Förslag på basmoduler - riktigt billiga

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
-distortion-

Förslag på basmoduler - riktigt billiga

Inläggav -distortion- » 2006-03-15 17:15

Nån gång i framtiden ska det fixas basmoduler i hopp om att komma ifrån de värsta peakarna och resonanserna i basregistret. Hyggligt rak kurva och bra register nedåt är det jag är ute efter.

Det vore ju billigt och smidigt att ta ett par sc165 o bygga ett par små små basmoduler av, men det blir svårt att få dom att jobba riktigt långt ner.
LTS basmoduler då? Finns den basen att köpa, vad kostar den?

Finns det nå billiga basar med hyggliga värden?
Haha.. Proson då?
Vad jag kan se så ser värdena hyggliga ut, men jag kan egentligen ingenting. Proson ger rysningar längs hela ryggen, men kan de funka?

Kraven på perfekt ljud är inte så stora just nu. Jag vill bara få en så pass rak kurva att jag inte blir förbannad när jag lyssnar på musik som innehåller ett uns bas.
Tub - nu på burk

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-03-15 17:18

Det finns flera trådar om LTS-basen på faktiskt.se. Kolla t ex Nattlordens Bastodont-bygge. Jag själv byggde bastorn i mitt förra lyssningsrum av sex begagnade Peerless 10-tummare som jag hittade för 2 000 kr på annons. Skrev några rader om det också, vill jag minnas. Signaturen Swede har en tråd här på forumet om ett bygge med en senare tiotummare från samma firma, som visst gick att hitta till ett bra pris (strax över 500 kr/st hos en holländsk leverantör).

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-17 04:56

Jag har knappat in så gott jag kunnat i basta och funderat lite.
Med prosons 10" kommer ett par basmoduler kosta ca 700kr totalt, det är inte mycket.
Kurvan jag fått till är i 30 liter med en avstämning på 25Hz.

Bild

Är det för bra för att vara sant eller kan det där faktiskt stämma?
Vad finns det för tveksamheter i verkligheten? Nåt jag bör tänka på?

Det andra alternativet är 2 st dipolsubar med de berömda Pro Audio 12", hamnar på ungefär samma kostnad om man kör 2x2 basar.
Vad finns det för tveksamheter kring dipolbasar? Finns det nån risk med att placera dom intill en vägg, snappade upp det nånstans men det gällde nog inte basregistret.
Vad kan det bli för verkningsgrad i jämförelse med den ovanstående idén?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-17 08:59

Gör inga anspråk på att vara speciellt kunnig i ämnet men verkningsgraden verkar för låg. Antar att så billiga element knappast är duktiga på att hantera den effekt det kan bli tal om. Qts är också högt för att vara ett gott alternativ. Dessutom är det tänkt för bilbruk vilket ofta brukar betyda andra prioriteringar än för välljud i hemmamiljö.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-17 09:15

Behringer B2092A, aktiva, har ju hp och lp delningsfilter. Kan köras dels en per kanal eller en på summerad stereosignal. 2998:-

http://www.behringer.com/B2092A/index.cfm?lang=ENG
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-17 10:02

Problemet med sålåg verkningsgrad är att elementen kommer käka effekt. Det gör ju inget, effekt är ju billigt idag kan man tycka, med alla nya varianter av klasser på förstärkare. Problemet är att det blir både termisk och effektmässig kompression i system med så stora krav på effekt.

Jag röstar på att skrota idén med Proson basarna och välja dipolvarianten - det finns ju en på forummet som lyckats med ett "litet" vardagsrumsbord Pro audio basarna. Prova ;-)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-17 10:08

Vee-Eight skrev:Behringer B2092A, aktiva, har ju hp och lp delningsfilter. Kan köras dels en per kanal eller en på summerad stereosignal. 2998:-

http://www.behringer.com/B2092A/index.cfm?lang=ENG
Såg inte alls tokigt ut!! Har du provat ett par...?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 10:42

Verkar mycket intressant! Skulle vara spännande att få en utvärdering av någon som provat!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-17 11:36

Dessa har diskuterats förr här....

