Högtalarkabel.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cerwinroos

Högtalarkabel.

Inläggav Cerwinroos » 2006-04-05 16:03

Hej har en analog Yamaha 5.1 förstärkare och ett par wharfedale emerald 97 och en billigt eltax dvd spelare som cd och min fråga nu är om det är lönt att köpa dyrare kablar har typ det billigaste signalkablen och högtalöarkabel för 18kr/metern tror ja är det lönt att köpa dyrare?

/tomas

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-04-05 16:08

Det tycker jag inte. I fallet signalkabel skall den fungera väl med avseende på kontakterna dvs inte glappa utan sitta bra vilket betyder att man kanske behöver lägga en hundralapp på den om man inte klarar sig med medskickad lakrits. I fallet högtalarkabel kan du i princip välja vad som helst som är vettiga kablar. För 18:- per meter får man utmärkt högtalarkabel av standardtyp.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-04-05 16:08

Du kan sitta lungt tillbaka & njuta :)

Det är väl igentligen inte priset på kabeln som säger bu el. bä. Utan hur den är beskaffad? EKK mm. funkar ju förträffligt & är det mest prisvärda att tillgå. Men svår att böja & har låg imponerings faktor om man är lagd åt det hållet...

//JB
ps. det finns säker 100 trådar om kablar här men jag prickar nog in slutsatsen till 99% iallafall :)
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-05 16:11

köp ekk 1.5 som högtalar kabel 10kr/m

Användarvisningsbild
Cerwinroos

Inläggav Cerwinroos » 2006-04-05 16:13

okej men var hittar jag sån.?

så ni tycker inte det är lönt att köpa en dyrare signalkabel för kanske 200 och kabel föör 200 kanske.?

/tomas

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-04-05 16:23

Cerwinroos skrev:okej men var hittar jag sån.?

Överallt där det finns övrig elutrustning tror jag.
Jag köpte 50 meter för 250 kr på Elektroskandia. Jag tror standardpriset blir lite mer, och om man köper lösmeter så blir det ännu mer per meter.

Ska du köpa några få meter så blir det nog ett riktigt högt meterpris. Kanske ända upp emot 8-9kr/m. 8O

Sen om du är rädd för störningar så kan du ju lägga pengarna du sparat på att köpa en ordentligt skärmad signalkabel, eller köpa nåt vettigare för den slanten som blir över.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-05 17:16

ekk finns på jula, bauhaus, biltema osv...

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-04-05 18:44

Men har du vanlig högtalarkabel behöver du inte köpa EKK, det låter lika bra med vanliga högtalarkablar för 5kr/m och EKK är fruktansvärt stel å bänglig.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-04-05 18:52

Högtalarkabeln skulle jag behålla, men om du med "den billigaste signalkabeln" menar fullakrits (Haha, kul ord!), så skulle jag nog lägga ett par hundralappar på en litet bättre.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-05 19:19

Känner du för att köpa något så är det kanske en lite bättre signalkabel

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-04-05 21:05

man KAN ha högtalare som kostar 1000 kr begagnade och kabel för 4500kr

(förlåt mats :) )
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-04-06 07:52

Ett tips är att köra med rimligt enkla högtalarkablar men se till att löda dit antingen bananer, spadar/gafflar eller pins (förgyllda). Det minskar risken med kontaktdistorsion betänkligt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-06 10:18

Kan du utveckla lite om kontaktdistrotion Nagref...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-04-06 10:35

Kaffekoppen skrev:Kan du utveckla lite om kontaktdistrotion Nagref...

Eh... Kanske jag kan. Bar kopparkabel kommer att oxidera. Det bildas ett halvledaraktigt skikt som gör att man får dist. Tar man och skruvar fast en bar högtalarkabel i en högtalarterminal så kommer det efter ett tag att låta aningens grumligare. Tar man och löder fast en förgylld banankontakt som man sätter i terminalen istället så är risken för att man råkar ut för denna ljuddegradering mycket mindre. Tennet skyddar från oxideringen nämligen. Och guld oxiderar som bekant väldigt ogärna. Att skruva fast en bar kabel i en banankontakt hjälper inte. Då har man problem med övergången mellan kabel och kontakt istället. En klar wot. Även om jag ibland kör med vanliga 2x0.75mm2 lampsladd så löder jag alltid på de billiga pins (5kr/st) som bl a Hifi-kit har.

