgångar.

Tänkta kedjan är:

1:

2:
CD-A6->XLR till slutsteg

Vet du om det går att ställa in så alternativ 1 är pass-through och alternativ 2 är med förstegs-funktionen (volymkontroll)?

Nej tyvärr....

Du kan välja output, XLR eller RCA eller XLR+RCA...
De har dock en gemensam "setting" sida där du t ex väljer pass through volym och den sidan gäller för båda.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2024-08-08 11:16

Jag har för mig att det snackats om individuell volym/källa på Ultran, men den funktionen kanske inte finns i nuvarande firmware. Då borde pass-through vara enkelt ordnat
Individuell eq/källa ska väl iallafall vara på plats. Det känns som en smart grej när man bara ska kolla på vanlig tv.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-08-08 13:12

David_A skrev:Jag har för mig att det snackats om individuell volym/källa på Ultran, men den funktionen kanske inte finns i nuvarande firmware. Då borde pass-through vara enkelt ordnat
Individuell eq/källa ska väl iallafall vara på plats. Det känns som en smart grej när man bara ska kolla på vanlig tv.

Han vill ha två olika volym på två olika utgångar. (på Eversolo som har XLR och RCA ut))
Wiim Ultra har bara en utgång (den har två om man räknar H&V och Sub som två)

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2024-08-08 17:20

avr7000 skrev:
StefanL skrev:Hej Stefan,

Tänkta kedjan är:

1:

2:
CD-A6->XLR till slutsteg

Nej tyvärr....

Du kan välja output, XLR eller RCA eller XLR+RCA...
De har dock en gemensam "setting" sida där du t ex väljer pass through volym och den sidan gäller för båda.

Stort tack för svar! Fast det var ett ganska tråkigt svar.

Får kanske leta upp en hörlurs-förstärkare utan volymkontroll (om det nu finns).

Hur blir det om jag kör med dubbla volymkontroller, försämras kedjan, eller finns det tips (typ, sätt hörlur-förstärkaren på max volym och reglera med A6)?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-08-08 20:01

Om du har en bra hörlursförstärkare skulle jag nog tro att volymkontroll/drivsteg i denna är av tillräckligt bra kvalisort att du kan ställa denna på en volym som passar att ha för att sedan köra volym med A6....

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2024-08-08 22:00

Jag har en Sennheiser HDVD 800, den är helt ok.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2024-08-10 12:18

Har provat lite mer nu och tycker den låter rätt bra som försteg/dac/delningsfilter. Även rummskorrigeringen gjorde lite skillnad till det bättre även om det var marginalt.

Men jämfört med att plugga den med optiskt in i mitt försteg som har dac å delningsfilter i sig så är den sämre.

Tog även med den hem till farsan som har en Aurender som streamer och Denons fetaste dac och då ett Luxman C7 försteg och Dbx pa2 som delningsfilter. Där upplevde vi det lät bra å ersätta dessa grejer med Ultran enbart men att man tappade en hel del på helheten. Svårt å beskriva men det var rätt stor skillnad till Ultrans nackdel. Men så är det rätt stor prisskillnad också på grejerna :)

Högtalarna han kör är Dahlquist Dq10 och Dq20i (med tillhörande subbar) och dessa är ju väldigt ärliga känns det som och tar fram minsta lilla fel.

Körde vi däremot Ultran som enbart streamer via Coax in i Denon dacen lät det sjukt bra! Kunde inte höra skillnad på Ultran och Aurendern.

Så för pengarna är den ändå väldigt bra. Men hos mig får den vara enbart streamer :D

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2024-08-26 14:41

avr7000 skrev:Köpte idag hem en Wiim Ultra som skall utvärderas.

Nästa vecka skall vi testa o jämföra Eversolo DMP-A6, DMP-A6 med PD Creative LPS, DMP-A8 och WiiM Ultra.

Har det blivit nått test?
Jag är väldigt nyfiken på hur Wiim Ultra står sig.

