DAT-band?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sjunnerup

DAT-band?

Inläggav sjunnerup » 2006-02-13 19:27

Hej
Har fått tag i en begagnad DAT-bandspelare och skall till och köpa DAT-band.
Nu finns det ju DAT-band för backup i datorer och DAT-band för audio.
Är det nån skillnad på dessa band och kan man använda DAT-band för backup till audioinspelning?
Nån som vet?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-13 19:45

Finns det och köpa fortfarande?...DAT band altså.....borde vara samma data-audio finns ju cd skivor för data respektive audio, bara priset skiljer.....
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2006-02-13 22:40

DAT finns och används fortfarande. Ett förhållandevis smidigt digitalt format, med tanke på dess ringa storlek och återanvändbarhet! Perfekt för inspelningar på fältet (jajaja, det FINNS hårddiskbandare nu för tiden som låter bättre etc. etc., men inget fel på DAT).

Vi mixade till DAT i skolan när jag pluggade på ljudtekniker-linje.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-02-14 01:19

har inte så stor koll på dat, men det kanske ni har? hur mycket musik rymmer ett dat band, om man spelar in lossless då vill säga
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
ptr

Re: DAT-band?

Inläggav ptr » 2006-02-14 16:30

sjunnerup skrev:Nu finns det ju DAT-band för backup i datorer och DAT-band för audio.
Är det nån skillnad på dessa band och kan man använda DAT-band för backup till audioinspelning?
Nån som vet?

I princip går det, MEN!

Data backup datband är i regel längre och tunnare så att när man kör med dom i an audio DAT (Speciellt konsument maskiner) har dom en förmåga att bilda bandsallad, slitas ojämt, brista och jävlas på alla sätt.

Detta gäller främst band som är längre än 90 meter (en vanligt Audio Dat är 62 meter och det räcker till crikus 125 minuter ljud vid 16/44.1) - Jag använder DAT mest som säkerhetsbackup nu för tiden och för inspelningar från tuner som jag inte hinner göra direkt till datorn.. Vid de fåtaliga tillfällen då jag behöver band med längre inspelningstid så händer det att jag använder 90meters data band och jag kan inte höra någon skillnad med min Sony PCM700.

Standard rekomendationen använd aldrig DAT band som är längre än 90 meter (Data banden säljs på längd och med koden DDS + en siffra, 90 meter = 1, ie. DDS-1)

Själv använder jag uteslutande band från SONY, mest efterssom dom har visat sig hålla jämnast kvalitet.

Vad är det för DAT du skaffat? Är den nyligen servad? - Min erfarenhet är att maskiner som stått, är lite äldre (slitna!), ofta kan ha problem med bandtransporten och hur väl trumman läser banden.

/ptr

Användarvisningsbild
sjunnerup

DAT-band?

Inläggav sjunnerup » 2006-02-15 09:15

Hej igen

Har bara provat med medföljande band och den låter bra.
Det är en SONY PCM-R300 .
Har hittat band på Kjell & Company. www.kjell.com Skall dit och köpa.

Ha det

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-02-15 10:36

sjunnerup skrev:Det är en SONY PCM-R300.

En alldeles utmärkt semi-pro maskin av ganska modernt snitt! Den kan du säkert leva med länge..

/ptr

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-02-15 11:01

Bra förklaring av dig Ptr, så slipper man skriva samma sak själv!

Själv kör jag ibland "data-DAT-band" och det fungerar. Men det är inget man vågar använda sig av i normalt bruk. Man spolar och trickspelar ogärna bandet. Däremot har jag hittills inte råkat ut för haveri p.g.a. tunna långa band, jo kanske en gång föresten. Då hade bandet legat i under en transport av bandaren, kan ha berott på det möjligtvis, och inte själva bandet. Läs detta med tanke som ett flumuttalande och ej vetenskaplig sanning!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
mysnisse

DAT-band i Götet

Inläggav mysnisse » 2006-04-23 21:49

Hej!

Jag köpte lite begagnade DAT-band av TeleHå Skanstorget, GBG. Funkar aldeles perfekt trots att de är gamla. Tror de har kvar en del om man vill fynda!
DV668-Rotel1057-RB1080-InoAudeio Pi60/ PiM/PiP-Denon33

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-04-23 22:18

Jag har något hundratal DAT-band och har aldrig upplevt något problem. Jag har som längs 124 min. band och vissa inspelningar är gjorda i slutet av 80-talet. Jag har en Sony 2600 från 1992 som jag numera mest använder för inspelning från radion. 180 min. band har jag aldrig provat men en sak kan ändå säga. Så länge banden rullar i maskinen låter dom lika bra oberoende av vilken längd bandet har.

Återgå till Köpråd