PekkaJohansson skrev:Man kan komma betydligt billigare undan med t ex Elfas fyrvägs phonohylstag 42-265-02. Två ingångar och en utgång blir 3x8=24 kontakter (inte 48!), som kräver 6 fyrvägshylstag à 33,90 kr + moms vilket torde bli 254,25 kr. Med 5.1 i st f 7.1 minskar kostnaden till 191 kr. Med 4.1 (centerkanalen i h+v fram) blir det ännu billigare.
Jag äger sedan gammalt en liten box med just dessa uttag och den lilla ELMA-omkopplaren. Boxen fungerar prima som stereoomkopplare, men får kanske efter komplettering tjäna som flerkanalsswitch i en framtid.
Med vänlig hälsning
Pekka
Så nåt färdigbyggt finns alltså inte?
Pekka: byggde du själv??
En förbilligande lösning är ju att man löder kablarna direkt in i boxen. Kablar ska man ju ha i alla fall. Dessutom: den andra källan (utom min DV575) är en 4-kanals rullbandare.
Man kanske kan nöja sig med en låda som bara kopplar om 4 kanaler: jag har ju ingen centerhögtalare i alla fall. Och nån Subba blir det INTE. NÅNSIN!!!
Avtappning till bakkanalerna för inspelning på bandaren löser man genom y-koppling på dvdn.
åså direkt inlödda sladdar i en låda. ELMA-omkopplare är överdåd, påstår jag.
P.S. Jag hade ju hoppats på nån billig-billig-låda som skulle finnas färdigbyggd.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.