Nybörjarhjälp!..

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jipo

Nybörjarhjälp!..

Inläggav Jipo » 2006-08-10 22:16

Hejsan.. jag är en riktig nybörjare vad det gäller HiFi och tänkte ställa 2 grundläggande frågor inför mitt projekt...

Jag håller på en del med musikproduktion via dator och vill därför skaffa mej ett par sjusta Högtalare (har tänkt mej ett par billiga Golvhögtalare, efter vad jag har kollat passar de mina behov mest).
och efter ett samtal idag med min far (bor fortfarande hemma) ang. mitt högtalarköp tog han upp någonting jag inte läst någonting om, nämligen Analoga/digitala högtalare.. Jag har redan en Analog(?) förstärkare som ligger som är riktigt bra men den har några år bakom nacken.. som jag kunde tänka mej att använda. men går det att använda en analog förstärkare som mottagare av ljudet från min dator?

jag vet inte ens själv rikitgt vad jag pratar om.. men ajg har 100% koll på allt som har med datorer att göra.. så de är inga problem.. men de va just de jag nämde ovan... vet inte om jag har vänt mej helt fel med tanke poå att nivån ligger något högre här i detta forum..

Hoppas ni kan hjälpa mej en bit på vägen och att jag inte förstör med denna "nybörjarfråga"? :oops:

PS. min pappa har inte mkt koll på detta heller.. kanske e bara nått han har fått för sig...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-10 22:25

Om man har datorn ansluten till en jordad kontakt kanske det fungerar att ansluta från utgångarna på datorns ljudkort till förstärkarens lågnivåingång utan att den går sönder p.g.a spänningspotentialskillnader.
Ojordat skulle inte jag våga prova att ansluta extern förstärkare.
Har man digitalingång på förstärkaren kan man ansluta med optisk kabel viket är säkrast i detta hänseende.
Det finns några trådar om anslutning av stereoförstärkare till externt ljudkort på faktiskt.se om du söker lite, där finns flera bra lösningar föreslagna som jag dock inte kommer ihåg i detalj.
Det var bara en fråga när allt kom omkring, den andra kanske skullle varit vilka högtalare du borde köpa?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-10 23:45

det finns inga digitala högtalare, musiken som kommer ut ut högtalaren är analog likaså dina öron. (finns dock "digitala för/slutsteg/förstärkare, pulsbreddsmodulerande, nån annan som vet mer får förklara sånt) det går antagligen alldeles utmärkt att ansluta förstärkare direkt till datan (själv kör jag alltid full volym på det stället man kan ställa volym från [den lilla högtalarikonen och alla dom andra i samma fönster wav cd etc] sen ändrar jag bara volymen i winampen. har kört så till olika stärkare, direkt till slutsteg och till 2 olika mixers så det borde funka. nästan all utrustning (slutsteg/ mixer mastervol) ställd på mittenvolym, har inte pajjat nåt än

om du är händig, kolla högtalartävlingen. där lär du garanterat hitta bra högtalare som du kan bygga själv, antagligen ljusår bättre än köphögtalare för samma peng som du lägger på byggandet. willkommen to faktiskt
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Jipo

Inläggav Jipo » 2006-08-11 00:29

Tack så mycket för goda svar!

Nu undrar ajg bara... är de något speciellt som jag ska tänka på då jag ska koppla? eller e de bara att köra på?

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-11 01:40

stäng av apparaterna, inga sladdar i. sätt ej igång grejerna förren alla sladdar är i-pluggade, jag brukar dra igång burken först sen mixer sen slutsteg/stärkare det blir sånt jävla "POP" annars när man drar igång apparaterna. börja på minsta volym testa dej fram. personligen skulle jag aldrig vrida upp slutsteg/mixer/förstärkare till max, skulle hellre köpa fetare grejer o sälja det gamla (om jag var tvungen att vrida fullt) kör på hälften o se om det låter bra (efter du långsamt gått upp från 0)
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Jipo

Inläggav Jipo » 2006-08-11 16:02

<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-11 16:05

Jag skulle inte rekommendera att ansluta PC med förstärkare elektriskt. har egna dåliga erfarenheter av det. Även andras erfarenheter.

Optiskt ska det va! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Jipo

Inläggav Jipo » 2006-08-11 23:45

Är det nån som kan ge mej ett tips på en bra Stereoförstärkare för en person med ytterst liten pengapung?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-12 11:25

Integrerad eller bara slutsteg?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-12 18:19

housemicke skrev:det finns inga digitala högtalare

Jo, det gör faktiskt det. Men inga bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-08-12 18:24

Det finns aktiva (inbyggt slutsteg) högtalare med digitalingång (ingång d/a)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jipo

Inläggav Jipo » 2006-08-12 21:36

DÅ är min högsta önskan att ni letar fram en budget-förstärkare med digital ingång till mej.. :lol:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-12 21:52

Köp då en helt vanlig hembioförstärkare.

