Harmony Design eller Holographic Audio

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olof

Harmony Design eller Holographic Audio

Inläggav olof » 2006-05-10 09:19

Jag är i tagen att köpa ett nytt försteg och har kommit fram till dessa två kandidater. Någon som har hört båda(eller HA) och kan bidra med lite kul input?
ett bra rum!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-10 12:10

Kolla in Tank´s medlemstråd...

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Re: Harmony Design eller Holographic Audio

Inläggav HolographicAudio™ » 2006-05-11 21:34

olof skrev:Jag är i tagen att köpa ett nytt försteg och har kommit fram till dessa två kandidater. Någon som har hört båda (eller HA) och kan bidra med lite kul input?

Antar att du syftar på Harmony:s Pre9 och vår (Hologarphic Audio) PRE TwentyFive!?

Jag vill förstås inte yttra mig om de olika förstegens prestanda här på forumet, men anslutningsmöjligheterna skiljer sig något;
Pre9 har en balanserad och två RCA-ingångar, PRE TwentyFive har fem st. RCA-ingångar.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-11 21:46

Det som är mest synd och som gör att jag inte kastar mig på telefon för något av dessa förträffliga försteg är avsaknaden av en (enkel) fjärr med volym.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-05-11 21:46

pingvinlakrits skrev:Det som är mest synd och som gör att jag inte kastar mig på telefon för något av dessa förträffliga försteg är avsaknaden av en (enkel) fjärr med volym.

WORD

aldrig varit mer rätt att säga.

Jag kan fortfarande inte få tag på ett försteg med fjärr. Börjar bli riktigt jäkla irriterad eftersom anläggningen nu är ofunktionell tills jag hittar det. Ska det verkligen vara så jäkla svårt?

niclas

Inläggav niclas » 2006-05-11 21:55

Frutti:
Sök begagnade Embla Erato-försteg, dom är rätt schyssta. Småttiga och fjärrkontroll. :)

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2006-05-11 21:55

Eller så ser man till att försteget är på en armlängds avstånd. Det fungerar i varje fall utmärkt för min del.

Jag har använt såväl Harmony Design Pre9 som den större modellen Pre906 och de gör inte bort sig på något sätt tycker jag. Jag har sedan ett halvår tillbaka ett Pre906 med uppgraderad volym/nätdel/balanserade ingångar och jag saknar inte på något sätt mina tidigare försteg (Primare/Classé/Perreux).

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-05-11 22:00

joakim99 skrev:Eller så ser man till att försteget är på en armlängds avstånd. Det fungerar i varje fall utmärkt för min del.

Jag har använt såväl Harmony Design Pre9 som den större modellen Pre906 och de gör inte bort sig på något sätt tycker jag. Jag har sedan ett halvår tillbaka ett Pre906 med uppgraderad volym/nätdel/balanserade ingångar och jag saknar inte på något sätt mina tidigare försteg (Primare/Classé/Perreux).

Inte ett alternativ för mig tyvärr.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2006-05-11 22:17

joakim99 skrev:Eller så ser man till att försteget är på en armlängds avstånd. Det fungerar i varje fall utmärkt för min del.

Hoppas att ni inte tar illa upp nu men jag kan berätta att PRE TwentyFive likt SC9:an är konstruerad för att kunna driva lååååånga signalkablar. :wink:
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-11 23:29

HolographicAudio™ skrev:

Hoppas att ni inte tar illa upp nu men jag kan berätta att PRE TwentyFive likt SC9:an är konstruerad för att kunna driva lååååånga signalkablar. :wink:

jag måste hålla med där....bäst är det ju att ha hela anläggningen på armlängds avstånd från lyssningsplatsen...men som vanligt är det oftast chefen i huset som bestämmer :) (om man nu inte har dedikerat dvs)

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-05-11 23:33

pingvinlakrits skrev:Det som är mest synd och som gör att jag inte kastar mig på telefon för något av dessa förträffliga försteg är avsaknaden av en (enkel) fjärr med volym.

Matthias Stridbeck ska ha en fjärrkontroll på G, men då är det nog först till Pre 906.

Från harmonydesign.se:

Fjärrkontroll
Fjärrkontroll till Pre 906 är under utveckling. Det kan dröja lite innan den blir färdig men den kommer. Priset blir ca 2000 kr. För det som tidigare köpt Pre 906 och önskar uppgradera med fjärr så blir priset ca 1000 kr.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-05-12 08:43

Bliur det totala priset så lågt som 2000 kr?

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-05-12 09:15

Frutti skrev:Bliur det totala priset så lågt som 2000 kr?

nej, knappast. Bara priset för fjärren! Svindyr med andra ord.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-05-12 09:20

JML2005 skrev:
Frutti skrev:Bliur det totala priset så lågt som 2000 kr?

nej, knappast. Bara priset för fjärren! Svindyr med andra ord.

Varför inte bara skicka med en billig plastig grej med volymknappar...Kanske är det man gör och tar 2000 kr för det. Är det verkligen så dyrt att ändra det hela i lådan?

Verkar ju isf bättre att köpa den nu och få den uppgraderad senare.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2006-05-12 09:57

Sedan får man ju ha i åtanke att det stått "Fjärrkontroll till Pre 906 är under utveckling" på Stridbecks hemsida i minst (såvitt jag vet) tre år nu så att det skulle komma när som helst kanske man ska ta med en nypa salt. Fast samtidigt så har det ju stått så länge så den borde ju släppas när som helst. Tiden får utvisa helt enkelt.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-05-12 13:25

Det dyra med att sätta in en fjäll är inte fjärren i sig (om man kan stå ut med en plastig sak). Troligen byter de ut volympotten i sörteget till en motordriven och kan behöva anpassa andra delar för att få plats med den motordrivna. Dessutom så skall de ha mottagare och styrning av motorn, och de kan kräva lite utvecklingsarbete.

En del försteg (som tex Sentec:s) har stegad volympot med fasta motstånd i. Det finns ingen rimlig motordriven variant som kan klara av dessa.

Om man designar för fjärr från början så kan man välja ett chip som agerar digital volymkontroll. Då behöver man inte ens ha en volymratt på förstärkaren, och om man har volymratt så har den ingen mekanisk koppling till volymen.
Det går förståss att byta volympotten på en befintlig konstruktion mot en chipbaserad, men det låter sig inte göras utan en hel del konstruktions och designarbete, så utvecklingskostnaderna blir ganska stora.

NAD S100 har väl nämnts som ett alternativ med fjärr? (Jag har inte lyssnat på det själv).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-05-12 16:23

Frutti skrev:Jag kan fortfarande inte få tag på ett försteg med fjärr. Börjar bli riktigt jäkla irriterad eftersom anläggningen nu är ofunktionell tills jag hittar det. Ska det verkligen vara så jäkla svårt?

Finns ju massor av sådana att köpa!

Eller menar du att det är svårt att hitta ett som har fjärr och samtidigt uppfyller dina önskemål om ljudkvalitet?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-05-12 16:47

JML2005 skrev:Matthias Stridbeck ska ha en fjärrkontroll på G, men då är det nog först till Pre 906.

Från harmonydesign.se:

Fjärrkontroll
Fjärrkontroll till Pre 906 är under utveckling. Det kan dröja lite innan den blir färdig men den kommer. Priset blir ca 2000 kr. För det som tidigare köpt Pre 906 och önskar uppgradera med fjärr så blir priset ca 1000 kr.

Dessvärre är det som så att den texten har stått där i minst 2 år (kanske tom 3 år) - och såvitt jag vet är den fortfarande inte klar. Jag tror inte den kommer i över huvudet taget om jag skall vara ärlig ;)
Best Regards
Bamsefar

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-05-12 17:10

Bamsefar skrev:
Dessvärre är det som så att den texten har stått där i minst 2 år (kanske tom 3 år) - och såvitt jag vet är den fortfarande inte klar. Jag tror inte den kommer i över huvudet taget om jag skall vara ärlig ;)

Det är väl bara att maila honom!
:idea:

Han brukar för det mesta svara ganska omgående, även om det ibland har tagit några veckor innan jag har fått svar på mina frågor.

