Moderator: Redaktörer
Nagrania skrev:Är det inte så att om man bara använder två slutstegskanaler på sin AV-förstärkare, så borde man få bättre ljud eftersom nätdelen bara behöver jobba med två kanaler i stället för 5 eller 7.
The_Man skrev:Måste du ha ett annat försteg?...varför inte bara ett slutsteg och använda hembiostärkaren som försteg även vid 2kanals lyssning?
beror ju på hur den är dimensionerad?
Nagrania skrev:beror ju på hur den är dimensionerad?
Nätdelen är väl det som tillverkarna kan snåla in mest på. Därför så borde det bli bättre ljud när man använder nätdelen för två kanaler. Vad beträffar ett försteg så bör det inte vara lika kritiskt efterspm dom inte drar så mycket ström. Där emot bör man väl ha lågt ripple.
Nagrania skrev:så är det endast då man köper skräp
Ja jag har då inga problem med min AV-förstärkare trots att den var tämligen billig. Jag har en HK 5000 som fungerar yppeligt.
Haakan_W skrev:alltså om du vill ha högre ljudkvalitet är det inte ny förstärkare du ska kolla efter....utan pillra med rummet istället! lägg 20k på rumsakustiska saker istället...imho mycket vettigare
Nagrania skrev:Jag tycker inte att det är självklart att en stereoförstärkare nödvändigvis behöver låta bättre än en AV-reciever. Det är synd att man idag bygger AV-recievers där man inte kan dela för och slutsteg utan att slutsteget går förlorat. Min gamla HK kan man dela på vilket innebär att man kan köra flerampat där man t.ex använder recieverns slutsteg till högtalarens diskanter som inte kräver så mycket effekt.
fast som vanligt ger biamping absolut ingenting mer än vad det klenaste steget kan leverera..
Martin skrev:Inser att du är inne i den vanliga hifisvängen där det är tidningarnas sanningar som gäller (2-kanals låter alltid bättre än flerkanals osv), men vad är det för reciever du har? Är den så dålig? Har du verkligen jämfört med någon stereoförstärkare som du hört varit bättre, på lika villkor då, nivåmatchat osv?
Om det är så att den inte återger ljudet tillräckligt bra, kan det inte vara både smidigare (färre redundanta apparater), bättre och billigare att leta efter en ny reciever? 20000 är ju en drömbudget att köpa en reciever för som är bra på alla sätt man kan önska sig i dagens läge. Du kanske tom hittar en för under 10000 vem vet? Omöjligt är det definitift inte och inte osannolikt heller då man får extremt bra ljud/krona i dagens multikanalare.
Ett annat alternativ kan vara att anävnda recieverns försteg (förutsatt att det verkligen är testat och godkänt ljudmässigt då) och köpa ett separat slutsteg.
Min poäng är att man kan absolut inte bara utgå ifrån att man får bättre ljud automatiskt med en stereoförstärkare, utan att ha jämfört noggrannt och rättvist. Det är ingen naturlag att hembiorecievrar måste låta dåligt. Det kan ju mycket väl vara något annat i din uppställning som gör att du inte är nöjd med ljudet som haakan är inne på.
Nagrania skrev:jo jag vet men va fan ska man skriva. För mig har det sedan lång tid varit så att det betyder ett slutsteg till varje element. Något annat finns inte i min värld även om jag just nu sitter med passivt delade högtalare till min 5.1. Men inte så länge till.
Naqref™ skrev:Nagrania skrev:jo jag vet men va fan ska man skriva. För mig har det sedan lång tid varit så att det betyder ett slutsteg till varje element. Något annat finns inte i min värld även om jag just nu sitter med passivt delade högtalare till min 5.1. Men inte så länge till.
Ingen kritik emot dig utan snarare mot Haakan. Får ju passa på att ge honom lite på nöten när jag kan.
Det är bara att inse att ljudet skiljer sig "väldigt mycket" mellan olika förstärkare
Lyx-stereo till hemmabion
Om du helst av allt vill kunna njuta av stereo och hemmabio med samma höga kvalitet kan du använda förstärkarens geniala Power Amp Direct Input-funktion. Allt som behövs är två signalkablar från hemmabioförstärkarens Pre Ou-utgång. Sedan kan du använda PMA-2000AE som effektförstärkare till frontkanalerna när du tittar på film. På så sätt kan du ha en mindre exklusiv hemmabioanläggning till filmerna och fortfarande ha en renodlad stereoanläggning till musiken. Och vi behöver väl knappast påpeka att den höga ljudkvaliteten i frontkanalerna lyfter hemmabioanläggningen? Enkelt, elegant, kompromisslöst – och du byter mellan anläggningarna genom att trycka på en enda knapp!
Martin skrev:Det är bara att inse att ljudet skiljer sig "väldigt mycket" mellan olika förstärkare
Min erfarenhet är att det beror på hur man lyssnar. Kopplar man bara in förstärkarna och lyssnar ett tag med olika musik ooch olika volym mm så kan man uppleva "väldigt stora" skillnader ungeför som du uttrycker det. Detta blir jag däremot mer och mer overtygad om att det till största delen är suggestivt framkallade skillnader som kommer av att motivet att höra skillnad är så starkt för oss audiofiler. Detta är lite synd då det verkliga men små skillnaderna som faktiskt finns där drunknar. Man har inte en chans att tillgodogöra sig dem eftersom det är de suggestivt framkallade som dominerar, alltså de som upplevs bara av att man är övertygad av att något ändrats. Finns massor med tester och exempel på när sådana skillnader otvivelaktigt upplevs.
Hur som helst, ett sätt att få mer perspektiv på de verkliga ljudskillnaderna mellan förstärkare och hur små de verkligen är är att nivåmatcha och byta snabbt mellan dem, helst med en kort snutt av en låt som man tycker sig höra skillnad på mellan förstärkarna.
Upplever man stora skillnader mellan förstärkare så kanske man bör fråga sig lite försiktigt vad det beror på, hur man lyssnar osv. Mätmässigt och i blindtest tex är skillnaderna oftast ganska små, men dock oftast hörbara. Det måste väl vara dessa skillnader som är intressanta och inte de som vi vet går att framkalla bara genom att vara övertygad om att något ändrats?
Strauss skrev:Tycker absolut du ska skaffa en 2-kanalare med bio-ingång istället för en med delbart för och slutsteg... kollar runt lite själv och detta är ju en intressant maskin.
DENON PMA-2000AELyx-stereo till hemmabion
Om du helst av allt vill kunna njuta av stereo och hemmabio med samma höga kvalitet kan du använda förstärkarens geniala Power Amp Direct Input-funktion. Allt som behövs är två signalkablar från hemmabioförstärkarens Pre Ou-utgång. Sedan kan du använda PMA-2000AE som effektförstärkare till frontkanalerna när du tittar på film. På så sätt kan du ha en mindre exklusiv hemmabioanläggning till filmerna och fortfarande ha en renodlad stereoanläggning till musiken. Och vi behöver väl knappast påpeka att den höga ljudkvaliteten i frontkanalerna lyfter hemmabioanläggningen? Enkelt, elegant, kompromisslöst – och du byter mellan anläggningarna genom att trycka på en enda knapp!
Haakan_W skrev:får jag fråga hur du nivåmatchar apparaterna? det räcker absolut inte med att använda öronen för det
annars kan jag slänga in ett tips avi laboratorys integrated, tror jag är bra...men jag har inte lyssnat på den dock..men den verkar vara sunt uppbyggd
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster