Dvd-spelare eller inspelningsbar?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
enJohn

Dvd-spelare eller inspelningsbar?

Inläggav enJohn » 2006-02-11 14:05

Har precis lämnat min icke-fungerande Philips-spelare tillbaka till OnOff och fått pengarna tillbaka (smidigt av OnOff!). Så nu måste man ju köpa en ny och vad ska man då välja?

*Har 2500kr till förfogande för en ren dvd-spelare.

* Har bara vanlig 28" teve, inga planer på proj.

Så vad välja? Pioneer 585 för ljudets skull?

Eler ska man lägga till lite pengar, säg en tusenlapp eller så, och köpa sig en inspelningsbar med hårddisk? Och vilken då? Har sett en Pioneer för ca 3500 och en Panasonic för ca 4000.

Hm :?

Har dessutom lite bråttom då dottern inte vill vara utan Barbafilmerna för länge.

/en john

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-02-11 14:59

Om syftet är mest "slötittande" och dotterns behov: Köp en billig dvd-recorder om du har råd.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-11 15:14

Om man vill vara säker på att inte förlora en inspelning pga att DVD-R skivan pajar, så bör den ha en hårddisk.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2006-02-11 15:19

Tackar för svar! :)

Ja, en inspelningsbar kanske är vägen att gå. Nåt man ska tänka på? Några konkreta tips på spelare? Är 80gig alldeles för lite?

Ser för övrigt att de billiga dvd-recordrarna inte har DivX. Vad har man DivX till?

/en john

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-11 15:26

enJohn skrev:Några konkreta tips på spelare? Är 80gig alldeles för lite?
/en john

80gb är inte för lite om du inte ska spela in filmer och spara på disken

DivX
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-11 15:51

Har också funderat på den där inspelningsproblematiken, men nu fick jag tummern ur och satte i mitt gamla PCTV-kort igen.

Det fungerade ju Kef med XP tidigare, varför jag inte använt det på några år, men nu fick jag faktiskt igång det och det verkar stabilt med någa specialdrivare som nån snubbe skrivit själv.

Jag installerade bara dom, och Dscaler, och nu fungerar det alldeles utmärkt att spela in TV på datorn mha Dscaler :)

Jag får in samtliga analoga kanaler på UPC-nätet, lite drygt 30 st, och bilden är helt OK.

När jag spelar in med Xvid i fullskärm, 720x576, så tar 120 min ca 2,1GB med okomprimerat stereoljud. Jag får alltså in över 4 timmar på en DVD-RW, som jag kan radera om och om igen om jag vill och köra i min DVD-spelare.

Måste bara kolla nogrannare hurpass bra min DVD klarar av Xvid vs DivX, Xvid ger ju bättre bild men risken finns att det kan hacka.

När min laptop är tillbaka från service(kraschad hårddisk) så kan jag ju strömma inspelade TV-program istället, som jag brukar med filmer, så slipper jag bränna också.

Om jag inte kunnat löst det enligt ovan skulle jag nog köpt en DVD-recorder med hårddisk, för att slippa fibbla med skivor.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2006-02-12 11:04

Så vad tror ni om följande alternativ:

En Philips DVDR-3330H för 4000kr. Verkar ha det man behöver (även I-link, om man nu kommer att behöva det). Är visserligen lite skeptisk till Philips nu när min förra dvd havererade, men deras support och återköpsregler verkar ok.

Eller en Pioneer DVR-433 för ca 3600. Bara 80Gig hdd och skulle tydligen inte kunna hantera biler på hårddisken.

Och så fanns det en Sharp DVHR480 för ca 4000 på Lars Bengtsson. Stor hårddisk, men kanske lite meckig?

Usch. Gillar inte att fatta belsut. Är glad och tacksam för alla synpunkter. 4000kr är smärtgränsen.

/en john

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-12 11:55

Köp den du tycker verkar bäst/snyggast.....ta den som passar bäst till resten av ljud/tv utrustningen......80gig räcker bra(räkna med ungefär 1-2 gig per timme i högsta kvalitet)...filmer som man vill ha kvar lägger man ju med fördel över på en skiva.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2006-02-12 12:26

The_Man skrev:80gig räcker bra(räkna med ungefär 1-2 gig per timme i högsta kvalitet)...filmer som man vill ha kvar lägger man ju med fördel över på en skiva.

Vettig synpunkt!

/en john

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2006-02-16 10:02

Det blev till slut en Sharp DVHR480 från Lars Bengtsson. Verkade ha ungefär samma prestanda och funktioner som andra spelare i denna prisklass, men med 250 gig hdd. Priset var helt ok (3995 för att vara exakt, HiFi-Klubben tar ca 6000) och Lars Bengtssons lämnar också 2 års garanti! Känns klart bra, samt att det ju är en "riktig" butik på lämpligt avstånd hemifrån.

Har inte hunnit ansvända den så mycket men lite korta intryck är som följer:

+ Lätt att spela in direkt och att använda "paus"-funktionen för tevetittande
+ Lätt att spola (funkade ju inte så bra på min Philips)
+ Tycks vara relativt solid
+ Manualen, mycket info, men på ok svenska (för att vara manual)
+ Kalasenkelt att få fjärren att styra teven också (tvåsiffrig kod!)

- Otroligt krångligt menysystem!!! Det värsta jag någonsin sett! Men det verkar gå att lära sig i alla fall
- Fjärrkontrollen. Ful. Totalplottrig! Aldrig sett nåt så hemskt! Taskig kvalitet. Dessutom krävs alla specialknappar för att kunna manöverera spelaren. Philipsens fjärr var skitsnygg.
- Rätt långsam, men det är väl många spelare
-Man måste stänga av tv-tunern (!) för att timern ska funka. Både bra och dåligt. Bättre än att måsta stänga hela spelaren, men lite krångligt, lätt att glömma.
- Anpassad för nåt "Guide"-system som tydligen finns i Europa men inte här.
- En röd diod som visserligen är rätt infälld, men superstark. Blir en stor röd blaffa på skåpluckans frostade glasdörr (två när timern är igång)

Hm, mycket minus, men jag blir ofta lite irriterad när nya prylar inte är lika msidiga som gamla. Dock brukar jag lära mig meckiga system rätt lätt, så det ska nog funka när man blir van.

/en john som gillar pausknappen

Återgå till Köpråd