Eichmann Express??

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Redear

Eichmann Express??

Inläggav Redear » 2006-09-15 22:50

Någon som provat dessa bulletplug-försedda kablar , hade förmånen att lyssna på ett par ( interconnects express 6 ) och jämföra med lite andra kablar som Supra och Tara Labs , tyckte själv att Eichmann var
utan jämförelse överlägsen !!!,så överlägsen att jag nog köper ett par...
8O 8O
åsikter från andra mottages tacksamt ,gärna från någon som har/haft dessa kablar och möjlighet till en god utvärdering

tack på förhand för input

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-09-16 13:16

Känns dom inte lite plastiga i anslutningen? En hifinörd hade med sig sånt där hem till mig en gång o ja tyckte inte om dom. Nån skillnad hördes inte heller. Det gör jag dock aldrig på kabel så..

Vet du, jag använder dom här: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=6426.htm

Dom fastnar jättebra och kvalitén är mycket god. Igentligen tror jag inte spelar så stor roll, men det är skoj med kontakter som sitter bra i uttaget och som nyper åt ordentligt mot kabelinfattningen. Om man exempelvis tar en RG-kabel, RG62 eller RG59, så passar dom helt perfekt. Mkt trevligt.

Neutrikkontakterna är lite väl dyra kanske. Finns biligare, har inte testat: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=7476.htm
NN

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-09-16 17:33

Redear skrev:tyckte själv att Eichmann var utan jämförelse överlägsen !!!

Vilket namn på ett par kablar, låter som en tåglinje till Auschwitz.

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2006-09-17 20:00

Hej. jag har Eichmann Express nr 6 över hela linjen, inklusive högtalarkablar. jag jämförde med andra anständiga märken men tyckte att dessa lät bäst.

Grattulerar till en bra kabel

Användarvisningsbild
Redear

Inläggav Redear » 2006-09-17 21:20

Tack för svaren , har bestämt mig för att beställa upp ett par Express 6
redan i morgon , inspelningstiden skulle inte vara så brutalt lång så jag räknar med att få glädje av dem rätt snart !!!

något ivrig då detta faktiskt var bland det bästa jag hittills hört i kabelväg.........!!

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-09-18 09:41

Du menar du ska spela in kabeln? :? Hur menar du..
NN

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-18 12:18

NNord skrev:Du menar du ska spela in kabeln? :? Hur menar du..

Det vet du væl att alla HiFi-utrustning måste gå ett tag innan den liksom stabiliserar sig och preseterar sitt yttersta. Læser du inte HiFi-tidningar? Dær står det om sånt. Gjorde førr i alla fall, innan jag slutade att læsa dom.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Redear

Inläggav Redear » 2006-09-18 13:10

Inspelning kanske borde vara "inspelning" istället , tycker bara att allt låter så mycket bättre efter att varit inkopplat och i drift ett tag ...

Placebo ??? mycket möjligt men jag har i alla fall tyckt mig höra skillnad på en "rå" och en "inspelad" kabel och tänker därför fortsätta med det tillvägagångssättet oavsett om det är placebo eller inte. :) :)

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-09-18 18:14

Redear skrev:Inspelning kanske borde vara "inspelning" istället , tycker bara att allt låter så mycket bättre efter att varit inkopplat och i drift ett tag ...

Placebo ??? mycket möjligt men jag har i alla fall tyckt mig höra skillnad på en "rå" och en "inspelad" kabel och tänker därför fortsätta med det tillvägagångssättet oavsett om det är placebo eller inte. :) :)

Jag undrar vad som skulle kunna bidra med det fenomenet att kabeln skulle kunna bli bättre av att man använder den en tid. 8O

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-18 18:36

Grismannen skrev:Jag undrar vad som skulle kunna bidra med det fenomenet att kabeln skulle kunna bli bättre av att man använder den en tid. 8O

Jag påstår inte att det är sant men den förklaring jag har fått är skinn-effekten. Att elektronerna börjar vandra allt längre ner i materialet efter en tids (in)spelning. Vilket antogs påverka klangen.

Om det är sant vet jag inte men jag har har upplevt fenomentet. Placebo eller ej :-)

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2006-10-06 22:45

Spela in kabeln eller inte = skillnad på ljud....

Jag hade ovannämda kabeln på Dynaudio 3,4 o Musical fidelity A5 och hörde ingen skillnad från dom var nya till efter ett halvår, ingen skillnad jag reagerade på.

Nu har jag samma kabeln på McIntosh 6900 och MF A5 Cd och Dynaudio C2 och för skojs skull lånade jag hem samma kabel helt ny Jag kunnde inte höra någon hörbar skillnad..OK jag satt inte superkoncentrerad framför anläggningen och lyssnade efter speciella ljudkaraktärer, eller speciella kling eller klang eller någon enstaka transientåtergivning, för det är för mig ointresant, för jag lyssnar inte på musik på det sättet...

På mitt sätt att lyssna ingen hörbar skillnad...
Senast redigerad av Kent_n 2006-10-07 06:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-10-06 23:08

Jag har två par till salu på HF.nu by the way.
Det säger en del om vad jag tyckte om dem!
Inget för mig i min anläggning, No match s.a.s.

Mvh Magnus Eriksson

Återgå till Köpråd