Billiga, potenta slutsteg

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Billiga, potenta slutsteg

Inläggav MichaelG » 2006-06-16 11:13

Hej!

Jag har idag ett modifierat QUAD 405-2. Uppgiven effekt är drygt 100 w i 8 ohm och något mer i 4 ohm. Mina högtalare (QLN Reference) är specade till 4 ohm. Jag är mycket nöjd med återgivningen som helhet, men har allmer börjat uppmärksamma vissa problem vid avspelning av framförallt akustisk (klassiskt o jazz) musik. Rock och pop låter hur bra som helst, men akustisk musik tenderar att låta ansträngt vid litet kraftigare volym.

Min hypotes (inspirerad av diverser effekttrådar här på Faktiskt) är att eftersom jag när jag lyssnar på dynamisk musik (=akustisk) drar upp volymen mer än när jag lyssnar på komprimerad musik (=rock o pop) så räcker helt enkelt inte förstärkarens effekt till för transienterna. Och det är den disten som får det att låta ansträngt.

Lösningen är då en kraftigare förstärkare. Då har jag två kandidater. Den ena heter "Advance Acoustic MAA-405" och specar följande:

Output power / 8 Ohms : Classe AB : 2 x 150 W
Output power / 4 Ohms : Classe AB : 2 x 260 W
Frquency response : 10Hz - 100kHz (+1/-3dB)
Distorsion : < 0,03%
S/N Ratio : > 100dB
Channel separation : > 90dB
Input level : 1,2 v
Input impedance : 20K
2 input : 1 balanced - 1 Unbalanced
Dimension (L x D x H) : 44 cm x 43 cm x 15 cm
Weight : 19 kg

Priset för denna är c:a 6.500 kr.

Det andra intressanta slutsteget heter "Classic 8.0B" och specar:

Rated Output Power: 150W(8ohm RMS) 240W(4ohm RMS)
Total Harmonic Distortion(THD+N): 0.005%(1KHz 120W RMS 8ohm)
0.005%(10KHz120W RMS 8ohm) Frequency Response:5Hz-140KHz(-3db 120W RMS)
Gain:28.7db
Load Impedance:4ohm-16ohm
Input Sensitivity: 1.27V(0db)
Input Impedance: 56Kohm
S/N:=95db(Without weight)
Input Interfaces: RCA 1group
Power Voltage: Customized according to different mains in different countries and regions.
Static Consumption: 55W
Dimensions: 430mm(W)X80mm(H)X385mm(D)
Net Weight: 11Kg

Detta kostar endast c:a 3600 kr!

Av specarna att döma är de ganska lika (effektmässigt). Adv.A väger avsevärt mycket mer och är bla.a. utrustad med "700 VA toroidal transformer, the triple parallel push-pull arrangement of high power transistors, the metal film resistors, the polypropylene capacitors".

Classic anger å andra sidan en avsevärt lägre dist (0,005 i st för 0,03).

Den enda (förutom vikt o dist) angivna stora skillnaden är ingångsimpedansen. 20K för Advancen och 56 K för Classic.

Kan man utifrån specarna dra några slutsatser om respektive stegs kvaliteter, eller begränsningar?

Finns någon här med erfarenheter/kunskaper om någondera steget?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-06-16 12:29

De tidigaste QLN-högtalarna var närmast felkonstruerade och krävde enorma förstärkare. Har inte QLN Reference två basar parallellkopplade? Då gissar jag att impedansen ligger lägre än 4 ohm, kanske ner mot 3 ohm.

Quad 405-2 är ingen förstakandidat om det gäller drivning av 4 ohmshögtalare (har själv 2 stycken). Möjligen om du har den modifierad á la Bernd Ludwig med 4 st sluttransistorer eller á la Audio Linear med 6 st. På vilket sätt är din Quad modifierad? Keith Snooks modifiering verkar lyfta en slöja på Quad 405 och 405-2. Nya elektrolyter för glättningen kan också göra susen.

De kandidater du nämner lämnar inte uppseendeväckande mycket mera effekt, ca 3dB. Det kan också vara så att högtalarna är en begränsande faktor men det kan du lätt prova med ett kraftigare slutsteg.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-06-16 13:28

RogerGustavsson skrev:Har inte QLN Reference två basar parallellkopplade? [...]
På vilket sätt är din Quad modifierad?

Referencerna är en trevägskonstruktion med två basportar. De har tre högtalarelement (bas, mellanregister och diskant) där bas- och mellanregisterelementen ser likadana ut. Så detta innebär väl ett nej på din fråga. Den har inte två parallellkopplade basar.

Hur Quaden är modifierad har jag ingen aning om. Jag köpte den (moddad) på Stridbecks hifi i Göteborg för snart 20 år sedan. Därefter har Mattias Stridbeck (Harmony Design) gjort ingrepp i den vid ett par tillfällen.

Jag är som sagt mycket nöjd med själva grundåtergivningen. Inte för att jag lyssnar runt på annat särskilt ofta, men jag har nog aldrig hört något direkt bättre på måttliga nivåer. (Det jag framförallt har saknat hos vissa av de "bättre" anläggningar jag hört, är myriaden av detaljer -det här som bidrar till att det låter "som på riktigt" när man spelar akustisk musik.) Och så kommer jag hem - och allt finns plötsligt där igen!

Dvs - om jag inte spelar för starkt. När jag höjer litet grand, så börjar det gröta till sig litet i exempelvis brasscrescendon. Transienter (såväl stortrumma som piano) låter plötsligt onaturligt på (litet skitnödigt om uttrycket tillåts) något sätt. När jag höjer ytterligare något, så - utan att det låter direkt illa - börjar det kännas mer ointressant och till och med litet jobbigt att lyssna. Kan det vara lyssningströtthet som inträder?

Du antyder att ovan föreslagna slutsteg kanske inte gör så stor skillnad. Ungefär dubbla effekten vid 4 ohm ger ju c:a 3 dB i nivå. Men jag har hört av någon att Quaden är "långsam" i transienten medan jag i ett franskt test av AA:n läste att de var särskilt imponerade av stegets snabbhet. I mitt huvud låter det som att förutsättningar finns till bättre transientåtergivning.

AA:n var också särskilt lämpat att driva besvärliga laster ansåg fransmännen. Om detta är en akilleshäl hos Quaden, så kanske detta också kan tala för att AA:n kan klara crescendona bättre.

Men å andra sidan, så kanske det är just sådana förbättringar som modifieringarna av steget har lett till. Så det hela kanske ändå är en effektfråga. Vad vet jag?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-06-16 13:55

Jaha, dina QLN är då kanske 2½-vägssystem. Antagligen spelar då bas- och mellanregister tillsammans nere i basen, och det nedersta elementet faller av tidigare mot högre frekvenser. Bas- och mellanregister torde ligga parallellt och ge en låg impedans.

En 20 år gammal Quad (mina är ännu äldre) borde ha blivit lite trött , framförallt alla elektrolytkondensatorer. Antagligen är den heller inte förstärkt med flera transistorer på utgången och då inte helt lämpad för lågimpetiva högtalare.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-06-16 14:01

RogerGustavsson skrev:En 20 år gammal Quad (mina är ännu äldre) borde ha blivit lite trött , framförallt alla elektrolytkondensatorer.

Detta hör jag då och då. Hur vet man att åtgärd behövs? Jag har själv en rätt gammal Quad 606 som kanske är en kandidat för nya kondingar, men det är ju dumt att lägga pengar på något som inte behövs. Hur vet man att det är dags? Öppna och titta? Mäta något? Gissa?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-06-16 14:46

Jag var inne på att köpa Advance steget, men köpte ett Behringer A500 istället. Jag har det för att driva mina basar.
jag vet inte vilket som är bäst, men jag är nöjd med Behringern (som kostar ungefär hälften).
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-06-16 15:30

perstromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:En 20 år gammal Quad (mina är ännu äldre) borde ha blivit lite trött , framförallt alla elektrolytkondensatorer.

Detta hör jag då och då. Hur vet man att åtgärd behövs? Jag har själv en rätt gammal Quad 606 som kanske är en kandidat för nya kondingar, men det är ju dumt att lägga pengar på något som inte behövs. Hur vet man att det är dags? Öppna och titta? Mäta något? Gissa?

Är inte rätt man att svara men det ska gå att mäta. Jag vet inte hur eftersom kapacitansmätarna inte mäter så stora kondensatorer som i glättningsdelarna. Finns det som borde vet här på forumet. Morello, Naqref m.fl.

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2006-06-16 16:13

Jag har haft Classic 8.0b. Hade det dock inte så länge, kanske ett halvår och drev ett par B&W 600-serien. Tyckte steget drev på bra för sin storlek med bra bas och mellanregister. Däremot hade jag svårt för diskanten... men det tror jag numer beror på högtalarna.

Så billigt som det steget är är det ett fynd. Tror jag gav 2500kr för det via import/gruppköp. Var inte alls svårt att få det sålt den för samma pris och ägaren vart mkt nöjd.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-16 17:08

RogerGustavsson skrev:Är inte rätt man att svara men det ska gå att mäta. Jag vet inte hur eftersom kapacitansmätarna inte mäter så stora kondensatorer som i glättningsdelarna. Finns det som borde vet här på forumet. Morello, Naqref m.fl.

Bara att ladda ur kondingarna från en viss spänning via ett givet motstånd tills spänningen när 37% av initialvärdet. Tiden det tar motsvarar produkten av kapacitansen och resistansen (aka tidskonstanten).

Alltså:
t=R*C
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-16 18:56

20 år gamla elektrolyter skulle jag bytt, det kan inte vara en så blodig affär...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-06-16 19:23

Just i Quad 405 går det utan vidare ner större glättningskondensatorer i hållarna, 22000µF mot de ursprungliga 10000µF. BC Components har några som passar, typ 154. Kostar 16.35 €/styck hos Schuro (www.schuro.de). BHC slit-foil kostar 21.33 € men de har lite mindre diameter.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-06-16 22:42

Kaffekoppen skrev:20 år gamla elektrolyter skulle jag bytt, det kan inte vara en så blodig affär...

Möjligen inte, men vad är det egentligen för fel på de gamla, och hur påverkar det funktionen hos slutsteget?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-06-16 23:13

perstromgren skrev:
Kaffekoppen skrev:20 år gamla elektrolyter skulle jag bytt, det kan inte vara en så blodig affär...

Möjligen inte, men vad är det egentligen för fel på de gamla, och hur påverkar det funktionen hos slutsteget?

Elektrolyten torkar ur, och i värsta fall kan den läcka, och orsaka krypströmmar och kortis på kretskorten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-06-20 07:53

Men vid flitig användning minskar väl risken att elektrolyterna torkar ut, eller är jag ute å cyklar.....

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-06-20 16:45

Men vid flitig användning minskar väl risken att elektrolyterna torkar ut, eller är jag ute å cyklar.....

Om jag minns rätt så är hög värme det som främst påskyndar uttorkningen. Eftersom användning = högre värme så bör flitig användning innebära att de åldras (=torkar) fortare.

Återgå till Köpråd