music4ever skrev:Det blev visst en Dais.![]()
![]()
![]()
![]()
http://www.ebay.com/itm/-/191545764624?ssPageName=ADME:L:CORT:US:3160
Snyggt jobbat!!

Moderator: Redaktörer
music4ever skrev:Det blev visst en Dais.![]()
![]()
![]()
![]()
Laila skrev:Ber att få gratulera . . . nu är det bara armen+ev. anpassat fäste kvar . . .typ.
Jansson skrev:music4ever skrev:Det blev visst en Dais.![]()
![]()
![]()
![]()
Snyggt jobbat!!
Jansson skrev:Såg just ditt inlägg. En snabb googling angående SME V.
saxat ur en recesion om 20/2.Given its relatively high mass, the arm is best suited for cartridges of medium or higher compliance (though I know audiophiles who use it successfully with the Shure V15’s). Not everyone agrees with the thinking behind these arms, some designers and audiophiles preferring unipivots with various sorts of external damping (e.g., the superb Graham and Mørch arms).
Mina val har jag gjort efter noga överväganden genom att ha tagit del av alla kloka inlägg i den här tråden.
Vad jag bestämde mig tidigt för var att min sista grammofon inte skulle vara begagnad. Är man riktigt kunnig inom detta område kan en begagnad skivspelare i de högre prislagren vara ett bra och gott köp. Jag föredrar att vara första ägaren och ha hela dess historik.
Jag byggde som sagt min spelare utifrån en specifik tonarm. Dp-8.
Hinner inte skriva mer. Måste möta upp med frugan i Alviksstrand.
Följer tråden, återkommer.
Laila skrev:Om du köper en 12"- arm* så minskar negativ inverkan p.g.a. oplana å ev. felcentrerade skivor . . . typ.
* Jmf(med) en 9"- arm.
Laila skrev:Om du köper en 12"- arm* så minskar negativ inverkan p.g.a. oplana å ev. felcentrerade skivor . . . typ.
* Jmf(med) en 9"- arm.
paa skrev:För ocentrerade skivor så står dock just ocentriciteten för majoriteten av svajet, och skillnad i olika tonarmars bågrörelse är ju försumbar i det fallet.
Nej, det är ju enbart vinkelfelen som talar för långa tonarmar, inte de dynamiska felen.
Laila skrev:
*Kanske, för att jag på ett eller annat vis, mer eller mindre, pysslat med att utöva "musik" de senaste 50 åren, .......
paa skrev:Laila skrev:Om du köper en 12"- arm* så minskar negativ inverkan p.g.a. oplana å ev. felcentrerade skivor . . . typ.
* Jmf(med) en 9"- arm.
Kanske inte så mycket som man kunde tro?
När det gäller bucklor så måste pickupen och tonarmen lyftas upp av nålen, och sedan gå ner igen, lika fort vare sig det är 9" eller 12" arm.
Armens rörelse kan ge lite svaj pga att pickupen rör sig i en bågrörelse runt armens vertikallagring och detta projiceras som en rörelse framåt och bakåt i spåret för nålen.
Men denna bågrörelse och detta svaj är ganska litet jämfört med den rörelse som nålen blir tvingad till för att lyfta pickupen och armen och den resonans som detta slår an. Nålen är ju så kort jämfört med armen så en liten infjädring av nålen ger stor vinkelrörelse och stor relativ rörelse för nålspetsen i spårets längsled. Och denna rörelse hos nålen blir ju lika för 9" och 12" arm.
En annan sak med buckliga skivor är att plasten och därmed spåren har sträckt sig en aning, de är lite för "långa" i delar av spåret, och det kan teoretiskt påverka tonhöjden helt oberoende av alla andra problem. Hur mycket just den delen av svajet från bucklorna står för har jag dock inte sett någon kalkyl på.
För ocentrerade skivor så står dock just ocentriciteten för majoriteten av svajet, och skillnad i olika tonarmars bågrörelse är ju försumbar i det fallet.
Nej, det är ju enbart vinkelfelen som talar för långa tonarmar, inte de dynamiska felen.
music4ever skrev:Och nu är en 9 tums Mørch DP-8 i chrome och med en 4 gram precision armrör beställd.
Detta projektet blev lite dyrare än vad jag hade tänkt.
Thomas_A skrev:Grymt! Du kommer få en en av de lägsta effektiv massorna och låg störfrekvens. Prova gärna OM40 utan vikt. 4 + 2,5 gram ger 6,5 gram totalt = 12,5 Hz resonans. Dock fanns precision verkligen i 4 gram? Trodde 4 gramsarmen inte kunde fås i 4 gram utan först i 6 gram.
music4ever skrev:Thomas_A skrev:Grymt! Du kommer få en en av de lägsta effektiv massorna och låg störfrekvens. Prova gärna OM40 utan vikt. 4 + 2,5 gram ger 6,5 gram totalt = 12,5 Hz resonans. Dock fanns precision verkligen i 4 gram? Trodde 4 gramsarmen inte kunde fås i 4 gram utan först i 6 gram.
Vart sitter vikten på OM40?
Ja, jag uppfatta det som så. Jag mejla och fråga han igen och sa att jag väljer den vanliga armröret om inte precision röret finns i 4 gram.
Thomas_A skrev:Grymt! Du kommer få en en av de lägsta effektiv massorna och låg störfrekvens. Prova gärna OM40 utan vikt. 4 + 2,5 gram ger 6,5 gram totalt = 12,5 Hz resonans. Dock fanns precision verkligen i 4 gram? Trodde 4 gramsarmen inte kunde fås i 4 gram utan först i 6 gram.
Johan_Lindroos skrev:Jag tror att det beror på att många har snöat in på att det är MC-pickuper som de av någon oförklarlig/omotiverad anledning tror att de låter bäst och därför köper, kanske för att de kostar mest pengar? Dessa har ju oftare en rätt styv fjädring vilken tarvar lite tyngre tonarm.
Bill50x skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag tror att det beror på att många har snöat in på att det är MC-pickuper som de av någon oförklarlig/omotiverad anledning tror att de låter bäst och därför köper, kanske för att de kostar mest pengar? Dessa har ju oftare en rätt styv fjädring vilken tarvar lite tyngre tonarm.
som de av någon oförklarlig/omotiverad anledning tror att de låter bäst? MC låter, precis som MM olika bra. Så det kan mycket väl finnas anledning att välja en MC.
/ B
music4ever skrev:Jag fick ännu ett svar där det bland annat står:
"Moerch says that more mass gives more stability."
Vilket är ganska självklart, men jag antar de inte säljer en arm där de vet om resonansproblem? Jansson, har inte du 4 grams röret på din 12 tums arm?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster