Jag behöver en wordclock

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Jag behöver en wordclock

Inläggav NNord » 2006-09-12 20:06

Jag behöver en wordklock för att hantera 8 enheter, gärna upp emot 20 digitala enheter !

Jag kan tänka mig att någon skulle kunna bygga ihop en rätt enkelt. Men jag tänkt också att det borde finnas för studiobruk. Jag vill inte köpa någon fånig highendgrunka.
NN

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2006-09-13 10:06

behöver du en WCgenerator eller bara en split?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-09-13 14:49

Jag behöver den enheten som genererar klocka. Vet itne vad det heter, men själva masterklockan då !
NN

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-09-13 17:56

Hur mycket deg är du villig att skiljas från?

Är det en profesionell instalation?

Tyska Rosendahl gör dom absolut bästa klockorna, men det kostar ju en slant, Jag har en Nanosync, men den har bara sex ut och kostar 13000 + moms nånting hos, poltekink.. Nanosync HD har nog 8 ut, men Poltekinik har inget pris på den i sin prislista...

Däremot Rosendahls Nanoclock har 12 utgångar, kostar 10.045 + moms enligt polteknik...

Om mitt minne inte sviker mej så tror jag att Apogees "Big ben" bara har sex out, kunde inte kolla eftersom Apogees sajt verkar vara nere för tillfället.
Lucid har några generatorer också, men dom har jag ingen som helst erfarenhet av..

Jag har dålig erfarenhet att kedjesynka enheter, men det kan ju vara ett möjligt alternativ om du har nån enhet med en bra masterklocka -- Har enheterna in/ut kan man ju koppla dom med kablar emellan, har dom bara in, kan en radda BNC T-kopplingar med kablar emellan funka, men det är lätt att man får impedansfall i sådana kopplingar och man skall alltid avsluta kedjan med en 75ohms BNC-terminator...

Engelska Sonnifex wordclock splitters, tyvär (vad jag vet) bara en till sex, men det kan kanske vara en dellösning...

Tyvärr är jag inte så hemma i Videovärlden, men där borde det finnas generatorer för multisynkning, men tanke på hyr mycket synk man behöver i där...

/ptr

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-09-14 10:12

ptr Tack för ditt utsökta långa svar !!!
Det är dels farsan som ska ha i sin hemmastudio då, för att styra diverse digitala grunkor. Alla jobbar tillsammans och det är ingång för word clock på samtliga. :)
NN

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-09-14 10:39

En okunnig fråga:
Är en word clock i princip samma som t.ex. klockan i en CD fast med hög noggrannhet och bättre drivförmåga?
I så fall låter 10kkr+ som ganska dyrt. Borde gå enkelt att bygga själv för ca 5kkr varav ca halva priset är en LC-audio klockmodul och resten är strömdel, låda och kontakter. Då får man förståss valfritt antal utgångar också.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2006-09-14 11:25

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-09-14 11:45

Nu är inte jag insatt i den professionella sidan där man använder wordclock, men jag tror att det är just det som det heter; en word-klocka. Ingen bit klocka och ingen högfrekvens 'CD-klocka'. Word är den hastighet som talen (word) skall klockas ut/in med, alltså samplingsfrekvensen.

//Michael

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-09-14 14:17

Sedan, min TacT har ju ingång för en klocka, försteget alltså. Sedan finns det likväl slutsteg från TacT som har ingång för klocka. Om man har många enheter, så kan det tydligen vara av intresse att synka dessa mot en gemensam enhet. Har jag hört.. :wink:

Är det någon som kan bekräfta att det är viktigt att ha en masterklocka i sitt system.

Om vi tänker oss till exempel att vi har..

CD-transport (digitalt såklart), wordclockingång
försteg (digitalt), wordclockingång
delningsfilter (digitalt), wordclockingång
slutsteg (digitalt), wordclockingång
slutsteg (digitalt), wordclockingång

Ja då har vi plöttsligt 5 enheter som skall synkas till rätt tid för alla AD/DA -omvandlare, ellerhur??

Jitter heter det väl.
NN

Användarvisningsbild
Vogel

Inläggav Vogel » 2006-09-14 15:32

*host host* Ska ni handla något är det bättre att vända sig till en återförsäljare, eftersom de kan ge bättre priser än distributören (Polteknik i fallet Rosendahl Nanosync).

Bara lite objektiv konsumentinformation.

Hälsningar
/Henrik

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-09-14 15:40

Jag vet inte ens vad jag behöver
NN

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-09-15 16:50

Vogel skrev:*host host* Ska ni handla något är det bättre att vända sig till en återförsäljare, eftersom de kan ge bättre priser än distributören (Polteknik i fallet Rosendahl Nanosync).

