Högeffektalternativ

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2003-12-03 13:06

Kraniet skrev:måste dock säga att jag upplever komplex musik som bästa testmaterialet.
enkel "pling plong" musik låter alltid bra för det är mera ljud än musik. de flesta anläggningar är bra på att förmedla ljud medan färre(väldigt få) är bra på att förmedla musik.


Vad är musiken du lyssnar på om inte ljud :?: :wink:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2003-12-05 12:18

Update: Har tittat runt på ett par ställen efter Rotel och Bryston utan framgång. Blir hemlån av NAD S200 över helgen, så får jag se hur "illa" den låter. Bör i alla fall kunna verifiera om klippningsdisten jag tror mig höra flyttar sig till högre volymer... och hur höga dessa är. Skulle der räcka det med den effekten, så blir det nog GamuT i så fall om jag inte blir förtjust i steget för övrigt.
Skulle det låta bra, men klippningen inte flyttar upp nog högt i volym så kanske jag satsar på två sådana bryggat.

Återkommer med mer info om hur det gått / lyssningsintryck.

Edit: Gick inte alls... orkade inte lyfta den där den stod på hyllan så utan bärhjälp här hemma vågade jag inte chansa...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2003-12-09 13:57

S200 låter inte speciellt bra så det kanske var lika bra att du inte orkade lyfta den.. :wink:
Har testat den mot den minsta integrerade naden (den med cd,radio,förstärkare i ett) och lillen lät mycket bättre. Testades på B&W nautilus 802(803?)..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2003-12-09 14:35

Aja... så illa är det inte... har hört både 802 och Euphonia med silverline-elektroniken och kan inte påstå att det är dåligt... och med annan CD och försteg så borde det kunna bli något bättre.
Frågan är väl snarare om det är bra nog... dvs... om det kommer upp i klass med min Holfi på de punkter där jag är kritisk i lyssnandet.

Den lille integrerade kan tyvärr inte ge 700W, så den är "ur spel".

( Får se om jag kan få släphjälp till helgen och göra försöket då... annars får det välta till efter nyår - om det finns kvar då. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2003-12-14 13:30

S200 testad under helgen och åker tillbaka till affären imorgon.
Slutsats: Den extra effekten hjälpte för de nivåer jag lyssnar på, vilket innebär att GamuT är "på banan" igen. Jämfört med min Holfi så var silverlinen renare, hade mer kontroll i basregistret och petade ur sig lite mer diskant också. Den hade mer svärta mellan instrumenten. Ljudbilden var inte lika bred, men däremot högre... Lite som att den var 4:3 mot Holfins 16:9. Så långt allt väl... däremot fick den instrument att låta en aning syntetiska. Ta t.ex. The Bell på Tubular Bells II: Upplösning och panoreringar utmärkta... bra bett i Tubklockan... men när den övergår till en sologitarr så hör jag som gitarrist klart och tydligt att den inte låter helt "frisk". På den punkten låter min Holfi mycket bättre - även om den inte hänger med NADen i upplösning och kraft.

Så nu blir nästa test att ta hem GamuT:en.... *svider i plånboken* Effektmässigt matchar den en S200 och har några Watt extra - om man skal gå efter kubmätning, dvs.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster