enkel 7.1-omkopplare sökes

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

enkel 7.1-omkopplare sökes

Inläggav n3mmr » 2006-05-14 15:24

typ de stereo-audioomkopplare som Elfa och Kjell o Co säljer för 4-5 hundra.

Finns det nån motsvarighet tillgänglig för 7.1 eller i alla fall 5.1?

Jag upptäcker att jag har ju 2 st flerkanalkällor!

Helst skulle det ju vara med tape rec-anslutning för alla kanalerna, också.....

Eller måste man bygga själv?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-05-15 11:16

har letat samma sak och fick tips av Johan_Lindroos att köpa en omkopplare från ELFA av fabrikat ELMA (dyra). Det finns en tråd om detta nånstans. Dessutom fick jag tips av ... :oops: nån ... att köpa reläer istället och bygga en switch av. Det slutar nog med att jag skaffar en Denon 2807 med HDMI så jag reducerar behovet av analoga kablar från dvd-spelaren. :) Men som sagt, sådana switchar verkar vara lite luriga att få tag på.

mvh
/Pinnick

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-05-15 11:56

Om man vill ha en billig men lite krångligare lösning kan man förstås använda tre stereoomkopplare för 5.1 eller fyra omkopplare för 7.1. Kvalitetsnivå på omkopplaren kan man bestämma själv. ELMA har även här en finare guldpläterad variant.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-05-15 12:31

den tanken har slagit mig men ansetts som lite "ful" men funkar prima såklart. :)
Sen ere ju så att hyfasde phonokontakter kostar en del..Många kontakter blire. 32 stycken från två 7.1 källor och 16 ut från switchen. 25kr/stycke = 1200..

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-05-15 13:30

Man kan komma betydligt billigare undan med t ex Elfas fyrvägs phonohylstag 42-265-02. Två ingångar och en utgång blir 3x8=24 kontakter (inte 48!), som kräver 6 fyrvägshylstag à 33,90 kr + moms vilket torde bli 254,25 kr. Med 5.1 i st f 7.1 minskar kostnaden till 191 kr. Med 4.1 (centerkanalen i h+v fram) blir det ännu billigare.

Jag äger sedan gammalt en liten box med just dessa uttag och den lilla ELMA-omkopplaren. Boxen fungerar prima som stereoomkopplare, men får kanske efter komplettering tjäna som flerkanalsswitch i en framtid.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-05-15 13:46

PekkaJohansson skrev:Man kan komma betydligt billigare undan med t ex Elfas fyrvägs phonohylstag 42-265-02. Två ingångar och en utgång blir 3x8=24 kontakter (inte 48!), som kräver 6 fyrvägshylstag à 33,90 kr + moms vilket torde bli 254,25 kr. Med 5.1 i st f 7.1 minskar kostnaden till 191 kr. Med 4.1 (centerkanalen i h+v fram) blir det ännu billigare.

Jag äger sedan gammalt en liten box med just dessa uttag och den lilla ELMA-omkopplaren. Boxen fungerar prima som stereoomkopplare, men får kanske efter komplettering tjäna som flerkanalsswitch i en framtid.

Med vänlig hälsning

Pekka

Så nåt färdigbyggt finns alltså inte?

Pekka: byggde du själv??

En förbilligande lösning är ju att man löder kablarna direkt in i boxen. Kablar ska man ju ha i alla fall. Dessutom: den andra källan (utom min DV575) är en 4-kanals rullbandare.

Man kanske kan nöja sig med en låda som bara kopplar om 4 kanaler: jag har ju ingen centerhögtalare i alla fall. Och nån Subba blir det INTE. NÅNSIN!!!

Avtappning till bakkanalerna för inspelning på bandaren löser man genom y-koppling på dvdn.

åså direkt inlödda sladdar i en låda. ELMA-omkopplare är överdåd, påstår jag.

P.S. Jag hade ju hoppats på nån billig-billig-låda som skulle finnas färdigbyggd.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-05-15 13:48

jahaja jo det är klart men jag tänkte på priset på kablaget in och ut. 8*2 kontakter * 2 + 1*2*8 = 48 kontakter bara för kablaget + 24m rg62 eller nåt. borde bli en rejäl bit över 1000:- och så några hunnra för switchen + vridströmställaren. Och sen blir det en jäkla bunt kablar. :)
Lade hela projektet på is efter visst tänkande. Lite därav mina funderingar, i tråden om Denons 2807, över huruvida HDMI kan överföra de kommande HD-formaten och dvd-audio så man slapp kablarna från dvd-spelare och kunde använda 5.1 ingången till datorn.

mvh
/Pinnick

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-05-15 14:00

Hej n3mmr!

Jo, jag byggde själv och det är alltså i nuläget en stereoomkopplingsbox med 5 ingångar och 1 utgång. En gång i tiden innehöll den också en volympot. Köpte en onödigt tjock och stabil metallåda som krävde viss energi att borra en massa hål i. Intern kabel är EKUA. Nej, jag har ännu inte sett någon ultrabillig flerkanalsswitch - har knappt sett något dyr heller för den delen.

Om du nöjer dig med 4.0 blir det ännu enklare. Om man inte oroar sig för framtida kontaktoxidering kan man kolla in denna plastiga omkopplare med 4 poler och 3 lägen för 35.30 + moms: 35-490-86. Den och 3 st fyrhylstag löser ditt problem för en väldigt billig peng. Den extra hundralappen för chassikontakterna betalar jag gärna för att slippa besväret med att löda kabel och därefter bli extremt oflexibel. Även ELMA har en 4-polig 3-lägesomkopplare.

Edit: Pinnick, jag insåg inte att du avsåg interconnect-kablarna och deras kontakter! Även där finns ju billiga alternativ som snål-Neutrik på ELFA för omkring 20 kr eller Biltemas klassiska för 29.90 för ett tvåpack. Fem-tio meter RG62 är inte heller så blodigt, och det har man kanske med lite tur hemma dessutom.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-05-15 14:13

PekkaJohansson skrev:Jo, jag byggde själv och det är alltså i nuläget en stereoomkopplingsbox med 5 ingångar och 1 utgång. En gång i tiden innehöll den också en volympot. Köpte en onödigt tjock och stabil metallåda som krävde viss energi att borra en massa hål i. Intern kabel är EKUA. Nej, jag har ännu inte sett någon ultrabillig flerkanalsswitch - har knappt sett något dyr heller för den delen.

Om du nöjer dig med 4.0 blir det ännu enklare. Om man inte oroar sig för framtida kontaktoxidering kan man kolla in denna plastiga omkopplare med 4 poler och 3 lägen för 35.30 + moms: 35-490-86. Den och 3 st fyrhylstag löser ditt problem för en väldigt billig peng. Den extra hundralappen för chassikontakterna betalar jag gärna för att slippa besväret med att löda kabel och därefter bli extremt oflexibel. Även ELMA har en 4-polig 3-lägesomkopplare.

Edit: Pinnick, jag insåg inte att du avsåg interconnect-kablarna och deras kontakter! Även där finns ju billiga alternativ som snål-Neutrik på ELFA för omkring 20 kr eller Biltemas klassiska för 29.90 för ett tvåpack. Fem-tio meter RG62 är inte heller så blodigt, och det har man kanske med lite tur hemma dessutom.

Med vänlig hälsning

Pekka

Pekka: Hur monterar du dom där 4-vägskontakterna? På kort? Finns det experimentkort som kan fås att passa?

Angående sladdarna:

Rekommenderar HiFiKits billiga lakritssnöre för 28:-/1,5m....

Ni är ju lätt extrema!

om inte apparaterna är direkt dåliga ska det mycket till innan korta kablar är så dåliga att det påverkar.

Att man vill ha en bättre omkopplare är en annan sak. Jag har den där billiga för proof of concept, sen byter man till ELMAs. Var finns ELMAs lilla vridis billigast?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-05-15 14:27

Jag borrade lådan enligt Elfas instruktioner (4 hål för varje hylstag för själva kontakterna, ett mindre för skruven i mitten - sök på artikelnumret), skruvade fast i baksidan på lådan och fäste små tåtar av EKUA på de pinnar som normalt används vid kretskortsmontag. Alla jordtåtar drog jag till ett gemensamt lödöra som jag också skruvade fast i lådan. Inga kretskort, således, utan hard-wiring.

Billiga ELMA-omkopplare vet jag inte så mycket om. Jämför Elfa med de andra drakarna och eventuellt några små entusiastfirmor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-05-15 15:36

PekkaJohansson skrev:Jag borrade lådan enligt Elfas instruktioner (4 hål för varje hylstag för själva kontakterna, ett mindre för skruven i mitten - sök på artikelnumret), skruvade fast i baksidan på lådan och fäste små tåtar av EKUA på de pinnar som normalt används vid kretskortsmontag. Alla jordtåtar drog jag till ett gemensamt lödöra som jag också skruvade fast i lådan. Inga kretskort, således, utan hard-wiring.

Billiga ELMA-omkopplare vet jag inte så mycket om. Jämför Elfa med de andra drakarna och eventuellt några små entusiastfirmor.

Med vänlig hälsning

Pekka

Jo, jag insåg också att detta borde kunna göras, alltså löda direkt.
Men det funkar alltså utan att man smälter kontakthusen?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-05-15 15:44

Ja, det var inga problem att löda direkt på pinnarna.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-05-15 16:12

Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-05-15 19:58

Eftersom min chef är kort och totalt oteknisk så byggde jag en liten switch för compositsignalen från dvd/tuner och våra två 50"plasmor i taket.
Fanns ingen vettig att köpa och material gick på 120 kr.
1 rca Y-kabel (2han,1hon)
1 apparatbox
1 sexpols elektronikswitch
Honan limmades fast i boxen och två kablar direkt till varsin källa.
Hur simpelt som helst men för honom var man Einstein när han inte behövde stå på tå för att byta...
/J

Cygnus resurectum

Återgå till Köpråd