Jag måste köpa en ny nål till min Shure V15VxMR eller ny pickup.
Shuren har utgått men nålar finns ett par år till. Mätningar på denna PU har gjort att jag är tveksam till att spendera på en ny nål. Alternativ till ny pickup:
- Denon DL103 (MC, konisk nål, förvånansvärt låg distorsion, lågt pris, fina spec, men mitt MC-steg är inte högsta klass samt att konisk nål inte känns bra)
- Goldring 1042 (fin slipning på nål, i övrigt vet jag inte så mycket)
- Clearaudio Maestro (något för dyr, men ändå ett alternativ, väldigt fina spec, nåldim anges till 5/40 µm, frekensrak åtminstone Alpha/Beta varianterna)
- Ortofon OM40 (fin slipning på nål, frekvensrak med rätt last, distorsion vet jag inte så mycket om)
Clearaudion har ju en serie från Classic, Alpha, Beta, Virtuoso och nu nya Maestro med nålarm av bor. Specen ökar med priset vilket tyder på bättre matchade (handselekterade komponenter).
Har haft Clearaudio Alpha som när jag mätt på den var frekvensrak och kändes kraftfull och dynamisk i återgivningen. Enligt Veteran HiFi var det ingen skillnad på Alpha, Beta och Beta-S i blindtest. Dock var Virtusoson, som då var best specad, en uppgradering från Alphan.
Shure V15VxMR som jag har nu spårar bättre (i alla fall än en använd Alpha) men känns inte lika kraftfull och dynamisk och är inte absolut frekvensrak. Ny nål är dyr i Sverige, importvariant från USA finns. Men efter frakt och förmodad tull och moms betalas blir nålen ändå relativt dyr. Tveksam spec/kvalitet då distorsion verkar relativt hög (trots fin slipning och lätt nålarmatur).