Ska jag överge Quad eller inte?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Ska jag överge Quad eller inte?

Inläggav PerStromgren » 2006-02-04 18:35

Hörni!

Jag har efter att läst faktiskt ett tag, blivit litet sugen på att uppgradera. Det händer då och då, så jag vet inte om det är verkligen är dags den här gången eller inte. Har ni lust att råda mig?

Jag har ett par Quad ESL-63 som jag spelat på sedan 1990. De har bara behövt service en gång, för att spänna dammskydden, fast det kunde jag gjort själv om jag vågat.

Quaddarna drivs med det Mr Walker ansåg vara vad som behövs, en Quad 606, och spelar i ett rum som är 10x4 m. De låter alldeles utmärkt, men de som hört ESL-63 vet vad som saknas, en oktav i basen, och 10dB i max SPL, eller så. Det går att leva med, men ibland vill jag kunna återge en jazztrio med naturtrogen nivå. Hur fixa?

Jag ser tre alternativ:

1. Addera subwoofer, antingen dipol a la Gradient, eller något kompetent annat.
2. Köpa Quad 989.
3. Överge dipoler och satsa på en dynamisk monopol. Hur står sig Pi60, t.ex, jämfört med mina ESL-63?

De olika alternativen kostar ju olika mycket, men låt oss bortse från det just nu, och diskutera sakfrågan. (Låt dock inte fantasin skena iväg och förslå något som kostar som en villa, utan håll er till antydd prisklass om ni vill föreslå alternativ.)

Vad föreslår ni?
Senast redigerad av PerStromgren 2006-02-04 22:17, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-04 19:03

Är man så musikintresserad som du kanske det går att få plats med både pi60 och ESL-63 medans du funderar på vilka du skall behålla, det lär ju inte vara några problem att bli av med pi60 med tanke på väntetiden om det skulle vara så. Kanske behåller du båda?

Byte av förstärkare kan förvisso göra skillnader, men knappast så dramatiska som du eftersträvar. Så dålig tror jag inte 606 är.

Basstöd är en möjlighet, kanske den billigaste eftersom du kan använda ett realtivt billigt slutsteg ex ett begagnat NAD i bryggkoppling för basstödet. Men frågan är om det går att få det att låta lika homogent som ett par pi60, åtminstone utan rätt mycket experimenterande.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-04 19:21

svårt å svara på eftersom jag inte hört quadarna :( men åk över till täby och kolla om du tycker pi60s låter ok vetja då får du iaf en vink om hur bra vanliga pi60 är...

eller varför inte ett ino delningsfilter, slutsteg och px2? mja nja finns ju en del möjligheter :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-02-04 22:16

Kan man redigera sin egen rubrik? Jag såg till min förfäran att jag stavat fel till "Quad", eller rättare skrivit fel!

(mummel, mummel, klick, klick)

[Edit] Det kunde man!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-02-05 00:02

Åk och lyssna på pi60(s) hos någon med en schyst konfig. och avgör senare hur du skall göra.

Finner du att pi60(s) skulle vara vad du behöver, så sälj rubbet och börja om från början. Har du råd att behålla både och, så gör det.

Men frågan är väl igentligen hur du vill ha fonogramen återgivna?

Sitter själv väldigt nöjd sen igår med pi60s och kan inte sluta spela! 8)

Har insett att man haft mycket skräp att lyssna på tills nu, otroligt alltså vilken skillnad i återgivningen och vilken fint uppmålad (utmejslad) ljudbild jag har fått med (verkligen) hela registret presenterat på ett oförvanskat neutralt och lätt sätt. (svårbeskrivbart)

Har dock alldrig lyssnat på dipoler, men förstått att ESL-63:or skall vara nått aldeles extra. :)

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-02-05 14:03

ESL 63 med Gradientbasarna har jag bara hört en gång å det på Malmömässan 97 å jag tyckte det var mässans bästa ljud. Det kanske inte går att spela på öronspräckarvolym men det ser jag inte som nån nackdel (tinnitus). Mao ett hett tips.

Av INOs alster har jag bara hört piP å dom lät kanon så pi60 lär ju bara va ännu bättre kan tänkas.....

