Hörni!
Jag har efter att läst faktiskt ett tag, blivit litet sugen på att uppgradera. Det händer då och då, så jag vet inte om det är verkligen är dags den här gången eller inte. Har ni lust att råda mig?
Jag har ett par Quad ESL-63 som jag spelat på sedan 1990. De har bara behövt service en gång, för att spänna dammskydden, fast det kunde jag gjort själv om jag vågat.
Quaddarna drivs med det Mr Walker ansåg vara vad som behövs, en Quad 606, och spelar i ett rum som är 10x4 m. De låter alldeles utmärkt, men de som hört ESL-63 vet vad som saknas, en oktav i basen, och 10dB i max SPL, eller så. Det går att leva med, men ibland vill jag kunna återge en jazztrio med naturtrogen nivå. Hur fixa?
Jag ser tre alternativ:
1. Addera subwoofer, antingen dipol a la Gradient, eller något kompetent annat.
2. Köpa Quad 989.
3. Överge dipoler och satsa på en dynamisk monopol. Hur står sig Pi60, t.ex, jämfört med mina ESL-63?
De olika alternativen kostar ju olika mycket, men låt oss bortse från det just nu, och diskutera sakfrågan. (Låt dock inte fantasin skena iväg och förslå något som kostar som en villa, utan håll er till antydd prisklass om ni vill föreslå alternativ.)
Vad föreslår ni?