Moderator: Redaktörer
rhenrics skrev:Jag hade en Cdfix förut som kostade 16000 ny. Nog det sämsta köp jag gjort när jag insåg att min dvd-spelare pioneer dv515 som jag köpt begagnat för 450 spänn spelade till nästan oigenkännlighet lika bra.
Jag hade en Cdfix förut som kostade 16000 ny. Nog det sämsta köp jag gjort när jag insåg att min dvd-spelare pioneer dv515 som jag köpt begagnat för 450 spänn spelade till nästan oigenkännlighet lika bra. Och då har den ändå den där legato linken som tydligen inte ska vara nåt bra. Men jag tycker min dvd-spelare är grym. Ibland när man läser recensioner på nätet så svamlar dom om att metalliska ljud från cymbaler kan låta digitalt på billiga cd-spelare, och OJ vad mycket bättre det blir när cd-spelaren kostar fyrsiffriga belopp. Så jag satt och A/B lyssnade på dvd:n, sedan cdfix osv och hörde ingen skillnad alls på cymballjud eller liknande. Jag vet inte hur det är med transienter och dylikt, men den enda skillnaden jag hörde på vissa inspelningar och vissa sekvenser av låtar var att rummet fick liiite mer rymd. Men sånt där som att få bättre definierad bas, mjukare ljud, mer detaljer osv....ja det hörde jag faktiskt ingen skillnad på. Dessutom är dvd:n grym i transporthänseende, läser TOC på alla skivor snabbt, oavsett om det är cd, cd-r, dvd. Sen är den jäkligt snabb att manövrera mellan låtar, bra snabbsökning etc. På den här punkten är den mycket bättre än vissa sk high-end dedikerade cd-spelare.
JTarnstrom skrev:Hehe, har precis kollat igenom en annan tråd med liknande innehåll här på Faktiskt... Nu börjar det svänga igen, DAC-spåret blir hetare. Många som anser att drivverken i DVD-spelarna är bättre och då kanske motsvarande cd-spelare blir för dyra. 7600:an låter bra, det håller jag med om, men segheten är irriterande och jämfört med min gamla Arcam FMJ23:a saknas det något när det gäller tajmingen... kanske inbillar jag mig, kanske vill jag bara köpa mig lycklig, vad vet jag. Skulle en DA9 göra mig lyckligare?
Tärnström
MZMK skrev:Naturligtvis är ett drivverk optimerat för redbook cd alltid bättre än ett dvd-drivverk.
MZMK skrev:Vill du ha bra timing ska du köpa nåt som är designat för de egenskaperna. Dvs. Naim.
JTarnstrom skrev:...den dedikerade cd-spelaren lirar skjortan av Marantz DVD 7600.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster