Små högt. på tegel vägg, vilka?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Affald
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2004-09-25
Ort: Gbg

Små högt. på tegel vägg, vilka?

Inläggav Affald » 2006-05-11 18:59

Hej,
min kompis har köpt 50" plasma som skall upp på en snygg tegelvägg frågan är vad man skall välja, förslag tack!

Väggen ligger i en taknock & har från vänster sida sett en liten trappa upp, sedan kommer en fungerande kamin modell mindre, (svart) & efter denna skall plasman upp, svart den med. LG´s 50PM1MA för den nyfikne.

Vi pratar just nu 2 kanal. Ev. kanske han vill ha 5:1? men han är väl ingen hemmabio freak ännu :twisted:

Hade en liten idé om att kanske knacka ut en/två tegelstenar & montera in en liten rackare där & lägga kabeln i bruket mellan stenarna för en extremt diskret installation? Å andra sidan tittar ju själva plasman ut från väggen ca. 15 cm med stativet...

Ja, svårt att komma på något diskret sätt. Själv är han inne på BOSE. Andra ideér är välkomna.

//JB
ps. han har en vettig 2 kanals HiFi anläggning, dock ej piP på andra sidan så för TV tittandet är det OK att offra ljudet några snäpp.
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten
 
Inlägg: 5668
Blev medlem: 2005-12-13
Ort: Bratislava

Inläggav The_Man » 2006-05-11 19:19

Bose skulle ju fungera aldeles utmärkt då, speciellt eftersom han själv nämt dom.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Små högt. på tegel vägg, vilka?

Inläggav Bill50x » 2006-05-11 21:22

Affald skrev:Hade en liten idé om att kanske knacka ut en/två tegelstenar & montera in en liten rackare där & lägga kabeln i bruket mellan stenarna för en extremt diskret installation? Å andra sidan tittar ju själva plasman ut från väggen ca. 15 cm med stativet...


Inget som hindrar att man både knackar ut lite lådvolym i väggen och låter den infällda lådan sticka ut de 15 cm som skärmen gör. Gör man sedan "lådan" lika hög som skärmen gissar jag att volymen kan bli ganska lik många småhögtalare, PiP typ.

/ B

Användarvisningsbild
Affald
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2004-09-25
Ort: Gbg

Inläggav Affald » 2006-05-12 14:27

Minipoddarna är avbockade pga sin plastighet... rätt fräcka i racing green för jag nog säga men faller som sagt bort.

Nu lutar det starkt mot ett minisubset från Canton, 60 nått. 5:1 lika bra att koppla upp sig runt om för det bör bli så till slut minnstänker jag 8)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7075
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2006-05-12 16:02

En kompis köpte precis aktiva monitorer i form av Genelec 8020A. Finns i vitt och imponerade stort för att vara så små. Kanske kan vara nåt?

Användarvisningsbild
Affald
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2004-09-25
Ort: Gbg

Inläggav Affald » 2006-05-12 16:58

Tackar för tipset men jag tror han gillar tanken med canton´s småttingar 9x9x10 cm. & så är dom kolsvarta som plasman & kaminen med det där hemska röret upp/ut.

Har själv haft liknande set. MX5 tror jag det hette. Låter helt OK för TV/FILM med hänsyn till storleken, designen & priset 2995:- 8)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-12 23:32

Affald skrev:Tackar för tipset men jag tror han gillar tanken med canton´s småttingar 9x9x10 cm. & så är dom kolsvarta som plasman & kaminen med det där hemska röret upp/ut.

Har själv haft liknande set. MX5 tror jag det hette. Låter helt OK för TV/FILM med hänsyn till storleken, designen & priset 2995:- 8)

//JB


Bara uppa med ett par ordentliga fullregistriga frontar i efterhand liksom. :twisted:

/J
admin


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster