Nya kompisar till min Squeezebox (och QLN QuBiC 121)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

Nya kompisar till min Squeezebox (och QLN QuBiC 121)

Inläggav TCM » 2006-09-11 14:58

Man blir ju sugen på fler saker när man har köpt en Squeezebox och inte är helt nöjd med resten av utrustningen.

För tillfället kör jag min SB analogt till en Sony STR-DE315 [ http://www.minhembio.com/produkt/13770 ] och sedan vidare till ett par Genexxa GP 200 (min sambos utrustning). Jag tycker inte att ljudet är speciellt klart och tydligt och undrar vad ni tycker skulle vara en bra uppgradering.

Jag har ett par QLN QuBiC 121 sedan tidigare, men det är några år sedan jag lyssnade på dom. Är det någon som har erfarenhet av dom och skulle kunna säga om det är något att bygga vidare på?

En ny förstärkare kanske? Kanske http://www.musicalfidelity.com/products ... /x150.html ?

Kanske en extern DAC? http://www.harmonydesign.se/da9.htm eller http://www.musicalfidelity.com/products ... dacv3.html kanske?

Har inte lyssnat MF:s grejer, men jag har sett bra recensioner och jag gillar deras utseende :D
When routine bites hard

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-09-12 22:01

Om du är ute eftet en dac eller ett ljudkort så kan jag rekommendera dessa två sidor:

Kika på den här sidan: http://www.diykits.com.hk/dac.html

Många bra och prisvärda dacar.

På det här forumet: http://www.head-fi.org/ står mycket matnyttigt om externa dacar och ljudkort.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-12 22:37

Hmm. SB3 skall spöa det mesta även på analogutgångarna. Om vi antar att det är riktigt så skulle jag satsa på en ny förstärkare. Detta säger jag trots att jag är en anhängare av att satsa på "källan".

Du verkar vara en kille med koll annars skulle jag fundera över mjukvaror och inställningar om du inte får SB3:an att låta "klart och tydligt". Det borde inte vara den som är problemet.

:-)

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-12 23:28

SB3 dras ju med lite väl höga jitternivåer och mäter för övrigt inte i klass med de bästa DAC:arna, så nog skulle du satsa på en bra DAC.

Mvh

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-09-12 23:40

Om jag fick bestämma skulle högtalarna ut först av allt, dom är en riktig flaskhals och du kan aldrig få bra ljud med dom vad du än stoppar för elektronik bakom!

Tror dina QLN (om det är dom små stativarna) kommer leverera långt mer välljud än GP200

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-12 23:47

Ja, naturligtvis är högtalarna en jättestor flaskhals. Noterade inte det först jag läste ditt inlägg.

Men glöm inte att bypassa SB3:s volymkontroll. Den arbetar i den digitala domänen. Inte bra. Men det gör du väl?

Mvh

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-12 23:50

woland skrev:SB3 dras ju med lite väl höga jitternivåer och mäter för övrigt inte i klass med de bästa DAC:arna, så nog skulle du satsa på en bra DAC.

Om man törs lita på tillverkaren:
SlimDevices skrev:Intrinsic jitter: less than 50ps (standard deviation)

En "fristående" jitter mätning - http://forums.slimdevices.com/showthrea ... ght=jitter
Det brukar annars ofta änges som ett skäl FÖR SB3:an, att den är lågjittrig. Vad jämför du med?

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-13 00:08

Jag kollade upp den eftersom det har skrivits en hel del om den.
Sterophile har gjort en del mätningar om du kollar:

http://www.stereophile.com/digitalproce ... ndex3.html

De mätte "321 picoseconds".

Men visst, för 3000 spänn är den ju helt OK.

För att citera John Atkinson:

"While the Slim Devices Squeezebox with stock power supply (footnote 1) offers generally good performance from its analog outputs, it was the sound it produced driving a high-end DAC from its digital output that persuaded me to purchase the review sample. While I still turn to a dedicated disc player for the highest sound quality, much of my listening to music is done while I'm doing something else—writing, editing, reading—and for that, the Squeezebox has become my primary source. As I wrote in the mid-April eNewsletter"

För bakgrundsmusik när man lyssnar okritiskt så verkar den ju vara rena fyndet. Vad mer kan begära för det priset.

Man kan ju jämföra den med Benchmark DAC1 också uppmätt av Sterophile:

http://www.stereophile.com/digitalsourc ... ndex4.html

Man ser ju att SB3:an har en bra bit att gå.

Mvh

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-13 00:22

Intressant! Lustigt att det inte har skivits mer om det. Måste kolla detta.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-09-13 11:59

woland skrev:Men glöm inte att bypassa SB3:s volymkontroll. Den arbetar i den digitala domänen. Inte bra. Men det gör du väl?

Mvh

och hur gör man detta?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-13 12:51

Koffe skrev:Hmm. SB3 skall spöa det mesta även på analogutgångarna.

Intressant, var hittar man mätningarna som påvisar detta? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-09-13 13:04

Kribban skrev:
woland skrev:Men glöm inte att bypassa SB3:s volymkontroll. Den arbetar i den digitala domänen. Inte bra. Men det gör du väl?

Mvh

och hur gör man detta?

MVH Christer

Det gäller alltså om man använder den digitala utgången.
Det finns en inställning för det i spelarinställningarna, jag minns inte på rak arm, fixed level for digital out eller nåt sånt.

Det finns även teorier om att digitalljudet blir bättre om analogdelen mutas. :?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-13 13:16

Nu har jag hittat Atkinssons test och apparaten är i motsats till Koffes påstående högst medioker från den analoga utgången.

DA-omvandlarens lågnivåinjäritet är tveksam, bruset för starkt och frekvensgången inadekvat.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-09-13 13:30

Jag tycker att det låter bra från den analoga utgången men jag får nog prova att köra digitalt.

Det gäller alltså om man använder den digitala utgången.
Det finns en inställning för det i spelarinställningarna, jag minns inte på rak arm, fixed level for digital out eller nåt sånt.

Det finns även teorier om att digitalljudet blir bättre om analogdelen mutas.

ok CJNE. Jag får testa den digitala utgången någon dag :)

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-09-13 13:40

Kul att svaren börjar trilla in. Är ny på forumet och jag tycker att det verkar ganska aktivt, men senaste dagarna verkar alla ha fastnat i Swedish Statement tråden :D.

Har inga större kunskaper på det här området, men jag har intresserat mig för det på senaste tiden (sen jag köpte min SB3). Har tillbringat ganska mycket tid i Slim Devices forum dock. När man har läst Slim Devices Audiophile forum ett tag så börjar det snurra i huvudet runt alla diskussioner om DAC:ar, strömförsörjning [ http://www.boldercables.com/servlet/Detail?no=377 ], moddade Squeezeboxar [ http://www.boldercables.com/servlet/Detail?no=372 ] osv.

Erol skrev:Om du är ute eftet en dac eller ett ljudkort så kan jag rekommendera dessa två sidor:

Kika på den här sidan: http://www.diykits.com.hk/dac.html

Många bra och prisvärda dacar.

På det här forumet: http://www.head-fi.org/ står mycket matnyttigt om externa dacar och ljudkort.

Har sett att Zhaolu:n har rekommenderats på flera ställen, men jag är lite tveksam till att beställa från Hong Kong. Hängde inte riktigt med på elläran i skolan, så jag är lite osäker på om produkter från Hong Kong funkar här (även hur det funkar vid eventuella fel).

Koffe skrev:Hmm. SB3 skall spöa det mesta även på analogutgångarna. Om vi antar att det är riktigt så skulle jag satsa på en ny förstärkare. Detta säger jag trots att jag är en anhängare av att satsa på "källan".

