Min sista grammofon.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Jansson
Tänk på livet

Re: Min sista grammofon.

Inläggav Jansson » 2015-03-28 19:02

Snyggt jobbat!! :D
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-28 19:07

Laila skrev:Ber att få gratulera . . . nu är det bara armen+ev. anpassat fäste kvar . . .typ. :D

Tackar! Hade bestämt mig att köpa Hyperspace på vinylbutiken, till veckan. Av ren tur så slösurfa jag på ebay och fann denna! Och det verkar som han kommer slänga med ett fäste tillverkat för MØRCH. :D

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-28 19:07

Jansson skrev:

Snyggt jobbat!! :D

Tackar. Ibland ska man ha tur. :twisted:

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-03-29 19:31

Jansson skrev:Såg just ditt inlägg. En snabb googling angående SME V.
saxat ur en recesion om 20/2.
Given its relatively high mass, the arm is best suited for cartridges of medium or higher compliance (though I know audiophiles who use it successfully with the Shure V15’s). Not everyone agrees with the thinking behind these arms, some designers and audiophiles preferring unipivots with various sorts of external damping (e.g., the superb Graham and Mørch arms).

Mina val har jag gjort efter noga överväganden genom att ha tagit del av alla kloka inlägg i den här tråden.

Vad jag bestämde mig tidigt för var att min sista grammofon inte skulle vara begagnad. Är man riktigt kunnig inom detta område kan en begagnad skivspelare i de högre prislagren vara ett bra och gott köp. Jag föredrar att vara första ägaren och ha hela dess historik.

Jag byggde som sagt min spelare utifrån en specifik tonarm. Dp-8.

Hinner inte skriva mer. Måste möta upp med frugan i Alviksstrand.
Följer tråden, återkommer.

Citatet är ju dock inte korrekt. Till en början är inte SME V en arm med hög effektivmassa den har medium eller strax under medium runt 10-11 gram. Men skulle den varit av hög massa så stämmer ju ändå inte "best suited for cartridges of medium or higher compliance".

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-10 22:55

Nu står Dais på golvet och snurrar utan en arm. :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-10 23:15

Se till att den står i våg bara, sedan kan den få fortsätta att snurra tills du fått tag i tonarm/pupp . . . typ.

Ps. Glöm inte locket . . . :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-14 13:12

Jag fortsätter att låna denna tråden. Nu är jag ute efter en arm till mina Dais och jag har bestämt mig för en MØRCH DP-8 med 4 grams armtube. Nu är det så att det finns två olika sorters "armtube head", en vanligt och en "precision" head. Enligt hemsidan så står det: "A Special version of the 9" arm tube called PRECISION is supplied with a wide cartridge mounting platform having the underside precision ground for perfect contact with especially wide cartridges."
Bild
På bilden är standardhuvudet överst och precision huvudet under.

Min fråga är, om det fortfarande är liknande vikt och det går lika bra att fästa en vanlig "smal" pickup, så kan man väl lika gärna köpa en arm med precision huvud?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-14 17:15

Om du köper en 12"- arm* så minskar negativ inverkan p.g.a. oplana å ev. felcentrerade skivor . . . typ.

* Jmf(med) en 9"- arm.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-14 18:25

Laila skrev:Om du köper en 12"- arm* så minskar negativ inverkan p.g.a. oplana å ev. felcentrerade skivor . . . typ.

* Jmf(med) en 9"- arm.

Naturligtvis. Men det handlar också om effektiv massa och därmed anpassning till vald pickup. En 12" blir ju tyngre om allt annat är lika. Det är inte heller alla skivspelare som har plats med 12"-armar men det har väl Dais iofs.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-14 18:43

En 12":a blir endast marginellt tyngre . . . typ.

Kan nämna att jag själv har en 9":a(Jelco) där 12"-versionen har den lägre effektiva massan av de två p.g.a.
ett annat material i skalinfästningen.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-14 21:12

DP-8 finns med 12" arm som även den har låga 4 gram effektiv vikt, så det är inte något problem. Det blir en liten merkostnad för mig på ca 2000 kr för att få ett nytt "armboard" till Dais. Den jag har nu är anpassad till 9" armen. :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-14 21:37

Den merkostnaden kan du kanske tjäna in då du inte har ett lika stort behov av en dyr skivpuck med en 12":a . . . typ ? :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-04-14 23:15

Laila skrev:Om du köper en 12"- arm* så minskar negativ inverkan p.g.a. oplana å ev. felcentrerade skivor . . . typ.

* Jmf(med) en 9"- arm.