Som alltid med behringer så får man ju ta det för vad det är. Men man kommer långt med dessa känns det som. När jag lyssnade på dem hemma hos avr7000 så tappade de mkt fort under 30Hz, så de funkade inte så bra som basmoduler till carlsson kanske. Men de innehåller aktivt filter och förstärkare så det kanske förlåter dem en del. Vi misstänkte att det hade ett nedre högpassfilter för att skydda elementen, för lådan kan gräva djupare. En del runt Trollhättan påstår sig att de fått dem att gå under 20Hz, vilket jag tvivlar på fortfarande.

Hur som hellst, jag fann inte mkt att klaga på hos dem. Duger de inte till hifi så funkar de absolut som en boombox till film iaf.

De är rätt stora och tunga, och skulle fungera bra som stativ. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-03-17 11:37

Nefilim skrev:Verkar mycket intressant! Skulle vara spännande att få en utvärdering av någon som provat!

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=b2092a

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-17 16:56

Nej.. nu hittade jag en sak jag kanske knappat in helt fel.

SD anges i cm2 i Basta! men m2 i infon om basen.
SD 0,0346 m2 blir alltså 3,46 cm2 ?

Med SD 346 istället för 3,46 blir det såhär:

Bild

Och det duger inte.. Om det här är rätt värden så blir det dipoler.

Hur långt mer går dipoler? Får de garanterat rak kurva av sej själva, om de inte påverkas av rummet eller så?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-17 17:26

Dipoler har en sluttande kurva, med ca 6db per oktav, från elementets resonansfrekvens upp till F(peak) som bestäms av baffelns storlek. Ju mindre baffel, desto högre upp i registret hamnar F(peak).

Mer kan läsas här.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-17 18:22

Vee-Eight skrev:Dipoler har en sluttande kurva, med ca 6db per oktav, från elementets resonansfrekvens upp till F(peak) som bestäms av baffelns storlek. Ju mindre baffel, desto högre upp i registret hamnar F(peak).

Mer kan läsas här.

Neråt då? ..från resonansfrekvensen.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-17 18:46

distortion:

Ja precis, under resonansfrekvensen så tappar systemet tåga helt och hållet och stupar rätt tvärt därunder.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-17 22:15

Men de däringa SW12 har ju resonansfrekvens på 26,5Hz.. så då kan det kanske funka riktigt bra, eller är det inte så enkelt? :)
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-18 14:00

-distortion- skrev:Men de däringa SW12 har ju resonansfrekvens på 26,5Hz.. så då kan det kanske funka riktigt bra, eller är det inte så enkelt? :)

Jo, de funkar rätt bra. De är såpass "dåliga" att de har en topp vid resonansfrekvensen som kompenserar rätt bra för de 6db dipoler tappar per oktav nedåt. Jag är i fart att bygga ett par fullregister dipoler med 4 st sw12 per sida. Man kan nog inte spela så högt på dem, men det blir nog rätt bra kvalle per peng tror jag. Dessa skall användas till mellanreg (tror jag, måste mäta upp dem nogrannare):

Bild

..och original peerless diskanter som satt på oa51:orna innan.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-18 15:00

Fan va mycket funderingar som ploppar upp.
Får man ut mer kräm ur en med 4 SW12 än två med 2 SW12?
Hur mycket bättre än dipoler än vanliga att inte slå an rumsresonanaser? Det kanske är helt onödigt att bygga två om det kanske rent av blir bättre med en..

Fan att man inte vet allt, då hade man inte behövt fråga så mycket. :)
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-18 16:34

Jag är inte säker på detta, men jag tror att ett system med 4 st sw12 kan spela högre än två med två i varje. Man kan ju iaf testa sig fram hur det artar sig. Diskussioner om dipoler har vart uppe förr, jag har för mig att kontentan av de diskussionerna var att pga sin dipolära spridning (sprider som en åtta) gör att den inte väcker resonanser lika mkt, då de inte spelar mot sidorna.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-03-19 00:03

Ploppar in här då jag har testat lite olika varianter på detta...

