Vad har ni för högtalare i bilen?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
misc100

Vad har ni för högtalare i bilen?

Inläggav misc100 » 2006-10-26 18:32

Med all den fantastiska ljudvalite :) som ino:s piP och pi60 levererar i vardagsrummet så måste ni även sträva efter lika god musik i bilen :)

Funderar själv på att uppgradera högtalarna i bilen så jag slipper höra dem skallra på allt annat än mellanregister när man inte lyssnar på V8:ns skönsång :) Så vad rekommenderar ni att jag köper för högtalare inom rimlig prisnivå på några tusenlappar?

Kanske använda Ino:s vägginbyggnadshögtalare i bilen :lol:

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-10-26 18:40

beror lite på vad för storlek du ska ha på högtalarna....Men det finns ju lite "givna" märken som är bra, Infinity, Jbl, Rockford Fostgate mfl. Dom ligger i mellanpris klassen kan man väl säga. Dls är också rätt bra grejor, Mds däremot har jag sämre erfarenhet av, men dom är och andra sidan billigare.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-10-26 19:29

Jag kan rekommendera Amega om du bara vill ha ett frontsystem som ensamma spelar bra bas.
Infinity spelar snyggt med rätt bilstereo tex Pioneer (med Sony blir de lite väl ljusa)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-26 19:57

Bilstereohögtalare brukar dessvärre vara kraftigt överprissatta. De kända varumärkena kostar oförskämt mycket. Har funnits några element från Audax och Peerless som haft mera "hifi"-mässig framtoning utan krom eller annat glitter. Att de dessutom låg i en gynnsammare prisklass än t.ex. JBL, Infinity (båda från samma källa som Audax...), DLS, Pioneer m.fl. var en fördel. Många av de fina varumärken har sällan gjort vad som kan förväntas. 165 mm basar bör trots allt kunna en hel del även utan basmoduler.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-26 21:48

E ju så grymt ogynnsamma förhållanden, speciellt för basar i en bil...

Går inte att jämföra alls, även om en 8" kan låta grymt hemma gör den ensam sällan det i en bil pga allt jävla oväsen som bilen och vägen åstadkommer.. :)

Märken finns det så sjukt många, mycket e bra och mycket e skit.. men det finns lika många forum om billjud som om hemma-hifi så det ska nog gå... :)

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2006-10-26 21:53

Jag har byggt en baslåda till min flickväns bil, som numera är såld,
men baslådan finns kvar.

Så här ser den ut (eller hur är spånskiva snyggt :) )

Bild

Elementet är ett Ino B85 och det fungerar ypperligt som baselement

Mvh Håkan
Senast redigerad av Bongo 2006-10-27 12:17, redigerad totalt 2 gånger.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-10-26 22:40

Har en Audi A4 avant från 2000 med originalstereo. Tror att det är en Bose och inte låter det bra heller :(

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-26 23:38

Kribban skrev:Har en Audi A4 avant från 2000 med originalstereo. Tror att det är en Bose och inte låter det bra heller :(

MVH Christer

sitter ett infinity paket i min jeep som låter väldigt maffigt för å vara original...kan man bara bortse från den överrepresenterade basigheten i systemet så kan man spela väldigt starkt..

trevligt :)

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-10-26 23:48

Kanske skulle vara kalasfint att montera ett par iP i byggsats utan låda som front-system och en Profondus-låda i bagaget :)
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-27 00:12

Dynamic skrev:Kanske skulle vara kalasfint att montera ett par iP i byggsats utan låda som front-system och en Profondus-låda i bagaget :)

behövs nog större i bilen för att överrösta allt oljud

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-10-27 07:59

Finns ju fler trevliga fabrikatörer som gör element anpassade för
bilförhållanden (fukt, ibland lite regnstänk o sånt).

Seas exempelvis.
Focal också.
Har ett framsystem liggandes från ett gammalt billjudbygge från
Soundstream (Exakt serien) som jag tyckte lät jäkligt bra.

Dock gör väl inte ovanstående direkt jättebilliga prylar...

En sak som folk här verkar tycka är att en 6,5" bas i dörren på en
bil inte spelar någon bas... Hmm.. Kan det kanske bero på att de i 90%
av fallen spelar i en väldigt otät låda? :wink:

Kör själv i min Audi (A4 avant årsmodell -04) med originalsystemet i
dörrarna (låter sådär) och en 12" JL-Audio bas i sluten låda som drivs av
ett separat monosteg (också från JL-Audio).
Funderar rätt starkt på att byta ut dörrhögtalarna fram och koppla ur
det helt i bakdörrarna.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-27 08:50

Wolfie skrev:En sak som folk här verkar tycka är att en 6,5" bas i dörren på en bil inte spelar någon bas... Hmm.. Kan det kanske bero på att de i 90% av fallen spelar i en väldigt otät låda? :wink:

Det är väl ingen på detta forum som skulle vilja ha ett par bildörrar som högtalarlådor? Är nästan så dåligt det kan bli? Många tycks tro att man ska ha resonans i dörren för att det ska bli bra tryck.... Tittar man på tekniska data verkar det vara vanligast att förlägga resonsonansfrekvensen högt (60-80 Hz) även för 165 mm basar. Kan vara en tanke att man måste köpa baslådor med tillhörande slutsteg.... Bilkupén hjälper till rätt mycket för att det ska spelas bas. Mina enkla Audax klarar rakt till 40 Hz i dörrarna. Den otroligt höga störnivån i bil (speciellt vid låga frekvenser där över 100 dB kan förekomma) verkar många vilja överrösta. Det gör jag aldrig! Att prisnivån på ett par JBL , Pioneer eller Infinity är så mycket högre än för hemmaelement verkar vara styrt av "marknaden".

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-27 09:12

Jag måste erkänna att jag också funderat på billjud, trots att jag åker så litet bil. Vi har en Ford Focus (årmodel 2004) med standardutrustning. Jag skulle vilja gradera upp dörrhögtalarna fram. Går det utan att göra ingrepp i kosmetikan?

Jag är inte ute efter att skrämma livet ur mina passagerare; tänker inte ställa upp i ljudtävlingar; vill bara att P1 låter liter mindre distat och att det går att höra på P2 utan att det skramlar för mycket. En undre gränsfrekvens om 80Hz räcker fint. Jag har inte ens lättat på gallren för att se vad som sitter där nu, men det kanske man kan ta reda på?

Finns det en vettig lösning för mig?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-10-27 09:52

perstromgren skrev:Jag måste erkänna att jag också funderat på billjud, trots att jag åker så litet bil. Vi har en Ford Focus (årmodel 2004) med standardutrustning. Jag skulle vilja gradera upp dörrhögtalarna fram. Går det utan att göra ingrepp i kosmetikan?

Jag är inte ute efter att skrämma livet ur mina passagerare; tänker inte ställa upp i ljudtävlingar; vill bara att P1 låter liter mindre distat och att det går att höra på P2 utan att det skramlar för mycket. En undre gränsfrekvens om 80Hz räcker fint. Jag har inte ens lättat på gallren för att se vad som sitter där nu, men det kanske man kan ta reda på?

Finns det en vettig lösning för mig?

Absolut!
Det brukar få fint att ersätta originalelementen mot bättre diton utan
att det blir någon synlig åverkan.
Det du får göra är att plocka isär dörrens inredning och se hur det
hela är monterat.
Ofta sitter elementen skruvade i dörrens ram, men för att komma åt dem
behöver du lyfta ur innerdörren.
Inga anknytningar

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-27 11:03

En av de sex originalhögtalarna i min Scorpio -95 har pajat. Det var ett litet helvete att montera ur den. Det krävdes att jag tog bort hela den mjuka delen av dörren, och samtidigt försöka se till att inte skada elektroniken till fönsterhissarna. Eftersom det element jag fick av min Ford-reparatör också var trasigt har skräpet blivit liggande i bagageutrymmet. Vet inte hur jag ska få inspiration att leta upp ett friskt originalelement och skruva ihop allt. Har inte direkt lust att ta isär dörren på motsatt sida och byta båda elementen heller.

Nyare bilar innehåller extremt många korkade lösningar jämfört med gamla. Högtalarmonteringen är bara en. Hur f-n kan man t ex sätta batteriet under golvet i bagageutrymmet (Volvo) eller säkringslådan i motorrummet (Ford)? Grrr...

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-10-27 11:29

Originalhögtalarna i min bil låter förskräckligt illa, distar nåt enormt om man skall spela tillräckligt högt för att höra något p.g.a. bakgrundsbruset som är rätt högt.

Basar sitter nere framför framdörrarna, de är element med hög resonansfrekvens och väldigt högt q-värde (liten magnet och tydlig puckel i basen). Diskanterna är små pyttediskanter uppe i dörrarna.
Inbillar mig att man skulle kunna byta ut basarna (blir dock lite svårt med låda... hmm) och ha t.ex. bredbandselement på ca 3" uppe i dörrarna som kan delas lägre än diskanterna som sitter där nu.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-10-27 13:52

BMW 3-serie touring -02 - har samma problem som alla andra kombissar - INGEN bas över huvud taget. Orginalanläggningen är annars rätt juste med diskanterna innanför backspeglarna. Det finns visst 2 nivåer till uppåt på orginalhögtalaranläggningar, Hifi och Harman Kardon, men monteringssatsen mellan orginal och HiFi går på 7000:- + orginalsubwoofer 7000:- till + montering... HK-satsen kostar 5-siffrigt så den är inte att tänka på. Det blir till att fundera ut nåt i vinter och sen plocka ner inredningen till våren för en rejäl uppgradering. iP och Profundus? Hmm... 8)
Senast redigerad av manger 2006-10-28 01:11, redigerad totalt 2 gånger.
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
storyboard

Inläggav storyboard » 2006-10-27 14:03

I min gamla 740 har jag iP och den minsta profundusmodellen (är det x den heter? Nåväl, har bara en basmodul och den sticker fram vid armstödet från bakluckan där baslådan är). Har inget separat slutsteg och det hela var ett experiment. Låter hyffsat bra (och gör det njutningfullt att köra det gamla skrället), men tror att ett slutsteg för basen hade gjort susen för lite mer tryck. Är ju inte heller optimalt att placera iP "istället för nackskydden i baksätet, men jag vet inte hur jag skulle placerat dem annars.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-27 15:01

Körde själv med MDS audiophile 2x10" baslåda och 4" MDS mellanregister och MDS diskanter, sen pioneer TS-E1776 6,5" koaxial i hatthyllan.

Problemet var att mellanregistrerna fram var riktade neråt så dom hördes inte mycket, så därför köpte jag Pioneer högtalarna.. sen var nästa problem att diskanterna överröstade allt annat! Och jag orkade inte sätta in nåra motstånd så jag sänkte bara helt enkelt diskanten på bilstereon, vilket resulterade i att man knappt hörde nån diskant om man satt bak i bilen... men om man satt fram så lät det riktigt fint och det blev lite sorround känsla när diskanten kom framifrån och basen och det mesta av mellanregistret kom bakifrån :)

Får se hur mycket av det här ljudet jag får in i min nya bil dock... tycker att MDS gör riktigt prisvärda grejer... även om baselementen kostade 790 kr/styck nya, vilket kanske inte räknas till "billigaste skit man kan hitta" ivarjefall...

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-10-27 20:27

Jag var på väg att köpa 4x5,25" och lite tillbehör till min Omega -98.
Efter att ha rivit ut orginalbandaren och slängt i Sonyn som satt i min gamla Toyota blev det dugligt ljud. Har en gammal 10" liggande som skulle få en låda men det låter inte tillräckligt illa för att jag ska få inspiration att bygga. :)
Första gången orgnailljudet låtit skapligt i nån bil för mej.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-28 18:10

-distortion- skrev:Jag var på väg att köpa 4x5,25" och lite tillbehör till min Omega -98.
Efter att ha rivit ut orginalbandaren och slängt i Sonyn som satt i min gamla Toyota blev det dugligt ljud. Har en gammal 10" liggande som skulle få en låda men det låter inte tillräckligt illa för att jag ska få inspiration att bygga. :)
Första gången orgnailljudet låtit skapligt i nån bil för mej.

Jag hade en gammal Omega från -88 förut och orginalljudet i den var riktigt bra för att vara orginalljud! Har aldrig hört något annat orginalljud från en bil i samma åldersgrupp komma i närheten! (2x6,5" bas/mellanreg i dörrarna, 2x6,5" bredband i hatthyllan och 2x2" diskanter uppe på instrumentbrädan)

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-10-28 18:40

I min ruttna 242 anno 1984 så har jag skruvat fast peerless 4-tummare avsedda för bilbruk istället för de anskrämliga dubbelkonelementen som satt sär innan. 1-tumsdiskanter(noname, förhoppnings relativt välljudande) ska till också, men i nuläget så saknar jag faktiskt inte så värst mycket uppåt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-10-28 19:30

kan inte öhman börja utveckla en Ino serie för bilar :D

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-10-28 20:28

adzer skrev:kan inte öhman börja utveckla en Ino serie för bilar :D

Billjud är svårt eftersom biltillverkare sällan tar hänsyn till optimal elementplacering etc när det pekar ut vilket litet utrymme som högtalarna ska få husera i. Jag tror inte att det är Ino´s affärsidé att skapa element som ska fungera ok i en mängd olika volymer, vinklar och placeringar....
/J

Cygnus resurectum

Återgå till Köpråd