LarsR skrev::D Jag är helt grön på detta med gitarr. Köpet var ett spontant på lördagen då fotbollen började och alla andra skulle kolla på fotboll. Gitarren är av märket Tanglewood TW28STUSACE som har en inbyggd mikrofon och förstärkare av något slag.
En utmärkt gitarr!
Jag vill veta hur jag ska koppla upp gitarren;
Om jag minns rätt så har den ett vanligt tele uttag i baken, den kan du koppla till vilken gitarrstärkare som helst, eller genom en DIbox till vilket PA som helst.
a) Är det vettigt att köra mot vanliga stereon, något säger mig att det inte är det. Kan bli dyrt.
Inte igentligen, dom flesta som gör det blir besvikna..
Var ner på stan här i Borlänge (sommarjobb, SSAB) och vart rekommenderad en --- men jag känner inte för att lägga ut 7000:- i dagens läge med tanke på mina gitarrfärdigheter. Söker därför ett alternativ, diy kanske? Någon?

Klart att den musikaffären vill sälja en "Aer", låter aldeles förträffligt! Men som sagt, inte kanske nått man börjar med, även om den är väldigt prisvärd! --- Och nu frågan vi kanske skulle ha ställt oss först;
Varför behöver du förstärka din gitarr?
Jag kan se massor av relevanta skäl, men det är ju inte säkert att nått av dom tangerar dina! Jag menar, skall man överrösta gubbarna vi SSAB's grindar eller kompisarna i Rockbandet eller bara öva hemma på kammarn ger ju lite olika behov... Själv brukar jag sitta på verandan framför sommarstugan och helt akustiskt överrösta både syrsor och småfugglarne (Vilket kanske inte är din grej?!).
Jag är ingen JDS kille, annat än med kablar --- Tangelwood och Behringer mfl. har ju hyffade Kombos för 2½ till 3tusen pengar (kollade på Jam's sajt). Marshal som V8 rekomenderar är ju nästan lika dyrt som Aer...
Varning sedelärande anekdot : Jag kanske skall ta fram min mörka syn och säga som min gitarrlärare sa efter första terminen när jag antydde saker;
Du grabben, det är ingen ide att du skaffar en Strata och en Marshalstack innan vi vet om du kan lära dig att lira gitarr... --- ...Det tog hårt på självförtroendet, för jag tyckte jag var så bra... 30 år senare har jag varken ägt en Stratocaster eller en Marshalstack, men jag har haft jäkligt roligt med alla gitarrer som passerat revy. Så tänk på att det viktiga är att ha kul med guran, inte att överrösta försammlingen!
/ptr