Dipoler med Pro Audio SW12:

Jag har ett "dipolbord" med 8 st 12" SW12 i en "dubbel-W" variant.
Bild

Denna går i närfältsmätning i en av öppningarna riktigt lågt, en bit under 20 Hz, låter dock inte så roligt över 40 Hz.
Kör man de så lågt så behöver man inte korrigera frekvensgången p g a att det är en dipol, -dipolfallet ligger högre upp i frekvens och rumsstödet kompenserar väl det fall som finns i det använda området...

Ljudtrycksmässigt i de lägre frekvensregistren är denna den mest kraftfulla av de jag nämner i detta inlägg...

Upplevelsen av "bas" från denna är också lite lite annorlunda än från några andra jag testat... Basen "bara finns där" och känns väldigt naturtrogen.
Denna exiterar heller inte lika kraftigt (som vanliga basmoduler) rummets höjd och breddresonans då ljudutstrålningen kancelleras i dessa riktningar.

Abyss... ett byggprojekt i tidningen High fidelity.
Jag byggde 2 st och placerade dem i de främre hörnen av rummet...

Bild

Element: Peerless 315SWR39/134PPX-AL-4L
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=226
Bild

Dessa har vissa likheter med LTS berömda basmoduler, elementet har liknande parametrar, lådan är ungefär lika stor (110 liter)

De är enligt byggbeskrivning slutna med aperiodisk dämpning (varioventer) men jag testade även med att köra mina som basreflex med 24 Hz avstämmning.

Basreflex - mer ljudtryck (bra till hembion)
Sluten - Tight Hifibas

Denna kunde med fördel delas så högt upp som 80 Hz, den integrerade jättesnyggt med vilken högtalare som helst (testad bl a med Acoustic energy AE1 liten 2-vägare med 5" bas)

Peerless XLS 12" och XLS 12" slav

Detta i en 40 liters låda...
-en riktig slägga till subb, dock lät den inte lika bra över 40-50 Hz så en låg delning var nödvändig i mitt system för att få den att integrera snyggt.

Behringer B2092A

Jag släpade (ja de är tunga som f_n :) ) hem 2 st för att testa, placerade dem en bit ut från rummets främre hörn.
Dessa har en liten bas eq som jan korrigera högtalarens lägsta frekvensrespons i förhållande till dess placering, fritt, vägg, hörn etc. jag testade alla varianter...

Det är ett sanslöst tryck, verkligen sanslöst, i dessa och de låter bra ända upp till sin övre gränsfrekvens på 80 Hz...

"Problemet" är i stället dess respons i de lägsta regionerna.
De är optimerade att kunna spela en bra bit över 100dB ner till 30 Hz och under detta har man offrat allt i syfte att klara ovannämnda...

Detta är har gjorts genom att integrera ett 18 dB/oktav högpassfilter vid 33 Hz samt att lådan är avstämd till 33 Hz.
Detta innebär att den dör ut ganska raskt under 30 Hz, något jag inte vill acceptera då jag är van att ha det sista med...

Jag vill dock säga att för de pengar de kostar är de nästan utan konkurrens om man kan acceptera detta...

Man behöver i o f s inte acceptera detta...
Om man offrar lite ljudtryckskapacitet och är lite händig med lödjärnet så bör det ju gå att bypassa 33Hz högpassfiltret och sedan limma i en 45 cm lång tunn plywoodskiva i den kanal (förlänga) som utgör basreflexport. Och på detta sätt få den att gå "hela vägen ner"...

Bild

Carlssonbasar

Det jag nu själv kör med efter denna "resa" är 2 st hembyggen som består av 2 st hörnplacerade lådor, 44 liter, avstämda till 24 Hz.

I var och en av dessa lådor sitter 2 st Scanspeak 7" basar, modifierade 18W8542,
Bild

Bild

Bild

Basreflexportar nedåtriktade, lådor ca 15 cm ovan golv...