Alla sådana har både digitala och analoga anslutningsmöjligheter.

En positiv sidoeffekt är också att du kan köra multikanalljudet med DVD-filmer.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Jipo

Inläggav Jipo » 2006-08-12 22:24

Är de nå "power" i dom då?

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-12 22:51

Svante skrev:

lite OT men hur fungerar dom?

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-12 23:16

housemicke skrev:
Svante skrev:

lite OT men hur fungerar dom?

Jag har sett papper om två olika varianter, den ena med en talspole uppdelad i olika många varv, den var 7-bitars tror jag, den andra var med flera element, ett för varje bit. Den senare tror jag inte funkade alls annat än precis rakt framför i ekofritt rum, den förra har åtminstone vissa förutsättningar att ge någon sorts vettigt ljud (nåja), men den eldar ju effekt i onödan när de olika lindningarna motverkar varandra.

Det är rena forskningsprojekt alltså och de är knappast intressanta annat än som kuriosa.

Man kan alltså lugnt anta att om en tillverkare pratar om en digital högtalare så är det en vanlig analog högtalare med en ingång för digitala signaler och någon sorts inbyggd omvandling till vanlig hederlig analog ström och spänning. Eller så menar de bara att man kan spela digitalt lagrat ljud (från CD tex) på dem... Allt för att få skriva ordet "digital". :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jipo

Inläggav Jipo » 2006-08-12 23:31

Tillbaka till ämnet..

Vilken Hemmabiostation tycker ni jag ska köpa....?
även högtalare skulle ajg vilja ha hjälp med.. har tänkt mej ett par PA-högtalare eller vanliga Golvare... som altså ska fullända min dator/studio..?

OT:

http://www.blocket.se/vi/9037245.htm?ca=11_s

är det någonting att ha över huvud taget... (syftar på stärkaren)

och en sak till: menar ni att jag ska koppla in via AUX isåfall?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-13 00:57

Jipo skrev:Tillbaka till ämnet..

Vilken Hemmabiostation tycker ni jag ska köpa....?
även högtalare skulle ajg vilja ha hjälp med.. har tänkt mej ett par PA-högtalare eller vanliga Golvare... som altså ska fullända min dator/studio..?

OT:

http://www.blocket.se/vi/9037245.htm?ca=11_s

är det någonting att ha över huvud taget... (syftar på stärkaren)

och en sak till: menar ni att jag ska koppla in via AUX isåfall?

Det ser ut som om den förstärkaren bara har Dolby pro logic. Du ska ha en förstärkare som klarar att avkoda både DTS och Dolby Digital som är äkta 5.1-format.

Sedan vilket märke är svårare att bestämma åt dig. Jag tycker du kan gå runt till några butiker och lyssna och och känna på några olika. Då har du sedan gjort ett eget aktivt val. Jag tycker inte du ska låta andra göra val åt dig eller lita alltför mycket på vad SPECIELLT folk på internetforum tycker. Du vet ju inte vilka kunskaper folk här besitter (i och för sig är här kunskapsnivån ovanligt hög!, men ändå.) och att då lita på de första typ fem första svaren kan bli en dyrköpt historia.

Om du vill ha några märken att gå på som någon vädigt generell utgångspunkt så kan du kika efter Harman Kardon och Denon.

Och JA, de HAR "pulver". Hur mycket uteffekt de har kan ju enkelt läsa i uteffektspecen. Och normal lyssnings så ligger du ändå bara på under 1 watt i uteffekt så då kan du tänka att du inte kommer att behöva 600 watt annat än om du spelar extremt dynamisk musik (finns knappt på "normala" skivor).

Om du ska gör musik i datorn så råder jag dig inte att skaffa PA-högtalare. Bättre då med några relatiovt frekvensraka monitorer. Kolla i musikaffärer, de brukar ha ganska schyssta burkar. Här gäller att du ska LYSSNA. Då kommer du att hör själv vad som är bra eller dåligt (eftersom högtalare alltid låter ganska olika och ingen är ens i närheten av "perfekt" om vi talar om "normala" prisklasser. Beror ju på vilka krav du har dock... Du skrev om "fulländning", men då talar vi om andra pengar än det 900 kronors begskrotet du hittat på Blocket.

AUX ingången funkar bra. Du kan även använda video in eller tape in el.dyl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-13 01:01

Johan_Lindroos skrev:AUX ingången funkar bra. Du kan även använda video in eller tape in el.dyl.

Var det inte digital optisk överföring det skulle vara?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-13 01:32

Tycker det är klokt att minnas två saker:

1. Ljud är en analog företeelse.

2. Analoga system kan med rätt stor lätthet konstrueras för ett S/N om mer är 130 dB. Enda undantaget är LAGRINGS-system.

Man kan därför hävda att det ur prestandahänseende är ifrågasättbart om digital signalbehandling i avspelningskedjan är något som är värdefullt.

Ser man på uppgiften ur ett ekonomiskt perspektiv kan dock digitala förstärkarlösningar vara attraktiva, och för lågfrekvensbruk (<1000 Hz) är det rent av så att de faktiskt matchar även de bästa analoga lösningarna! :o

Digitala högtalare är nonsens i alla sammanhang. Det går svårligen att konstuera något argument för att det skulle vara fördelaktigt att dela upp själva membranen (eller "luftskakningsanordningen" om något annat än ett fysiskt skakande membran är aktuellt) i "bitar", jämfört med att mata med med en signal som är summan av bitar med olika vikt. Men den som vill får förstås gärna försöka. :wink:

Om någon däremot har en annan definition på vad en digital högtalare är, är det dock svårare att såga konceptet utan att få definitionen förklarad. Det kanske är en analog högtalare som trots allt avses. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-13 01:55

paa skrev:
Johan_Lindroos skrev:AUX ingången funkar bra. Du kan även använda video in eller tape in el.dyl.

Det har inte jag påstått. Det var det nog andra som tyckte.

Har man inga problem med potentialskillnader så funkar det finfint med analog anslutning också, bara man ser till att ha ett lågbrusigt riktigt ljudkort. Ljudkort på moderkortet och hos bärbara datorer brukar ju brusa alldeles förfärligt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-13 01:59

Ingvar och Svante, tänk på att frågan från "Jipo" kan vara något felformulerad. Därför tror jag att era mer invecklade svar om digitala högtalare snarare förvirrar Jipo mer än hjälper.

Jag tror att Jipo snarare menar vanliga aktiva drivna högtalare (högtalare med inbyggda förstärkare) som är försedda med digital ljudingång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-13 10:51

Johan_Lindroos skrev:
paa skrev:

Det har inte jag påstått. Det var det nog andra som tyckte.

Det var trådskaperens högsta önskan, han skrev ju så här:

"DÅ är min högsta önskan att ni letar fram en budget-förstärkare med digital ingång till mej"
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Jipo

Inläggav Jipo » 2006-08-13 12:44

Som ni anske inte har förstått så är min kunskap om hårdvara när det gäller Ljudanläggningar (inte datorn) MYCKET begränsade och vet aknske inte alltid vad jag pratar om :oops:

såhär långt har jag förstått:

Jag rekomenderas ett par PA-högtalare (vilket jag redan har hyffsad koll på PGA att jag har ett par stå)

Jag ska ha en HembioReciever för att driva mina högtalare.

Jag ska ansluta mitt ljudkort i tex AUX på Hembioförstärkaren

Obesvarade frågor:

Klarar en Hembio-förstärkare att driva högtalarna utan ett slutsteg?

Vilken prisklass kommer denna förstärkare att hamna på (BILLIGT BILLIGT!)

Grejjen är att jag inte är ute efter värsta grejjerna, utan att jag ska ha ett par sjusta högtalare ur "svensson-perspektiv" som inte kostar allt för mycket, med tanke på att jag fortfarande går på gymnasiet och att en månadsinkomst på 950 kr i studiebidrag är något man inte kommer särskillt långt med.

Over and Out!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-08-13 12:50

Hembio-förstärkare har inbyggda slutsteg, inga problem där.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Jipo

Inläggav Jipo » 2006-08-13 12:53

Okej.. då tror jag bestämt att de blir en Tripp till Storstan imorgon och ta en titt på lite förstärkare/Högtalare

Nån som kan tipsa vart då? (i STHLM)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-08-13 12:55

Vad har du för budget?

Ska du köra på dina PA-högtalare?

Vad har du för ljudkort i datorn?

Har ljudkortet digital utgång?

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Jipo

Inläggav Jipo » 2006-08-13 12:57

Digital Utgång?

Jag har alltid tänkt att jag ska bara köra med vanliga "stiftet" eller? :?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-08-13 13:00

Du menar en kabel med "liten-hörlurspropp" i ena änden och "svart/röda steroproppar" i den andra?

Användarvisningsbild
Jipo

Inläggav Jipo » 2006-08-13 13:01

Precis.. ^^

Nästa

Återgå till Köpråd