Högtalarjakten är slut - Canton Vento 802

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Högtalarjakten är slut - Canton Vento 802

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-05 16:58

Ägnade dagen åt provlyssning. Började med Dali Ikon 6 och B&W 603 S3. Dali var väldigt ljus i klangen med ett ypperligt mellanregister. Dock saknade den bas och den bas som fanns kändes väldigt fel... vet inte hur jag ska förklara det men den tog inte ut tonerna som den skulle. Väldigt odefinierbar bas. Jag uppfattade B&W:n som en betydligt bättre balanserad skapelse. Dock var inte mellanregistret i Dalins klass. Den lät lite tillknäppt. Men överlag tyckte jag att den var en angenäm upplevelse. Efter Hifi-klubben hade jag ytterligare två affärer på min besökslista, Best Sound, för att lyssna Monitor Audio R6, och Ljudmakaren för att testa Amphion Helium. Men på vägen slog det mig att jag ändå skulle ta vägen förbi Paus. Sagt och gjort, och säljaren,Peter tror jag att han heter, var som alltid trevlig och tillmötesgående, utan att vara in-your-face... Nåja, Peter grävde fram en Canton Vento 802, en stativare, och jakten på högtalare tog slut där och då. Förutom att Venton har en diskant som är i samma klass som mina gamla Dynaudio 52, om inte bättre, så har den ett fantastiskt fint, öppet, mellanregister. Dessutom, för samma pris, spelar den bättre bas än någon av de ovan nämnda golvhögtalarna! Helt otroligt. Och för mig var det inte ens fråga om subtila skillnader. Det var klasskillnad. I jämförelse med mina Dynaudio klarar också Venton av att spela högt utan att ljudet låter komprimerat.

Jag fick låna hem butikens demoex i väntan på att mina nya ex levereras från Göteborg (det är service, det!). Så just nu sitter jag och avnjuter Beethovens trea (Solti, Decca, en inspelning som lät väldigt tråkig med Dynaudion. Nu låter stråkarna som stråkar).

Tycker det är lite märkligt att det inte pratas mer om Canton i audiofilkretsar.

Tärnström

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-10-05 17:07

Har själv haft många olika Canton genom åren från -85 & till´s nu & har svårt att inte snegla in på hemsidan lite då å då :)

På Arken 2004 presenterades Vento, som golvare & den lät trevligt i det stora rummet. Driven med Onkyos semidigitala förstärkare & kopplade med lakrits snören på ca. 2x20 meter!

Är jättenyfiken på att höra Vento ref.7 som fått bra kritik men ännu inte hunnit ut till Arken 2006 & inte heller finns i butik heller vad jag vet?

Har som tur är ingen plats för en golvare så köplusten dämpas pga utrymmesskäl, he hee.

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-05 17:20

Grattis till en bra högtalare!

Cantons Vento-serie verkar särledes lyckad, precis som Ergo-serien... :)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-05 18:15

Ja, jag har ju haft en Ergo golvare förut som jag var mycket nöjd med, men 802:an slår den, inget snack. Visserligen hade Ergon en bas som man i princip kunde stå på, men Venton går tillräckligt djupt. Framförallt är den ren i basen. Ingen bumlighet att tala om. Karaktären på ståbasen går fram. Jag ska inte säga att vare sig Dalin eller B&W:n är dåliga köp, men de framstår i högre grad som kompromisser än vad Venton gör; högtalare man kan leva med - ett tag - sedan vill man åtgärda den där kompromissen. Nu får vi väl se hur Venton är att leva med men den framstår som neutral mot öronen (även om den kanske inte mäter neutralt).

Tärnström

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-05 19:04

Affald skrev:På Arken 2004 presenterades Vento, som golvare & den lät trevligt i det stora rummet.

Hmmm intressant. Det var nog första gången jag inte går ut ur Canton-rummen för att det låter *ähurm* lite mindre bra...

Kanske skulle kunna lyssna lite mer på dessa.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-05 19:10

Vad brukar de dema Canton med för grejer? Själv körde jag mina Ergo med Copland CSA28 och Arcam FMJ23 och hos Pause demades det med Arcam-grejer när jag tittade på Venton. Hemma hos mig (Marantz CD7300, Marantz SR7500 och NAD218) kvarstår intrycket från butiken.

Ska lägga till ett intryck från Dali Ikon 6 - burken spelar upp en enorm ljudbild. Jag tycker definitivt att den som är ute efter en golvare ska kika på den och B&W:n, det är de värda.

Tärnström

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-05 21:31

JTarnstrom skrev:Dali Ikon 6

Denna modell är oerhört poppis i UK!

Återgå till Köpråd