Ploppar in här då jag har testat lite olika varianter på detta...
Dipoler med Pro Audio SW12:
Jag har ett "dipolbord" med 8 st 12" SW12 i en "dubbel-W" variant.
Denna går i närfältsmätning i en av öppningarna riktigt lågt, en bit under 20 Hz, låter dock inte så roligt över 40 Hz.
Kör man de så lågt så behöver man inte korrigera frekvensgången p g a att det är en dipol, -dipolfallet ligger högre upp i frekvens och rumsstödet kompenserar väl det fall som finns i det använda området...
Ljudtrycksmässigt i de lägre frekvensregistren är denna den mest kraftfulla av de jag nämner i detta inlägg...
Upplevelsen av "bas" från denna är också lite lite annorlunda än från några andra jag testat... Basen "bara finns där" och känns väldigt naturtrogen.
Denna exiterar heller inte lika kraftigt (som vanliga basmoduler) rummets höjd och breddresonans då ljudutstrålningen kancelleras i dessa riktningar.
Abyss... ett byggprojekt i tidningen High fidelity.
Jag byggde 2 st och placerade dem i de främre hörnen av rummet...
Element: Peerless 315SWR39/134PPX-AL-4L
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=226
Dessa har vissa likheter med LTS berömda basmoduler, elementet har liknande parametrar, lådan är ungefär lika stor (110 liter)
De är enligt byggbeskrivning slutna med aperiodisk dämpning (varioventer) men jag testade även med att köra mina som basreflex med 24 Hz avstämmning.
Basreflex - mer ljudtryck (bra till hembion)
Sluten - Tight Hifibas
Denna kunde med fördel delas så högt upp som 80 Hz, den integrerade jättesnyggt med vilken högtalare som helst (testad bl a med Acoustic energy AE1 liten 2-vägare med 5" bas)
Peerless XLS 12" och XLS 12" slav
Detta i en 40 liters låda...
-en riktig slägga till subb, dock lät den inte lika bra över 40-50 Hz så en låg delning var nödvändig i mitt system för att få den att integrera snyggt.
Behringer B2092A
Jag släpade (ja de är tunga som f_n

) hem 2 st för att testa, placerade dem en bit ut från rummets främre hörn.
Dessa har en liten bas eq som jan korrigera högtalarens lägsta frekvensrespons i förhållande till dess placering, fritt, vägg, hörn etc. jag testade alla varianter...
Det är ett sanslöst tryck, verkligen sanslöst, i dessa och de låter bra ända upp till sin övre gränsfrekvens på 80 Hz...
"Problemet" är i stället dess respons i de lägsta regionerna.
De är optimerade att kunna spela en bra bit över 100dB ner till 30 Hz och under detta har man offrat allt i syfte att klara ovannämnda...
Detta är har gjorts genom att integrera ett 18 dB/oktav högpassfilter vid 33 Hz samt att lådan är avstämd till 33 Hz.
Detta innebär att den dör ut ganska raskt under 30 Hz, något jag inte vill acceptera då jag är van att ha det sista med...
Jag vill dock säga att för de pengar de kostar är de nästan utan konkurrens om man kan acceptera detta...
Man behöver i o f s inte acceptera detta...
Om man offrar lite ljudtryckskapacitet och är lite händig med lödjärnet så bör det ju gå att bypassa 33Hz högpassfiltret och sedan limma i en 45 cm lång tunn plywoodskiva i den kanal (förlänga) som utgör basreflexport. Och på detta sätt få den att gå "hela vägen ner"...
Carlssonbasar
Det jag nu själv kör med efter denna "resa" är 2 st hembyggen som består av 2 st hörnplacerade lådor, 44 liter, avstämda till 24 Hz.
I var och en av dessa lådor sitter 2 st Scanspeak 7" basar, modifierade 18W8542,
Basreflexportar nedåtriktade, lådor ca 15 cm ovan golv...
Dessa drivs med 4 x 120 W
Jag är fantastiskt nöjd med resultatet...
Det är faktiskt något av en "humla", jag byggde dem för att få bättre dynamikhantering i området mellan dipolen (40 Hz) och mina OA51.3 (80Hz), men sedan deblev färdigställda har dipolen fått vila...
Dessa går i rum rakt ner till sin avstämmning på 24 Hz och vid 18 Hz så skakar porslinet i köksskäpen (rummet bredvid), och detta från 4 små bas/mellanregister.
Mv bashälsningar
Stefan