4-kanals slutstegstips.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

4-kanals slutstegstips.

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-10 11:04

Jag står inför ett otroligt val och kval här.. Jag har tröttnat totalt på mitt NAD 208+NAD 2155 för basarna/frontarna (aktivt delat externt från AVR-receivern). Varför ska jag behöva ha så många fula lådor som måste startas separat i mitt lyssningsrum? De är dessutom enormt stora grejor och kommer så småningom säkerligen ställas in i ett än mindre rum..

Vad jag behöver är helt enkelt ett slutsteg för de fyra kanalerna jag använder mig av som inte bör vara svagare än, säg 100W i 8ohm kanske? Jag har koll på Rotels och NADs flerkanalsslutsteg men vill ha tips på andra märken som man kan kika på. Om slutstegslådan är mindre än NAD208 och mer osynlig samt icke värmeavgivande blir jag mycket nöjd. Alla former av digitala slutsteg är på förhand bortplockade - kan ändras senare, men inte i första sållningen.

Resterande anläggning är: Denon DN600F, Denon AVR-1802, Sentec EC-9, (slutstegsgrunkor), Ino Audio i5+pP-4.

Budget är max 10kkr och begagnat är att föredra då jag är student.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-10 11:12

Har eg inte ngt tips, men jag kommer ihåg att det fanns en extern softstart som startade 5-6 st stereosteg samtidigt med fördröjning och högtalarmute. Den bröt också ljudlöst kontakten med högtalarna sekunden innan den bröt strömmen till stegen. Tror den var av fabrikatet D&B, men det kanske finns nån annan stans?

En tanke bara.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-10 11:33

Vee-Eight skrev:Har eg inte ngt tips, men jag kommer ihåg att det fanns en extern softstart som startade 5-6 st stereosteg samtidigt med fördröjning och högtalarmute. Den bröt också ljudlöst kontakten med högtalarna sekunden innan den bröt strömmen till stegen. Tror den var av fabrikatet D&B, men det kanske finns nån annan stans?

En tanke bara.

En fin tanke - trots att den bara löser halva problemet! ;)

Helt klart värt att tänka på.

/J
admin

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-10 11:39

Varför inte en större Denon flerkanalsreceiver och använda de inbyggda slutstegen för aktiv drivning av dina högtalare? Delningsfiltret kopplar du bara mellan för och slutsteg. Jag har för mig att det ska gå på Denons apparat, men på NAD går det definitivt.

/ B

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-10 11:45

Bill50x skrev:Varför inte en större Denon flerkanalsreceiver och använda de inbyggda slutstegen för aktiv drivning av dina högtalare? Delningsfiltret kopplar du bara mellan för och slutsteg. Jag har för mig att det ska gå på Denons apparat, men på NAD går det definitivt.

/ B

Jag är hemskt nöjd med 1802an och har ingen tanke på att byta ut den om jag ska vara ärlig. Jag använder den inte alls till surroundapplikationer och har funderingar på att lyfta ut förstegsdelen ur den för att få en mindre låda att bråka med - större lådor = dåligt! ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-12 00:08

Jag tar detta som att det är omöjöligt att kirra ett rimligt slutsteg för fyra identiska kanaler under 10kkr som inte är digitalt - vilka är det då som gäller?

/J, som gärna vill ha något tips...
admin

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-13 12:25

De flerkanalsslutsteg som säljs är primärt riktade till dyrare segment av marknaden. T.ex. NAD M25.
Lösningen för de mera modest prissatta segmenten är antingen hemmabiorecievrar eller att använda 2-kanals-slutsteg eller en kombination.
Den vanliga kombinationen är att man använder hemmabiorecieverns inbyggda steg till de mer lättdrivna högtalarna och ett 2-kanals steg för de mera tungdrivna högtalarna.
Ofta använder man 12V-trigger utgången för att få till/frånslag på slutsteg att ske automatiskt.

Alternativt så bygger man själv slutstegen, och då kan man med fördel även bygga in delningsfiltret i den lådan så försvinner en låda till.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-10-13 12:45

Mitt förslag är att du ger bort 208an till mig : :lol:
Jag kan lätt tänka mig att slå på den varje gång.
/J

Cygnus resurectum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-13 13:34

Vi fick ju inte välja Rotel...

Klarar du dig inte med 60w/kanal?

Sedan är ju frågan om det är förnuftigt att behålla 1805 och köpa extra steg för 10 papp när de kommit ut med en ny maskin i 10"-klassen som definitivt torde vara en kandidat till att klara allt. Testas snart av en ljudförening nära dig ;)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-13 13:34

:?

/J
admin

clemenf

Inläggav clemenf » 2006-10-13 23:15

Citation 7.1 :P

4*130w @ 8ohm 4*210w @ 4ohm
2*400w @8ohm bridged
32kg

http://www.audioreview.com/cat/amplification/amplifiers/citation/PRD_115649_1583crx.aspx

Återgå till Köpråd