Hörlurar till Ipod

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
basnarkomanen

Hörlurar till Ipod

Inläggav basnarkomanen » 2006-04-18 23:56

Ni som har iPod, vad har ni för lurar? Jag vill ha så bra ljudkvalité som möjligt, gärna sådana som man trycker in djupt som har bra utomljudsdämpning... vad de nu heter. :p

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-04-19 02:20

Duger det om man har andra bärbara musikspelare eller måste man ha Ipod?

---

Det är väl Etymotic och Shure du tänker på. Jag har Sony EX-SL71. De låter väl ok, klart bättre än Koss The Plug, och dämpar omgivningen. Emellertid går de inte riktigt in i min öron, pga att gummiproppen är för kort och plastdelen böjer av direkt. De förstnämnda är nog mer ergonomiska, fast också dyrare.

När jag vill ha bra ljud och inte ont i örongången, använder jag mina ihopfällbara Sennheiser PX-100. De är öppna, så de läcker lite ljud in och ut på gott och ont. De funkar på fjärrtåg och i väldämpade bilar, men tunnelbanan och bibliotek förtjänar nog proppar. Jag skulle aldrig använda proppar när jag rör mig i trafiken/på trottoaren, vare sig som fotgängare, cyklist eller bilist.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
RolandM

Re: Hörlurar till Ipod

Inläggav RolandM » 2006-04-29 10:28

basnarkomanen skrev:Ni som har iPod, vad har ni för lurar? Jag vill ha så bra ljudkvalité som möjligt, gärna sådana som man trycker in djupt som har bra utomljudsdämpning... vad de nu heter. :p

Jag tycker de medföljande iPod lurarna fungerar bra som "stoppa-in-iörat-lurar". När jag vill ha högre kvalitet så kör jag med Grado SR60, en bygellur som är öppen i sin karaktär och läcker ut och släpper in ljud (inte bästa luren på tunnelbanan kanske) men den har en fantastisk ljudkvalitet, ett öppet, klart, rent ljud med utmärkt bas och fin känslighet. Fören den körde jag Philips HP800 och den "kapslade in" ljudet mer, lät varmare och inte lika öppen i karaktären, inte lika mycket detaljer (men kostade ju halva priset i jämförelse haha).

Hälsar*
R

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2006-04-29 23:46

Kör med Koss The Spark plugg med Ljudmans plug tillsats som gör att man slipper pressa ihop skummet varje gång. Upplever jag som en fördel.
Värt en provlyssning , kostar runt 179kr plus en hundring för ljudmans plug.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-04-30 03:23

Sennheiser hd-25 och Koss porta-pro är två stycken prisvärda och medtagbara lurar anser jag. :)

/J
admin

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2006-07-18 21:13

jag köpte koss porta pro.. de är fantastiska (för det priset) kanske inte sennheiser orpheus men de fungerar fett med ipod. Sparkplugg fungerar åxå om man ska ut och springa.. men jag föredrar öppna lurar då man även kan få lite ambience och höra om flickvännen skäller på en när man sjunger enmans-karaoke.. :D

Återgå till Köpråd