nht 3.3

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

nht 3.3

Inläggav Pinnick » 2006-07-25 22:51

nån som hört dessa? Hur bra funkar de? Av det man läst så verkar de väldigt bra även om de har några år på nacken. Sitter en intåvänd 12" bas bl.a. Kan hittas för runt 13000:- beg.
Vore intressant att lyssna :-) Visserligen har jag pi60 men det vore intressant att lyssna ändå, you never know!

(hade planer att köpa 2.9 för 7-8 år sen..)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-25 23:07

1 Meter djupa, Olle Linder som brukar skriva för HiFi&Musik är stor älskare av dessa, och tja det är allt jag vet. Han, Olle Linder alltså, skrev en artikel om de nya Classic i senaste nummret för övrigt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-25 23:27

tror de bara är 31 tum djupa ;) Tänkte om någon som hört lite av varje, inkl Ino skulle kunna ha något att säga om dessa. De var ju inte så farligt dyra beg. och verkar ju ha fått lysande omdömen världen över och har på sätt och vis inbyggd basmodul eftersom 12" basen har en egen sektion i kabinetten. Samma Olle Linder som tyckte NHT 2.5i var en referens för runt 10000:- 1997. :-) ...Som nästan fick mig att köpa 2.9 för studiemedel för 3 månader typ.
Tack BF!
känns lite som om Ino är det som gäller här nuförtiden. 3.3 är säkert fina grejor det med till bra beg pris, kanske till halva pi60 + bs-60 priset och så slipper man löda och fanera tamejfan :P

(aboslut ingen anti-Ino tråd! jag är bara nyfiken av mig till naturen och gillar att fynda)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-26 00:00

NHT 3.3 är prestigemodellen från Ken Kantors händer. Än idag är det den mest kompromisslösa högtalare han gjort, i mina ögon. Fördelarna är samma som (nackdelarna):

1. Fronten är invinklad, så man kan ställa dem rakt och ändå få en vettig invinkling som gör att stereobilden kan projiceras bra från fler platser än mitt emellan högtalarna.
(Stämmer inte den förinvinklade froten så måste man vrida högtalaren, och det ser mycket märkligt ut.)

2. Högtalarens är konstruerad för att samarbeta med lyssningsrummet, och baselementets placering är vald för att ta hjälp av rummet inte bara under 80 Hz, utan upp till mycket högre frekvenser.
(Uppnår man inte bra klangbalans när man placerar dem som instruktionen, så är det svårt att få dem att prestera annorunda genom att finjustera placeringen.)

3. Fyrvägigheten gör att direktivitetsindex är konstant (och lågt) vid alla frekvenser inom arbetsområdet. Det gör att energikurvan överensstämmer väl med direktljudet, så högtalaren klingar väldigt lika oberoende av lyssningsavstånd och akustisk behandling av lyssningsrummet.
(Den tämligen stora spridningen gör att högtalaren kräver ett ganska dämpat rum om den inte skall låta lite "layd back".)

4. Basdelen nyttjar en långslagig 12" bas i sluten låda. Det är ett okomplicerat system med hygglig djupbasförmåga och god artikulation.
(Den slutna lådan ger en låg verkningsgrad, vilket gör att högtalaren för att få användbar känslighet dimensionerats så den är ganska lågohmig - man bör välja en kapabel effektförstärkare.)

I övrigt är högtalarsystemet; lågdistorderande, ljudtryckskapabelt och försett med välintegrerade delningar mellan de ingående elementen (den enda som inte renderar praktiskt taget perfekt rundstrlning är den mellan övre mellanregisterelementet och diskanten, men det är en nästan omöljlig uppgift att tillgodase (eftersom våglängden är för kort) med mindre än att man använder en mid-tweeter så man kan dela lägra i frekvens).

Slutsats: Totalt sett en av de bästa kommersiellt producerade högtalarna som har konstruerats under 1900-talet, räknat i prestanda per krona!

Som alltid när det gäller högtalare bör man som spekulant se till att få lyssna på dem i en akustiskt god miljö så man kan bilda sig en uppfattning om vad de kan prestera, och så man kan avgöra vad man subjektivt tycker om resultatet.

Sammanfattning av egenskaper: Jag tror 3.3 tilltalar dem som gillar en bakåtlutat "icke-detaljerad" presentation, mer än de tilltalar dem som vill ha musikerna i knäet (eller rent av inuti huvudet).

Min erfarenhet är att de fungerar mycket bra även i ganska dåliga rum, men att de trots det ställer högre krav på rummet än medelhögtalarens, om man vill ha det allra bästa från dem.

Högtalaren är så genomarbetad och välbalanserad, att det inte är lätt att hitta något som går att förbättra utan att man måste ändra nästan allting.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-07-26 00:42, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-26 00:18

Jag håller med föregående talare och tillägger att högtalaren är strax under 90cm djup

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-07-26 00:36

Är det ngn som har såna hemma? Är bra sugen att lyssna på dem. Givetvis för att endast stilla nyfiknhet, ingenting annat. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-26 00:36

inklippt från stereophile.com

Dimensions: 42" H by 7" W by 31" D, not including grille or stabilizers. Weight: 123 lbs each.

hursomhelst
IngOehman, intressant redogörelse
en av de (många) sakerna jag gillar med pi60 är just dess detaljerade ljudbild. Det är väldigt kul att lyssna ibland på musik och se film . Man nästan kan se hur musikerna rör händer och grimaserar när de sjunger. Vore fortfarande kul att lyssna, men jag kan tänka mig att jag skulle sitta nöjd me det jag har efter en lyssning eller två eller tre dock. :)
tack.

fast 13000:- var inte så mycket iofs för säkerligen rätt kompetenta och kompletta grejor i en låda.

edit: v8, jag mé :-)

IngOehman, är dessa mer rumsanpassade till nåt sorts medelvärdesrum än dina pi60 t.ex.? D.v.s kan man få ur mer välljud ur pi60 med ett riktigt bra akustiskåtgärdat rum? :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-26 16:40

måste väl säga som så att jag är lite skamsen över att jag inte kan förvalta de fina svaren bättre. :oops: Det är väldigt intressant att höra detta t.ex. om 3.3orna. Men jag har inte tid att lära mig så mycket info om hur högtalare och hela linan funkar. Jag får nog helt enkelt skippa att dra igång trådar. Men! Jag litar på IngOheman omdöme även om han säljer konkurrerande produkter. :) så det var ju en helgott omdöme om dessa vilket fick mig att tänka i andra tankebanor lite grann. tack igen.

/Björn

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-07-26 20:45

Jag är åsså sugen på att höra dessa!

NHT 3.3, Thiel CS 2.3 och Intelligent Sound finns på min "vill-höra-lista".

:)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-07-27 10:59

Du bör lyssna även på Amphion, gärna modell "Xenon".
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-07-27 11:05

Har hört 2.9 vid ett flertal tillfällen, som jag utgår från är snarlik 3.3 utom i djupbasområdet (rätta mig om jag har fel!!!!).

En av mina absoluta favoriter. Under rätt omständigheter är det den näst bästa högtalare jag har hört. Under mindre bra omständigheter låter den precis som Ingvar skriver en smula bakåtlutad, men absolut inte dåligt, fortfarande rysligt bra.

Är man van vid en hel flock basmoduler i sitt rum är dock 2.9 en smula slak i botten. :mrgreen:

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Återgå till Köpråd