/ae

g = q ? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-06 10:52

Naqref™ skrev:g = q ? ;)
Ibland skriver jag lika otydligt med datormaskin som förhand!

Tack för upplysningen - det var verkligen matnyttigt!

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-04-06 11:21

Naqref skrev:Att skruva fast en bar kabel i en banankontakt hjälper inte.

Såvida inte skruvförbandet är hårt nog så att det blir gastätt 8)

Tenn och guld trivs inte ihop om man inte smälter ihop det. Det kan vara att tänka på om man klämmer förtent kabel i guldförband så det hjälper föga att förtenna en kopparkabelände.

Lödd terminering är rekommendabelt således. :wink:
- Militant slacker

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-06 12:07

Hur löser man det vid högtalarterminalerna på förstärkaren isåfall, inte ofta de är av guld...

Borde man alltså inte förtenna kabeln i den endan och avstå från bananer?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-04-06 12:23

Håller med om att enklast möjliga "normala" högtalarkabel med pålödda bananhanar är att rekommendera. Supra Ply eller sån kabel hifi-affären brukar ha på rulle fungerar troligen aldeles förträffligt. Undvik ledare som är isärdragna (i.a.f. för längder över 1 meter), då detta orsakar onödigt hög induktans i kabeln.

Använde själv EKK 4x2.5mm men det vart för bängligt med en så stel kabel. Hade t.o.m. svårt att få de pålödda bananerna att stanna kvar i honorna på stärkaren och högtalarna eftersom kabeln levde sitt eget liv och ville krypa iväg åt annat håll.

Numera är det nån billigaste möjliga Tara-kabel med pålödda ELFA-bananer som gäller.

För att undvika onödig oxidation är det självklart bäst att löda kabeln till bananhanen. Bra är också att skrapa bort så gott det går guldet på själva lödstället. Kontaktguldskikt brukar vara lite för tjocka att löda på och det kan bildas spröda s.k. intermetallista föreningar (skikt) mellan tenn och guld i lödfogen, vilket i sin tur kan leda till försämrad tillförlitlighet i fogen. Guldskikt på lödytor ska endast ha till syfte att skydda underliggande skikt från korrosion så att det går att löda mot t.ex. nicklet eller kopparen. Själva guldet på ytan löses in i det smälta lodet i samband med lödningen.

Guld mot tenn i en separerbar kontakt är en mindre bra kombination som sagt, men detta brukar inte vara ett problem vid användning i normal hemmamiljö. I en kontakt mellan guld och tenn uppträder under vissa omständigheter sk. nötningskorrosion, med följd att korrosionsprodukter (främst tennoxid) skavs av och ackumuleras i kontaktpunkten. Ett krav för att nötningskorrosion ska uppträda är dock att fogen utsätts för mikrorörelser där respektive kontaktyta rör sig i förhållande till den andra. För kontaktpunkten inne i en subwoofer kanske det därför är bäst att undvika tenn/guld-kontakter men i andra fall håller säkert t.ex. en klämd förtennad skärm mot en RCA-hylsa med guld som ytplätering i guld många tiotals år.

akelius

Inläggav akelius » 2007-10-11 18:37

Vilket svar Conan...imponeras av andras kunskaper,tack :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-11 19:03

Naqref™ skrev:
g = q ? ;)

Men, q räcker ju inte för att få syntaxen rätt, vilket märks om man ska söka något som "Naqref" har skrivit, eftersom det måste vara Naqref™ för att vara rättstavat!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-11 19:10

Kaffekoppen skrev:Hur löser man det vid högtalarterminalerna på förstärkaren isåfall, inte ofta de är av guld...

Borde man alltså inte förtenna kabeln i den endan och avstå från bananer?

Det är väl bara om man inte löder ihop det som det är problem med förtennt kabelände och banankontakt. Löder man fast den förgyllda bananen så är väl alla problem undanröjda?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Köpråd