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-05 19:16

Om man ser till mitt ha-begär så är dess nivå högst för esl63:or. :wink: Alla ggr!

Att skaffa Gradientbasar är nog ett klokt val isf.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-02-06 10:59

Vee-Eight skrev:Om man ser till mitt ha-begär så är dess nivå högst för esl63:or. :wink: Alla ggr!

Att skaffa Gradientbasar är nog ett klokt val isf.

Jag har sett flera som byggt dipolbasar som DIY-projekt(*). Är det en framkomlig väg? Det borde inte vara helt omöjligt att få två 12:or att sitta ordentligt i en baffel, och med hjälp av ett filter få hyggligt rak frekvensgång. Någon som provat?

*) Exempel:
The Contrapunt
Mats Törnqvists Gradient look alike
Beräkningar
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-02-06 11:12

Har själv haft ESL63:or och det lät vackert. Men lite för vackert. Saknar känslan av bibehållen dynamik i dynamisk musik oavsett volym. Utan att ha hört Ino högtalarna så skulle jag definitivt lyssna på dom och förmodligen skulle jag föredra dom också.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-02-06 11:19

Harryup skrev:Har själv haft ESL63:or och det lät vackert. Men lite för vackert. Saknar känslan av bibehållen dynamik i dynamisk musik oavsett volym.

Vad har du bytt till som lät bättre?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-02-06 15:03

Har haft en del högalare efter 63:orna.
men dom jag har levt med längst är Beveridge 5 och McIntosh XRT22.
Idag har jag servo sub - JBL2227 - JBL2450 med tractrix horn aktivt delade som jag är väldigt nöjd med. Innan 63:orna så hade jag nog Snell och Time Window och sist Lowther PM4 i fram och bakladdade horn.
Den upplevda attacken i horn kommer jag inte växa ifrån igen. Gillar inte riktigt ML heller, det är obesvärat neutralt lätt och luftigt ljud men inte riktigt jävlar anamma. Skall jag översätta det till idrott så gör man en riktigt bra match men inga mål.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-02-06 19:16

Med gradientbasar så får du ju högre ljudtryck också.

Så är det bara lägsta oktaven och 10 db ljudtryck du vill åt så skaffa gradientbasar.

En varning med Lahäll. Rummet är perfekt. Därför låter det mesta bättre där oavsett vad man spelar på (nästan). Det är lätt att bli besviken om du lyssnar på samma apparater hemma sedan.

Det bästa är om du kan låna hem ett par Pip i din hemmiljö och jämföra. Jag tror faktiskt inte du kommer att vilja byta...kanske snarare komplettera.

Jag har ju själv både ESL-57 och ett par dynamiska. Jag lyssnar faktiskt mer på ESL-57 om än av prakiska skäl. De står i vardagsrummet och inte i det dedikerade mediarummet.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2006-02-07 09:58

Jag hade behållt dem.
Du kan ringa firma Ljudinspelning och höra ifall iatt han kan få fram några fler Gradient basar, de växer inte på träd längre. Den har om jag inte har helt fel slutat att tillverkas.
Jag har en uppsättning själv och jag skulle ha svårt att skiljas ifrån dem,
Jag måste säga att de funkar till allt. Dessa fantastiska högtalare.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-02-24 13:29

Det blev alternativ 1!

Jag köpte ett par begagnade Gradient-basar (SW-63) i går kväll. Jag har inga XLR-konkakter hemma så jag måste fara förbi musikaffären i morgon och se om det finns några där. Det ska bli spännande att höra hur det låter; jag är full av tillförsikt.

Det kommer en medlemspresentation med bilder, så fort jag kopplat ihop grejorna!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-24 14:55

vilket rätt val du gjort enligt mig.. Grattis ...

quad med basar kan bli hur trevliga som helst att avnjuta...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-24 14:58

Håller med föregående talare. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-24 15:08

ja quad är ju att lyssna på musiken och inte sitta o petitessa i småsaker.. Och har man fixat in bas till dom så är det som med horn.. Det är MUSIKEN i fokus och inte allt runt om ...

Jag skall så snart det passar besöka PEGE som byggt sig basar till sina quadar... :D

Återgå till Köpråd