Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Så här är läget: efter tråden om hur mycket effekt man eg. behöver så har jag nog kommit till slutsatsen att det kanske inte är mina öron det ringer i när jag skruvar upp lite som jag tidigare trott, utan kanske faktiskt så att det är slutsteget som klipper. ( 100W Holfi som driver Canton Digital 1.1 @ 86.5dB känslighet)
Tanken har tidigare varit att uppgradera till GamuT D200, fast då av andra skäl än effektmässiga... men nu börjar jag tvivla på att det är tillräckligt - iofs en dubblering av effekten, så lite nytta skulle det ju göra.
Nu närmar jag mig frågan: inom min något begränsade ekonomi verkar det inte finnas så många högeffektalternativ och det som är mest uppenbart är NAD S200. Jag har hört talas om att LTS testat detta och funnit det färgande... Det jag undrar över är ifall någon varit närvarande eller på annat sätt vet/kan berätta hur mycket/på vilket sätt som det inte gör saker helt rätt.
Sekundärt skulle jag kunna fråga ifall ni har en idé på något annat jag skulle kunna testa bland det som finns i handeln nu. (Budgettaket ligger väl på 40,000 - det är vad ett demoex GamuT skulle kosta mig)
IngOehman skrev:Är också hörlurslyssning ett steg mot perfektion?
IngOehman skrev:Är också hörlurslyssning ett steg mot perfektion?
Inte i min värld. Tvärtom är det ett stort steg tillbaka från även en medelmåttig högtalaråtergivning. I varje fall om man är ute efter en holografisk kommunikation mellan inspelningsvärlden och avspelningsrummets upplevelse. Rumskorrigerare fördärvar denna kommunikation eftersom korrigeringarna är riktningsokänsliga.
Den datainsamling som är fundamental för korrigerarens möjligheter att göra något positivt saknar helt enkelt väsentliga likheter med det sätt som örat upplever ljudfältet.
PS. Nu skall jag kanske förtydliga mig. Jag är ingen motståndere till intelligenta manuellt införda eq-åtgärder i basområdet, om problemen i rummet är av sådan dignitet att det är en välgörande medicin. Det är det ibland. Men kan man åtgärda problemen akustisk blir det i regel ännu (mycket) bättre.
Nattlorden skrev:Dessutom önskar jag en rak frekvensgång...
IngOehman skrev:Visst, men på vaddå? Inte direktljudet tydligen.
Det är ju det som får knöcklas till om man vill att energikurvan (medelvärdet av alla anlända ljud) skall bli rakt. Frågan jag ställer mig är varför någon vill knöla till det enda ljud som har direktkontakt med solisten, för att åstadkomma en mätapparats tillfredställelse. Är du säker på att du verkligen upplever att det låter bättre?
Vet inte vad du menar med "direktljudet".
Nattlorden skrev:Vet inte vad du menar med "direktljudet". Jag bryr mig inte på om det är linjärt när det lämnar högtalaren (vilket jag iofs kan få bara slår om boxen till läge '0' och då är det linjärt inom +-½dB) utan att det är linjärt när det når mina öron.
...Japp, jag är 110% säkert på det.
Vad man knöcklat till bryr jag mig inte på bara slutresultatet bli bra nog för mig. Och det är inte maskinens tillfredställelse det gäller - utan min.
Kan som fotnot påpeka att det som slutligen sålde mig på högtalarna inte var några diagram/mätdata eller tekniksnack - utan hur bra en gammal inspelning med Louis & Ella lät. ("Summertime" på en Louis Armstrong samlingsplatta)
IngOehman skrev:När man aktiverar en rumskorrigering så adderar korrektionsapparaten nya direktljud som skall släcka ut reflektioner från lyssningsrummet, men bara som mätmikrofonen (som är rundtagande) upplver det. Örat kan höra riktningar och tycker inte alls att reflektionerna släcks ut, utan hör istället två ljud. Det är åtminstone sant vid lite högre frekvenser än de allra lägsta.
Å andra sidan hoppas jag att de flesta inte köper apparater baserat på hur en enda skiva låter heller, förutsatt att man inte har för avsikt att spela bara denna enda skiva förstås.
IngOehman skrev:Min teori är att man skall lyssna på så mycket olika saker som möjligt, för det kommer man att göra i framtiden om man köper grejjen. Inte så många olika, utan så mycket olika. Alltså att de skall vara så olika varandra som möjligt.
Om man bara lyssnar på en eller få saker så är det oftast bra att välja sådant som är inspelat med så enkel utrustning (inte dålig, billig eller något sådant, utan rak, kort okomplicerad, helst två eller få mikrofoner rakt in på inspelaren) men som är så komplicerad musik som möjligt.
Enkel gles musik låter bra på vad som helst, och komplicerade inspelningar (mycket processade) låter dåligt i alla anläggningar (eftersom de är dåliga).
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster