H/K DVD 22 mot Marantz CD 5001 ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kula

H/K DVD 22 mot Marantz CD 5001 ?

Inläggav kula » 2006-03-07 16:34

Har nu en H/K DVD 22 som ljudkälla till min REGA mira 3 samt REGA Jura-högtalare. Skall köpa en "riktig" CD-spelare och funderar på en Marantz cd 5001. Kommer jag att höra någon skillnad, eller måste jag upp i (pris-)klasserna ?

Användarvisningsbild
amandus

Inläggav amandus » 2006-04-08 17:11

Jag har en DVD-22 och som musikproducerare anser jag den vara rent dålig, jag köpte en Nad c542 CD och trodde knappt att det var sant så stor skillnad blev det, jag vet inte hur 5001 låter men bättre måste det bli i alla fall :)

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-23 16:30

Och då kommer jag med ett inlägg åt andra hållet:

Jag har en DVD 25 som jag tycker spelade mycket bättre än min Nad cd-växlare då jag köpte den. Nu har jag börjat modifiera H/K:n vilket har gjort att det låter så otroligt mycket bättre.

Så mitt råd är att du har kvar din dvd 22 och börjar modifiera den, det finns säkerligen mycket som du kan göra. Tips finns i denna tråd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=11092

Det är ju så mycket roligare att själv göra något som höjer ljudkvaliteten än att bara köpa något nytt, tycker jag i varje fall.

Användarvisningsbild
RolandM

Re: H/K DVD 22 mot Marantz CD 5001 ?

Inläggav RolandM » 2006-04-29 12:57

kula skrev:Har nu en H/K DVD 22 som ljudkälla till min REGA mira 3 samt REGA Jura-högtalare. Skall köpa en "riktig" CD-spelare och funderar på en Marantz cd 5001. Kommer jag att höra någon skillnad, eller måste jag upp i (pris-)klasserna ?

Jag tycker det är en god idé att ha en dedikerad spelare för CD. Jag kör med Pioneer 575A DVDA/SACD för bild och "överljudsformaten", men Micromega Junior plus extern DAC för CD. Enorm skillnad.

Som andra har nämnt här så går det att modda DVD-spelaren, byta ut komponenter till mer högkvalitativa för musikförmedling. Ett annat alternativ är att skaffa extern DAC och koppla in, använda DVD:n som ren transport, men tyvärr så verkar utbudet av billiga DAC:ar magert nu för tiden. Så mitt tips är nog ändå att köpa separat CD spelare.

Tycker du ska testa Cambridge Azur, bra ljud till bra priser. Kanske inte lika snygg design som Marantz men helt klart bra grejjer. Ska det va Marantz, så ska det va OSE eller KI Signature versionerna.

Hälsar
Roland

Användarvisningsbild
RolandM

Inläggav RolandM » 2006-04-29 13:01

ekeponken skrev:Och då kommer jag med ett inlägg åt andra hållet:

Jag har en DVD 25 som jag tycker spelade mycket bättre än min Nad cd-växlare då jag köpte den. Nu har jag börjat modifiera H/K:n vilket har gjort att det låter så otroligt mycket bättre.

CD växlare låter inte särskilt bra och Nads har ett mjukare, varmare, gosigare ljud med färre detaljer än deras singelspelare. Sen så är det ju annan karaktär också på Harman/Kardon och NAD. HK forsar fram starkt med tryck i bas och diskant, medan NAD gärna målar upp storslagna ljudbilder med mjuk bas och musikaliskt mellanregister. Jag hävdar att NAD har ett mer välbalanserat ljud medan H/K kör med viss loudnessfaktor på bekostnad av mellanregistret, vilket förvisso passar modern populärmusik bra.

Hälsar
Roland

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-30 18:50

RolandM skrev:[ Jag hävdar att NAD har ett mer välbalanserat ljud medan H/K kör med viss loudnessfaktor på bekostnad av mellanregistret, vilket förvisso passar modern populärmusik bra.

Hälsar
Roland

Iom att jag endast har hört Nad som CD-växlare så kan jag inte uttala mig om dess singel-spelare. H/K däremot kan jag hålla med. Vad loudness betyder har jag inte riktigt klart definierat för mig, men H/K:n kan uppfattas som lite andefattig eller död i sin återgivning, det är helt klart.

Jag har problem bl.a med Johnny Cash:s sista skiva, särskilt de första spåren är för vassa. Rent allmänt är det så för mig just nu att för att få en "häftig", ordentlig stampatakten upplevelse så kan jag lyssna på CD, men vill jag kunna njuta av musiken på ett djupare plan så väljer jag vinyl (hänger även på inspelningen vad gäller CD, delar av Sting:s liveskiva, har helt klart musikaliska kvaliteter som kommer fram även på CD, fast andra delar av samma skiva är knappt uthärdliga å andra sidan). I detta sätt att dela upp lyssningen mellan CD och vinyl kan man ana en svaghet i CD-återgivningen.

Så tipset är väl som alltid att använda sina öron och inte låta sig luras av "boom-hizz"-spöket.

Användarvisningsbild
RolandM

Inläggav RolandM » 2006-05-01 11:08

ekeponken skrev:[Iom att jag endast har hört Nad som CD-växlare så kan jag inte uttala mig om dess singel-spelare. H/K däremot kan jag hålla med. Vad loudness betyder har jag inte riktigt klart definierat för mig, men H/K:n kan uppfattas som lite andefattig eller död i sin återgivning, det är helt klart.

Loudness innebär "hängmatta", dvs framhävd bas och diskant på bekostnad av mellanregistret, det innebär även att de låga nivåerna i musiken höjs upp så att det låter mer jämntjockt. Väldigt vanlig inom bilstereo...

Hälsar
Roland

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-11 23:48

Jag är nu färdig med att ha bytt och avkopplat alla elektrolyter, samt bytt signalkabel till CT100. Förändringen är enorm och DVD 25 spelar skitbra nu. Möjligen upplever jag ljudbilden som något ljus ibland, men det mest häpnadsväckande är djupet i ljudbilden, det är helt fantastiskt nu. Jag ska ta och bege mig till några hifihandlare för att se vad jag ska jämföra min DVD med.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-05-12 18:30

Skulle H/K lägga in tonkontroller som hissar bas och diskant i sina cd/dvd-spelare menar ni?

Jag kanske e fullständigt döv, men jag har ägt 10-15 cd-spelare och har väldigt svårt att höra skillnad.. De flesta i 3-5.000kronorsklassen..

Hör heller ingen skillnad mellan min dvd och cd.. oavsett digital eller analog kabel..

Återgå till Köpråd