Bara lite objektiv konsumentinformation.

Du får vara hur objektiv som helst, men riktpriset från Poltekink är bara en startpunkt för de flesta av oss som handlar..

Vad har du för pris på en Rosendahls grejjor?

Hittar inget på er sajt..

/ptr

ps; ni behöver kolla över priserna på rekordista oxå; 4.366700.00 skr(fyra miljoner trehundra sextiosextusen sjuhundra) låter som ett smula överpris på en DW Fearn DT-2??? Eller?

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-09-16 22:16

NNord skrev:Jag vet inte ens vad jag behöver

Jag tror främst att du behöver stilla din nyfikenhet? 8O

Varför inte försöka låna en Masterklocka?

Vad jag kan förstå från din fråga är att du vill veta om dina digitala grejjor skulle låta bättre om dom synkades från en gemensam klocka. Eftersom jag inte har nån direkt erfarenhet av digital HiFi, så är det enda/bästa rådet jag kan ge; låna eller hyr en klocka och testa om du kan höra någon skillnad!

Är alla enheterna tillverkade av samma tillverkare? Och då; bygger dom nån masterklocka? Är det olika tillverkare, så är chansen att du skulle vinna på en extern masterklocka större än 50% :wink:

Silvervargs förslag om att bygga en masterklocka kan jag igentligen inte uttala mej om, men är man haj på sånnt så är det en möjlig väg. Jag har aldeles för klen kunskap om eletronikkonstruktion i almänhet och konstruktion av wordklockor i synnerhet för att kunna ge några råd i ämnet.

Däremot kan jag säga att i Pro Audio-världen är 10KKR inte någon större peng. Man betalar ju inte bara för dom ingående delarna utan det man betalar för är ju främst för driftsäkerheten. Jag kan inte stå med grejjor som plötsligt slutar funka och börja rådda med dom ute på golvet, sånnt är på tok för klutzigt. Jag lägger hellre lite mer pengar på "garanterad" diriftsäkerhet, än sparar en krona på osäkra kort i form av hemmabyggen. Givetvis, sitter man i hemmastudion eller har behova att synka HiFi'n digitalt kan DIY vara ett fullgott alternativ!

Vad gäller Nord Sr's behov i studion så är min erfarenhet att om man kopplar samman mer än två digitala enheter så vinner man mycket på att synka dom med en extern klocka. I den digitala världen är ju som vi alla vet, tiden A & O. Vad han sen skall välja för fabrikat får väll tillgänglighet och plånbok avgöra..

/ptr

Användarvisningsbild
Vogel

Inläggav Vogel » 2006-09-18 10:14

ptr skrev:
Du får vara hur objektiv som helst, men riktpriset från Poltekink är bara en startpunkt för de flesta av oss som handlar..

Om Polteknik säljer till något annat än listpris är de rejält puckade. Då får de inga återförsäljare som kan jobba för deras varor.

ptr skrev:Vad har du för pris på en Rosendahls grejjor?

Hittar inget på er sajt..

Har inte hunnit lägga upp dem än, men vi kan matcha vilket som helst pris. Alla priser på sidan är listpriser, och allt är därmed förhandlingsbart. Kontakta oss om för närmare upplysningar, samma sak om det är någon speciell produkt du söker som du inte kan hitta.

ptr skrev:ps; ni behöver kolla över priserna på rekordista oxå; 4.366700.00 skr(fyra miljoner trehundra sextiosextusen sjuhundra) låter som ett smula överpris på en DW Fearn DT-2??? Eller?

:oops: Tack för påpekandet! Härmed fixat.

/H

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-09-19 21:25

Hur fungerar detta igentligen, ska man loopa sin digitala audiosignal genom word -masterklockan?

Bild

hur funkar detta igentligen
NN

Användarvisningsbild
Vogel

Inläggav Vogel » 2006-09-19 21:58

Nä. Big Ben är inte bara en masterklocka, utan även en formatomvandlare eller en klockdistribution. De digitala audio ingångarna är till för att förse Big Ben med en extern klockreferens, som sedan distribueras ut via utgångarna (tillsammans med ev digital audio som kommer in via ingången).

Men för att använda Big Ben som masterklocka sätter man klockreferensen till Internal, och då är det Big Ben som bestämmer.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-09-19 22:38

Tack Vogel, vilket klockrent svar :wink:
NN

Användarvisningsbild
Vogel

Inläggav Vogel » 2006-09-19 22:40

NNord skrev:Tack Vogel, vilket klockrent svar :wink:

...i rättan tid.

Äh, förlåt. :roll: