sjunnerup skrev:Nu finns det ju DAT-band för backup i datorer och DAT-band för audio.
Är det nån skillnad på dessa band och kan man använda DAT-band för backup till audioinspelning?
Nån som vet?
I princip går det, MEN!
Data backup datband är i regel längre och tunnare så att när man kör med dom i an audio DAT (Speciellt konsument maskiner) har dom en förmåga att bilda bandsallad, slitas ojämt, brista och jävlas på alla sätt.
Detta gäller främst band som är längre än 90 meter (en vanligt Audio Dat är 62 meter och det räcker till crikus 125 minuter ljud vid 16/44.1) - Jag använder DAT mest som säkerhetsbackup nu för tiden och för inspelningar från tuner som jag inte hinner göra direkt till datorn.. Vid de fåtaliga tillfällen då jag behöver band med längre inspelningstid så händer det att jag använder 90meters data band och jag kan inte höra någon skillnad med min Sony PCM700.
Standard rekomendationen använd aldrig DAT band som är längre än 90 meter (Data banden säljs på längd och med koden DDS + en siffra, 90 meter = 1, ie. DDS-1)
Själv använder jag uteslutande band från SONY, mest efterssom dom har visat sig hålla jämnast kvalitet.
Vad är det för DAT du skaffat? Är den nyligen servad? - Min erfarenhet är att maskiner som stått, är lite äldre (slitna!), ofta kan ha problem med bandtransporten och hur väl trumman läser banden.
/ptr