Kanske inte så mycket som man kunde tro?
När det gäller bucklor så måste pickupen och tonarmen lyftas upp av nålen, och sedan gå ner igen, lika fort vare sig det är 9" eller 12" arm.
Armens rörelse kan ge lite svaj pga att pickupen rör sig i en bågrörelse runt armens vertikallagring och detta projiceras som en rörelse framåt och bakåt i spåret för nålen.
Men denna bågrörelse och detta svaj är ganska litet jämfört med den rörelse som nålen blir tvingad till för att lyfta pickupen och armen och den resonans som detta slår an. Nålen är ju så kort jämfört med armen så en liten infjädring av nålen ger stor vinkelrörelse och stor relativ rörelse för nålspetsen i spårets längsled. Och denna rörelse hos nålen blir ju lika för 9" och 12" arm.
En annan sak med buckliga skivor är att plasten och därmed spåren har sträckt sig en aning, de är lite för "långa" i delar av spåret, och det kan teoretiskt påverka tonhöjden helt oberoende av alla andra problem. Hur mycket just den delen av svajet från bucklorna står för har jag dock inte sett någon kalkyl på.
För ocentrerade skivor så står dock just ocentriciteten för majoriteten av svajet, och skillnad i olika tonarmars bågrörelse är ju försumbar i det fallet.
Nej, det är ju enbart vinkelfelen som talar för långa tonarmar, inte de dynamiska felen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-14 23:35

paa skrev:För ocentrerade skivor så står dock just ocentriciteten för majoriteten av svajet, och skillnad i olika tonarmars bågrörelse är ju försumbar i det fallet.
Nej, det är ju enbart vinkelfelen som talar för långa tonarmar, inte de dynamiska felen.

Du kan nog ha rätt i det*, men man bör inte förakta det vinkelfel som sker vertikalt som påverkar både generatorns/pickuphusets å nålens läge i förhållande till skivytan, som mina, kanske högst personliga erfarenheter,
ger vid handen . . . typ.

*Kanske, för att jag på ett eller annat vis, mer eller mindre, pysslat med att utöva "musik" de senaste 50 åren, att jag
inte är "överkänslig" för svajet från en god skivspelare avspelande en måttligt skev/ocentrerad vinyl . . ."lite skit finnsju alltid" ? Däremot så stör ofta distortionen p.g.a. det vinkelfel som orsakats av slarvigt injusterade puppar desto mer.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-15 08:44

Laila skrev:
*Kanske, för att jag på ett eller annat vis, mer eller mindre, pysslat med att utöva "musik" de senaste 50 åren, .......

Förtydligande: slant lite på tangenterna . . . under ca 40 år(förutom de allra senaste 10 åren då utövandet legat i stiltje), rätt ska va rätt . . . typ.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2015-04-15 10:13

Vilken grym vinylsvarv :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-16 21:04

Och nu är en 9 tums Mørch DP-8 i chrome och med en 4 gram precision armrör beställd.
Detta projektet blev lite dyrare än vad jag hade tänkt. 8O

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2015-04-16 22:16

paa skrev:

* Jmf(med) en 9"- arm.

Kanske inte så mycket som man kunde tro?
När det gäller bucklor så måste pickupen och tonarmen lyftas upp av nålen, och sedan gå ner igen, lika fort vare sig det är 9" eller 12" arm.
Armens rörelse kan ge lite svaj pga att pickupen rör sig i en bågrörelse runt armens vertikallagring och detta projiceras som en rörelse framåt och bakåt i spåret för nålen.
Men denna bågrörelse och detta svaj är ganska litet jämfört med den rörelse som nålen blir tvingad till för att lyfta pickupen och armen och den resonans som detta slår an. Nålen är ju så kort jämfört med armen så en liten infjädring av nålen ger stor vinkelrörelse och stor relativ rörelse för nålspetsen i spårets längsled. Och denna rörelse hos nålen blir ju lika för 9" och 12" arm.
En annan sak med buckliga skivor är att plasten och därmed spåren har sträckt sig en aning, de är lite för "långa" i delar av spåret, och det kan teoretiskt påverka tonhöjden helt oberoende av alla andra problem. Hur mycket just den delen av svajet från bucklorna står för har jag dock inte sett någon kalkyl på.
För ocentrerade skivor så står dock just ocentriciteten för majoriteten av svajet, och skillnad i olika tonarmars bågrörelse är ju försumbar i det fallet.

Minns att det fanns en beräkning, offset-vinkeln påverkar svajet så att längre armar är okänsligare. Men hur stor/liten del av det hela var det?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2015-04-16 22:20

music4ever skrev:Och nu är en 9 tums Mørch DP-8 i chrome och med en 4 gram precision armrör beställd.
Detta projektet blev lite dyrare än vad jag hade tänkt. 8O

Grymt! Du kommer få en en av de lägsta effektiv massorna och låg störfrekvens. Prova gärna OM40 utan vikt. 4 + 2,5 gram ger 6,5 gram totalt = 12,5 Hz resonans. Dock fanns precision verkligen i 4 gram? Trodde 4 gramsarmen inte kunde fås i 4 gram utan först i 6 gram.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-16 23:48

Thomas_A skrev:Grymt! Du kommer få en en av de lägsta effektiv massorna och låg störfrekvens. Prova gärna OM40 utan vikt. 4 + 2,5 gram ger 6,5 gram totalt = 12,5 Hz resonans. Dock fanns precision verkligen i 4 gram? Trodde 4 gramsarmen inte kunde fås i 4 gram utan först i 6 gram.

Vart sitter vikten på OM40?
Ja, jag uppfatta det som så. Jag mejla och fråga han igen och sa att jag väljer den vanliga armröret om inte precision röret finns i 4 gram. :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-04-17 01:22

music4ever skrev:
Thomas_A skrev:Grymt! Du kommer få en en av de lägsta effektiv massorna och låg störfrekvens. Prova gärna OM40 utan vikt. 4 + 2,5 gram ger 6,5 gram totalt = 12,5 Hz resonans. Dock fanns precision verkligen i 4 gram? Trodde 4 gramsarmen inte kunde fås i 4 gram utan först i 6 gram.

Vart sitter vikten på OM40?
Ja, jag uppfatta det som så. Jag mejla och fråga han igen och sa att jag väljer den vanliga armröret om inte precision röret finns i 4 gram. :)

Uppe på den.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-04-17 08:50

Vikten är metallplattan som syns ovanpå.

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-17 21:45

Tror jag har ett OM-hus någonstans. Har i alla fall en OM-40 "nål" i alla fall på min T4P pickup.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-20 11:50

Fick ett intressant mail från företaget jag köpte DP-8 av:

"the green armtube is not available as precision, only standard.

At Moerch they wonder why you want the green armtube, the red model is more flexibel in
combination with Cartdriges and sounds a bit better.

There is a trend to choose the "bigger" models, mostly they sell them with
the blue armtube."

Finns det verkligen någon anledning för mig att välja den "röda" 6 grams tonarmsröret än 4 gram? Mitt mål är ju OM-40 eller ev Shure V-15 med SAS nålen.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-04-20 13:49

Jag tror att det beror på att många har snöat in på att det är MC-pickuper som de av någon oförklarlig/omotiverad anledning tror att de låter bäst och därför köper, kanske för att de kostar mest pengar? Dessa har ju oftare en rätt styv fjädring vilken tarvar lite tyngre tonarm.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-20 14:26

Johan_Lindroos skrev:Jag tror att det beror på att många har snöat in på att det är MC-pickuper som de av någon oförklarlig/omotiverad anledning tror att de låter bäst och därför köper, kanske för att de kostar mest pengar? Dessa har ju oftare en rätt styv fjädring vilken tarvar lite tyngre tonarm.

som de av någon oförklarlig/omotiverad anledning tror att de låter bäst? MC låter, precis som MM olika bra. Så det kan mycket väl finnas anledning att välja en MC.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-04-20 20:25

Bill50x skrev:
Johan_Lindroos skrev:Jag tror att det beror på att många har snöat in på att det är MC-pickuper som de av någon oförklarlig/omotiverad anledning tror att de låter bäst och därför köper, kanske för att de kostar mest pengar? Dessa har ju oftare en rätt styv fjädring vilken tarvar lite tyngre tonarm.

som de av någon oförklarlig/omotiverad anledning tror att de låter bäst? MC låter, precis som MM olika bra. Så det kan mycket väl finnas anledning att välja en MC.

/ B

Och en kan ju vara att dom låter bättre :mrgreen:
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-20 20:39

Jag fick ännu ett svar där det bland annat står:
"Moerch says that more mass gives more stability."
Vilket är ganska självklart, men jag antar de inte säljer en arm där de vet om resonansproblem? Jansson, har inte du 4 grams röret på din 12 tums arm?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2015-04-20 21:31

music4ever skrev:Jag fick ännu ett svar där det bland annat står:
"Moerch says that more mass gives more stability."
Vilket är ganska självklart, men jag antar de inte säljer en arm där de vet om resonansproblem? Jansson, har inte du 4 grams röret på din 12 tums arm?

Jag är inte riktigt benägen att hålla med. Stabilitet handlar om att resonans och därför rätt massa till pickupen, och sedan armens styvhet snarare än massa. Moerch rekommenderar grönt armrör till OM modellerna.

http://www.moerch.dk/files/Cartridge%20 ... 20List.pdf

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-20 21:39

Ja, jag kapade av en del av mejlet som handlade om att OM40 var en bra pickup, meeeen det fanns mer att upptäcka. Så jag kommer säga att jag vill ha den. Som jag förstår det, enligt http://www.resfreq.com/resonancecalculator.html så bör armen + pickupen 6,5 gram tillsammans med OM40 compliance på 25 µm/mN ge en resonans på 12,995 hz. :D

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd