Är Rotels försteg ngt att hänga i den bekanta granen?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Är Rotels försteg ngt att hänga i den bekanta granen?

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-20 18:09

Med tanke på att Rotel är ganska vettiga producenter av slutsteg, så kanske man kan dra paralleller till att de är lika vettiga vad gäller försteg. Är Rotels försteg ngt att ha, rent generellt?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-06-20 23:29

Generellt är dom för tunga, så den så kallade grenen kommer att brista! 8) :oops:

Så mitt råd är; häng aldrig nått från Rotel i Granen utan att Tomten har provlyssnat!

/ptr

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-06-21 09:52

Såvitt jag förstår är ett diskret försteg detsamma som ett slutsteg men med betydligt mindre uteffekt. Eventuellt kan ett försteg se ut precis som ett slutsteg innan man kommer till utgångssteget till och med (jag tänker på Pass A75 som enligt NP kan användas som försteg om jag inte minns fel). Med tanke på att Rotels konstruktörer bevisligen kan konstruera ett slusteg som är hyggligt transparent tycker jag det borde var konstigt om de inte kunde konstruera ett försteg på samma nivå.

Min vilda gissning är således att Rotels försteg förmodligen håller god kvalitet.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-21 11:40

UrSv:

Jo det var lite så jag resonerade också på min kammare. Erfarenheten, om jag nu får relatera till ngn sådan, säger att det är svårare att göra bort sig i förstegsbyggande än slutsteg. Många försteg av den enkla sorten (dvs inte med hemmabio-finesser eller liknande digitala påhitt) brukar låta mkt lika varandra. Men! Jag har hört en gammal Rotel-kombo låta riktigt illa, vasst och illa, men det var som sagt en äldre modell. Så det är därför jag ställde mig lite frågande hur de egentligen är.

Dessutom har jag noterat att det inte finns så många billiga och bra försteg att tillgå, är det en trend generellt att spela på integrerade förstärkare? Eller kanske integrerade cd-spelare med försteg?

Mina vänner; det är en djungel!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-21 11:50

Ett "diskret" försteg (eller förstärkare överhuvudtaget) är väl byggt utan integrerade kretsar? Uttrycket är (förstås) direkt "översatt" från engelskan och där vi redan har en annan betydelse av det ordet...

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-06-21 11:58

I uttrycket "diskret försteg" syftar väl "diskret" på att försteget är fristående och inte ingår i en integrerad förstärkare?

Kraven på ett försteg är nog högre på brus på ingången och hög ingångsimpedans för att klara av känsliga källor. Antar jag.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-06-21 12:30

Med diskret menade jag "diskret uppbyggdnad" dvs inga IC i signalvägen. Tror begreppet diskret (motsvarande engelskans discreet) är allmänt vedertaget.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-06-21 12:36

Bill50x skrev:Ett "diskret" försteg (eller förstärkare överhuvudtaget) är väl byggt utan integrerade kretsar? Uttrycket är (förstås) direkt "översatt" från engelskan och där vi redan har en annan betydelse av det ordet...

/ B

Orden motsvarar väl varandra väl på svenska och engelska där vi använder båda betydelserna lika i fraserna "diskret uppbyggnad" och "diskret försändelse"?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-06-21 12:38

OK, min missuppfattning. I och för sig skulle jag faktiskt kunna tänka mig att säga "diskret försteg" om ett separat försteg (alltså ej integrerat med slutsteg), och kalla ett försteg uppbyggt med diskret teknik för "diskret uppbyggt försteg", men jag kanske är helt ute och cyklar.

Men ett audioförsteg är väl egentligen "bara" en lågbrusig, smalbandig impedansomvandlare - vad skulle det finnas för anledning att hänga upp sig på om det är uppbyggt av diskreta transistorer eller OP-ampar?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-21 12:41

Diskret betyder mig veterligen "åtskild", vilket gör att "diskret" i sammahanget elektronik tolkas som att transistorerna är åtskilda och alltså inte etsade på samma substrat (IC-krets) :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-06-21 12:43

Det var nog snarare jag som skulle skrivit just "diskret uppbyggt" men missade det och jag hade inte alls hängt upp mig på det utan tror att det går att bygga alldeles utmärkta försteg med OP. Anledningen till att jag skrev diskret var i perspektivet av Rotels eventuella förmåga att konstruera ett försteg.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-21 12:46

...och ingen är det som ser att det är lite från ämnet. Förutom UrSv kanske.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-06-21 12:51

Vee-Eight skrev:...och ingen är det som ser att det är lite från ämnet. Förutom UrSv kanske.

Välkommen till faktiskt.se adminjaevel :lol: :wink:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-21 12:54

Wolfie skrev:
Vee-Eight skrev:...och ingen är det som ser att det är lite från ämnet. Förutom UrSv kanske.

Välkommen till faktiskt.se adminjaevel :lol: :wink:

Visar ju bara att jag bland andra är för snäll. :)

Men nu skall det bli ordning i leden; är det ngn som vill lätta sitt hjärta ang Rotels försteg enligt ursprunglig topic?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-21 12:55

Har för mig att jag läst att förstegen inte riktigt når upp i samma klass... fast det kan vara H&M och skall då tas med ett kvarts ton salt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Är Rotels försteg ngt att hänga i den bekanta granen?

Inläggav paa » 2006-06-21 12:58

Vee-Eight skrev:Med tanke på att Rotel är ganska vettiga producenter av slutsteg, så kanske man kan dra paralleller till att de är lika vettiga vad gäller försteg. Är Rotels försteg ngt att ha, rent generellt?

En förhastad slutsats eller förutfattad mening ger ingen kunskap.
Att man har en serie med goda slutsteg betyder inte alls att man har bra förförstärkare, eller ens att nästa serie slutsteg kommer vara något att ha. Det kan vara olika konstruktörer som jobbat med dom olika apparaterna, eller t.o.m olika konsulter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-06-21 17:27

Å andra sidan bör det tekniskt sett vara betydligt enklare att konstruera ett välljudande försteg.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-21 20:35

Johan_Lindroos skrev:Å andra sidan bör det tekniskt sett vara betydligt enklare att konstruera ett välljudande försteg.

Helt riktigt. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-06-21 20:43

Morello skrev:
Johan_Lindroos skrev:Å andra sidan bör det tekniskt sett vara betydligt enklare att konstruera ett välljudande försteg.

Konstigt att det ändå verkar så svårt...
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-21 20:43

Denna får allt komma på hembesök och lyssnas mot en Sentec SC9:

Bild

Rotel rc06
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-06-21 20:44

Vee-Eight skrev:Denna får allt komma på hembesök och lyssnas mot en Sentec SC9:

Rotel rc06

Låt oss veta vad du kommer fram till.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-21 20:52

paa skrev:
Morello skrev:

Det är det nog inte. När LTS presenterade ett förslag till ny förförstärkare i byggsats skrev man att ett kriterium var att det skulle tillhöra bland de allra bästa i världen ljudmässigt, med tillägget "vilket iofs inte kommer bli särskilt svårt" (fritt citerat).

Så det bör vara rätt enkelt... :)

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-21 20:55

Beror ju iofs på vad man menar med försteg. Ett bra linjesteg är en tämligen trivial sak, men ett RIAA av sama dignitet är en övning av helt andra mått. :)

I LTS-försteget har jag ingen inbaldning. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-21 20:59

Paa:

Will do.

HA´s pre 25 har ju vart här hemma, men den faller på att den inte finns med fjärr. Än. Förhoppningsvis med lite tjat på de ansvariga kanske det rättas vartefter.

Fö så behöver jag inte ngt riaa, har redan ett av världens bästa. 8)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-21 21:01

Har inte du ett Sc9? :) Det har förvisso inte fjärr, men bortsett från volymkontrollen som är medelmåttig är det ett högklassigt försteg.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-21 21:04

Morello skrev:Har inte du ett Sc9? :) Det har förvisso inte fjärr, men bortsett från volymkontrollen som är medelmåttig är det ett högklassigt försteg.

Nej, tyvärr.. men den är såpass behändig så där kan man vara utan fjärr. Har en vision i mitt huvud där jag har signalkällorna på behändigt avstånd från lyssningsplatsen, inkl en SC9.

Jag kan dock smita över till grannen som har ett sc9 och testa saker med.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2006-06-21 21:09

Jag gissar att du undrar runt deras RC modeller. Jag har faktiskt ingen erfarenhet. Själv är jag mycket nöjd med min kombination för stereolyssning som är Linn Mimik -(analogt) -> RSX-1056 -> RB-1080 -> Pi60. Dock har jag aldrig jämfört med något som anses vara riktigt bra.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-06-21 22:18

Bill50x skrev:Det är det nog inte. När LTS presenterade ett förslag till ny förförstärkare i byggsats skrev man att ett kriterium var att det skulle tillhöra bland de allra bästa i världen ljudmässigt, med tillägget "vilket iofs inte kommer bli särskilt svårt" (fritt citerat).

Så det bör vara rätt enkelt... :)
/ B

Man har väl gjort två helt olika försök från LTS under årens lopp, men än är det ingen som blivit klar...
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-21 23:28

paa skrev:
Morello skrev:

Helt riktigt det me'!

Det är enkelt, och ändå görs det knappt några. :o Konstigt är det.

Har för övrigt ännu en vändning angående vad diskret kan betyda, och den visar att det förstås handlar om S/N och dynamikegenskaper! 8) För hör här på detta (författat för snart 100 år sedan:

Icke varje tystlåten person är diskret utan just den som förstår att både tala och tiga med urskillning.

Orsaken till att jag yttrar detta lilla citat (från en medicinsk skrift med människans psyke som huvudämne) är att jag tycker att det så fint visar ordets etymologiska bakgrund.

Det kommer ju från latinet, och ursprungsordet betyder varken blygsam eller separerad, utan "med urskiljning".

Vet man det inser man lätt hur detta språkligt kommit att utveckla till BÅDE en nära synonym till "disparat" (diskontinuerlig/icke sammanhängande), och till finkänslig (som uttalar sig med urskiljning), och därifrån även rättskaffens måtfull och till sist återhållsam.

En "diskret hifi-pryl" kan alltså betyda antingen en med icke-integrerade kretsar inuti, en som har urskiljning, eller kanske helt enkelt en som inte gör så mycket väsen av sig. :wink:

Språk blir kuligare att använda, ju mer man lär känna orden lite på djupet. Det tycker i varje fall jag.

Ord som utvecklas är helt enkelt fascinerane, men de som förfaller och degenererar är en tragisk åkomma. Tyvärr tycker jag sådana effekter har escallerat illa sedan reklamfilmsmakarna till TV-mediet drog igång i dagens stora skala. Av någon anledning håller reklamfilmerna för bio än idag en väsentligt högre (minde anstötlig) språklig nivå än de som görs för TV. :? :o

Det verkar som om TV-reklamfilmsmakarna avsigtligt förstör språket. De kan varken hantera prepositioner eller verb- och substantivformer korrekt. :(

Kretiner är dom. Om det beror på att de är bottenskrapet av dem som vill göra film är det beklagligt. Om det beror på att de VILL göra fel för att få en effekt är det tragiskt. Tycker jag. Mest för att det betyder att de inte kan hitta på slagkraftiga effekter på något intelligent sätt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
scoredevil

Inläggav scoredevil » 2006-06-22 19:05

Jag har en rc-972 och efter ca 10 år så har jag inte kommit på tanken att varken upp/ned-gradera, antagligen inte förrän jag blir tvungen. prova en sådan om du kan, lätthanterlig fjärr är det i alla fall.

Nästa

Återgå till Köpråd