Du verkar vara en kille med koll annars skulle jag fundera över mjukvaror och inställningar om du inte får SB3:an att låta "klart och tydligt". Det borde inte vara den som är problemet.

Jag tror att jag har fått till inställningarna ok. Jag tror inte problemet ligger där. Däremot en ny förstärkare skulle jag inte tacka nej till... MF X-150 ligger egentligen lite högt i pris för mig, så andra förslag skulle mottagas med glädje.

Strauss skrev:Om jag fick bestämma skulle högtalarna ut först av allt, dom är en riktig flaskhals och du kan aldrig få bra ljud med dom vad du än stoppar för elektronik bakom!

Tror dina QLN (om det är dom små stativarna) kommer leverera långt mer välljud än GP200

Det stämmer! Det är stativare (men jag saknar stativ). Som jag kommer ihåg så lät dom ganska bra när jag lyssnade på dom senast för några år sen. Kan du rekommendera några bra stativ?

woland skrev:Ja, naturligtvis är högtalarna en jättestor flaskhals. Noterade inte det först jag läste ditt inlägg.

Men glöm inte att bypassa SB3:s volymkontroll. Den arbetar i den digitala domänen. Inte bra. Men det gör du väl?

Mvh

Är lite osäker på om jag "bypassar" volymkontrollen (sitter på jobbet) - men jag är ganska säker på att jag kör volymen på 40 (högsta nivån) och använder bara volymkontrollen på stereon.

Morello skrev:Nu har jag hittat Atkinssons test och apparaten är i motsats till Koffes påstående högst medioker från den analoga utgången.

DA-omvandlarens lågnivåinjäritet är tveksam, bruset för starkt och frekvensgången inadekvat.

Diskussion i Stereophiles forum med John Atkinson
http://forum.stereophile.com/forum/show ... #Post11428
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-09-13 13:46

En annan sak som jag inte har tagit upp är akustiken. Där är jag medveten om att mitt rum inte är bra, men det ska ändrats lite snart. Inget revolutionerande utan bara någon matta och tunna gardiner... Bor i ett nybyggt hus med golvvärme -> mattor "förbjudet".

Jag har inget "lyssningsrum" utan jag vill bara ha ett bra allmänljud i mitt vardagsrum.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-09-13 14:30

Morello skrev:Nu har jag hittat Atkinssons test och apparaten är i motsats till Koffes påstående högst medioker från den analoga utgången.

Sen får man komma ihåg att det är just John Atkinson som testat den, han har ju prövat det mesta dyr-hifin på denna jord. Medioker för honom är väl allt mellan 10-50.000:- (typ).
Enda "dyr-hifin" jag testat mot är Audionet ART V2 för 34.000:- i min anläggning skulle jag inte byta den mot squeezeboxen med analoga utgångarna (annat än att sälja den då och köpa mer squeezeboxar till resten av huset :lol: )

Det jag vill komma till är att analogutgångarna är inte dåliga på något sätt.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-09-13 15:44

Jag fortsätter att slänga in frågor i "min" tråd. Med anledning av vad jag skrev om den relativt dåliga akustiken i mitt rum - är det någon som har testat detta?

http://www.inguzaudio.com/RoomCorrection/
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=26005

Det skulle vara jätteintressant och höra eventuella erfarenheter. Hur effektivt det är och även hur användarvänligt det är.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-09-13 16:32

Jisses vad bra! Jag visste inte att det fanns rumskorrigeringsplugins, nu kanske man ska ta fram mätmicken då :lol: :lol: :lol: :lol:

Damn måste beställa en ny server också (minst 2.0 Ghz), men det hade jag iofs tänkt att göra ändå :roll:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-13 21:16

Strauss skrev:

Sen får man komma ihåg att det är just John Atkinson som testat den, han har ju prövat det mesta dyr-hifin på denna jord. Medioker för honom är väl allt mellan 10-50.000:- (typ).
Enda "dyr-hifin" jag testat mot är Audionet ART V2 för 34.000:- i min anläggning skulle jag inte byta den mot squeezeboxen med analoga utgångarna (annat än att sälja den då och köpa mer squeezeboxar till resten av huset :lol: )

Det jag vill komma till är att analogutgångarna är inte dåliga på något sätt.

Det var mitt omdöme om apparaten - inte Atkinsons. Jag studerade hans mätningar och drog slutsatsen att apparaten ifråga presterar ganska mediokert jämfört med väldigt många CD-spelare för ganska blygsamma belopp. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-09-13 21:18

Morello skrev:Det var mitt omdöme om apparaten - inte Atkinsons. Jag studerade hans mätningar och drog slutsatsen att apparaten ifråga presterar ganska mediokert jämfört med väldigt många CD-spelare för ganska blygsamma belopp. :)

Okej! Då är jag med :)
Men har du lyssnat på den? Det är ju det enda som betyder något egentligen.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-14 15:02

Morello,

Ditt citat av mej:
Morello skrev:
Koffe skrev:Hmm. SB3 skall spöa det mesta även på analogutgångarna.

Intressant, var hittar man mätningarna som påvisar detta? :)

När jag citerar vad jag skrev:
Koffe skrev:Hmm. SB3 skall spöa det mesta även på analogutgångarna. Om vi antar att det är riktigt så skulle jag satsa på en ny förstärkare. Detta säger jag trots att jag är en anhängare av att satsa på "källan".

Ser du problemet?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-16 23:46

TCM skrev:Jag fortsätter att slänga in frågor i "min" tråd. Med anledning av vad jag skrev om den relativt dåliga akustiken i mitt rum - är det någon som har testat detta?[...]Det skulle vara jätteintressant och höra eventuella erfarenheter. Hur effektivt det är och även hur användarvänligt det är.

Jag har provat att installera mjukvarorna. Installationen verkade fungera men det drar tok-mycket cpu. Min IBM-laptop, som går som media-server, gick i botten och det blev bara tystnad på utgången i SB3:an. Jag är oxå nyfiken :-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-17 00:11

Det blir en test av Squeezebox i nästa MoLt!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-17 00:28

Sweet!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-17 00:32

Ja, han var faktiskt positivt överraskad, vår testare Bengtsson.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-17 02:05

Låter bra det eftersom den troligtvis kommer ingå i nästa bostads ljudsystem...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-09-17 09:29

IngOehman skrev:Ja, han var faktiskt positivt överraskad, vår testare Bengtsson.

Vh, iö

Ska bli spännande att se resultatet! Alla blir positivt överraskade över det smidiga gränssnittet. Men det det som ska bli extra skoj är att se hur ljudet bedöms av världens mest kritiska testare!?

Användarvisningsbild
jpontus

HD DA9

Inläggav jpontus » 2006-09-23 15:37

Jag införskaffade nyligen en Squeezbox. Mkt beroende på goda testresutat i kombo med extern DAC. Tidigare har jag kört med en DVD spelare (Cambridge Audio DVD300) som transport med Harmon Design DA9 som dac. Ville uppgradare när transporten började bli sliten. Vilket lyft det blev med Squeezboxen och DA9! Ljudet blev med harmoniskt, öppnare men ändå mer lättlyssnat och mindre "stökigt". Min åsikt är att Squeezboxen gör sig bäst med en DAC och oförstörd komprimering, vilket de flesta hifi-tester också visar. Har ej testat andra DACar men DA9 funkar utmärkt (en generation gammal jmf med de som nu säljs). /Pontus

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Re: HD DA9

Inläggav Koffe » 2006-09-23 17:48

jpontus skrev:Jag införskaffade nyligen en Squeezbox. [...] Har ej testat andra DACar men DA9 funkar utmärkt (en generation gammal jmf med de som nu säljs).

Kul! Välkommen föresten!

Nästa

Återgå till Köpråd