söker "förstärkare" +högtalare till en akustisk gi

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LarsR

söker "förstärkare" +högtalare till en akustisk gi

Inläggav LarsR » 2006-06-16 23:51

söker "förstärkare" +högtalare till en akustisk gitarr!

Har precis köpt en gura med inbyggd mikrofon och vill nu ha en lösning på hur jag ska kunna koppla upp den mot en förstärkare och högtalare. Har besökt ett par butiker och kollat lite men känner mig tveksam till deras produkter samt kunnande. Kanske är det någon här som har bra koll på hur man på bästa sätt löser detta. :D

//Lars
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-06-17 09:34

Vi behöver ett klargörande :

a/ Söker du ett dedikerat system för gitarren?

b/ Söker du ett HiFi-system som du kan koppla upp gitarren på oxå?

c/ Vad är det för gitarr och pickup?

Själv kör jag min hembyggda skrotgitarr genom en lite ART MP project Preamp och så in i närmsta PA när så behövs. Hemma har jag igentligen inget behova att förstärka, har testat någon gång att köra genom stereon, men då behöver man ofta eQa för dom inbygda stall pickupperna är ganska skrälliga i dikanten.. (andra har kanske nån anna erfarenhet..)

/ptr

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-17 10:38

Marshall har en serie komboförstärkare (dvs inkl högtalare) för just akustiska gitarrer, både piezo och magnet-pickup.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-06-17 13:18

:D Jag är helt grön på detta med gitarr. Köpet var ett spontant på lördagen då fotbollen började och alla andra skulle kolla på fotboll. Gitarren är av märket Tanglewood TW28STUSACE som har en inbyggd mikrofon och förstärkare av något slag.

Jag vill veta hur jag ska koppla upp gitarren;

a) Är det vettigt att köra mot vanliga stereon, något säger mig att det inte är det. Kan bli dyrt.

b) Hifi system har jag som är tillräckligt bra.

c) Gitarren är en Tanglewood TW28STUSACE inköpt på Jam i Stockholm. Lilla förstärkarlådan är märkt med Tanglewoods logo men har inget id-nummer.
Bild

Var ner på stan här i Borlänge (sommarjobb, SSAB) och vart rekommenderad en
Bild

men jag känner inte för att lägga ut 7000:- i dagens läge med tanke på mina gitarrfärdigheter. Söker därför ett alternativ, diy kanske? Någon? :wink:
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-06-17 14:04

LarsR skrev::D Jag är helt grön på detta med gitarr. Köpet var ett spontant på lördagen då fotbollen började och alla andra skulle kolla på fotboll. Gitarren är av märket Tanglewood TW28STUSACE som har en inbyggd mikrofon och förstärkare av något slag.

En utmärkt gitarr!

Jag vill veta hur jag ska koppla upp gitarren;

Om jag minns rätt så har den ett vanligt tele uttag i baken, den kan du koppla till vilken gitarrstärkare som helst, eller genom en DIbox till vilket PA som helst.

a) Är det vettigt att köra mot vanliga stereon, något säger mig att det inte är det. Kan bli dyrt.

Inte igentligen, dom flesta som gör det blir besvikna..

Var ner på stan här i Borlänge (sommarjobb, SSAB) och vart rekommenderad en --- men jag känner inte för att lägga ut 7000:- i dagens läge med tanke på mina gitarrfärdigheter. Söker därför ett alternativ, diy kanske? Någon? :wink:

Klart att den musikaffären vill sälja en "Aer", låter aldeles förträffligt! Men som sagt, inte kanske nått man börjar med, även om den är väldigt prisvärd! --- Och nu frågan vi kanske skulle ha ställt oss först; Varför behöver du förstärka din gitarr?

Jag kan se massor av relevanta skäl, men det är ju inte säkert att nått av dom tangerar dina! Jag menar, skall man överrösta gubbarna vi SSAB's grindar eller kompisarna i Rockbandet eller bara öva hemma på kammarn ger ju lite olika behov... Själv brukar jag sitta på verandan framför sommarstugan och helt akustiskt överrösta både syrsor och småfugglarne (Vilket kanske inte är din grej?!).

Jag är ingen JDS kille, annat än med kablar --- Tangelwood och Behringer mfl. har ju hyffade Kombos för 2½ till 3tusen pengar (kollade på Jam's sajt). Marshal som V8 rekomenderar är ju nästan lika dyrt som Aer...

Varning sedelärande anekdot : Jag kanske skall ta fram min mörka syn och säga som min gitarrlärare sa efter första terminen när jag antydde saker; Du grabben, det är ingen ide att du skaffar en Strata och en Marshalstack innan vi vet om du kan lära dig att lira gitarr... --- ...Det tog hårt på självförtroendet, för jag tyckte jag var så bra... 30 år senare har jag varken ägt en Stratocaster eller en Marshalstack, men jag har haft jäkligt roligt med alla gitarrer som passerat revy. Så tänk på att det viktiga är att ha kul med guran, inte att överrösta försammlingen! :oops: :D :wink:

/ptr

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-17 15:49

Ptja.. behringer har ju från 915:- (ULTRACOUSTIC AT108), inte så hårt slag i pluskan direkt. Men som sagt.. en akustisk gitarr behöver inte många ggr förstärkning. Sammanhangen det sker är inte många, och då behöver sångrösten förstärkeri också. Iof, ovanstående stärkare har mic-ingång också.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-06-17 16:01

Hehe! Jag håller med dig på de flesta punkterna. Var faktiskt lite chockad själv då jag väl kom ur affären. Varför köpte man då en gitarr? Jo för att jag har funderat på det väldigt många gånger men slutsatsen har alltid varit att jag kommer nog att bli besviken i slut ändan för det inte kommer att funka. Men den här gången tänkte jag att det kunde vara en bra utmaning samt att det skulle kunna ge mig en större förståelse för musik och harmonik i allmänhet. Att gitarren blev lite dyrare samt att jag valde en med mikrofoner handlade mest om man kan skoja till ljudet lite med reverb och andra effekter, det känns lite större och skönare helt enkelt! Storleken på förstärkaren behöver igentligen inte vara stor alls desto mindre desto bättre. Vill kunna spela med lite till Billy Idol story teller skivan som Morello tipsade om bla.

Dock kan man inte spela så många timmar om dagen då fingrarna säger ifrån. :(

Anekdoten känner jag igen från mitt egna liv. Har dock märkt att den kan ta överhand och sätta pinnar i hjulet och göra så att man blir passiv... Det är verkligen en balansgång. :wink:

Tonerna har även en tendens till att dö ut innan nästa kommer så till sustain vore inte helt fel. :oops:

Vad är skillnaden mellan de olika förstärkarna? Vilka parametrar ska man titta till? Kan bygga prylarna själv? Dvs effektenhet med volympot nr2 (det finns ju redan på guran) samt koppla till förstärkare och någon liten hifi högtalare. Info på nätet?

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-06-17 16:05

Vee-Eight skrev:Ptja.. behringer har ju från 915:- (ULTRACOUSTIC AT108), inte så hårt slag i pluskan direkt. Men som sagt.. en akustisk gitarr behöver inte många ggr förstärkning. Sammanhangen det sker är inte många, och då behöver sångrösten förstärkeri också. Iof, ovanstående stärkare har mic-ingång också.

Vart hittar du denna?

Hur bra är dessa högtalare? Snackar vi "bilstereo" klass eller? Går det att köpa en effektenhet löst som man pluggar in till en vanlig förstärkareoch högtalare?

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-06-17 16:11

Vad är det för element i Aer? 6.5" eller?

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-06-17 17:50

LarsR skrev:Vad är det för element i Aer? 6.5" eller?

En 8tummare enligt manualen på Aer's sajt Alpha..

Info om Behringer hittar man på deras sajt : ULTRACOUSTIC AT108 - Behringers grejjor är snarare funktionella än väldigt bra med vissa undantag. Man får oftast mycket för pengarna...

Annars är det kanske läge att kolla in Vendolin eller Blocket efter begagnat?

Vad är skillnaden mellan de olika förstärkarna? Vilka parametrar ska man titta till? Kan bygga prylarna själv? Dvs effektenhet med volympot nr2 (det finns ju redan på guran) samt koppla till förstärkare och någon liten hifi högtalare. Info på nätet?

Det finns förmodligen hur mycket info på nätet som helst, en snabbsökning hittade fram en sajt med det förtroendegivande namnet DIY Guitar Amps, kan kanske vara ett ställe att börja med...

Jag tror hur som helst inte att man kan DÍYa en stärkare billagare än va en behringer kostar...

Sen är det viktig att inse att det gör ont i fingertopparna dom första 10-15 åren innan man utvecklat tillräkligt hård hud, det är sånnt man får ta om man verkligen vill spela gitarr!!! :D

/ptr

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-18 00:07

En enkel DI-box finns ju att skaffa från Behringer också, så har man iaf så man kan plugga in i vilken förstärkare som hellst, eller till datorn. Men annars är det iaf svårt att förstå varför man skall ha en förstärkare till en akustisk gura.. Ok, en akustisk basgitarr låter inte så mkt i verkligheten, så den kan behöva stärkare, men en gitarr? Vete tusan, om jag skall vara ärlig.

Behringer håller bra replokalkvalitet, men det är absolut inget som skall med på turnén. Behringer köps från Musikbörsen tex.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2006-06-20 12:31

Finns ju typ ca ungefär en miljard begagnade förstärkare till vettiga priser. Kolla blocket. Själv har jag en gammal Dean Markley som jag främst använt till el-gura, men som jag sett att många trubadurer använt till akustiska gitarrer. Har även testat själv och det är lite kul med dist även till ack-gura ibland (fast det rena ljudet är bäst i dessa förstärkare). Ingen superstärk, men helt ok (tycker jag) till småpengar. Ok reverb också i den.

/tycker en john

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-06-20 16:56

Hej!
Grattis till gitarrköp! Hoppas det blir kul! :)
Jag vet inte hur din gitarr är, men jag vill hävda att även (kanske i synnerhet) nybörjare bör ha bra instrument. En dålig gitarr är sämre och trögare att spela på, den stämmer och låter sämre, och den går lättare sönder. Sånt kan få vem som helst att tappa lusten...

När det gäller förstärkare så är de flesta gitarrförstärkare avsedda för elgitarr och KRAFTIGT färgande. Att spela akustiskt genom en sån brukar inte alls låta som din gitarr låter utan förstärkare.

Om du vill ha samma ljud som du hör utan förstärkare (men starkare) så bör du, som andra säger, tex skaffa en linebox eller en förförstärkare och ansluta till någon vettig hemstereo eller mini-PA.

Rock on! 8)

mvh,
Alexander

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2006-06-21 07:59

W201 skrev:När det gäller förstärkare så är de flesta gitarrförstärkare avsedda för elgitarr och KRAFTIGT färgande. Att spela akustiskt genom en sån brukar inte alls låta som din gitarr låter utan förstärkare.

Jo, och det kan ju vara det man strävar efter, alltså en klang man vill ha. Att förstärka akustiska gitarrer med linebok-PA är väl aktuellt mest om man har en väldans stor publik? Att spela själv, på kalas eller för vänner klarar man nog utan stärkare.

/en john som annars håller med helt och hållet

Återgå till Köpråd