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-08-27 07:54

Så i denna diskussionen där specifikationer väger tungt, hur tror ni nya Bluesound Node kommer vara, med den DAC’en och inbyggd Dirac Live fullfrekvens? Alla som lyssnar på min anläggning (rum utan en massa akustikpaneler, kala väggar i trä ) så är den största förundringen / haksläppet när jag slagit på Dirac Live, medan ingen märkt när jag switchat DAC från Bluesound Node 130 (förra modellen) och Nuprime DAC-9, och de märker av / gillar frekvensförbättringen (Dirac Live). Men som sagt, det är Dirac Live’s rumskorrigering de blir paffa över. Tycker plötsligt att bandet/sångaren står i rummet, framför dem och att de hör bättre hur instrumenten är placerade på scenen, mm mm

Men det sagt, vad tror ni om N132 som nya versionen heter?
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-08-27 09:32

Diavolo skrev:Men det sagt, vad tror ni om N132 som nya versionen heter?

Till skillnad från tidigare generationer så anger de THD+N 0,0007% för N132 vilket motsvarar en SINAD på 103 dB. SNR på 118 dB. Helt OK mätvärden, vi får väl se om de stämmer.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Tell

Inläggav Tell » 2024-08-27 10:23

Diavolo skrev:Så i denna diskussionen där specifikationer väger tungt, hur tror ni nya Bluesound Node kommer vara, med den DAC’en och inbyggd Dirac Live fullfrekvens? Alla som lyssnar på min anläggning (rum utan en massa akustikpaneler, kala väggar i trä ) så är den största förundringen / haksläppet när jag slagit på Dirac Live, medan ingen märkt när jag switchat DAC från Bluesound Node 130 (förra modellen) och Nuprime DAC-9, och de märker av / gillar frekvensförbättringen (Dirac Live). Men som sagt, det är Dirac Live’s rumskorrigering de blir paffa över. Tycker plötsligt att bandet/sångaren står i rummet, framför dem och att de hör bättre hur instrumenten är placerade på scenen, mm mm

Men det sagt, vad tror ni om N132 som nya versionen heter?

Så gott som ALLA DACar idag är som sagt transparenta, Dirac däremot gör verkligen skillnader som är oändligt mycket större än vad en DAC nånsin ens skulle kunna drömma om att göra. Så när du kollar streamers osv så bör du kolla på features, inte nån eventuell ljudlig skillnad i elektroniken.

pLudio skrev:
Diavolo skrev:Men det sagt, vad tror ni om N132 som nya versionen heter?

Till skillnad från tidigare generationer så anger de THD+N 0,0007% för N132 vilket motsvarar en SINAD på 103 dB. SNR på 118 dB. Helt OK mätvärden, vi får väl se om de stämmer.

"Helt OK mätvärden". Ja då var vi där igen....

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-08-27 11:13

Tell skrev:
...
då var vi där igen....

Se så, var rädd om blodtrycket! :mrgreen:
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-08-27 12:19

Är det bara tre nollor före sjuan!?
Sitter nöjd :)

Tell

Inläggav Tell » 2024-08-27 13:14

Kermit116 skrev:
Tell skrev:
...
då var vi där igen....

Se så, var rädd om blodtrycket! :mrgreen:

Ja, med tanke på hur lite som gick in förra gången så kommer jag inte försöka igen iaf!

App, app, app - det där är inte i samklang med policy §2! //Redaktör'N

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-08-27 13:16

Skall man kika på THD vid en enstaka frekvens, så bör man undersöka vid tex 20 kHz.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-08-27 13:40

Morello skrev:Skall man kika på THD vid en enstaka frekvens, så bör man undersöka vid tex 20 kHz.

Vi får lida för AES17.

Borde inte det högfrekventa böset i många moderna DAC:ar också redovisas? Det är ju ett populärt ämne för klass D.
Topping_D10_Balanced_1kHz_384.png
Topping_D10_Balanced_1kHz_384.png (113.11 KiB) Visad 1722 gånger
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Tell

Inläggav Tell » 2024-08-27 14:37

Morello skrev:Skall man kika på THD vid en enstaka frekvens, så bör man undersöka vid tex 20 kHz.

Lust att utveckla varför?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-08-27 15:32

Tell skrev:

Lust att utveckla varför?

Nej, det har jag gjort så många gånger förut. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd