Ny pickup eller inte??

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bongo

Ny pickup eller inte??

Inläggav Bongo » 2006-05-08 23:08

Hej

Som rubriken antyder så är jag i valet och kvalet angående en ny pickup till min vinylspelare.
Själva spelaren är en gammal direktdriven Handic TT40. Pickupen vet jag inte vad det är för någon men det står 307 på den. Jag tycker att det låter hyfsat bra...men jag undrar om det kan låta ännu bättre.
Eftersom jag är student så har jag inte råd med några jättedyra uppgraderingar men jag har kikat lite på pickuper i olika prisnivåer upp till cirka 1000:-
Är pickupen jag har bra? Är nya pickuper för 1000:- bra/bättre än den jag har? och om jag ska köpa en ny, vilka märken ska jag titta på då?

Mvh Håkan

eatfrog

Inläggav eatfrog » 2006-05-08 23:54

Om nålen är gammal, byt. Säkert värt att byta hela rasket, så vet du iaf vad du har, och i vilket skick. Nytt är nog bättre än nuvarande, oavsett prisklass, ifall prylarna är gamla.

Man får helt hyffsade pickuper för femhundringen (i mitt tycke, dvs).
Har själv en Audio Technica AT110, går på kring femhundringen ny. Mycket nöjd, med tanke på priset.

Vad Handic är för märke har jag ingen aning om, aldrig hört talas om.
Kan ju vara värt att lägga lite mer pengar och köpa en ny spelare med någolunda fräsch nål i samma veva.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2006-05-09 08:49

Här är några bilder jag tog med min mobil, därav kvaliten.

Så här ser den ut iallafall

Bild

Och nålen

Bild

Kan det vara något att ha?

(om bilden blev alldeles för stor så får någon gärna ändra storleken)

Mvh Håkan

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-05-09 10:37

Handic sålde mobiltelefoner, jaktradio, komradio m m för några decennier sedan. Var mycket stora i Sverige på dessa områden. Dom försökte sig visst på HiFi också utan större framgång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-05-09 10:48

Bongo skrev:
Kan det vara något att ha?

Jag tycker den är snygg! Definitivt kult, måste vara rätt sällsynt...? Var rädd om den, ser ut som om den skulle kunna dyka upp i nåt designprogram på tv eller nåt :)

Spara originalpickupen om du byter, kan ju ha betydelse för ev samlarvärde...

Återgå till Köpråd