Martin skrev:Stirra dig inte blind på Watt, förmågan att kunna leverera ström är viktigare. Jag skulle satsa på en begagnad Nad.
Stirra dig inte blind på ström, förmågan att leverera watt är viktigare.
Anledningen är att det i 99 fall av 100 är spänningen som sätter begränsningen. Fulla strömförmågan hos hififörstärkare utnyttjas i princip aldrig.
Strömmätningar är en orealistisk mätning där man simulerar att högtalarens impedans är nära noll. Det är den ju nästan aldrig i praktiken.
Jippiii vad konsekvent och tydligt det blev nu.
Om man kollar på förstärkare som Nad, Naim så är lite av deras signum att inte ha så hög specificerad effekt, men det är ändå väldigt kompetenta till att vara spelglada förstärkare. Sedan när vi kommer till Krell som har typ 1000W i

hm (och kostar flera hundratusen), så förstår man att effekten spelar roll.
Men! I den prisklass som trådmakaren har specificerat så tror jag inte att han ska välja en högwattad förstärkare därför att man inte kan vara säker på hur tillförlitliga uppgifterna är, ej heller på vilket sätt man har mätit effekten, det finns olika standarder. Då är det bättre att välja en förstärkare som har låg specificerad effekt men en rejäl strömdel.
Men jag håller med om att det viktiga är att den kan
leverera, men jag tror inte det är riktigt samma sak som att förstärkaren har hög specificerad effekt
Ps. Jag tror det är dynamisk effekt som man ska kolla efter om man ska gå efter effekt, men är lite osäker. Ds