Dessa drivs med 4 x 120 W

Jag är fantastiskt nöjd med resultatet...
Det är faktiskt något av en "humla", jag byggde dem för att få bättre dynamikhantering i området mellan dipolen (40 Hz) och mina OA51.3 (80Hz), men sedan deblev färdigställda har dipolen fått vila...

Dessa går i rum rakt ner till sin avstämmning på 24 Hz och vid 18 Hz så skakar porslinet i köksskäpen (rummet bredvid), och detta från 4 små bas/mellanregister.

Mv bashälsningar

Stefan

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-19 00:47

Hej Stefan,

Hur och varför modifierade du elementen?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-19 00:51

Kaffekoppen:

Det var en slags coating för pappkoner, det skall styva konen samt få ner Fs lite. Det apliceras med pensel.
- Carlsson Illuminati -

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-19 01:04

Man gör den rörliga massan /konen tyngre för att minska fs. Hur mycket i känslighet förlorades på köpet? Antar att 4st baselement kan leverera tillräckligt ljudtryck även efter operationen ;-)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-03-19 01:50

Japp det är lite coating för att göra elementen styvare, möjligtvis lite tyngre (lägre Fs).
Väldigt mjuka gummikanter från 18W8545 i stället för orginal skumkanter samt kraftiga faspluggar i massiv aluminium för att förbättra talspolekylning...

Det går att spela sanslöst högt nu och det är inte basregistret som ger upp först....
Funderar dock på att bygga 2 nya lådor på 80 liter med 4 element som dessa i varje för att få mer konarea (bättre koppling till luften och bättre dynamik)

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-03-19 02:12

Den billigaste och samtidigt mest uppskattade baslådan är nog ändå denna...

Bild

-Som katterna har på soffan (utomhus) vid entrén för att värma sig kalla vinterdagar.

En Sonab som slutat sina dagar inklädd i "teddy" som kattkoja.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-19 02:21

:-)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-19 02:26

-distortion- skrev:Nej.. nu hittade jag en sak jag kanske knappat in helt fel.

SD anges i cm2 i Basta! men m2 i infon om basen.
SD 0,0346 m2 blir alltså 3,46 cm2 ?

Med SD 346 istället för 3,46 blir det såhär:

Oj... 1 m² = 10 000 cm²

Vilket ger

Sd = 0,0346 m² = 346 cm²

Men det kanske var det du just hade förstått.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-19 02:52

avr7000 skrev:Denna går i närfältsmätning i en av öppningarna riktigt lågt, en bit under 20 Hz, låter dock inte så roligt över 40 Hz.
Kör man de så lågt så behöver man inte korrigera frekvensgången p g a att det är en dipol, -dipolfallet ligger högre upp i frekvens och rumsstödet kompenserar väl det fall som finns i det använda området...

Attans.. då försvann plötsligt dipolidén också. Jag skulle nog haft nåt som fixar från 80 Hz ner till så långt det går. Lådorna med 8542or är ju riktigt lockande, men jag ska försöka hålla en tusenlapp på bygget.
Får tänka vidare igen..

Svante skrev:Oj... 1 m² = 10 000 cm²
Vilket ger
Sd = 0,0346 m² = 346 cm²
Men det kanske var det du just hade förstått.

Ja, virrade bort mej själv där lite, men ja.. tillslut kopplade det. :)
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-19 03:52

AVR:
Två stycken 8542 klarar rakt ner till 24 Hz på bra hög volym? Kan inte en ensam klara ner till 24Hz på lägre volym?
Tub - nu på burk

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-19 08:59

jo....

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-19 09:02

PekkaJohansson skrev:Jag själv byggde bastorn i mitt förra lyssningsrum av sex begagnade Peerless 10-tummare // Swede har en tråd här på forumet om ett bygge med en senare tiotummare från samma firma

OT: Lär vara samma 10" som sitter in mina Vifa Blue Spark, fast där heter de Vifa...

Nästa

Återgå till Köpråd