Min egna CD är en gammal Sony XA2ES, vilken har funkat bra väldigt länge även om den kanske känns lite mjuk och mjäkig ibland.
Jag testade de flesta låtarna minst 4 gånger och varvade ifrån min gamla Sony till 777ES'an - oftast hörde jag ingen skillnad men efter ett tag tyckte jag nog att det var lite mer luft, detalj-information och helt enkelt lite närmare musiken på SCD'n. SACD körde jag och jämförde med CD läget på min gamla men det var ingen markant skillnad, och när jag bara har en enda skiva så känns det inte som det spelar någon roll ändå.
SCD-777ES kostade tydligen 23ksek för ett par år sedan (enligt handlarn) och nu ville han ha 15ksek, jag hade kanske varit intresserad om det kom neråt 8ksek. Så jag sade helt enkelt att jag inte var intresserad till det priset.
Nu till min fråga: Jag funderar på att nångång uppgradera min XA2ES men om det är så liten skillnad mellan en SACD av bra kvalitet (?) då kanske jag hellre skulle satsa på nya högtalare osv.
Min nuvarande anläggning består av XA2ES till en ARC LS9, till en gammal Adcom 5200 (som snart byts ut mot LC-audio monoblock i klass A) till B&W 805 (innan Nautilus serien).
Kablar är gamla Cambridge Audio 'Reference nånting' och Monster Mseries CX-2 biwire med spadar och bananer.
Det jag kommer titta på är dels Ino Audio piP och kanske sen Meridian eller kanske Lyngdorf CD-1
Något som jag borde byta som 'svagaste länken'? Idag är det ganska
mjukt och behagligt ljud men lite mer öppet och dynamiskt ljud hade ju inte varit fel, sen kanske lite mer bas inte skulle skada.
Obs jag har inte testat monoblocken ännu men jag hoppas det blir lite mer kontroll än den lilla 5200 som bara ger 2x50 svaga watt