Tonarmar!! Hur ska det gå????

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

HSIVP
 
Inlägg: 249
Blev medlem: 2003-05-19

Tonarmar!! Hur ska det gå????

Inläggav HSIVP » 2003-11-09 17:47

Hej alla.
Jag har kollat runt lite på olika tonarmar och har hittat dessa två som verkar vara intessanta.
Är det någon här som har erfarenhet av dessa?

Graham 2.2
Bild


Origin live Illustrious Signature?
Bild

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2003-11-09 21:06

Graham all the way - sanslöst bra tycker lilla jag...

Men å andra sidan har jag inte varit ens i närheten av den andra du nämner.

Fast en SME V kanske ???
Best Regards
Bamsefar

HSIVP
 
Inlägg: 249
Blev medlem: 2003-05-19

Inläggav HSIVP » 2003-11-09 21:38

bamsefar> vad har du för efarenhet av graham? använder du den själv? vad har du jämfört den med ? vilken utrustning?

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2003-11-10 00:06

HSIVP: Jag hade en av föregångarna once-upon-a-time, och jag har mycket svårt att se att den blivit sämre. Jag vill minnas att beteckningen var 2.0T (T för tungsten ?). I vilket fall som helst, det var en trevlig bekantskap som inte användes i rätt omfattning (jag är inte LP freak, snarare tvärt om).

Idag skulle jag antaligen välja en fullbestyckad Linn LP12.

I övrigt så vågar jag inte uttala mig mera - mitt minne är mycket luddigt....

Jo förresten den satt på en michel gyrodect (tror jag det var - detta är helt klart inte mitt område), och jag valde mellan en specialversion av SME IV.si (?) och Graham. Graham tog hem det hela, men det kan mycket väl ha berott på pickupen (som jag inte minns vad den heter). Det jag minns var att Graham tonarmen måste beskrivas som absolu mästerverk i sin precision, och att SME iofs är lika bra - men det är två olika typre av tonarm...

Har jag rört till det nu ??? :roll:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Pipes_vinylgud
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2003-07-05
Ort: Lund

Inläggav Pipes_vinylgud » 2003-11-10 15:00

Jag har hört både Graham 1.5, 2.0 och 2.2 i flera olika konstellationer. Grahams armar är sanslöst bra (ska få råd att köpa en någongång), i mina öron betydligt bättre än SME V. Möjligen så har jag hört armar som är bättre när det kommer till den lägsta basen, både vad gäller tyngd och precision (ex. SME V).

Jag håller med Bamsefar i att precisionen och byggkvaliteten är enastående. Precisionen skall ju i och för sig vara bra på en arm i denna prisklass. 2.2:an kostar väl runt 35kkr i Sverige.

Frågan är ju naturligtvis vad du skall använda dem till. Jag har hört att de kan vara lite problematiska med allt för mjukt fjädrande spelare med flytande upphängning.

Inte heller jag har hört Origin armen.
Piotr på The Vinylengine

Mikael2
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2003-07-30

Inläggav Mikael2 » 2003-11-10 22:53

Du har glömt Triplanar om du nu ska kolla in de som räknas som "bäst", sen finns ju tangentarmarmarna Airtangent, Clearaudios Souther TQ m fl. Bara konsumentupplysning, ingen erfarenhet har jag av dessa. Av de tester/rekommendationer jag läst så är det Graham 2.2 och Triplanar Mk VII som ligger i topp.

Vet ej om Triplanar går att köpa i Sverige?

Användarvisningsbild
Pipes_vinylgud
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2003-07-05
Ort: Lund

Inläggav Pipes_vinylgud » 2003-11-11 13:21

Frågan här är ju om priset är av betydelse, Illustrious är ju betydligt billigare än Graham och ligger snarare i samma prisklass som SME V. Vet dock inte vad Signature modellen kostar.

Triplanar hamnar väl någonstans mellan Graham och SME V i pris, åtminstone om man tittar på vad den kostar i USA där Triplanar brukar kosta från $2800.
Piotr på The Vinylengine

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2003-11-11 15:21

En bra tangentialarm borde väl vara det bästa. Ex EMT2.

T

Mikael2
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2003-07-30

Inläggav Mikael2 » 2003-11-11 15:47

Jag nämnde bara Triplanar eftersom Gregory, Fremer och HP verkar tycka den tillhör absoluta toppen. Priset återspeglar väl att marknaden tycker detsamma. Jag sökte den i Europa och hittade bara en tysk handlare som har den på sina sidor och den var dyrare än Graham 2.2 Följande indikation gällde tyska kunder

The price for the Triplanar MK VII is 4985,-Euro
for the Graham 2.2 it is 4735,-Euro

I USA har jag sett listpriser på $3800 (triplanar) och $3200(Graham) men det går som du säger säkert att hitta dem billigare.

Han sa att han hade specialpriser för kunder utanför Tyskland men jag tyckte det var extrema priser då jag sett Graham oprutat för 35 i Sverige. I samband med spelarköp och/eller pickup bör priset på Graham kunna pressas en hel del så jag la ner mina efterforskningar om Triplanar :)

Finns som sagt en hel drös tonarmar att välja på, JMW, Brinkmann, Kuzma, SME...vet inte om särskilt många finns att låna hem för att testa på olika verk och pickup-kombinationer. Det är väl rätt skralt med det så förhoppningsvis har du en kompis spelare som du kan lyssna på eller nån butik som har hemma just den kombination som du är intresserad av. Annars får du chansa och lita på nån recension av en beprövad kombination eller på halvchans göra en egen mix av verk/arm/pickup/phonosteg. Butikerna idag är väl inte direkt nåt Eldorado för vinylälskare där du kan välja och vraka mellan en mängd spännande kombinationer och testa.

Hifi+ testar fortfarande väldigt mycket vinylspelare och har bra artiklar i ämnet, rekommenderas varmt.

En intressant spelare de tyckte mycket bra om nyligen är Brinkmann LaGrange http://www.brinkmann-audio.de/
och Nordic Concept icke att förglömma :D

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2003-11-11 17:42

HSIVP,

Jag har lyssnat på en pjäs(simply black 330) med Graham. Det jag noterade är att det är en pivot-arm, vilket innebär att hela armen kan rotera rund sin egen axel. 8O
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Pipes_vinylgud
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2003-07-05
Ort: Lund

Inläggav Pipes_vinylgud » 2003-11-11 17:46

Mikael2

Jag tror också att Triplanar är en mycket bra tonarm. Jag har bara hört positiva kommentarer om den, både från ägare och hifi-recensenter.

Att priset är högre än Grahams kan nog stämma, jag tror att priset jag angav gäller en tidigare modell än dagens VII.

Jag har bara sett LaGrange (Berlin är en trevlig hifi-stad :D ), tyvärr inte hört den. Det är ingen liten spelare, tallriken är bland det värsta jag har sett. Om den låter som den ser ut så skulle jag inte tacka nej till den.

Thomas_A

EMT2 är en omtalat bra tonarm, tyvärr är den också en av de absolut värsta armarna att ställa in. Den kräver ständig finjustering och ofta skivor i bra skick för att fungera bra. Jag har en bekant som tidigare har haft en men tröttnade på att ständigt justera. Om man har orken att justera inställningarna så är den nog mycket bra.
Piotr på The Vinylengine

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2003-11-12 01:07

Pipes,

varför måste man justera hela tiden? Det tyder ju på att den driver i sin inställning och är en dålig arm...tvärtom mot vad jag hört.

Tangentialarmar är ju bra såtillvida att de inte ger vinkelfel och en distorsion runt 0.5% på majoriteten av skivan (något mer med Baerwald [den vanliga - 0.65% RMS mellan nollställena] och något mindre med Loefgren B [0.47% RMS mellan nollställena]).

Tangentialarmar har också en helt annan resonans med sin PU horisontellt (pga av högre effektiv massa) vilket *borde* förbättra basen. Kanske finns nån dåligt med detta också men jag kan inte komma på nåt. Jo...kraften på PUns nål blir större vilket gör det farligare att använda. Ex när nålen når slutet på skivan och armen rusar in mot vilospåret.

Samt att de är mycket okänsliga för icke-centrerade skivor, vilket är tydligt hörbart på många skivor spelandes med konventionell tonarm.

T

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2003-11-12 05:52

Saken är att det är svårt att få till en bra tangentialarmar. Och dom har också sina problem, just därför dom är så få.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 2003-10-31
Ort: Tokholm

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-12 09:21

Har själv bl.a. en Forsell arm som blir såld på Torsdag
(pga bortkastat verk :cry: ) .

Bättre arm har jag aldrig upplevt !
visst finns det många andra som ser både snyggare och bättre ut, men när det kommer till att lira så tar nog doktorns arm priset.

Med reservation för att ej ha provat samtliga armar på marknaden.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2003-11-12 10:12

Subjektivisten,

det kanske är svårare att göra en tangentialarm, men jag är inte så säker. Det största nackdelen med tangentialarmar är handhavandet och att man måste vara försiktig med sin PU.

Annars finns det bara ljudmässiga fördelar.


T

Användarvisningsbild
Pipes_vinylgud
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2003-07-05
Ort: Lund

Inläggav Pipes_vinylgud » 2003-11-12 10:56

Thomas_A

Rörande EMT2 så är det sant att den tenderar att driva i sina inställningar. Den har också det problem, i likhet med de flesta andra tangentialarmar, att den är mycket känslig för tjocklek på skivor (VTA:n kan ju inte ändras på samma sätt som med en traditionell arm) samt skeva eller buckliga skivor.

Jag håller med om att en tangentialarm kan ge mycket bra ljud, men frågan är om de är så mycket bättre om man inte har en skivsamling beståendes av enbart skivor i bra skick.

Vad gäller icke-centrerade skivor kan jag inte uttala mig om skillnaderna mellan traditionella armar och tangentialarmar.
Piotr på The Vinylengine

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2003-11-12 15:36

VTA problemet är ju *lika stort* på tangential som på konventionell, eller tänker jag fel? Vet inte heller hur många det är som ändrar på VTA varje gång de byter en skiva (både tjocklek kan variera och gravering kan vara gjord med olika VTA, så problemet kvarstår med alla typer av armar). Sen har jag inte räknat vad skillnad mellan en tjockare och en tunnare skiva blir i VTA, men jag misstänker att skillnaden bli hårfin.

Buckliga skivor (vertikalt svaj) har ju göra med längden på armen, där kortare armar får större problem än längre. EMT är ju relativt lång så det borde inte ge större problem än med en konventionell. Dessutom, i en high-end spelare som ex Basis Vacuum så får man minimala problem med buckliga skivor pga av att skivan planas ut helt. Så en spelare med vakuum har ett stort försprång mot en konventionell dito.

Ang. icke-centrerade skivor, problemet är ju geometriskt. En tangential arm rör sig sidledes och man får minimal hastighetsskillnad i spåret. Det får man med en pivoted arm eftersom den rör sig lite fram och tillbaka också (analogt jitter eller svaj). Ett stor faktor för att uppleva bra musik via vinyl är att det svajet som mycket stor del beror på skivans ocentrering och bucklighet minimeras.

Problemet med tangential är dels vågproblem samt att den högre effektiva massan i sidled som utövar en större kraft på nålen. Är man inte försiktig kan nålar förstöras ganska lätt.

Man skulle ju kunna tänka sig att ha två konventionella armar där man har olika aligments för att spåra opimalt i olika halvor av skivan.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Åhus

Inläggav Ranefjord » 2003-11-22 15:16

Kolla Rega RB1000 också. Har kännt lite på den och den verkar väldigt fin. ca 17000:-.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
majjen04
 
Inlägg: 477
Blev medlem: 2003-08-21

Re: Tonarmar!! Hur ska det gå????

Inläggav majjen04 » 2003-12-01 21:28

[quote="HSIVP"]Hej alla.
Jag har kollat runt lite på olika tonarmar och har hittat dessa två som verkar vara intessanta.
Är det någon här som har erfarenhet av dessa?

Hej HSIVP!

Har testat dessa armar tidigare i olika skivspelare, har en skivspelare kvar faktiskt. 8O
Jag föredrar dock i de flesta fal, Rega RB 1000 armen, den är fantastisk för pengarna. Köp den gärna i Sverige för 17- 18000 kr, eller gör som jag köp den från Kanada för 1000 US dollars inklusiv frakt hem till min dörr. Frakten tog 3 dagar totalt.
En hygglig "standardarm" är även SME V, kostar ca: 1100 Us dollars i kanada, massor mer här i Sverige.
Ville för några månader sedan köpa en SME V hos Hifi-Consult i Västerås, de hade dock ingen hemma för tillfället, de visste inte heller vad den kostade. Sladd hänvisade då till Olle som arbetar där och att han skulle kunda ordna en arm till mig.
Olle sade att han skulle fixa fram ett bra erbjudande inom ett par veckor, efter några månaders väntan så köpte jag en via Kanada. Från Kanada tog det också denna gång 3 arbetsdagar innan jag fick den till dörren. Västerås måtte ligga långt,långt från Stockholm, då jag fortfarande ej hört något om armen.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
majjen04
 
Inlägg: 477
Blev medlem: 2003-08-21

Re: Tonarmar!! Hur ska det gå????

Inläggav majjen04 » 2003-12-01 21:30

[quote="HSIVP"]Hej alla.
Jag har kollat runt lite på olika tonarmar och har hittat dessa två som verkar vara intessanta.
Är det någon här som har erfarenhet av dessa?

Hej HSIVP!

Har testat dessa armar tidigare i olika skivspelare, har faktisk några skivspelare kvar faktiskt. 8O
Jag föredrar dock i de flesta fall, Rega RB 1000 armen, den är fantastisk för pengarna. Köp den gärna i Sverige för 17- 18000 kr, eller gör som jag köp den från Kanada för 1000 US dollars inklusiv frakt hem till min dörr. Frakten tog 3 dagar totalt.
En hygglig "standardarm" är även SME V, kostar ca: 1100 Us dollars i kanada, massor mer här i Sverige.
Ville för några månader sedan köpa en SME V hos Hifi-Consult i Västerås, de hade dock ingen hemma för tillfället, de visste inte heller vad den kostade. Sladd hänvisade då till Olle som arbetar där och att han skulle kunda ordna en arm till mig.
Olle sade att han skulle fixa fram ett bra erbjudande inom ett par veckor, efter några månaders väntan så köpte jag en via Kanada. Från Kanada tog det också denna gång 3 arbetsdagar innan jag fick den till dörren. Västerås måtte ligga långt, långt, långt från Stockholm, då jag fortfarande ej hört något om armen.
Mvh
Kenth

Usch var lite sakfel i förgående inlägg!

HSIVP
 
Inlägg: 249
Blev medlem: 2003-05-19

Inläggav HSIVP » 2003-12-01 22:53

majjen04> tack för tipset. :)
vart hittade du armarna så billigt?
Var har du fått låna/testa Origin live Illustrious Signature?
/Adam

Användarvisningsbild
majjen04
 
Inlägg: 477
Blev medlem: 2003-08-21

Inläggav majjen04 » 2003-12-02 17:03

HSIVP skrev:majjen04> tack för tipset. :)
vart hittade du armarna så billigt?
Var har du fått låna/testa Origin live Illustrious Signature?
/Adam


Jag köpte en Rega RB 600, en RB 1000, en SME V via Audigon!
Orgin armen lånade jag av en kamrat ett par veckor, han hade också köpt den via Audiogon, dock för 1600 US dollars.
Jag föredrar Rega RB 1000 av dessa, dock så är 600:an för 349 Us dollars också mycket prisvärd.
Regan har mer, djupare bas, varmare mellanregister, dock inte så luftig i diskanten som SME:n.
Använder dessa armar på en ny 2003 Linn LP 12:a, en Oracle Delfhi Mark V, samt en Goldmund studio skivspelare.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Pipes_vinylgud
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2003-07-05
Ort: Lund

Inläggav Pipes_vinylgud » 2003-12-12 15:39

HSIVP:

Hur gick det med armarna? Vad är det för spelare du ska ha armen till? Det vore kul att se vad resultatet av tråden blev.

Själv letar jag med ljus och lykta efter en begagnad SME 309 eller 310.
Piotr på The Vinylengine

HSIVP
 
Inlägg: 249
Blev medlem: 2003-05-19

Inläggav HSIVP » 2003-12-12 18:05

Hej.
Jag vet har inte riktigt bestämt mig ännu för någon skivspelare men det lutar åt en Nordic Concept. :)
Jag återkommer så fort jag bestämmt mig och beställt.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst