Ny nål eller ny pickup?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Ny nål eller ny pickup?

Inläggav Thomas_A » 2006-08-03 10:35

Jag måste köpa en ny nål till min Shure V15VxMR eller ny pickup.

Shuren har utgått men nålar finns ett par år till. Mätningar på denna PU har gjort att jag är tveksam till att spendera på en ny nål. Alternativ till ny pickup:

- Denon DL103 (MC, konisk nål, förvånansvärt låg distorsion, lågt pris, fina spec, men mitt MC-steg är inte högsta klass samt att konisk nål inte känns bra)

- Goldring 1042 (fin slipning på nål, i övrigt vet jag inte så mycket)

- Clearaudio Maestro (något för dyr, men ändå ett alternativ, väldigt fina spec, nåldim anges till 5/40 µm, frekensrak åtminstone Alpha/Beta varianterna)

- Ortofon OM40 (fin slipning på nål, frekvensrak med rätt last, distorsion vet jag inte så mycket om)

Clearaudion har ju en serie från Classic, Alpha, Beta, Virtuoso och nu nya Maestro med nålarm av bor. Specen ökar med priset vilket tyder på bättre matchade (handselekterade komponenter).

Har haft Clearaudio Alpha som när jag mätt på den var frekvensrak och kändes kraftfull och dynamisk i återgivningen. Enligt Veteran HiFi var det ingen skillnad på Alpha, Beta och Beta-S i blindtest. Dock var Virtusoson, som då var best specad, en uppgradering från Alphan.

Shure V15VxMR som jag har nu spårar bättre (i alla fall än en använd Alpha) men känns inte lika kraftfull och dynamisk och är inte absolut frekvensrak. Ny nål är dyr i Sverige, importvariant från USA finns. Men efter frakt och förmodad tull och moms betalas blir nålen ändå relativt dyr. Tveksam spec/kvalitet då distorsion verkar relativt hög (trots fin slipning och lätt nålarmatur).

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2006-08-03 11:03

Jag har precis beställt en om40 utbytesnål från Ljudmakarn (1395 kr, bäst pris i Sverige?). Får se när den kommer, förväntar mig stor förbättring från den Linn K18 jag använder nu.

Jag har haft en Goldring 1042 tidigare men gillade den verkligen inte i min dåvarande setup (LP12, Ittok, Cirkus). Den spårade inget vidare och lät mörkt. Linn K18 blev en stor uppgradering.

(Apropå pickuper, jag köpte mig igår en smyckesrengörare "Ultra wave cleaner" på Rusta (uppsala) för 49kr. Håller på att rengöra lite skitiga nålar med den just nu. Verkar fungera bra, testade rengöra en gammal Linn K5 nål igår, den blev helt ren och låter ok igen :D Nu får K18 nålen sig en tur i det vibrerande destvattnet.)

(Edit: Rackarns vad ren och fin nålen blev, diskanten har återvänt och det distar mindre än på länge! Jag rekommenderar verkligen Rustas smyckesrengörare till alla som inte har något bra sätt att rengöra sina diamanter på. http://www.rusta.se/product.asp?produkt ... p=86951047 )

Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Masen » 2006-08-03 12:57

Jag har precis monterat en ny Sumiko Pearl. Kostade 1200 spänn.
Funderade länge i vilken prisklass man skulle lägga sig, frågan är väl hur stor skillnad som hörs mellan 1500 och 5000? Och om det är värt pengarna??
Låter i alla fall lika bra, eller bättre än den gamla Goldring Electro II MC som satt på förut. Men det är ju verkligen svårt att köpa PU, man får ju inte direkt låna hem och testa på sin egen anläggning! Jag köpte efter rekommendation av Bo Hansson till just Continuo-spelaren.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-08-03 13:28

Sumiko Pearl ser bra ut i specen faktiskt. Då avser jag hur de specat kanalseparation och kanalbalans. Jag vet inte säkert, men jag har fått för mig efter att ha läst lite här och där och av de få mätningar på pickuper som finns, att en tajtare/bättre specifikation av dessa värden tyder på en noggrannare matchning av pickupens delar samt ett noggrannare bygge.

Denna snäva tolerans ger vad jag sett lägre distorsion och bättre spårning.

Jag tycker det är synd att inte fler "riktiga" mätningar görs eller visas från pickuptillverkarna.

Tack för tipsen. Köper jag en Sumiko Pearl ska jag försöka mäta på den lite.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-08-03 13:29

Hade förr en Denon DL103 som jag gilla en hel del. Så får du ju något mer att leka med, att leta rätt på en bra MC förstärkare :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-03 13:36

postpunk skrev:Jag har precis beställt en om40 utbytesnål från Ljudmakarn ...

Är det till din egenkonstruerade skivspelare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-08-03 15:31

Sumiko Pearl ser faktiskt rätt bra ut (en doldis verkar det som). Var köper man den för 1200:-?

Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Masen » 2006-08-03 16:40

Esoterisk hifi :wink: ska vara åf i Uppsala!
www.hifi-agenten.se/af_lista.htm

Återgå till Köpråd