Annars är väl Harmony:s försteg precis som holograf... utvecklat för låååånga signalkablar. Frågan e vilket som e mest prisvärt!

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-05-12 17:26

Johan_Lindroos skrev:
Frutti skrev:Jag kan fortfarande inte få tag på ett försteg med fjärr. Börjar bli riktigt jäkla irriterad eftersom anläggningen nu är ofunktionell tills jag hittar det. Ska det verkligen vara så jäkla svårt?

Finns ju massor av sådana att köpa!

Eller menar du att det är svårt att hitta ett som har fjärr och samtidigt uppfyller dina önskemål om ljudkvalitet?

Exakt! :D

samt pris :P

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-05-12 18:35

Om man tror på F/E-metodiken som givande kan man fråga bägge tillverkarna om det gjorts F/E-lyssning och vad det i sådana fall gav för resultat.

Publicera gärna deras svar här.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-05-12 18:42

Hur små volymsteg har Sentec-apparaten som omtalats?

Mvh E*

PS. För tjusig inbyggnad av apparater i soffbordet, spana in
Belkers presentation (nytt fönster)!
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-05-12 19:35

En tanke vore ju att jag helt enkelt lånade hem ett Pre25 från HA och testade det mot svärfars HD Pre9, jag bor nämligen i Växjö fr.o.m 5 juni så jag är ju nära tillverkaren.
ett bra rum!

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2006-05-13 10:09

E skrev:Hur små volymsteg har Sentec-apparaten som omtalats?

Alltså, SC-9 har ju inte stegad volym, men däremot SCA-1 vad jag minns.

/en john som är som en guldfisk

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2006-05-14 12:26

olof skrev:En tanke vore ju att jag helt enkelt lånade hem ett Pre25 från HA och testade det mot svärfars HD Pre9, jag bor nämligen i Växjö fr.o.m 5 juni så jag är ju nära tillverkaren.

Det låter som en bra ide' :idea:

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-05-14 14:43

HolographicAudio™ skrev:
olof skrev:En tanke vore ju att jag helt enkelt lånade hem ett Pre25 från HA och testade det mot svärfars HD Pre9, jag bor nämligen i Växjö fr.o.m 5 juni så jag är ju nära tillverkaren.

Oj! Vilket självförtoende tillverkaren har! :wink:
Jag anar att ni har, vid utvecklingen eller vid annat tillfälle, gjort en jämförelse. Har jag rätt?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-05-14 21:49

Funktionellt försteg med fjärr till rimligt pris ==> Hembioreceiver där man bara använder förstegsdelen ! Denon ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-05-14 23:53

Jag har precis sålt min 2106 eftersom jag tyckte den var lite tråkig. Inte en särskilt kul produkt att äga även om den var väldigt bra.
ett bra rum!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-15 12:24

i skrev:Funktionellt försteg med fjärr till rimligt pris ==> Hembioreceiver där man bara använder förstegsdelen ! Denon ?

Jag har länge haft funderingar på att plocka isär min Denon 1802 och ta ut de delar jag använder* (typ allt utom slutstegsdelarna) och sätta in dessa i en mindre låda. Det skulle rendera en söt låda för 5.1 - skulle någon banga? Visst är det lite tråkigt att det inte finns några fina flerkanalsförsteg till lämpliga priser.

/J

*Kom på att man kanske skulle vilja ha bakkanalsslutstegen kvar... hmm strunt samma föresten.. ;)
admin

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2006-05-15 22:41

JML2005 skrev:
HolographicAudio™ skrev:

Oj! Vilket självförtroende tillverkaren har! :wink: ?

Det var inte meningen att vara självsäker :o , jag menade bara att det aldrig är fel att testa före köp, särskilt inte när man bor i samma stad vilket väsentligt underlättar lån av produkter. Om man är från stan (i detta fall Växjö) eller dess närområde så hänvisar vi dock till Görans HiFi för köp.

olof skrev: Jag anar att ni har, vid utvecklingen eller vid annat tillfälle, gjort en jämförelse. Har jag rätt?

Ja, vi håller alltid ett öga på konkurrenterna. :wink: Resultatet av detta är inget jag vill uttala mig om här på forumet dock.

Nästa

Återgå till Köpråd