Högtalare med hög WAF och bra ljud??

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

JoakimL

Högtalare med hög WAF och bra ljud??

Inläggav JoakimL » 2006-10-10 10:25

Efter en ommöblering anses inte mina modifierade OA51:or passa i vardagsrummet längre :( , så jag letar nu efter något som både kan accepteras av hustrun och som jag kan stå ut med. Några tips på små högtalare som gärna presterar bra om de hängs i närheten av taket? Jag har en AudioPro subwoofer att stötta med, så djupbasen är redan fixad. Förstärkning i form av HK 825+870.

/Joakim

PS. Carlsonhögtalarna får tjänstgöra i arbetsrummet så länge...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-10 10:40

Kef KHT?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-10 10:56

Om du redan har en subwoofer att stötta med skulle jag rekomendera ett par iP (3 liter små) som du fäster på väggen. Högtalartillverkaren är Ino Audio och du kommer känna igen ljudet från dina oa51or enligt hörsägen. De kommer sticka ut ungefär 20cm från väggen om jag inte missminner mig.

Tipset är tråkigt och sådär*, men det är ett av de få tipsen jag kan som är såpass små och inte låter bajamaja.. ;)

/J

*faktiskt.se's mest självklara tips antar jag...
admin

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2006-10-10 13:24

Nackdelen är ju att iP ska placeras rätt lågt. Att sätta dom i takhöjd funkar nog sisådär. Fast å andra sidan så är det få högtalare som ska sitta så... surroundhögtalare av typen som Ingvar gör är väl ett av undantagen som kan funka.

Jag har för övrigt ett par iP över tror jag.
/Christian

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-10 14:32

AnotherDrinkPlease skrev:Nackdelen är ju att iP ska placeras rätt lågt. Att sätta dom i takhöjd funkar nog sisådär. Fast å andra sidan så är det få högtalare som ska sitta så... surroundhögtalare av typen som Ingvar gör är väl ett av undantagen som kan funka.

Jag har för övrigt ett par iP över tror jag.
/Christian

Man kanske kan sätta dom upponer i takhöjd :)

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2006-10-10 18:14

Med tanke på placeringskraven och det faktum att det är ett par Carlsson som ska ersättas kommer man ju att tänka på OD11. Ett par renoverade såna skulle kanske kunna vara nåt. :)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-10 18:40

robertzimmerman skrev:Med tanke på placeringskraven och det faktum att det är ett par Carlsson som ska ersättas kommer man ju att tänka på OD11. Ett par renoverade såna skulle kanske kunna vara nåt. :)

menar du att dom skulle vara snyggare än 51orna?

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2006-10-11 00:07

Nej inte snyggare, men diskretare. OD11 ska man ju kunna placera mer fritt, tex i en bokhylla eller upphängda högt upp på en vägg.

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2006-10-11 00:14

Så här tex! :)

Bild

(bilden är lånad från naqref's pressentationstråd, hoppas det är ok)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-11 00:37

Jag var och lyssnade på ett par Genelec 8020 för ett par månader sedan. Jävlar vad de spelade! Det to ca 3 minuter sen stod jag där med hifi-brallorna neddragna till knäna. Jösses. Helt otroligt vad som kom ur de pyttelådorna.

I princip kan man säga att de har två viktiga designfeatures så bidrar att de lät grymt bra och väldigt ”vuxet”. Det ena är det gjutna aluminiumkabinettet med sina välvda former som gör konstruktionen mycket, mycket stabilt och resonansdöd. Det andra är aktiv drivning av båda elementen som möjliggör individuell optimering av hur de jobbar.

8020 är ganska dyra med ett pris på ca 6 000 sek men det är en aktiv högtalare så man för betänka att man får båda högtalare och förstärkare för pengarna.

I vitt... WAFigare blir det inte :-)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-11 07:55

Om du gillar 51-orna och har vant dig vid att kunna röra dig tämligen fritt i rummet så tror jag att det kan bli svårt att vänja sig vid en sådan förändring. 51-an är ju en bra högtalare med elegant och fulländad design. Om du placerar en mer tradionell högtalare nära taket kommer du väl att få ett helt annat strålningsmönster där golvreflexen kommer att bli mer dominerande, typ Anti-OA.

Jag har sett att den tidigare generalagenten, LEAB, placerat 51-or nära taket i en offentlig lokal. Förvisso blir det reflekterade ljudet helt dominerande men kanske kan vara en utväg tills nästa gång du möblerar om?

På tal om WAF - Wife acceptance factor - så kanske det är dags att byta fru? :wink:

/Jocke

JoakimL

Inläggav JoakimL » 2006-10-11 19:23

Nej, min fru behåller jag absolut, men OD-11 kanske är ett alternativ. Efter att jag visat lite bilder på trevligt omfanerade OA-14 och OD-11 så kanske det blir en golvplacerad sådan eller rent av en OA-116. Någon som har en till salu...

/Joakim

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-11 19:45

JoakimL skrev:Nej, min fru behåller jag absolut, men OD-11 kanske är ett alternativ. Efter att jag visat lite bilder på trevligt omfanerade OA-14 och OD-11 så kanske det blir en golvplacerad sådan eller rent av en OA-116. Någon som har en till salu...

/Joakim

Härligt att du trivs med din fru! Tyckte dock att det var en kul tolkning av WAF - kunde bara inte låta bli! Om du söker gamla Carlsson skulle jag föreslå att du lägger upp en bevakning på tex Blocket. De dyker upp där emellanåt. Om du kan möblera med golvstående högtalare kanske OA52 eller OA60 skulle kunna vara ett alternativ om du trivts med din OA51? 51-orna är ju omåttligt populära så du kanske kan byta jämt eller tom få en slant emellan, snacka om WAF!

Lycka till !

/Jocke

robertzimmerman

Inläggav robertzimmerman » 2006-10-11 20:35

JoakimL skrev:Nej, min fru behåller jag absolut, men OD-11 kanske är ett alternativ. Efter att jag visat lite bilder på trevligt omfanerade OA-14 och OD-11 så kanske det blir en golvplacerad sådan eller rent av en OA-116. Någon som har en till salu...

/Joakim

Om det blir golvståenge 70-talare så skulle jag rekommendera oa12, de är väldigt små och smidiga och låter faktiskt bättre än både od11 och oa14 tycker jag, men det är väl något av en smaksak.
Tänk bara på att om du tänkt renovera själv så är diskanterna ett problem, nya är på gång, men det kan ta sin tid innan de finns att köpa.

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2006-10-11 21:15

Det går möjligtvis inte att möblera tillbaks som det var innan :?

Återgå till Köpråd