Hej!
Jag har idag ett modifierat QUAD 405-2. Uppgiven effekt är drygt 100 w i 8 ohm och något mer i 4 ohm. Mina högtalare (QLN Reference) är specade till 4 ohm. Jag är mycket nöjd med återgivningen som helhet, men har allmer börjat uppmärksamma vissa problem vid avspelning av framförallt akustisk (klassiskt o jazz) musik. Rock och pop låter hur bra som helst, men akustisk musik tenderar att låta ansträngt vid litet kraftigare volym.
Min hypotes (inspirerad av diverser effekttrådar här på Faktiskt) är att eftersom jag när jag lyssnar på dynamisk musik (=akustisk) drar upp volymen mer än när jag lyssnar på komprimerad musik (=rock o pop) så räcker helt enkelt inte förstärkarens effekt till för transienterna. Och det är den disten som får det att låta ansträngt.
Lösningen är då en kraftigare förstärkare. Då har jag två kandidater. Den ena heter "Advance Acoustic MAA-405" och specar följande:
Output power / 8 Ohms : Classe AB : 2 x 150 W
Output power / 4 Ohms : Classe AB : 2 x 260 W
Frquency response : 10Hz - 100kHz (+1/-3dB)
Distorsion : < 0,03%
S/N Ratio : > 100dB
Channel separation : > 90dB
Input level : 1,2 v
Input impedance : 20K
2 input : 1 balanced - 1 Unbalanced
Dimension (L x D x H) : 44 cm x 43 cm x 15 cm
Weight : 19 kg
Priset för denna är c:a 6.500 kr.
Det andra intressanta slutsteget heter "Classic 8.0B" och specar:
Rated Output Power: 150W(8ohm RMS) 240W(4ohm RMS)
Total Harmonic Distortion(THD+N): 0.005%(1KHz 120W RMS 8ohm)
0.005%(10KHz120W RMS 8ohm) Frequency Response:5Hz-140KHz(-3db 120W RMS)
Gain:28.7db
Load Impedance:4ohm-16ohm
Input Sensitivity: 1.27V(0db)
Input Impedance: 56Kohm
S/N:=95db(Without weight)
Input Interfaces: RCA 1group
Power Voltage: Customized according to different mains in different countries and regions.
Static Consumption: 55W
Dimensions: 430mm(W)X80mm(H)X385mm(D)
Net Weight: 11Kg
Detta kostar endast c:a 3600 kr!
Av specarna att döma är de ganska lika (effektmässigt). Adv.A väger avsevärt mycket mer och är bla.a. utrustad med "700 VA toroidal transformer, the triple parallel push-pull arrangement of high power transistors, the metal film resistors, the polypropylene capacitors".
Classic anger å andra sidan en avsevärt lägre dist (0,005 i st för 0,03).
Den enda (förutom vikt o dist) angivna stora skillnaden är ingångsimpedansen. 20K för Advancen och 56 K för Classic.
Kan man utifrån specarna dra några slutsatser om respektive stegs kvaliteter, eller begränsningar?
Finns någon här med erfarenheter/kunskaper om någondera steget?
Hälsn. Michael