Köpa hörlurar i Göteborg?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28130
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Köpa hörlurar i Göteborg?

Inläggav PerStromgren » 2006-05-03 17:03

Jag planerar en resa till det vackra Göteborg. Där borde det vara möjligt att jämföra hörlurar i någon affär. Jag är på jakt efter något av typen Beyer 990, Senn 580/600/650, kanske AKG eller någon god Sonymodell.

Finns det någon butik i Göteborg som kan tänkas ha åtmiinstone ett par modeller ur listan ovan till provlyssning?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17956
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2006-05-03 17:14

Ågrens HiFi brukar ha ett gäng inne för provlyssning, vet dock inte exakt modeller. Ligger på Teatergatan (en parallellgata till Avenyn).

Heter väl typ http://www.agrenshifi.com, eller nåt på nätet...

Jo, det hette den. :)

JML2005
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2005-11-11

Inläggav JML2005 » 2006-05-03 19:12

Men handla inte hos dyra ågrens!
Provlyssna bara och beställ sedan över nätet!
Exempel: HD 650 : 3995kr hos ågrens under 3000kr ibland 2500kr på nätet! :wink:

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28130
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2006-05-03 19:26

JML2005 skrev:Men handla inte hos dyra ågrens!
Provlyssna bara och beställ sedan över nätet!
Exempel: HD 650 : 3995kr hos ågrens under 3000kr ibland 2500kr på nätet! :wink:


Där försätter du mig i ett moraliskt dilemma! Flera har här på nätet skrivit om Ågrens goda bemötande. Att gå dit och provlyssna för att därefter beställa från en webbhandel känns inte rätt! Vill vi ha dem kvar? Var ska vi annars lyssna innan vi köper? Jag vill gärna det.

Nåja, jag får göra upp med min moral. Man kan kanske pruta halva mellanskillnaden? Jag får ju trots allt något jag vill ha med större chans än om jag köpte direkt på nätet.

Tack för tipset, i alla fall!
... tycker jag!

Per

JML2005
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2005-11-11

Inläggav JML2005 » 2006-05-03 19:36

perstromgren skrev:Där försätter du mig i ett moraliskt dilemma! Flera har här på nätet skrivit om Ågrens goda bemötande. Att gå dit och provlyssna för att därefter beställa från en webbhandel känns inte rätt! Vill vi ha dem kvar? Var ska vi annars lyssna innan vi köper? Jag vill gärna det.

Nåja, jag får göra upp med min moral. Man kan kanske pruta halva mellanskillnaden? Jag får ju trots allt något jag vill ha med större chans än om jag köpte direkt på nätet.

Tack för tipset, i alla fall!


Ja, kan hålla med om att ågrens är väldigt trevliga!
Jag har b la inhandlat min Arcam A65 plus där.
Det bästa med ågrens är att det är lätt att pruta där!
Men ifallet sennhesier hd 650 så är prisskillnaden enorm! Det skiljer faktiskt över 1000kr, till näthandlarens fördel.
Jag hade testat med att pruta ned till 2800kr, det är bara att förklara för dem att marknadspriset inte längre är 4500kr eller 3900kr!

Om man bortser ifrån priset så är ågrens min favorithifibutik i gbg; mycket trevligare än hifiklubben m fl.

Lycka till!

P.S
Jo passa på och pröva lite salt till senn hd 650 också. Om jag minns rätt så säljer de även clou cable för 2000kr till hd 650. vore intressant att höra vad en kabelskeptiker som du tycker. ( Jag är också kabelskeptiker, så du e inte ensam :wink: )
D.S

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21162
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Inläggav E » 2006-05-03 19:51

JML2005 skrev:Det bästa med ågrens är att det är lätt att pruta där!

Det låter ju snarare som en nackdel. Varför får inte alla samma, fasta priser?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32110
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2006-05-03 20:44

JML2005 skrev:Men handla inte hos dyra ågrens!
Provlyssna bara och beställ sedan över nätet!
Exempel: HD 650 : 3995kr hos ågrens under 3000kr ibland 2500kr på nätet! :wink:


Det är just detta beteende som ger oss de butiker vi förtjänar. Tom Expressen rekommenderade denna metodik när det gällde platt-tv. Att dom själva får inkomster från tv-handlare men inte från näthandlare hade dom inte tänkt på när jag frågade i ett mail...

Kort fråga. Exakt av vad har du tänkt att sagda butik ska leva av? Egentligen borde dom ta ut en demonstrationsavgift som sedan tillgodoräknas vid ett eventuellt köp.

Anledningen till att nätbutiker kan hålla så låga priser är bland annat att dom inte har lager, butik, säljare etc. Dvs dom snyltar i hög grad på andras arbete.

Detta är egentligen inget nytt, redan på slutet av 70-talet kunde man köpa pickuper och andra mer lätthanterliga varor mycket billigare på postorder än i lokala butiken. Bläddra i gamla hifi-magasin så ser ni annonserna.

Själv skulle jag aldrig drömma om att låta en butik dema grejor för mig och sedan köpa dom billigare någon annan stans. Däremot kan man spela ut liknande butiker mot varandra eftersom dom spelar (!) på samma villkor. Och så ska man inte glömma att väga in service, kunskap och annat tillsammans med priset. en felköpt vara pg av en dålig säljare är ju bortkastade pengar i sin helhet.

Om jag däremot tex läser en positiv recension och sedan letar efter bästa pris och köper varan därifrån, det är en annan sak.

/ B

JML2005
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2005-11-11

Inläggav JML2005 » 2006-05-03 20:59

(Lite OT, men ......måste ju svara)

Visst har du en poäng! Om alla handlar via lågprisbutiker på nätet så dör så sakta den lokala hifibutiken. Men jag tror nog inte det är någon risk i dagsläget. Då det trots allt är ganska svårt att köpa hifi över nätet, då tänker jag på hifimärken typ Arcam. Som har samma prisbild över hela europa, oavsett försäljningssätt och återförsäljare. D v s tillverkaren skyddar medvetet den lokala återförsäljaren. Det ligger i deras affärsstrategi att inte bli något "postordermärke". Så tror jag många tillverkare resonerar, (dock inte de stora som Denon, Yamaha, Marantz)

trevlig kväll! :)

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-04 09:38

Problemen är stora, och kommer bli än större framöver.

I Ågrens fall är det ju så att även jag handlat där mången gång, allt från kabel till högtalare, samma sak med Tele-hå¨i Göteborg. Vansinnigt trevliga.

Men det är svårt, det går inte att komma ifrån, att motivera sig att betala 20-30% mer för en vara., särskillt när en del kan "prata sig till bra rabatter". Det gör faktiskt att mitt incitament att handla där kraftigt minskar. Det betyder ju faktiskt, att de tar inte bara ut för de merkostnader de har, utan faktiskt har ett kalkylerat överpris. Det betyder att de nog får kalkylera med att jag handlar där det är billigare.

Vad händer då, eller vad har hänt? Jo, de har ju fått en mindre kundunderlag och måste således HÖJJA sina priser ytterliggare för att få sin kostnadstäckning.

Jag tror att många av de problem vi ser hos hifihandlare idag (de som har det) faktiskt beror på samma felbedömningar som Facit en gång gjorde. Missbedömning av marknaden. Idag finns inte facit kvar...

Användarvisningsbild
pinnen
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2005-03-18
Ort: HCBS

Inläggav pinnen » 2006-05-04 10:27

Dom handlare som är lyhörda och som har bra service och vettig prissättning kommer att överleva men jag tror faktiskt att det bara är ca hälften av handlarna kvar om 10år.

Själv har jag råkat ut för både högfärdiga skrivapånäsan försäljare och gemyt hos handlare och jag hoppas ju att det är den första typen som ryker :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-05-04 11:06

Jag har funderat på detta moraliska dilemma. Tex om man vill köpa ett särskillt par hörlurar som jag funderar på i butik så kostar det 3500kr. Köper man dem från tyskland går de på typ 1800 inklusive frakt. Det är ju sjukt stor skillnad. Nästan halva priset. Skulle man inte kunna låta butiken välja mellan att sälja en provlyssning för säg 500 spänn (med kvitto förstås) eller att sälja hörlurarna med säg 1000kr rabatt 2500kr.

Jag kan tänka mig att betala ett par -3 hundra för att få hem lurarna direkt från affären efter provlyssning. Det är ju trots allt trevligare än att gå att vänta någon vecka på att få lurarna på posten från tyskland. Jag kan även tänka mig att betala 500kr för att få provlyssna lurarna för att undvika felköp osv. Det tycker jag det är värt, men mer än så tycker jag är orimligt. 1700kr extra är för mycket för en sak som kostar 1800kr.

Vad tror ni? :) Är det ett vettigt (men kanske okonventionellt) resonemang?

Användarvisningsbild
enJohn
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2004-08-21
Ort: Sthlm

Inläggav enJohn » 2006-05-04 15:57

Hörde någonstans att det är Sennheisers svenska importör som ställer till det. Hifihandlarna måste väl köpa från dom och får betala ett lika högt (eller kanske högre) pris än vad man kan göra som privatperson vid direktimport.

/en john som sprider rykten utan att veta så värst mycket egentligen

JML2005
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2005-11-11

Inläggav JML2005 » 2006-05-04 16:06

enJohn skrev:Hörde någonstans att det är Sennheisers svenska importör som ställer till det. Hifihandlarna måste väl köpa från dom och får betala ett lika högt (eller kanske högre) pris än vad man kan göra som privatperson vid direktimport.

/en john som sprider rykten utan att veta så värst mycket egentligen


Har faktiskt.se träffat Svenska Sennheiser AB:s vVD (Christian Wollin).
Han sa då, (för ungerfär 1,5 år sedan), att butikernas inköpspris på hd 650 är 2300kr! och med ett riktpris på 4495kr till slutkund. Men efter att netonnet, som gör volyminköp från tyskland, dumpat priset till drygt 2600kr så har det nya "hifihandlarpriset" blivit 3900kr.


:)

Användarvisningsbild
silvervarg
 
Inlägg: 1228
Blev medlem: 2005-03-28
Ort: Linköping

Inläggav silvervarg » 2006-05-05 15:19

För små saker som är hyfsat lätta att skicka som tex ett par hörlurar så ligger nätbutikerna bra till. Givetvis är det trevligt att kunna provlyssna och att kunna få köpa lurarna och få med dem hem direkt, och det skall förståss premieras. Alltså kan jag gärna betala en rimlig premie till lokal HiFi handlare för denna service.

Att betala för en demo skulle kännas väldigt underligt. Inte ens vid provkörning av bil tas någon avgift ut, och då kör man upp deras bensin och sliter på bilen. Om HiFi-handlare började ta betalt för demo så skulle de dö ut väldigt fort.

Lokala handlare har oftast väldigt få hörlurar demo-lurar hemma och flera av dem är inte inspelade eller så är det okännt om de är inspelade. Detta minskar förståss drastiskt värdet av lyssningen.

Att de dessutom oftast inte har det man slutligen vill köpa hemma (förutom demo-exemplaret) gör att de i sin tur måste beställa hem. Som kund kan det innebära att jag får vänta lika länge som om jag köper från tyskland plus att jag får ta en extra tripp till butiken för att hämta dem (istället för en tripp till lokala post-utlämnings-stället).
Smidighetsfaktor uteblir blir därför ofta helt så den är inte värd att betala så mycket för.

