sherwood Sherwood RD-7500 till att driva 8ohms högtalare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

sherwood Sherwood RD-7500 till att driva 8ohms högtalare?

Inläggav Ivil » 2006-10-25 19:24

Hej!
jag har hittat denna förstärkare, men vad jag kan se på specen så står det inget om 8ohms högtalare! kommer denna förstäkare att funka tillsammans med mina oa-14? eller kommer det att låta skit?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-25 19:26

En förstärkare som inte klarar att driva 8ohms högtalare får betrakats som ytterst speciell. Faktiskt så speciell att jag inte vet någon. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2006-10-25 20:58

men det jag funderade på är att förstärkaren är väll inte linjär om jag inte kan ställa in den på just 8ohm? eller är detta ett missförstånd?

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-26 08:59

Ivil skrev:men det jag funderade på är att förstärkaren är väll inte linjär om jag inte kan ställa in den på just 8ohm? eller är detta ett missförstånd?

Hur menar du med "ställa in den"?

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2006-10-26 12:35

på tex yamaha tror jag mig ha sett en switch bak på förstärkaren om den skall driva 8 eller 4 ohms högtalare? Byter man inte läge för att göra förstärkaren linjär mot belastningen? (jag har ingen som helst aning själv, men jag vill minnas att jag har hört det)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-26 12:52

En sådan omkopplare använder man för att koppla om matningsspänningen internt. Varför då? Jo för att kunna ge mer effekt i en högtalare som inte går under 8 ohm (hade den gått under det så hade den behövt lämna mer ström än vad som är lämpligt för utgångstransistorerna). Man kan alltså alltid köra med 4 ohmsläget om man vill men förlorar då lite toppeffekt om man använder högtalare med högre impedans.

Impedanskurvan hos en högtalare är ju vanligen väldigt varierande beroende på frekvens och man kan nå toppar på över 30 ohm vid vissa frekvenser (även om den nominella impedansen är 8 ohm och minimum liger på 6.4 ohm) och om man hade gjort en förstärkare som inte kan driva dessa så hade man inte haft en stor marknad. ;)

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2006-10-26 19:07

jag tackar för de svaren! (man måste fråga annars lär man sig inget :D)
Måste säga att jag blev enormt impad av denna förstärkare! var och lyssnade på takt och ton i luleå och blev demad denna av personalen. Dom spelade för övrligt på en fantastisk linn cd och ett par linn stativare....fan vad bra det lät...men som sagt de var ett par k-tusen ovan min budget :D
(något som var roligt var att grabben i affären även visade mot en annan seplare,en h/k dvd som enligt honnom var nån testvinnare någonstans. Men fan vilken skillnade det blev då.)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-26 20:00

Grattis! :)

Återgå till Köpråd