Åsikter om Musical Fidelity, bra eller dåliga ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kent_n

Åsikter om Musical Fidelity, bra eller dåliga ?

Inläggav Kent_n » 2006-03-18 10:08

Hej.

Svensk press skriver väldigt lite om Musical Fidelity, för att inte prata om tester, finns knappt.

Finns även väldigt lite åsikter här på forumet om MF.

Är dom okända ? Anses dom dåliga ?

Utlänsk press skriver dock upp MF något kopiöst..Engelsk och amerikansk press.

Erfarenheter, hur står dom sig mot andra märken.

MF A5, hur bra är den mot andra förstärkare runt 20-25000 ?

Dom har även betydligt dyrare förstärkare, hur står dom sig mot andra märken i samma prisklass ?

Tackasam för svar
Senast redigerad av Kent_n 2006-05-01 21:34, redigerad totalt 3 gånger.

Nefilim
Sura gubben

Re: Åsikter om Musical Fidelity

Inläggav Nefilim » 2006-03-18 11:25

Kent_n skrev:Hej.

Svensk press skriver väldigt lite om Musical Fidelity, för att inte prata om tester, finns knappt.

Utlänsk press skriver upp MF något kopiöst..

Erfarenheter, hur står dom sig mot andra märken.

MF A5, hur bra är den mot andra förstärkare runt 20-25000 ?

Tackasam för svar
Om du med utländsk press menar engelsk, så är väl inte det konstigt! :)

Jag har provat några prylar ur deras sortiment, och dom är klart bra! Dom har ju ett enormt sortiment som byts lika snabbt som japanska prylar![/quote]

Användarvisningsbild
Apinator

Inläggav Apinator » 2006-03-18 12:35

Jag själv har ganska mycket erfarenhet av Musical Fidelity dels som ägare och dels eftersom det finns människor i min bekantskapskrets som äger MF, själv sitter jag på en A3.2 Cd och är mycket nöjd med denna. Är definitivt mycket bra med tanke på dess pris som den betingade, jag spelar den i ett system som i övrigt kostar ca 200 000:- och känner inte alls att den är en begränsning.
Kan väl säga att MF A 5 är bland de bästa i sin prisklass helt klart och då både cd:n och förstärkaren. Tycker t.o.m bättre om den än Krell KAV 400 som jag tycker är både hypad och överprisad.

MVH Dan

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2006-03-19 18:13

Apinator skrev:Jag själv har ganska mycket erfarenhet av Musical Fidelity dels som ägare och dels eftersom det finns människor i min bekantskapskrets som äger MF, själv sitter jag på en A3.2 Cd och är mycket nöjd med denna. Är definitivt mycket bra med tanke på dess pris som den betingade, jag spelar den i ett system som i övrigt kostar ca 200 000:- och känner inte alls att den är en begränsning.
Kan väl säga att MF A 5 är bland de bästa i sin prisklass helt klart och då både cd:n och förstärkaren. Tycker t.o.m bättre om den än Krell KAV 400 som jag tycker är både hypad och överprisad.
MVH
Dan

När jag skulle bestämma mig för förstärkare lyssnade jag oxå på Krell KAV 400 och trodde jag skulle bli hänförd...för det var ändå en Krell, hade stora förväntningar MEN.. den lät inte alls bra, jag tycker som du MF A5 spelade skjortan av Krellen. Tänker man då på prisskillnaden så verkar det som MF A5 är ett väldigt prisvärt allternativ !
Senast redigerad av Kent_n 2006-05-04 22:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2006-03-21 17:54

Läste om AVI integrerade förstärkare, uppskriven i pressen något kopiöst.

Lånade hem AVI under 1 vecka. Låter otroligt rent, har svårt att tänka mig att någon förstärkare kan låta renare, bra i basen o diskant...MEN
det är något som saknas..låter inte musikaliskt..vill ha mer..svårt att sätta fingret på...men nja...

Det blev inte den där upplevelsen av ljudet som jag tänkt mig, lämnat tillbaka den. Lyssnade på MF A5, lär mkt bättre fastän den antagligen mäter sämre, kanske inte riktigt lika öppet ljud som AVI:n men herrejävlar vilket rocken roll det blev, musiken blev mkt mer levande..Tyckte att den förmedlade musiken bättre. . Största skillnaden mot min gamla MF 3,2 är att MF5 inte är lika vass i diskanten som ibland på 3,2 kunnde bli lite jobbigt. Sammanfattar det med kanononkontroll på musiken med ett silkeslent järngrepp.

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2006-05-01 01:02

Är det inga mer som känner till MF, eller har jämfört dessa med konkurenter i ungefär samma prisklass ?

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2006-05-01 01:55

MF har en hel del trevlig apparater nu för tiden. Allt sedan A3-serien har varit rätt fina.
Jag har alltid föredragit Arcam i den prisklassen/familjen, dock har jag inte jämfört några senare Arcam modeller med A5.

Desutom är ju A5 rätt så snygg. 8)
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
RolandM

Re: Åsikter om Musical Fidelity, bra eller dåliga ?

Inläggav RolandM » 2006-05-01 11:04

MF har alltid varit kända för musikaliskt driv och engagemang i ljudet, men de har inte den bästa neutraliteten eller det mest korrekta tonaliteten eller transparensen. Mer musik än klassiska hi-fi parametrar. Väl värda att lyssna på. Ljudmässigt tycker jag de befinner sig i samma sfär som Roksan och delvis även Exposure, Naim och Linn (som tillhör ytterligheterna).

Hälsar
Roland

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2006-05-01 21:39

Verkar som MF har en rätt knepig agent i Sverige, aldrig med på mässor, visar sig ytterst sällan hos återförsäljare, ovilja att lämna ut exemplar till tester. Tidningar måste köpa testexemplaren.

Samma agen har även ex Bryston som det är tyst om.

Undrar hur det hade varit med en mer aktiv agent ?

Användarvisningsbild
RolandM

Inläggav RolandM » 2006-05-02 11:32

Kent_n skrev:Verkar som MF har en rätt knepig agent i Sverige, aldrig med på mässor, visar sig ytterst sällan hos återförsäljare, ovilja att lämna ut exemplar till tester. Tidningar måste köpa testexemplaren.

Fast de är himla aktiva på annonsering i Hifi & Musik (annons i varje nummer sedan lång tid tillbaka) och Hifi & Musik får testa dem (vilket är lite förvånande då Hifi & Musik brukar ha tämligen ljumma kommentarer om MF).

Hälsar
R

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-05-02 13:40

Kent_n skrev:Verkar som MF har en rätt knepig agent i Sverige, aldrig med på mässor, visar sig ytterst sällan hos återförsäljare, ovilja att lämna ut exemplar till tester. Tidningar måste köpa testexemplaren.

Tror inte han har kvar Bryston, har för mig att agenten för Bryston är norsk.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2006-05-02 18:24

Fast de är himla aktiva på annonsering i Hifi & Musik (annons i varje nummer sedan lång tid tillbaka) och Hifi & Musik får testa dem (vilket är lite förvånande då Hifi & Musik brukar ha tämligen ljumma kommentarer om MF).

Hälsar
R[/quote]

Jag pratade med Referens och dom sade att alla företag som står under annonsen är dom som ochså betalar annonsen. Om jag förstod rätt så sponsrar inte agenten...

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-05-02 19:27

Har haft ett försteg, A3cr tror jag beteckningen var.
Ljudmässigt var det lite mot det "varmare" i karaktär och saknade lite bett, vilket medförde att man saknade lite lite i transienterna. Förövrigt är det fantastiskt välbyggda apparater med mycket hög kvalitetskänsla.

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2006-05-24 21:45

Äger själv A5 integrerad samt A5 cd, låter i nina öron kanon.

Jämförde med Arcam, AVI och lilla Krellen som kostar ca: 10 000:- mer och konstaterade förvånat att MF lät bäst...

Dom tillverkar bra saker.........

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2006-06-12 20:52

Dagens nummer av HiFi & Musik 12 Juni har en test av MF A3 Integrerad och dito CD.

Uppfattade det som om den blev uppskriven ?

Återgå till Köpråd