Jag vill förståss ha kvar lokala HiFi-butiker med kunnig och trevlig personal, men jag vill att de skall anstränga sig att leverera det mervärde som en butik kan ge framför en nätbutik. Dvs de bör ha saker inne och tillhandahålla bra demo-möjligheter. Självklart måste de hålla rimligt konkurrenskraftiga priser, men de måste inte hålla lika låga priser som nätbutikerna.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-05-05 19:23

OT: Vad är det med knasiga gäspande katter? Silvervargs är iofs lite söt.

silvervarg: Hur skulle du gjort då? Skulle du köpt från tyskland eller dyrbutik om skillnaden var nästan det dubbla priset? Det pinsamma är ju att man har varit där och lyssnat på lurarna förut.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16431
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Köpa hörlurar i Göteborg?

Inläggav Strmbrg » 2023-10-28 08:42

Nu är den här tråden gammal, men vad har hänt då?
Det finns handlare kvar, men de har sällan det jag är intresserad av i sina butiker. Då kan jag ju inte provlyssna hörluren (eller vad det nu är) i alla fall.
Det är ju dessutom inte alls säkert att de är beredda att ta risken att beställa hem en kostbar pryl, packa upp den, höra av sig om att den kommit och sedan efter ett tag få höra av mig att "Nä, jag avstår, det var inte vad jag förväntat mig...".
:?

Har vi en hifi-kedja kvar idag? Jag tänker hursom på Hifiklubben.
Det finns prylar i deras nätkatalog som inte finns i någon av butikerna.

Utbudet av "artikelnummer" är enormt. Omsättningshastigheten är nästan noll på en stor del av "artikelnumren". Det går ju inte att få ekonomi på verksamheten under de förutsättningarna. Vissa hörlurar kanske står för 80 procent av årsomsättningen, kanske rör det sig om tre, fyra olika. Resten utgörs av kanske 50 artiklar, som då skall dela på 20 procent av omsättningen...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5241
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Köpa hörlurar i Göteborg?

Inläggav dewpo » 2023-10-28 10:48

Strmbrg skrev:...
Det finns handlare kvar, men de har sällan det jag är intresserad av i sina butiker.
...


Håller helt med lokala fysiska butiker har reducerat sitt sortiment till ett tråkigt mainstream utbud. Det intressanta utbudet idag finner man på nätet. Och det gäller inte bara hörlurar/hifi utan är sant för nästan alla konsumentvaror. Jag kan inte ens hitta ett par skor jag gillar lokalt :? Det är förstås tråkigt att inte kunna lyssna på eller prova/klämma på varor. Men man blir ganska duktig på att tolka testresultat och läsa storlekstabbeler efter ett tag...

ps Detta är kanske inte lika sant om man bor i större stad som det är för oss på landet :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16431
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Köpa hörlurar i Göteborg?

Inläggav Strmbrg » 2023-10-28 11:27

dewpo skrev:
Strmbrg skrev:...
Det finns handlare kvar, men de har sällan det jag är intresserad av i sina butiker.
...


Håller helt med lokala fysiska butiker har reducerat sitt sortiment till ett tråkigt mainstream utbud. Det intressanta utbudet idag finner man på nätet. Och det gäller inte bara hörlurar/hifi utan är sant för nästan alla konsumentvaror. Jag kan inte ens hitta ett par skor jag gillar lokalt :? Det är förstås tråkigt att inte kunna lyssna på eller prova/klämma på varor. Men man blir ganska duktig på att tolka testresultat och läsa storlekstabbeler efter ett tag...

ps Detta är kanske inte lika sant om man bor i större stad som det är för oss på landet :oops:


Det är åtminstone väl under hur det skulle kunna vara.
Men med 98 procent av befolkningen i sneakers, jeans och kinatillverkade "märkeskläder" mm mm, så är det åtminstone inte alls något konstigt med att det är som det är.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6700
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Köpa hörlurar i Göteborg?

Inläggav ChristianAndersson » 2023-10-30 22:07

Vill man ha Sennheiser men ändå annorlunda så finns

https://drop.com/home
Shatterer of words


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster